Afgelopen jaar voor het eerst met onze nieuwe tweedehands Knaus op weg naar De Ardeche. Een Sudwind BlueLine 450 TF. Voor vertrek nog even een beurt laten doen. Nieuwe banden, nieuwe wiellagers, stabilisator na laten zien... De trekauto was een Skoda Octavia 1.4 bouwjaar 2014.
De caravan lag toch niet echt lekker achter de wagen. Vrij gevoelig voor zijwind. Het leek erop dat de stabilisatiekoppeling zijn werk niet goed deed. En dat terwijl de cups goed bevonden waren door de dealer. Ook maakte de koppeling bijna voortdurend een krakend geluid.
Op de camping de cups opgeschuurd wat korte tijd tot enige verbetering leidde.
Ik wil nu de cups gaan vervangen want ik ben bang dat ze toch niet geweldig meer zijn als gedacht. Omdat de caravan in de stalling staat waar ik niet zo snel bij kan maar ik al wel de cups vast wil aanschaffen/bestellen vroeg ik mij af of iemand weet wat voor type Al-Ko stabilisator er standaard op een Sudwind BlueLine 450 TF zit. Ik kan dit ook niet vinden in de handleiding.
Of is er geen sprake van één vast type? Volgens mij is het een AKS 2004... Kan iemand mij hiermee helpen?
gr. Arjan
Stabilisator Sudwind BlueLine 450 TF
-
- Berichten: 4
- Lid geworden op: vr 24 jun 2016 22:07
Re: Stabilisator Sudwind BlueLine 450 TF
Als de stabilisator een krakend geluid maakt, dan weet je in ieder geval dat de werking goed is
Als de caravan niet lekker achter de auto hangt, dan is het euvel nooit de stabilisator, maar een kwestie van beter beladen en zorgen voor voldoende kogeldruk.
Als de caravan niet lekker achter de auto hangt, dan is het euvel nooit de stabilisator, maar een kwestie van beter beladen en zorgen voor voldoende kogeldruk.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Re: Stabilisator Sudwind BlueLine 450 TF
Hoi Arjan.
Een krakende koppeling betekend eigenlijk dat ie z'n werk goed doet.
Door de grote frictie die een stabilisator op de kogel uitoefend krijg je vaak dat gekraak.
De eerste keer dat ik het hoorde schrok ik ook, maar dat bleek juist een teken van goed functioneren te zijn dus.
Het opschuren van de kogel brengt wel wat verlichting, maar het zal toch weer terug komen vrees ik.
Je hoort het vermoedelijk alleen bij het bochtenwerk, op de snelweg zal het niet storen.
Maar dat neemt niet weg dat je niet een stabiele combi hebt.
Mijn eerste gedachte is: Kogeldruk >> te laag en je hebt direct dit probleem. 75 kg ofzo.. lees even op je kentekenbewijs v.d. auto.
2e: Banden... de bandenspanning van de auto EN de caravan zijn te laag.... beide kunnen "rollen" over hun (band)wangen.... of te slappe banden op de auto of de caravan...
Te slappe wangen leveren ook rollen op de band op, en dus zijwind gevoeligheid.
3e Belading: ligt de zware lading niet op de uitersten van de caravan maar in het midden??
4e De auto te ligt beladen, de kofferbak heeft geen zware dingen te torsen waardoor de achterwielen niet stevig op het wegdek drukken... de kogel is dan vaak ook zijwaarts gevoelig.
5e De auto heeft een "slappe" achtervering, misschien dat eens aanpakken...
Dus.. er zijn punten te scoren...
Chris
Daphne was me voor !!
Een krakende koppeling betekend eigenlijk dat ie z'n werk goed doet.
Door de grote frictie die een stabilisator op de kogel uitoefend krijg je vaak dat gekraak.
De eerste keer dat ik het hoorde schrok ik ook, maar dat bleek juist een teken van goed functioneren te zijn dus.
Het opschuren van de kogel brengt wel wat verlichting, maar het zal toch weer terug komen vrees ik.
Je hoort het vermoedelijk alleen bij het bochtenwerk, op de snelweg zal het niet storen.
Maar dat neemt niet weg dat je niet een stabiele combi hebt.
Mijn eerste gedachte is: Kogeldruk >> te laag en je hebt direct dit probleem. 75 kg ofzo.. lees even op je kentekenbewijs v.d. auto.
2e: Banden... de bandenspanning van de auto EN de caravan zijn te laag.... beide kunnen "rollen" over hun (band)wangen.... of te slappe banden op de auto of de caravan...
Te slappe wangen leveren ook rollen op de band op, en dus zijwind gevoeligheid.
3e Belading: ligt de zware lading niet op de uitersten van de caravan maar in het midden??
4e De auto te ligt beladen, de kofferbak heeft geen zware dingen te torsen waardoor de achterwielen niet stevig op het wegdek drukken... de kogel is dan vaak ook zijwaarts gevoelig.
5e De auto heeft een "slappe" achtervering, misschien dat eens aanpakken...
Dus.. er zijn punten te scoren...
Chris
Daphne was me voor !!
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Stabilisator Sudwind BlueLine 450 TF
Ik sluit me helemaal aan bij het verhaal van Chris.
Verstuurd vanaf mijn GT-N7100 met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn GT-N7100 met Tapatalk
Dethleffs 720 SK Camper Lyfestyle - Audi Q7 3.0 TDI Quattro
Re: Stabilisator Sudwind BlueLine 450 TF
Ga maar aan de slag met de belading, kogeldruk op 85kg zetten en de auto maximaal beladen, de rest in de caravan zo dicht mogelijk bij de as, je zult zien dat het dan goed rijdt.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
-
- Berichten: 61
- Lid geworden op: do 8 sep 2016 11:48
- Locatie: Brunssum
Re: Stabilisator Sudwind BlueLine 450 TF
Ieder zijn eigen uitleg, maar volledig eens met de vorige reactie's, ik ben altijd van de stelling uitgegaan: Een caravan is een caravan en geen bagagewagen, dus, eerst de zwaardere zaken in de auto, zo leg ik b.v. de gasfles tussen de voorstoel en achterbank, stokken e.d. op de achterzitting, enz. Ik heb liever een zware auto met een lichte caravan, dan heeft hij ook een betere wegligging en gaat de caravan niet zo gauw met de auto slepen als er iets mis gaat! Je stabilisator heeft op het rijgedrag geen invloed, is slechts een hulpmiddel voor als het mis dreigt te gaan mij is zelfs eens geadviseerd om de eerste paar kilometer de stabilisator NIET in te schakelen waardoor je kunt controleren of alles goed gaat. En, water en aardappels zijn in Frankrijk net zo goed als in Nederland ( Ha Ha) wel heb ik altijd voor langere bestemming de WC gebruiksklaar met maar een beetje water in de WC spoeling voor noodgevallen, b.v. file. Verder veel plezier en geniet van de mooie Ardeche!! Wij gaan al jaren naar Barjac, ongeveer 15 km beneden Vallon-Pont-d'Arc lekker rustig.
P.S. Wat weegt je caravan en wat mag je auto trekken? ANWB adviseerd 75% van het toegestane gewicht, of controleer hier: http://www.caravantrekker.nl/algemeen/kogeldruk.php
P.S. Wat weegt je caravan en wat mag je auto trekken? ANWB adviseerd 75% van het toegestane gewicht, of controleer hier: http://www.caravantrekker.nl/algemeen/kogeldruk.php
Re: Stabilisator Sudwind BlueLine 450 TF
RE.gif
Als je op mij reageerde, de auto weegt leeg 1680KG en de caravan max 1200..
Als je op mij reageerde, de auto weegt leeg 1680KG en de caravan max 1200..
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB