aanschaf kleine caravan

Voor adviezen over merken en indelingen en alle andere zaken die niet over één bepaald merk gaan.
Plaats reactie
Noa
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 17 jun 2018 13:48

aanschaf kleine caravan

Bericht door Noa » zo 17 jun 2018 15:38

Hallo allemaal,
Ik ben nieuw hier op dit forum en zou jullie graag wat willen vragen. Mijn man en ik zijn voornemens binnen nu en een jaar een klein caravannetje aan te schaffen. Wij zijn ervaren tentkampeerders maar dus geen ervaren caravankampeerders. Waar het ons om gaat is dat we in de caravan een goed bed hebben en misschien een koelkastje. Verder hoeft er eigenlijk niets, we zijn de tent gewend, we koken op vakantie graag buiten (een uitschuifbaar keukentje is zeker een optie).
Waarmee moeten we rekening houden bij de aanschaf? Verzekering? Belasting? Extra Rijbewijs nodig? Hebben jullie advies en tips voor ons? We hoeven geen gloednieuwe caravan, een gebruikte is ook prima. Alsvast onze dank voor het meedenken!


RobbertW
Berichten: 177
Lid geworden op: wo 23 mei 2018 23:51

Re: aanschaf kleine caravan

Bericht door RobbertW » zo 17 jun 2018 15:46

Hallo Noa,

Wij zijn onlangs overgestapt van een kleine caravan naar een wat grotere. Ineens deed de kans zich voor 5 jaar geleden en we zijn er nu wel over uit wat we willen. Kamperen!
De caravan was klein maar perfect met keuken, toch een aparte ruimte met wasbak, kledingkast, koelkast en van de rondzit een soort van vast bed gemaakt.

Bij ons betrof het een kleine caravan met voortent van rond de 900kg beladen(uit het blote hoofd) dus met eigen kenteken. Gezien de aankoopwaarde van iets meer dan €1000 hebben we gekozen om geen caravan verzekeringen af te sluiten. Schade aan anderen tijdens het rijden is namelijk verzekert via de trekkende auto.

Kijk eens op je kentekenbewijs van de auto. Het maximaal (beladen) gewicht is belangrijk. Tezamen met het maximaal beladen gewicht van de caravan mag je niet boven 3500kg uitkomen.

En de auto moet de caravan natuurlijk mogen trekken maar dat kun je ook op het kentekenbewijs terugvinden.

Wij hebben de caravan voorzien van nieuwe banden toentertijd want ze zijn beter niet ouder dan 5 a 6 jaar. Het profiel slijt niet maar stilstand, zon en verkeerde belading zie je niet altijd direct terug aan de buitenkant. Wanneer je de caravan wel gaat verzekeren ben je volgens mij verplicht de banden op tijd te vervangen ivm uitkering bij schade. Er staat een dot code op de band, jaar/week.

Het eerste jaar hebben we een beurtje laten uitvoeren en een vochtmeting.
Een vochtmeting is belangrijk bij aankoop particulier. Doen ze ook tijdens een aankoopkeuring.
Een beurt hoeft echt niet precies ieder jaar. Let wel op de gasslang en de drukregelaar. Het water spoel je een keer door met soda dat je een nacht in de waterleiding laat staan.

Wanneer je een caravan instapt en deze ruikt muf...liever niet aankopen denk ik.
En als de caravan zijn beurten of reparaties op een vast adres heeft gekregen dan kun je daar altijd eens gaan buurten onder vermelding van het doorzetten van het onderhoud!

Belasting betaal je verder niet tenzij je door Zwitserland gaat want daar is ook een vignet benodigd voor de caravan.
En overschrijvingskosten bij het te naam stellen.

PS wij verkopen onze kleine caravan denk ik. Twee caravans en stalling is wat veel.
De stalling gaat vaak per meter, reken daar minimaal €200 per jaar voor. Wellicht kan het goedkoper of aan huis laten staan.

Ferdi

Re: aanschaf kleine caravan

Bericht door Ferdi » zo 17 jun 2018 15:51

Welkom, ik zie veel tent kampeerders hier, die een caravan als een Eriba Troll of Touring aankopen. Dit zijn kleine caravans met een hefdak en geven door het tentdoek tussen het hefdak en de caravan het voor jullie bekende tentgevoel.
Ze bestaan ook van andere merken zoals Trigano en Kip.

Succes met de zoektocht.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

p_vingerhoets
Berichten: 1260
Lid geworden op: ma 25 jul 2011 20:19
Locatie: Best

Re: aanschaf kleine caravan

Bericht door p_vingerhoets » zo 17 jun 2018 16:10

Mijn idee ga eens een paar dealers af om wat indrukken te krijgen

De meeste caravans hebben meestal geen uitneembare keuken maar buiten koken kan altijd op andere losse setjes die je dan wel weer mee moet nemen
Ford focus 2013 1.6 ecoboost Benzine hobby 440 de luxe exellent 2007

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: aanschaf kleine caravan

Bericht door meeder » zo 17 jun 2018 16:33

De Kip Shelter heeft veel van wat jullie vragen. Het keukenblad kan je buiten aan de caravan hangen bijvoorbeeld.

Ben triton
Berichten: 98
Lid geworden op: zo 20 mei 2018 14:02

Re: aanschaf kleine caravan

Bericht door Ben triton » ma 18 jun 2018 08:58

Hallo,

Wij hebben een tijdje geleden een eriba triton 1988 aangekocht. Dit is een lage caravan met hefdak.

In ons geval is het een breedteslaper dus je mag niet te groot zijn of te uitgerekt slapen. Ik ben 1.75 En het is nogal aan de kleine kant. Voor de rest zijn er twee grote kasten, keukentje en treinrit voor twee personen.

Wij hebben deze laten terugzetten om Max 750 kg dus in België geen keuring, verzekering...

Als je wil kan ik proberen een fotootje te posten

Veel plezier met de zoektocht
2016 Toyota hilux - 1988 eriba triton bs

Ben triton
Berichten: 98
Lid geworden op: zo 20 mei 2018 14:02

Re: aanschaf kleine caravan

Bericht door Ben triton » ma 18 jun 2018 09:32

Bijlagen
IRS20180618_092633.jpg
IRS20180618_092633.jpg (5.84 KiB) 6556 keer bekeken
2016 Toyota hilux - 1988 eriba triton bs

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: aanschaf kleine caravan

Bericht door Daphne » ma 18 jun 2018 21:03

Welkom Noa, hier dan ook maar een reactie knipoog.gif

Je hoeft met een kleine lichte caravan meestal geen apart rijbewijs te hebben. Als de maximum toegelaten massa niet meer dan 750kg is, hoef je nergens naar te kijken. Is het gewicht hoger dan mag de optelsom van auto en caravan niet meer dan 3500 kg zijn. (Even in de papieren checken)
Apart verzekeren hoeft niet, als je in Nederland woont. Belasting betalen ook niet.

Ga gewoon veel bij verschillende caravans kijken en kijk waar je een goed gevoel bij hebt. Iemand meenemen die een beetje verstand heeft van caravans is wellicht verstandig.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Noa
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 17 jun 2018 13:48

Re: aanschaf kleine caravan

Bericht door Noa » ma 18 jun 2018 21:36

Inmiddels ontdekken we dat als het om een zgn breedteslaper gaat het wel echt een ruim bed moet zijn, ik ben 176 en mijn man is bijna 190....
Kleine caravan en ruim bed wordt best een zoektocht denk ik.

Jaco1
Berichten: 111
Lid geworden op: wo 26 jul 2017 17:52

Re: aanschaf kleine caravan

Bericht door Jaco1 » ma 18 jun 2018 22:15

RE.gif

Noa, welkom.
Als je een groot bed zoekt; Je kan voor een Kip Shelter gaan: 200 x 170, ruimte zat en ook nog wat mogelijkheden om bijv je fietsen IN de caravan te vervoeren. Hij is compact en als je hem achter de auto heb merk je er eigenlijk niets van omdat de massa op, of net voor de as zit. Op de camping echt kamperen en toch comfortabel slapen. En tijdens de reis is het een "ruime bagagewagen"
Ik zou er eentje huren voor een korte vakantie, dat heb je echt een idee hoe je hem beleeft. Beleven doe je niet in de showroom, hoewel veel verkopers je dat willen doen geloven als ze handel ruiken. Huren kan bij Kip, en als je besluit tot aankoop gaat de huur eraf.
Ik heb geen aandelen Kip, maar eigenlijk hadden wij ook eerst moeten huren omdat het best wel een forse uitgave is... en een tweedehands is bijna niet te krijgen. Is je beleving goed, dan kan je ook voor een ander merk gaan of een oudere Kip 300 oid. ( afhankelijk van jullie budget)
Nadelen? Ook hoor. Gebruik aub geen opstapje bij de deur omdat je dan bij het instappen een deuk in je fontanel krijg. (proefondervindelijk vastgesteld..) En de kussens van de bedden zijn hard.( kan nieuwigheid zijn) Wij hebben er een topper onder en ga er vanuit dat ze met de leeftijd wat zachter worden.

Succes met zoeken, neem de tijd en geniet van de voorpret!
Laatst gewijzigd door Trina op zo 24 jun 2018 06:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd.

Noa
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 17 jun 2018 13:48

Re: aanschaf kleine caravan

Bericht door Noa » za 23 jun 2018 23:36

Dankjewel Jaco1. De Kip Shelter lijkt inderdaad een caravan te zijn die aan onze wensen voldoet. Goede tip om eens een paar dagen huur te proberen. Dat ga ik zeker onthouden!

Ben triton
Berichten: 98
Lid geworden op: zo 20 mei 2018 14:02

Re: aanschaf kleine caravan

Bericht door Ben triton » di 23 okt 2018 10:21

Heb je al een hutje gevonden ondertussen?

Een eriba puck of pan hebben ook wel een groot bed.
2016 Toyota hilux - 1988 eriba triton bs

Noa
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 17 jun 2018 13:48

Re: aanschaf kleine caravan

Bericht door Noa » ma 18 feb 2019 21:13

Dag allemaal,

We zijn inmiddels ruim een half jaar verder en inmiddels de blije eigenaren van een Kip Kompakt KK32. Precies wat we willen. Een ruim bed, wat bergruimte en verder niet teveel poespas. Heel blij met onze aankoop gaan we nu op zoek naar een stalling en een leuke plek om 'm straks in het voorjaar eens uitgebreid te gaan proberen. Nog dank voor alle adviezen en tips!

Gebruikersavatar
Hans met Troll
Berichten: 232
Lid geworden op: di 8 mei 2018 18:48
Locatie: Midden limburg

Re: aanschaf kleine caravan

Bericht door Hans met Troll » ma 18 feb 2019 21:23

thumbup.gif
Blauwe Trekker,witte Caravan whistle.gif

Gebruikersavatar
MarcoC
Berichten: 4722
Lid geworden op: do 27 jun 2013 15:35
Locatie: Deventer

Re: aanschaf kleine caravan

Bericht door MarcoC » ma 18 feb 2019 21:26

Gefeliciteerd en veel kampeerplezier met de caravan thumbup.gif knipoog.gif
Dethleffs 720 SK Camper Lyfestyle - Audi Q7 3.0 TDI Quattro

Gebruikersavatar
jeroen.25
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 2 mar 2009 10:46
Locatie: Betuwe

Re: aanschaf kleine caravan

Bericht door jeroen.25 » di 19 feb 2019 21:29

Leuk ding, zo'n kk32. Veel plezier ermee!
Skoda Octavia 1.5tsi DSG met Adria Adora 482PS

Plaats reactie

Terug naar “Algemene caravan informatie”