Wat gebeurt er nu verder met de Tirus Groep Caravanmerken???

Wat gebeurt er nu verder met de Tirus Groep Caravanmerken???

Berichtdoor Kingpin1966 » ma 8 feb 2010 16:11

Ik vraag me af, en misschien vele anderen met mij, wat er nu verder gaat gebeuren met de Caravanmerken van de failliete Tirus Groep.

Van een aantal merken weet ik wel hoe het is afgelopen.

Kip Caravans => Doorstart gemaakt
Chateau => Merk en Modelrechten opgekocht door Kip Caravans => nieuwe modellen uitgebracht.
Home Car => Door Kip Caravans overgenomen => nieuwe modellen uitgebracht onder de naam Home Star
Delta Caravans => Merk en Modelrechten opgekocht door Kip Caravans => ???????????
Beyerland => Merk en Model rechten opgekocht door Kip Caravans => ????????????

Hoe zit het nu met deze laatste twee merken? scratch.gif weenie.gif
Behalve dat de Merk en Modelrechten zijn opgekocht door Kip Caravans, blijft het akelig stil rondom deze merken.
Mazda 626 1.8 Millionaire
Mazda Premacy 1.8 Comfort
Delta 3900 EK
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Kingpin1966

Re: Wat gebeurt er nu verder met de Tirus Groep Caravanmerken???

Berichtdoor BertJan » ma 8 feb 2010 16:55

met beijerland had kip nog plannen maar deze plannen zijn waarschijnlijk in de ijskast gezet, met Delta heeft kip geen plannen, en de merk en modelrechten hebben waarschijnlijk heel erg weinig gekost of gratis bij de rest.
BertJan

Berichtdoor Kingpin1966 » ma 8 feb 2010 17:18

Dat vind ik op zijn zachtst gezegd vreemd.
Wat doe je met Merkrecht en Modelrecht als je er toch niks mee gaat doen? scratch.gif
Delta 3900 EK
Kingpin1966

Berichtdoor Renault Chateau » ma 8 feb 2010 18:12

Ik heb van een medewerker van Kip Nederland vernomen dat ze met Beyerland wel plannen hebben, maar dat ze eerst Chateau en HomeStar goed op de rails willen zetten. Zie de nieuwste modellen van HomeStar volgende maand en de komende modellen uitbreiding van Chateau dit voorjaar.
In eerste instantie zou de Beyerland caravan komen in september 2009.
Van Delta hebben ze (als ik het goed begrepen heb) niet de rechten overgenomen.
Op de site van Kipnederland.nl staat ook al het logo van Beyerland. En de site van Beyerland is "under construction"
Renault Scenic + Chateau Calista Chalet 450
Renault Chateau

Berichtdoor Kingpin1966 » ma 8 feb 2010 18:19

Volgens Kampeerzaken hebben ze wel de rechten van Delta overgenomen: http://www.kampeerzaken.nl/article.php/ ... eau-061107
Delta 3900 EK
Kingpin1966

Berichtdoor Renault Chateau » ma 8 feb 2010 20:45

Zover ik weet gaat er niets meer gebeuren met Delta Caravans.
Ook hun site is geheel anders dan de site van Beyerland.
En zoals ik al eerder vermelde: het logo van Beyerland staat op de site van Kipnederland.nl en het logo van Delta niet.
Renault Scenic + Chateau Calista Chalet 450
Renault Chateau

Berichtdoor Louis » vr 5 maart 2010 19:20

Delta was ook niet meer dan een uitgeklede Beyerland Sprinter.
Ik vermoed dat Renault Chatheau gelijk heeft in de stelling dat eerst Chateau en Home Star goed in de markt gezet moeten worden, want op dit ogenblik is er nog weinig {koop}belangstelling.
Ik was vorige week bij een Home Star dealer en die had zijn hele voorraad 2OO9 in de aanbieding
Opel Astra Twin Top 1.8 140pk 2006/Hobby de Luxe 460 UFE 2009
Louis

Berichtdoor BeeWee » ma 8 maart 2010 10:18

De merk- en modelrechten van Delta zijn wel degelijk door Kip overgenomen, Kip ziet alleen geen brood in het op de markt brengen van caravans in dat prijssegment. Voor Beyerland heeft Kip heel fraaie (sportieve, gestyleerde) ontwerpen laten maken maar de introductie daarvan is uitgesteld tot HomeStar en Chateau weer goed draaien én de markt (lees: economie) er rijp voor is.
BeeWee

Berichtdoor Louis » ma 8 maart 2010 19:32

BeeWee schreef: de introductie daarvan is uitgesteld tot HomeStar en Chateau weer goed draaien én de markt (lees: economie) er rijp voor is.

Dat zei k, maar dat is niet alleen afhankelijk van de economie.
Het blijft natuurlijk een kwestie van smaak, maar k ben van mening dat het Home-Star interieur model 2OO9 er niet uitziet.
Vandaar dat menige Home-Star dealer met zijn voorraad is blijven zitten
Louis

Berichtdoor Ricky » ma 8 maart 2010 23:32

Bij de rondleiding bij Kip Caravans Nederland afgelopen zomer heb ik uit de presentatie begrepen dat Kip inderdaad op dit moment bezig is met het goed neerzetten van de merken Chateau en Home Star in Nederland. Vervolgens willen ze deze merken ook internationaal verder uitrollen.

Iemand vroeg toen naar Beijerland en daar werd over gezegd dat er wel plannen waren om in de toekomst weer iets met dit merk te gaan doen, maar dat dit voorlopig in de ijskast werd gezet. Blijf het doodzonde vinden dat dit merk nu niet meer gemaakt wordt.

Wat me nog meer verbaast is dat Kip geen markt ziet in het produceren van Delta. Opzich snap ik het wel voor Kip Nederland, die gaat voor de luxere duurdere caravans. Kijk maar naar bijv. Chateau die vind ik veel luxer aandoen sinds hij bij Kip wegkomt dan toen hij uit Belgiè kwam. Toch is er volgens mij best vraag naar een caravan als Delta. Als ik kijk wat de prijs van deze wagens nieuw was, dan was dit nog een betaalbare caravan met weinig franje erop.

De slogan sloot daar bij goed aan Delta, meer heb je niet nodig. Wie weet wordt Delta ooit nog weer een B merk van Kip. Net zoals dat bij Beijerland zo was. Bij Beijerland kwamen de nieuwe snufjes en maakte ze de sprinter mee, kwam daar iets nieuws werden de oude mallen voor Delta gebruikt. Al vind ik de Delta´s vaak wel sportiever dan de Beijerland Sprinters.

Als je op marktplaats bijv. kijkt of een gemiddelde dealer dan heeft de Tirus groep heel wat afgezet de afgelopen tien jaar. Het verschil is dat bijv Hobby het onder een merk naam doet en Tirus onder meerdere. Toch als ze de wagens goed bekijkt is heel veel hetzelfde. Lampenkapjes etc.

Tot de dag van vandaag vind ik het doodzonde dat dit bedrijf op de fles is gegaan.
Ricky

Berichtdoor BeeWee » di 9 maart 2010 00:33

Tijdens zo'n rondleiding werd mij verteld dat er op de Delta caravans in de tijd van de Tirus Groep al bijna geen marge zat, en dat Kip er daardoor niet over piekert om een niet-rendabel merk op de markt te brengen.
BeeWee

Berichtdoor Louis » di 9 maart 2010 19:32

Ricky schreef:
Tot de dag van vandaag vind ik het doodzonde dat dit bedrijf op de fles is gegaan.

Ben ik het helemaal mee eens Ricky, als de toenmalige directie hun verantwoording had genomen en hun dealers wat meer gesteund had in de bekende problematische tijden, had dit misschien niet nodig geweest, de allerlaatste Chateau's en Beyerlands die in Hamont van de band gelopen zijn, zagen er namelijk bijzonder goed uit.
Louis

Berichtdoor DannyL » di 9 maart 2010 21:30

Ricky schreef: Het verschil is dat bijv Hobby het onder een merk naam doet en Tirus onder meerdere.

Hobby doet het wat rustiger aan met de merken maar Fendt is ook onderdeel van Hobby.
DannyL

Berichtdoor Ricky » di 9 maart 2010 22:08

Knaus heeft ook verschillende merken, Eifelland, Knaus, Wilk, Tabbert etc.

Waar het mij omgaat waar is die betaalbare caravan gebleven die Tirus bouwde. Voor die drie week vakantie willen veel mensen wel een wagen van rond de 11 of 12k hebben ip.v. al snel maar de 18 tot 19k moeten neerleggen.

Caravalair maakt ook wel caravan rond die prijs, maar of die nou zo sexy zijn achter de wagen?
Ricky

Berichtdoor DannyL » di 9 maart 2010 22:50

Als je het uiterlijk belangrijk vindt kan het nog erger hoor. (hoewel ik me niet zou schamen met een Caravelair op de haak)

http://www.knaus.de/nl/topmenu/caravans/deseo/deseo-box.html
DannyL

Berichtdoor Kingpin1966 » di 9 maart 2010 23:16

RE.gif

Of de Bürstner Averso plus, ook niet moeders mooiste.
http://burstner.caravans.nl/#averso-plus

Ik heb niks tegen een caravan met een kleurtje hoor, maar dit is overkill.
Rijdend bloemetjesbehang. mrgreen.gif
Laat ik het anders formuleren.
Pipo de Clown is dood, en ik hoef zijn opvolger niet te worden. awhoea.gif
Delta 3900 EK
Kingpin1966

Berichtdoor BeeWee » wo 10 maart 2010 00:03

RE.gif De Averso Plus is er ook gewoon in het wit of zilvergrijs: http://www.kampeerzaken.nl/article.php/ ... 0tk-260110
BeeWee

Berichtdoor Ricky » wo 10 maart 2010 09:22

DannyL schreef:Als je het uiterlijk belangrijk vindt kan het nog erger hoor. (hoewel ik me niet zou schamen met een Caravelair op de haak)

http://www.knaus.de/nl/topmenu/caravans/deseo/deseo-box.html

Dit is gewoon een schafkeet, de gemiddelde bouwvakker zou er best zijn bammetje in op willen eten. Laten we eerlijk zijn hier mee wil je toch niet worden gezien op de autobahn en op de camping. Afgelopen voorjaar zag ik er ook eentje mee aankomen bij ons op de camping, doe mij maar een "gewone" caravan.

En als deze wagen nou een stuk goedkoper was de de meeste caravans kon ik nog begrijpen met mensen hem zouden kopen maar voor deze prijs is er toch wel wat fatsoenlijkers in de handel te verkrijgen dacht ik.

Overigens heb je gelijk een Caravaliar is hierbij een schoonheid.

Even on-topic: Er zijn veel mensen die misschien nu een wagen hebben van de periode 200 t/m 2005. die zullen natuurlijk ooit ook weer eens denken aan vervanging van hun huisje op wielen. Ik ben wel benieuwd waar deze groep dan voor gaat kiezen. Toen wij opzoek waren in caravanland vielen veel merken toch af en kwamen eigleijk steeds weer bij de vier merken van de Tirus grroep terecht als wagen die voor ons interessant waren.

Overigerns mensen wel een opgevallen dat bepaalde combinaties ook erg vaak voorkomen bijv. Hobby en Volkswagen, Kip en Volvo etc. Dat zegt wel iets over welk mens welke caravan koopt denk ik. Oftwel hier is een gat ontstaan....
Ricky

Berichtdoor kc » wo 10 maart 2010 10:10

De DESEO Box kende ik nog niet. De verhoudingen : schrik.gif

De 'gewone' DESEO modellen vind ik wel goed bedacht qua materialen en variabiliteit van het interieur.
Alleen de stroomlijn scratch.gif is (zeer vermoedelijk) vreselijk.

De basisprijs is in de prijsklasse die Ricky voor ogen heeft.
Maar indien nog wat opties genomen, schiet de prijs de hoogte in.
Is dat niet bij alle merken zo ? Als koper met een bepaald budget moet je dat toch altijd voor ogen houden ?

Koen
kc

Berichtdoor Kingpin1966 » za 20 maart 2010 12:19

Ricky schreef:
Wat me nog meer verbaast is dat Kip geen markt ziet in het produceren van Delta.

Als je op marktplaats bijv. kijkt of een gemiddelde dealer dan heeft de Tirus groep heel wat afgezet de afgelopen tien jaar. Het verschil is dat bijv Hobby het onder een merk naam doet en Tirus onder meerdere. Toch als ze de wagens goed bekijkt is heel veel hetzelfde. Lampenkapjes etc.

Het valt me sowieso op dat er weinig bekende merken "brood" zien in caravans => 1000 Kg MTM.

Hobby, Fendt en Knaus wagen zich niet op dit vlak, ik kan er tenminste geen een model vinden tot 1000 Kg MTM, wel erboven.
Ik denk dat als een fabrikant als bijv. Fendt in dit gat zou springen dat hij goud in handen heeft.
Veel mensen vinden een Fendt een heel mooie caravan, vraag mensen om een top 3 te maken van favoriete caravans, dan staat de Fendt er 9 van de 10 keer in. thumbup.gif
Alleen veel mensen hebben er niet het bijbehorende trekpaard voor.

Hij heeft nu wel de Bianco serie, maar daarvan is het kleinste model 1300 Kg MTM met een optie tot verlagen naar 1200 Kg MTM.
Delta 3900 EK
Kingpin1966

Keer terug naar Overige merken