Columbus
-
- Berichten: 2
- Lid geworden op: za 4 jun 2016 10:58
Columbus
zijn er hier westfalia columbus bezitters
- Hobby Linka
- Beheerder
- Berichten: 18944
- Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
- Locatie: Het kan in ......
Re: Columbus
als je bij zoeken Westfalia+columbus in tikt komen er een aantal onderweroen naar voren. Niet veel, maar er zijn dus wel eigenaren hier.
Hobby Linka
Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI
Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.
Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI
Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.
-
- Berichten: 2
- Lid geworden op: za 4 jun 2016 10:58
Re: Columbus
RE.gif
ok bedankt ben nieuw hier en ken niet zo veel van forums gr dennis
ok bedankt ben nieuw hier en ken niet zo veel van forums gr dennis
Laatst gewijzigd door Hobby Linka op za 4 jun 2016 17:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodig quoten verwijderd. Zie de speltegels van het forum over quoten van berichten.
Reden: Onnodig quoten verwijderd. Zie de speltegels van het forum over quoten van berichten.
- Hobby Linka
- Beheerder
- Berichten: 18944
- Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
- Locatie: Het kan in ......
Re: Columbus
Geeft niet. Wat je niet weet gewoon vragen. En in dezefde balk kan je via HELP ook veel te weten komen.
Hobby Linka
Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI
Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.
Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI
Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.
Re: Columbus
Je zou ook nog onder : DELPHIN Caravans kunnen zoeken. Zij hebben de Columbus caravan nog een paar jaar geproduceerd.
De importeur destijds was : Ad Hoogeveen in Dreumel.
Er zijn er een paar verkocht in Nld.
Mvg
Stef
De importeur destijds was : Ad Hoogeveen in Dreumel.
Er zijn er een paar verkocht in Nld.
Mvg
Stef
Eens een " Scandinavier" , altijd een " Scandinavier"
Re: Columbus
Ik citeer uit : "Caravannen door de tijd" van Henk Kroon (ANWB
Westfalia in Wiedenbrueck krijgt in 1934 wereldwijd bekendheid door de uitvinding van de trekhaak met kogel+kogelkoppeling. Franz
Knobel,de grondvester van Westfalia, krijgt de ingeving wanneer aan tafel z,n oog valt op het gewricht van een kippepoot. Dat vernuftige
scharnier brengt hem op het idee van de kogelkoppeling. Hij vraagt er patent op aan en dat patent wordt over de hele wereld, tot in
Amerika toe, erkend. In 1935 komt Westfalia met z,n eerste caravan. Laat nu een stuk open en vervolg met:
Westfalia stopt in 1967 net de produktie van caravans en gaat zich, met veel succes, toeleggen op kleine kampeerauto,s.
Maar tot ieders verbazing staat er negen jaar later(!) dus1976 weer een caravan op de tentoonstelling in Essen,de "Columbus" een polyester
wagen van 5,50 m lang met een leeg gewicht van 1500 kg Een wagen met veel vernuftige details die zijn tijd beslist vooruit is. Maar door
z,n enorme gewicht en de hoge prijs (DM 26.862,-) slaat hij toch niet aan.In totaal zijn er tussen 1935 en 1976 25.000 Westfalia caravans
gebouwd. Einde citaat, mss niet alleen voor TS maar voor iedere caravanner die nog steeds gebruikt maakt van de "kogelkoppeling" wel
interessant ? Jaap.
Westfalia in Wiedenbrueck krijgt in 1934 wereldwijd bekendheid door de uitvinding van de trekhaak met kogel+kogelkoppeling. Franz
Knobel,de grondvester van Westfalia, krijgt de ingeving wanneer aan tafel z,n oog valt op het gewricht van een kippepoot. Dat vernuftige
scharnier brengt hem op het idee van de kogelkoppeling. Hij vraagt er patent op aan en dat patent wordt over de hele wereld, tot in
Amerika toe, erkend. In 1935 komt Westfalia met z,n eerste caravan. Laat nu een stuk open en vervolg met:
Westfalia stopt in 1967 net de produktie van caravans en gaat zich, met veel succes, toeleggen op kleine kampeerauto,s.
Maar tot ieders verbazing staat er negen jaar later(!) dus1976 weer een caravan op de tentoonstelling in Essen,de "Columbus" een polyester
wagen van 5,50 m lang met een leeg gewicht van 1500 kg Een wagen met veel vernuftige details die zijn tijd beslist vooruit is. Maar door
z,n enorme gewicht en de hoge prijs (DM 26.862,-) slaat hij toch niet aan.In totaal zijn er tussen 1935 en 1976 25.000 Westfalia caravans
gebouwd. Einde citaat, mss niet alleen voor TS maar voor iedere caravanner die nog steeds gebruikt maakt van de "kogelkoppeling" wel
interessant ? Jaap.
- robstof
- Berichten: 60
- Lid geworden op: zo 5 jan 2014 14:16
- Locatie: west Brabant bij de suikerfabriek
Re: Columbus
hoi dennis,
Leuk dat er een Columbus fan bij is, sorry voor mijn wat verlate reactie
heb niet zo vaak gekeken de laatste tijd.
even een aanvulling op de bovenstaande info, zoals een ieder wel zal begrijpen is het 1996 dat de columbus op de tentoonstelling in essen stond.
naar verluid is het zo dat westfalia indertijd is overgenomen door een beleggings-groep en één lid daarvan kwam met het idee weer een caravan te gaan produceren, maar dan wel een van hoog staande kwaliteit, zoals we gewend zijn van deze bouwer.
ergens begin 2000 is gestopt met de productie, Manfred Ermel https://www.ermel-freizeitmobile.de/ in sassenheim heeft toen de gehele productie lijn overgenomen als ook de service, en is onder eigen naam Delphin caravans gaan produceren in het bijzonder speciaal bouw, inmiddels zijn het de duurste caravans van Europa, en worden alleen op bestelling geproduceerd.
op diverse punten was deze caravan zeer luxe en degelijk uitgevoerd, zo zat er voor toen al een compleet onafhankelijke city aansluiting voor water, zo dat het water niet eerst door de tank hoeft te gaan, de discussie over het gebruik van water uit de tank als drinkwater is nu weer actueel.
verder is de alde kachel een on overtroffen succes, zuinig met gas, en ook op stroom te gebruiken plus boiler voor warmwater, duo gas verdeler automatisch of vanbinnen uit te bedienen.
verder is het een volwaardige wintercaravan, geschikt tot min 40 graden niet zelf getest
hagelvrijdak enz.
het hoge gewicht zit hem niet alleen in het vele echt hout wat er in is verwerkt, maar ook het onderstel, die gene onder u die de westfalia paarden trailer kennen, heeft ook de columbus een ondrstel met werkelijk onafhankelijke wiel ophanging en vering wat resulteert in een subliem weggedrag, maar helaas ook 1800 kg totaal gewicht.
zwakke punten, ja helaas wel, de zij wanden kunnen wel eens scheuren komt niet veel voor, vooral overbelading zijn hiervan de vaak de oorzaak,
zelf ben ik nu bezig met lekkage bij de overgang van het dak naar de voor of achter paneel, de aansluiting is niet optimaal.
groetjes,
rob
Leuk dat er een Columbus fan bij is, sorry voor mijn wat verlate reactie
heb niet zo vaak gekeken de laatste tijd.
even een aanvulling op de bovenstaande info, zoals een ieder wel zal begrijpen is het 1996 dat de columbus op de tentoonstelling in essen stond.
naar verluid is het zo dat westfalia indertijd is overgenomen door een beleggings-groep en één lid daarvan kwam met het idee weer een caravan te gaan produceren, maar dan wel een van hoog staande kwaliteit, zoals we gewend zijn van deze bouwer.
ergens begin 2000 is gestopt met de productie, Manfred Ermel https://www.ermel-freizeitmobile.de/ in sassenheim heeft toen de gehele productie lijn overgenomen als ook de service, en is onder eigen naam Delphin caravans gaan produceren in het bijzonder speciaal bouw, inmiddels zijn het de duurste caravans van Europa, en worden alleen op bestelling geproduceerd.
op diverse punten was deze caravan zeer luxe en degelijk uitgevoerd, zo zat er voor toen al een compleet onafhankelijke city aansluiting voor water, zo dat het water niet eerst door de tank hoeft te gaan, de discussie over het gebruik van water uit de tank als drinkwater is nu weer actueel.
verder is de alde kachel een on overtroffen succes, zuinig met gas, en ook op stroom te gebruiken plus boiler voor warmwater, duo gas verdeler automatisch of vanbinnen uit te bedienen.
verder is het een volwaardige wintercaravan, geschikt tot min 40 graden niet zelf getest
hagelvrijdak enz.
het hoge gewicht zit hem niet alleen in het vele echt hout wat er in is verwerkt, maar ook het onderstel, die gene onder u die de westfalia paarden trailer kennen, heeft ook de columbus een ondrstel met werkelijk onafhankelijke wiel ophanging en vering wat resulteert in een subliem weggedrag, maar helaas ook 1800 kg totaal gewicht.
zwakke punten, ja helaas wel, de zij wanden kunnen wel eens scheuren komt niet veel voor, vooral overbelading zijn hiervan de vaak de oorzaak,
zelf ben ik nu bezig met lekkage bij de overgang van het dak naar de voor of achter paneel, de aansluiting is niet optimaal.
groetjes,
rob
VW T4 102 pk 450 dkm 1998 met aan de haak een westfalia columbus 551d 1999 met alde kachel truma ser mover, dorema president jubilee 280 met luifel en uitbouw, Nederland is het mooiste land van de wereld.
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 16297
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
Re: Columbus
Discussie over water uit een watertank actueel? Vertel....
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Adria Action 391 LH (2023)