Werking Thetford N3112 koelkast op auto accu.

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 336
Lid geworden op: di 7 sep 2010 23:18
Locatie: IJmond

Werking Thetford N3112 koelkast op auto accu.

Bericht door Storm » di 15 sep 2015 20:12

Ik twijfelde om deze vraag in het Sprite topic te stellen of in een algemeen topic.

Eerst mijn situatie ik heb in mijn Sprite 370 alleen een Reich power pack, welke dus niet gebruikt wordt voor het 12V net.
Vanuit mijn auto komen op pen 9 en pen 10 de constante + , pen 10 voor de koelkast en pen 9 voor het overige, beiden worden niet onderbroken door het contactslot. Inmiddels weet ik dat de overige voorzieningen nu niet werken op 12V omdat deze door de niet onderbroken + op pen 10 door het Sargent Power systeem uitgeschakeld worden.
Auto accu leverde vandaag op de pennen gemeten 11.8V en met draaiende motor 14.4V, gemeten met een relatief simpele multimeter.

Maar nu mijn vraag:
Hoelang duurt het zodra ik de motor van de auto start voordat de koelkast daadwerkelijk op 12V zou moeten werken?

Ook als ik de motor laat draaien blijft het display alleen knipperen en gaat hij niet koelen.
Bij navraag bij de caravan dealer vertelde een verkoper mij van de week dat het een kwartier zou kunnen duren voor de koelkast op 12V gaat werken om reden van een soort beveiliging ivm het mogelijk daarvoor op gas laten werken.
Nu laat ik niet zomaar de motor een kwartiertje draaien ter controle. Ook omdat ik dat nogal lang vindt voor de koelkast ingeschakeld zou worden.

Weet iemand het juiste hier van, voordat ik opnieuw de dealer aanspreek over het niet werken op 12V.

Als je het niet meer trekt, moet je duwen.


Subaru Forester 2.0i Comfort, Hobby de luxe 460 lu, Unico Torino en Bologna.
Reich EasyDriverPro 1.8 mover met Mobility Power Pack.

Jaap van Duijn
Berichten: 1317
Lid geworden op: za 12 mei 2012 14:24
Locatie: Katwijk ZH

Re: Werking Thetford N3112 koelkast op auto accu.

Bericht door Jaap van Duijn » wo 16 sep 2015 04:58

Hoi,

Wel geen Sprite maar Swift toch zelfde Sargent systeem.
Start ik de auto dan geeft koelkast display direct aan - ook al draaid deze stationair.
De auto - dynamo - moet op laagste toeren nog steeds ruim boven de 12V leveren, maar dit kan door dunne (of zelfs te dunne) bekabeling flink naar beneden gaan als er aan getrokken word door bijvb een koelkast.
Bedenk wel dat koelkast op 12V deze alleen kan "houden" en dan nog, op de reeds aanwezige temperatuur.
Kan je 230V of gas invriezen - vergeet het op 12V.

Ik rij altijd op gas, zit zoeen speciale regelaar in de disselbak en zomer en winter rijden op gas. En ja dat mag en is goed gekeurd
Ben ik ook van gezeur af met stoppen weer overzetten op van 12V op gas en anders om met weg rijden weer "vergeten".

Veel plezier - Jaap van Duijn

Gebruikersavatar
killerbee1958
Berichten: 244
Lid geworden op: vr 17 okt 2014 14:38

Re: Werking Thetford N3112 koelkast op auto accu.

Bericht door killerbee1958 » wo 16 sep 2015 08:09

Bij mjn sprite cruzer met zelfde koelkast geen problemen met kwartier wachten hoor.
Als ik hem op 12 V zet, met motor aan, dan branden de lampjes eigenlijk meteen als ik koelkast op 12V schakel constant.

Lijkt mij een broodje aap verhaal. Uit een ander draadje over deze koelkast blijkt wel dat de lampjes knipperen als de spanning te laag wordt. Dus zoals ook hierboven opgemerkt kan het misschien zo zijn dat de spanning die aan het eind van de bekabeling op de koelkast overblijft te laag is.

Er was iemand hier op het forum die de uitgebreide documentatie van de koelkast had. Misschien staat daar iets in?

gr
Sprite Cruzer 492SR (2015) getrokken door Skoda Octavia 1.4tsi dsg

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Werking Thetford N3112 koelkast op auto accu.

Bericht door Conradi » wo 16 sep 2015 10:49

We hebben een Adria Adora met deze koelkast. Thetford meent er goed aan gedaan te hebben om deze koelkasten van een onderspanningsbeveiliging te voorzien. Officieel schakelt deze de koelkast uit onder de 10 Volt (of 200 Volt op lichtnet). Helaas is die uitschakeling niet zo goed, ik meet bijna 11 volt direct op de aansluiting bij de koelkast, maar het display blijft knipperen.

Toch lijkt 'ie het na een tijdje te doen, alleen kun je dat niet controleren en dus kun je er niet van op aan. Ergerlijk :(

Op de beurs in Düsseldorf begreep ik dat ze aan een oplossing werken. In ieder geval het probleem melden bij je dealer, die blijft immers verantwoordelijk voor een goede oplossing.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Vliedje

Re: Werking Thetford N3112 koelkast op auto accu.

Bericht door Vliedje » wo 16 sep 2015 18:18

Bij onze 370 Alpine Sport, gaat het lampje knipperen, zodra de motor van de auto wordt uitgezet. De koelkast Krijgt dan geen 12 volt. Zodra de motor wordt gestart, brandt het lampje weer continue en koelt de koelkast weer. Willen wij dat de koelkast blijft koelen,bij afgezette motor, dan moeten we overschakelen op de caravan accu.
Het komt er in de praktijk op neer, dat bij afgezette motor ook de stroomvoorziening naar de koelkast wordt onderbroken om te voorkomen dat de auto accu zonder prik komt te staan. Dit zou je bij degene die je trekhaak heeft gemonteerd moeten kunnen regelen.

Gebruikersavatar
Pino
Berichten: 1775
Lid geworden op: do 20 feb 2014 16:50
Locatie: Midden Nederland

Re: Werking Thetford N3112 koelkast op auto accu.

Bericht door Pino » wo 16 sep 2015 20:01

Vaak is lange te dunne bekabeling de oorzaak van onvoldoende stroom voor de koelkast. Je zou eens achter een andere auto kunnen proberen of anders de bekabeling en contacten in de caravan controleren.
Lijkt me onzin dat pas na een kwartier de koelkast werkt. Je hebt wel of geen voldoende stroom. Dat je merkt dat hij koelt is een ander verhaal. Dat zal wel eens langer dan een kwartier kunnen duren
Hobby Premium 650 UFf getrokken door een Alpina D5 Biturbo

Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 336
Lid geworden op: di 7 sep 2010 23:18
Locatie: IJmond

Re: Werking Thetford N3112 koelkast op auto accu.

Bericht door Storm » wo 16 sep 2015 20:41

Bedankt zover voor het meedenken.
Ik ben vandaag voor een lang weekend onderweg gegaan met de caravan en heb bewust even een stop gemaakt onderweg. Nu had ik de motor laten draaien ter controle en moet bekennen :oops: dat de koelkast weldegelijk werkte op 12 V. Tijdens de vakantie dus steeds de motor uitgezet. Bij het wegrijden knipperde de display en ook nog na een minuut of 3 bij de stop om even de spiegels goed te stellen. Ik weet dus niet wat voor tijd er overheen gegaan is, maar na een uur rijden deed hij het in ieder geval dus wel.

Maandag op de terugweg van de camping indien mogelijk nog even een extra controle doen na een minuut of 10-15.

Als je het niet meer trekt, moet je duwen.


Subaru Forester 2.0i Comfort, Hobby de luxe 460 lu, Unico Torino en Bologna.
Reich EasyDriverPro 1.8 mover met Mobility Power Pack.

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Werking Thetford N3112 koelkast op auto accu.

Bericht door Conradi » wo 16 sep 2015 23:38

RE.gif
Mooi, dat komt me bekend voor :wink:
Pino schreef:Vaak is lange te dunne bekabeling de oorzaak van onvoldoende stroom voor de koelkast. Je zou eens achter een andere auto kunnen proberen of anders de bekabeling en contacten in de caravan controleren.
Lijkt me onzin dat pas na een kwartier de koelkast werkt. Je hebt wel of geen voldoende stroom. Dat je merkt dat hij koelt is een ander verhaal. Dat zal wel eens langer dan een kwartier kunnen duren
Ik snap je bedoeling, maar dat is hier niet het probleem. Ik heb samen met de auto- en caravan-dealer echt alles nagelopen en aangepast. De koelkast koelt als een tierelier, totdat je stil (lees met stationaire motor) staat.

Het is wachten op een software-update want zo gaat dat met nieuwe apparaten :roll:
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

scooterandre
Berichten: 309
Lid geworden op: wo 20 mei 2015 22:05
Locatie: Rheine (D)

Re: Werking Thetford N3112 koelkast op auto accu.

Bericht door scooterandre » do 17 sep 2015 09:58

Ik heb eens ergens gelezen, dat moderne auto's maar af en toe hun accu's tot 100% laden en meestal deze in 80% laten.
Tijdens het remmen wordt de laadspanning hoger gezet, zodat de dynamo meer te doen krijgt, waardoor er ook door de dynamo geremd wordt.
Dit kan waarschijnlijk de oorzaak zijn, dat je koelkast soms wel en soms niet op de 12V van je auto werkt.

De groeten,
André
Buien vallen niet.

sprite
Berichten: 16
Lid geworden op: zo 24 aug 2014 16:34

Re: Werking Thetford N3112 koelkast op auto accu.

Bericht door sprite » za 19 sep 2015 11:36

Net terug van een vakantie in Frankrijk met de Alpine 370, nieuw geleverd begin 2014. Prima caravan, zeer tevreden, behalve over de 12 Volt op de Thetford. Motor aan, accu selecteren en vervolgens de koeling, 3 streepjes standaard, bevestigen. Nu komen er bij mij 3 mogelijkheden.
1. Thetford doet het
2. Thetford geeft 5 knipperende streepjes
3. Thetford geeft helemaal rechts op de display een rode accu.
Overigens werkt de Thetford wel als je het zo maar laat en gaat rijden. Net een nieuwe auto er voor, maar de vorige auto gaf precies hetzelfde resultaat. Lijkt een typisch geval van een over ijverige ontwerper bij Thetford die met de (verkeerde) minimum spanning werkt.
Ik zal het melden bij de eerst volgende service beurt bij de caravandealer en Thetford lost het maar op.
Groet,
Hans

Gebruikersavatar
tonieentonny
Berichten: 43
Lid geworden op: do 14 jul 2011 20:17

Re: Werking Thetford N3112 koelkast op auto accu.

Bericht door tonieentonny » za 19 sep 2015 13:33

Voor de koelkast in mijn Sprite Cruzer 460 van 2014 heeft Thetford inmiddels een nieuw Powerboard naar mijn dealer gestuurd.
In de komende weken breng ik de caravan naar de dealer voor de omwisseling van dat powerboard. Het probleem van een niet werkende koelkast achter een rijdende auto zou daarmee opgelost moeten zijn. Het Powerboard zou anders ingeregeld zijn?
Ik ben benieuwd.
Mazda CX5 SkyActive-G 165 TS+ (2017) met Sprite Cruzer 460 SR (2021)

Gebruikersavatar
tonieentonny
Berichten: 43
Lid geworden op: do 14 jul 2011 20:17

Re: Werking Thetford N3112 koelkast op auto accu.

Bericht door tonieentonny » vr 16 okt 2015 17:29

Het nieuwe Powerboard is inmiddels (onder garantie) gemonteerd door mijn dealer.
We hebben er net een weekje Achterhoek achter de rug.
Zowel op de heenweg als op de terugweg, ook met een enkele stop onderweg,
functioneerde de koelkast (bij lopende automotor).

Met het nieuwe powerboard lijkt het probleem dus opgelost.
Met dank aan Thetford en dealer Cor van den Oever.
Mazda CX5 SkyActive-G 165 TS+ (2017) met Sprite Cruzer 460 SR (2021)

sprite
Berichten: 16
Lid geworden op: zo 24 aug 2014 16:34

Re: Werking Thetford N3112 koelkast op auto accu.

Bericht door sprite » zo 18 okt 2015 09:57

Bedankt voor je terugkoppeling van de Thetfort met een nieuw powerboard.
Groet,
Hans

erichendri
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: Werking Thetford N3112 koelkast op auto accu.

Bericht door erichendri » zo 18 okt 2015 15:36

Laadspanning blijft altijd rond de 14 volt.
Het is de laadstroom die variabel is naar gelang de gebruikte gebruikers en
de laadtoestand accu.
Dus na het starten wordt meteen de accu bijgeladen tot hij vol is en daarna
wordt de laadstroom geregeld naar het aantal gebruikers.

Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.

sprite
Berichten: 16
Lid geworden op: zo 24 aug 2014 16:34

Re: Werking Thetford N3112 koelkast op auto accu.

Bericht door sprite » di 3 nov 2015 15:56

Dit heb ik eerder onder dit hoofdstuk op het forum geplaatst.
Net terug van een vakantie in Frankrijk met de Alpine 370, nieuw geleverd begin 2014. Prima caravan, zeer tevreden, behalve over de 12 Volt op de Thetford. Motor aan, accu selecteren en vervolgens de koeling, 3 streepjes standaard, bevestigen. Nu komen er bij mij 3 mogelijkheden.
1. Thetford doet het
2. Thetford geeft 5 knipperende streepjes
3. Thetford geeft helemaal rechts op de display een rode accu.
Overigens werkt de Thetford wel als je het zo maar laat en gaat rijden. Net een nieuwe auto er voor, maar de vorige auto gaf precies hetzelfde resultaat. Lijkt een typisch geval van een over ijverige ontwerper bij Thetford die met de (verkeerde) minimum spanning werkt.
Ik zal het melden bij de eerst volgende service beurt bij de caravandealer en Thetford lost het maar op.
Groet,
Hans

Inmiddels de caravan voor een servicebeurt weggebracht en probleem met de Thetford gemeld.
Dealer werkt zeer mee en heeft bovenstaande ook vastgesteld , beneden een bepaalde spanning op 12Volt gebruik gebeurd dit. Zelfs uitgeprobeerd bij een nieuwe caravan uit de showroom met een Thetford en hetzelfde resultaat als hierboven. Ook nog uitgeprobeerd of de koelkast nog werkte op 12 Volt met knipperende lichtjes, en komisch, dit blijkt wel het geval. Dus ondanks de foutmeldingen blijft de koelkast koelen. Dealer heeft zijn contactpersoon bij Thetford gebeld en daar zijn ze niet op de hoogte van dit probleem (zeggen ze). En Thetford is ook niet van plan hier iets aan te doen!! Waarvan akte.

Groet,
Hans

Gebruikersavatar
tonieentonny
Berichten: 43
Lid geworden op: do 14 jul 2011 20:17

Re: Werking Thetford N3112 koelkast op auto accu.

Bericht door tonieentonny » di 3 nov 2015 19:40

Zoals in een ander draadje onder het merk Sprite heb ik voor de koelkast in mijn Sprite Cruzer 460 van 2014 vanThetford een nieuw powerboard gekregen en onder garantie.
En de afgelopen twee weken (tijdens de ritten van en naar de herfstvakantiecamping en een rit naar en van de dealer werkt het nu perfect.
Mazda CX5 SkyActive-G 165 TS+ (2017) met Sprite Cruzer 460 SR (2021)

sprite
Berichten: 16
Lid geworden op: zo 24 aug 2014 16:34

Re: Werking Thetford N3112 koelkast op auto accu.

Bericht door sprite » wo 4 nov 2015 14:03

Eind goed al goed.
Na wat overleg, telefonisch en mail, is Thetford zich zeer actief gaan opstellen. Samen met de Dealer is het powerboard gecontroleerd. Dit blijkt de laatste versie te zijn, waarbij de koelkast bij een heel laag voltage zich uitschakeld. Zo laag dat als je dit voltage hebt van je accu dat je auto ook problemen gaat geven. Eea is meetbaar zichtbaar geworden. Vorige (oudere) powerboards schakelden zich inderdaad bij een veel hoger voltage al uit. Probleem dus opgelost. Met dank aan Thetford Benelux en mijn Dealer The Hap in Voorthuizen.
Groet,
Hans

Gebruikersavatar
tonieentonny
Berichten: 43
Lid geworden op: do 14 jul 2011 20:17

Re: Werking Thetford N3112 koelkast op auto accu.

Bericht door tonieentonny » di 6 sep 2016 14:01

Zoals hierbovengemeld heb ik vorig jaar oktober een nieuw powerbord gekregen. In tegenstelling tot mijn eerste ervaring is er niet veel verbeterd. In de afgelopen vakantie met veel tussenstops werkte de koelkast meestal niet op 12 V. Je gaat je afvragen of mijn nieuwe powerboard niet een exemplaar is met de oude instellingen?
Daaarom een monocontrol drukregelaar met crashsensor laten inbouwen om onderweg op gas te kunnen koelen, maar onder het rijden lijkt de vlam steeds uit te waaien??.
Daarom twee vragen:
1. Hoe zijn de ervaringen van medecaravanners met een nieuw powerbord?
2. Hoe zijn de ervaringen met de koelkast op gas tijdens het rijden?

Alvast bedankt voor de antwoorden.
Mazda CX5 SkyActive-G 165 TS+ (2017) met Sprite Cruzer 460 SR (2021)

JaapB

Re: Werking Thetford N3112 koelkast op auto accu.

Bericht door JaapB » di 6 sep 2016 14:25

Dezelfde caravan met dezelfde koelkast.
Nergens problemen mee. Knock on Wood.
Zodra ik de auto start schakelt de koelkast aan.
Onder het rijden staat hij altijd voluit, dus 5 streepjes/ledjes.
Op gas geen ervaring, nog nooit gebruikt.

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Werking Thetford N3112 koelkast op auto accu.

Bericht door Ab » di 6 sep 2016 15:06

Onze koelkast doet het prima op gas onder het rijden.
Uitwaaien kwam hoogst zelden voor, alleen bij harde wind van opzij.
Ik monteer de laatste tijd de winterafdekking op het bovenrooster.
Nu helemaal geen last meer.
Het is 10 seconden werk...
Op 12 volt werkt geen enkele koelkast echt goed.
Tenzij je dikke, of dubbele draden aanlegt.
Het spanningsverlies is dusdanig hoog dat je blij moet zijn als je 11 volt overhoudt van de bijna 14 volt.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

JaapB

Re: Werking Thetford N3112 koelkast op auto accu.

Bericht door JaapB » di 6 sep 2016 20:33

RE.gif
Tenzij je dikke, of dubbele draden aanlegt.
Het spanningsverlies is dusdanig hoog dat je blij moet zijn als je 11 volt overhoudt van de bijna 14 volt.
Inderdaad, en omdat wij vorig jaar tegelijk de auto en de caravan hebben gekocht,
heb ik de trekhaak volgens de voorschriften van de Sprite laten aansluiten.
Dus op pen 10 met een juiste dikte draad en het geheel niet gezekerd met de standaard zekering
maar met een zwaardere zekering.
Die van 16Amp klapte er steeds uit, daarna 25Amp en geen problemen meer.
Die zekering was mijn eerste kennismaking met dit leuke/informatieve forum.
Ik had paniek.
Uiteindelijk heeft de caravandealer de fout van de autodealer (met overleg) opgelost.

Plaats reactie

Terug naar “Engelse caravans (Sprite, Elddis enz.)”