Max. Massa voertuig TEC
Max. Massa voertuig TEC
Aanleiding voor mijn vorige topic was een vraag over de max. massa van een caravan. Na jullie reacties heb ik besloten een bezichtiging van die specifieke caravan af te zeggen en verder te kijken naar een andere (met meer laadvermogen, max massa van 1500 ipv 1300 kg). Vandaag heb ik een ander bezichtigd en ik wil wederom graag van jullie kennis gebruik maken.
Situatie:
Caravan: TEC Travel King 510, bouw- en modeljaar 2008, max gewicht in advertentie 1500 kg
Tijdens de bezichtiging viel ons op dat dat max toegestane massa op het kentekenbewijs 1300 kg is.
Bij het kentekenbewijs zat een betaalbewijs van het RDW met daarop de omschrijving "keuring aanhanger licht" en "tenaamstelling". Ter plaatse heb ik direct even internet voertúiggegevens geraadpleegd en daar is het volgende te zien:
F.1Technische max. massa voertuig 1300 kg
F.2Toegestane max. massa voertuig 1300 kg
GMassa rijklaar 1120 kg
Massa ledig voertuig 1120 kg
Conclusie: te weinig laadvermogen, dus niet interessant
Maar: gevoel bij, en staat van de caravan waren/zijn goed, dus even verder gekeken. Wat heb ik gezien:
- typeplaatje TEC (in disselbak) zegt: 1300 kg
- typeplaatje chassis BPW (op dissel) zegt: 1500 kg
- typeplaatje as (op as) zegt: 1500 kg
Mijn aanname op basis van deze gegevens is dat een administratieve omkeuring (kenteken per post naar rdw) in dit geval niet mogelijk is. Een omkeuring na een fysieke keuring bij de rdw lijkt me echter geen probleem. Wie kan me dit bevestigen of anderzijds meer info geven?
Situatie:
Caravan: TEC Travel King 510, bouw- en modeljaar 2008, max gewicht in advertentie 1500 kg
Tijdens de bezichtiging viel ons op dat dat max toegestane massa op het kentekenbewijs 1300 kg is.
Bij het kentekenbewijs zat een betaalbewijs van het RDW met daarop de omschrijving "keuring aanhanger licht" en "tenaamstelling". Ter plaatse heb ik direct even internet voertúiggegevens geraadpleegd en daar is het volgende te zien:
F.1Technische max. massa voertuig 1300 kg
F.2Toegestane max. massa voertuig 1300 kg
GMassa rijklaar 1120 kg
Massa ledig voertuig 1120 kg
Conclusie: te weinig laadvermogen, dus niet interessant
Maar: gevoel bij, en staat van de caravan waren/zijn goed, dus even verder gekeken. Wat heb ik gezien:
- typeplaatje TEC (in disselbak) zegt: 1300 kg
- typeplaatje chassis BPW (op dissel) zegt: 1500 kg
- typeplaatje as (op as) zegt: 1500 kg
Mijn aanname op basis van deze gegevens is dat een administratieve omkeuring (kenteken per post naar rdw) in dit geval niet mogelijk is. Een omkeuring na een fysieke keuring bij de rdw lijkt me echter geen probleem. Wie kan me dit bevestigen of anderzijds meer info geven?
Re: Max. Massa voertuig TEC
Aangezien je aangeeft dat de
F.1Technische max. massa voertuig 1300 kg bedraagt, vrees ik dat je contact moet opnemen met RDW en zal de caravan waarschijnlijk opnieuw gekeurd moeten worden om de technische en de TMM weer op 1500kg. te krijgen.
Op de site van RDW staat het volgende onder keuringen:
Bij de bouw van een voertuig bepaalt de fabrikant de technische maximum massa. Dit is het gewicht van het lege voertuig plus het gewicht van de maximale belading. Technisch gezien mag het voertuig niet zwaarder zijn. Deze massa is niet eenvoudig te wijzigen.
De fabrikant van de as en onderstel heeft volgens de gegevens van de as en onderstel de maximale technische massa gesteld op 1500kg. Het TEC type plaatje geeft echter aan 1300kg. RDW zal dus uitsluitsel moeten geven lijkt mij.
F.1Technische max. massa voertuig 1300 kg bedraagt, vrees ik dat je contact moet opnemen met RDW en zal de caravan waarschijnlijk opnieuw gekeurd moeten worden om de technische en de TMM weer op 1500kg. te krijgen.
Op de site van RDW staat het volgende onder keuringen:
Bij de bouw van een voertuig bepaalt de fabrikant de technische maximum massa. Dit is het gewicht van het lege voertuig plus het gewicht van de maximale belading. Technisch gezien mag het voertuig niet zwaarder zijn. Deze massa is niet eenvoudig te wijzigen.
De fabrikant van de as en onderstel heeft volgens de gegevens van de as en onderstel de maximale technische massa gesteld op 1500kg. Het TEC type plaatje geeft echter aan 1300kg. RDW zal dus uitsluitsel moeten geven lijkt mij.
Renault Koleos 2.5 Privilege 4wd '09 (MTM 2150kg, MTTM 4150kg en TEC Travelking 470TE Energy 2010 (MTM1500kg) met Alko Mammut mover op M-chassis en PowerXtreme X30 accu. Als voortent een Unico Bologna 280 met petluifel.
Re: Max. Massa voertuig TEC
dit kan je bij tec/lmc opvragen, dit is een fabrieksverklaring dat de caravan meer gewicht (1500kg) mag hebben (FVO verklaring), als je deze verklaring hebt kan je de caravan zo verhogen naar 1500 kg bij de rdw (via keuring), deze verklaring kost wel wat
Re: Max. Massa voertuig TEC
Dank voor jullie informatie. De leverende dealer bestaat inmiddels niet meer, dus ik zal rechtstreeks naar de importeur moeten. Iemand contactgegevens?
Re: Max. Massa voertuig TEC
Te snel gevraagd, volgens mij is het:
T.E. Caravans B.V.
Rubriek: caravans
Merk(en): T.e.c.
Adres: Postbus 20 - 7480 AA Haaksbergen
Telefoon: 053-5737425
Fax: 053-5737451
E-mail: contact@tec-caravan.de
Website: www.tec-caravan.com
Nogmaals dank!
T.E. Caravans B.V.
Rubriek: caravans
Merk(en): T.e.c.
Adres: Postbus 20 - 7480 AA Haaksbergen
Telefoon: 053-5737425
Fax: 053-5737451
E-mail: contact@tec-caravan.de
Website: www.tec-caravan.com
Nogmaals dank!
Re: Max. Massa voertuig TEC
En anders:
T.E.C. Caravan GmbH & Co. KG
Rudolf-Diesel-Str. 4
DE 48336 Sassenberg
Deutschland
Telefoon: +49(0)2583-9306-100
Telefax: +49(0)2583-9306-299
contact@tec-caravan.de
T.E.C. Caravan GmbH & Co. KG
Rudolf-Diesel-Str. 4
DE 48336 Sassenberg
Deutschland
Telefoon: +49(0)2583-9306-100
Telefax: +49(0)2583-9306-299
contact@tec-caravan.de
Renault Koleos 2.5 Privilege 4wd '09 (MTM 2150kg, MTTM 4150kg en TEC Travelking 470TE Energy 2010 (MTM1500kg) met Alko Mammut mover op M-chassis en PowerXtreme X30 accu. Als voortent een Unico Bologna 280 met petluifel.
Re: Max. Massa voertuig TEC
Je hoeft niet bij de leverende dealer te zijn. Je kan elke dealer daarvoor benaderen daar zijn ze namelijk voor. Niet de importeur.Erik V70 schreef:De leverende dealer bestaat inmiddels niet meer, dus ik zal rechtstreeks naar de importeur moeten.
Re: Max. Massa voertuig TEC
Importeur heeft me inmiddels bevestigd dat het kan (na overleg met fabriek). De verklaring kan ik via een dealer in mijn bezit krijgen.
Dank voor jullie input!
Dank voor jullie input!
Re: Max. Massa voertuig TEC
RE.gif
Hoe is dit afgelopen?
Frans
Hoe is dit afgelopen?
Frans
Re: Max. Massa voertuig TEC
RE.gif
Erik V70 is sinds 18 juli vorig jaar niet meer ingelogd geweest op het forum, dus waarschijnlijk krijg je geen antwoord..
Erik V70 is sinds 18 juli vorig jaar niet meer ingelogd geweest op het forum, dus waarschijnlijk krijg je geen antwoord..
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Max. Massa voertuig TEC
Als je echt benieuwd bent kan je altijd een PBtje sturen toch?
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…
Re: Max. Massa voertuig TEC
RE.gif
moet het account wel zo ingesteld staan dat de ontvanger ook echt een Email krijgt na het ontvangen van een PB. anders komt het ook niet aan.
moet het account wel zo ingesteld staan dat de ontvanger ook echt een Email krijgt na het ontvangen van een PB. anders komt het ook niet aan.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Max. Massa voertuig TEC
RE.gif
Ik wacht het nog een paar dagen af.
En dan kan ik het alsnog via een mailtje proberen.
Frans
Ik wacht het nog een paar dagen af.
En dan kan ik het alsnog via een mailtje proberen.
Frans
Re: Max. Massa voertuig TEC
Erik heeft toch nog via een PB gereageerd.
Dit was zijn antwoord:
"Op basis van het chassisnummer kon de fabrikant in mijn geval zien dat de caravan technisch een hoger gewicht aankon dan toen op het kentekenbewijs stond. De dealer heeft hiervoor contact opgenomen met de importeur en die weer met de fabriek. Via diezelfde weg kreeg ik een verklaring (van conformiteit of FVO) en een nieuw typeplaatje (alu kleurige sticker). Dit alles dus zonder dat iemand de caravan heeft bekeken. Het kan zo zijn dat je wel andere banden (met een hogere loadindex) moet monteren, dat was bij mij ook niet het geval.
Met dat document moet je aansluitend naar het RDW voor een keuring. Dat stelde niet veel voor. Er werd met name gekeken of de verklaring inderdaad voor die caravan was afgegeven (controle chassisnummer). Na de keuring wordt je oude kentekenbewijs ingenomen en krijg je een tijdelijk kentekenbewijs. Na een paar dagen viel het nieuwe kentekenbewijs met hogere ttm op de mat.
Kosten weet ik niet meer exact. Maar volgens mij iets van 100,= bij de dealer voor de verklaring en nog zoiets bij het RDW.
Succes ermee, groet, Erik"
Dit was zijn antwoord:
"Op basis van het chassisnummer kon de fabrikant in mijn geval zien dat de caravan technisch een hoger gewicht aankon dan toen op het kentekenbewijs stond. De dealer heeft hiervoor contact opgenomen met de importeur en die weer met de fabriek. Via diezelfde weg kreeg ik een verklaring (van conformiteit of FVO) en een nieuw typeplaatje (alu kleurige sticker). Dit alles dus zonder dat iemand de caravan heeft bekeken. Het kan zo zijn dat je wel andere banden (met een hogere loadindex) moet monteren, dat was bij mij ook niet het geval.
Met dat document moet je aansluitend naar het RDW voor een keuring. Dat stelde niet veel voor. Er werd met name gekeken of de verklaring inderdaad voor die caravan was afgegeven (controle chassisnummer). Na de keuring wordt je oude kentekenbewijs ingenomen en krijg je een tijdelijk kentekenbewijs. Na een paar dagen viel het nieuwe kentekenbewijs met hogere ttm op de mat.
Kosten weet ik niet meer exact. Maar volgens mij iets van 100,= bij de dealer voor de verklaring en nog zoiets bij het RDW.
Succes ermee, groet, Erik"