Fifth wheel trailer

janoniem
Berichten: 3062
Lid geworden op: di 5 mei 2015 21:47

Re: Fifth wheel trailer

Bericht door janoniem » wo 28 okt 2015 21:09

Ik heb een aantal jaren geleden een mover onder mijn caravan gebouwd.
Wat waren we daar blij mee; niet meer trekken en duwen of moeilijk manoeuvreren.
Stel je eens voor, al die leuke campings waar we stonden nog eens bezoeken met Fifth Wheel combinatie.
Ik moet er niet aan denken.

Gebruikersavatar
jackt
Berichten: 921
Lid geworden op: di 27 jul 2010 16:38
Locatie: Ommen, in het mooie Vechtdal

Re: Fifth wheel trailer

Bericht door jackt » wo 28 okt 2015 22:12

TS zegt:
Mijn man heeft zich mee in de technische details verdiept. Mag gereden worden met BE.
Lijkt me dat dan veel van de door mede forumleden genoemde combi's afvallen... scratch.gif
Renault Koleos 2.5 Privilege 4wd '09 (MTM 2150kg, MTTM 4150kg en TEC Travelking 470TE Energy 2010 (MTM1500kg) met Alko Mammut mover op M-chassis en PowerXtreme X30 accu. Als voortent een Unico Bologna 280 met petluifel.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Fifth wheel trailer

Bericht door Jan van Vijven » wo 28 okt 2015 22:15

@Jackt,
Waarom?
Volgens mij zijn het allemaal BE combi's waar ik met mijn BE gewoon mee mag rijden.
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Fifth wheel trailer

Bericht door Ab » wo 28 okt 2015 22:52

janoniem schreef:Ik heb een aantal jaren geleden een mover onder mijn caravan gebouwd.
Wat waren we daar blij mee; niet meer trekken en duwen of moeilijk manoeuvreren.
Stel je eens voor, al die leuke campings waar we stonden nog eens bezoeken met Fifth Wheel combinatie.
Ik moet er niet aan denken.
Ook een fifth wheeler kan je voorzien van een mover.
En de uitdraai stempels van wielen.
Maar ik ben wel met je eens dat je niet alle leuke plekjes kunt bereiken.
Maar hetzelfde heb je met een tandemasser van dezelfde grootte ook.
Wat dat betreft is er geen verschil.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Fifth wheel trailer

Bericht door Ab » wo 28 okt 2015 23:17

p_vingerhoets schreef:Ik verwacht dat de (kogel)druk ook wat hoger mag zijn omdat de koppeling ongeveer recht boven de achteras zit hierdoor ook een veel betere wegligging , minder slingerneiging,

leuke combi maar ga dat er hier niet door krijgen voor de 3 weken vakantie en de rest van het jaar een mooie pickup voor de deur waar de vrouw dan mee naar het werk moet , kan de huidige focus maar amper kwijt op de parking bij het werk.. al blijven de deuren misschien wel beter krasvrij als niemand erlangs durft te parkeren. whistle.gif
De kogeldruk mag gelijk zijn aan het laadvermogen van de pickup truck. .
Dat kan dus 750 tot 1500 kg zijn of zelfs nog meer.
De zwaardere overigens alleen met vrachtwagen rijbewijs. Ik rij al sinds 1990 met een pickup . De huidige is nr 6 of 7.
Van parkeerproblemen heel weinig last.
Alles went...
En waarom 3 weken vakantie en voor de rest niet ?
Daarnaast zijn er nog 50 weekenden en enkele lange weekenden in het jaar toch? knipoog.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

arnovariante

Re: Fifth wheel trailer

Bericht door arnovariante » do 29 okt 2015 05:15

Ik heb ook wel eens proefgereden met een Pick up, toevallig bij dezelfde handelaar waar Ab zijn auto's vandaan haalt.
Ik was verbaasd over de wendbaarheid van een 5.80 mtr lange truck!
De voorwielen kunnen bijna dwars onder de voortrein en dat geeft zo'n lang ding uiteraard een korte draaicirkel.
De lengte en breedte beperkt je toch wel enigszins natuurlijk, dat merk ik nu al met een bussie van 5.40 mtr en voorheen met R ook al met 5.20 mtr.
Maar de draaicirkel van de Vivaro beperkt mij meer dan de afmetingen!

Gebruikersavatar
Ad
Berichten: 1915
Lid geworden op: vr 19 mar 2004 20:26
Locatie: 't Gooi

Re: Fifth wheel trailer

Bericht door Ad » do 29 okt 2015 10:46

Wij hebben vrienden in Canada met een fifth wheeler met een 8 cylinder Ford Pickup diesel ervoor. Zij overwinteren hiermee regelmatig in California. Als de 3 slides uit zijn hebben zij een woonkamer/keuken van 5x5 meter een master bedroom en een volledige badkamer met douche en klein bad. De bank in de woonkamer is uit te klappen tot een groot 2-persoons bed. Toen wij er op visite waren hebben wij met verbazing het apparaat mogen bewonderen. Overigens waren zij, toen ze recent bij ons op bezoek waren, erg onder de indruk van de compactheid en de slimme indeling van onze caravan. Wel verbaasden ze zich erover dat nagenoeg alle caravans in Europa enkel-assers zijn, dit in tegenstelling tot Canada en de US.
Pössl Globecar Campscout 2.2HDI 150pk

karinjanette

Re: Fifth wheel trailer

Bericht door karinjanette » za 31 okt 2015 21:09

Het enthousiasme van onze vriend is tanende. De hele combi zit boven de 7500 kg. In de truck zit een digitale tachograaf. Nu blijkt dat hij mogelijk een pasje daarvoor moet hebben omdat de combi dan een vrachtwagen zou zijn. Hij woont in een ander EU land en wil gewoon vakantie houden met de combi. Beetje heen en weer tussen beide landen rijden. Hij denkt erover de combi uit te voeren of de truck te wisselen voor een andere trekker. Of het gewicht van de trailer terug zetten en onder de 7500 kg. Blijven zodat de tachograaf niet nodig is. TRuck is 2460 de trailer leeg 4500 en 2000 laden. Wat nu te doen om gewoon vakantieplezier te hebben.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Fifth wheel trailer

Bericht door Jan van Vijven » za 31 okt 2015 21:18

Als de trekker maximaal niet boven de 3500 kg komt is het gewoon een BE combi....wat er achter mag is niet belangrijk.
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Fifth wheel trailer

Bericht door eurotrotter » za 31 okt 2015 23:21

karinjanette schreef:Het enthousiasme van onze vriend is tanende. De hele combi zit boven de 7500 kg. In de truck zit een digitale tachograaf. Nu blijkt dat hij mogelijk een pasje daarvoor moet hebben omdat de combi dan een vrachtwagen zou zijn. Hij woont in een ander EU land en wil gewoon vakantie houden met de combi. Beetje heen en weer tussen beide landen rijden. Hij denkt erover de combi uit te voeren of de truck te wisselen voor een andere trekker. Of het gewicht van de trailer terug zetten en onder de 7500 kg. Blijven zodat de tachograaf niet nodig is. TRuck is 2460 de trailer leeg 4500 en 2000 laden. Wat nu te doen om gewoon vakantieplezier te hebben.
Een digitale tachograaf is alleen vereist als de combi een MTM heeft van + 3500 kg en er beroepsmatig goederen of personen mee vervoert worden.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... -verplicht

https://www.ilent.nl/onderwerpen/transp ... achograaf/

Zodra een voertuig gebruikt word voor recreatieve doeleinden is de tachograaf niet verplicht.
E.e.a zal wel moeten blijken uit de papieren,er zal op t kentekenbewijs op moeten staan dat het om een kampeerwagen gaat.

Als er een( digitale ) tachograaf aanwezig is zal men zich ook aan de wetten moeten houden,en dat moet je,als recreatie chauffeur,niet willen.

https://www.ilent.nl/onderwerpen/transp ... g_5612006/
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Fifth wheel trailer

Bericht door Jan van Vijven » zo 1 nov 2015 02:14

Nogmaals: de gewichten zijn het probleem niet, wellicht over laten zetten naar privé gebruik ipv beroeps....
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Diny
Berichten: 3876
Lid geworden op: di 10 jul 2012 21:14
Locatie: Veenendaal

Re: Fifth wheel trailer

Bericht door Diny » zo 1 nov 2015 02:28

Als de vriend in een ander land woont zal de wet van dat land gelden en niet de Nederlandse.
Zelfs als het wel een Nederlandse combi is, vraag ik me af of je die als kampeerauto of camper geregistreerd krijgt.
Het lijkt mij eerder een auto-caravan combinatie.

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Fifth wheel trailer

Bericht door Ab » zo 1 nov 2015 11:54

Als ik de foto goed zie, is het een wat zwaardere pickup.
Vlgs mij een 2500, mogelijk zelfs een 3500
Dat slaat op het laadvermogen ( in Pounds) dat betekent dus ca 1250 kg of 1750 kg laadvermogen.
Dat zal ook de kogeldruk wel zo ongeveer zijn van deze fifth wheeler.

2500 serie pckups zitten standaard meestal net boven de 3500 kg. Dus kan je die rijden met vrachtwagenrijbewijs. Lage wegenbelasting, en geen bijtelling als je zakelijk (en prive) er mee rijdt
Je kan wel een paar honderd kilo terug keuren (minder laadvermogen) dan kan je met gewoon personenwagen rijbewijs rijden.
Bij niet terugkeuren heb je inderdaad een tachograafplicht.
Max snelheid ook 80 km/u (in de praktijk bijna 90) net als alle andere vrachtwagens.
Terugkeuren zal met deze combinatie wellicht niet gaan, het zal erg krap worden om binnen de wettelijke eisen te komen, en dan ook nog wat laadvermogen over te hebben. Maar misschien kan het net.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Plaats reactie

Terug naar “Overige merken”