Verlichtingssysteem Knaus Südwind

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jan Br
Berichten: 1546
Lid geworden op: wo 9 mar 2005 09:12
Locatie: Dordrecht

Verlichtingssysteem Knaus Südwind

Bericht door Jan Br » za 26 dec 2009 10:54

Wij hebben sinds vorig jaar een nieuwe Knaus Sudwind met daarin een meerkanaals electronische lichtregeling, alleen zonder gebruiksaanwijzing.

Nou krijgen we wel het licht wat we willen, maar soms na 5 of 6 pogingen. Dat moet simpeler kunnen, maar ons ontbreekt de juiste info.

Onze dealer zegt het ook niet te hebben en op internet kan ik het niet vinden, ook niet in Duitsland, maar er moeten toch meer mensen mee worstelen?

Hoe gaat dat bij andere gebruikers van Knaus caravans met dit systeem?
Toyota RAV4 Hybrid 2.5ltr Style AWD 2023,
LMC 470E Passion, Kampa Ace Air 400 All Season, Thule 6200, Dometic 2200 airco, Simpark Easymatic, LiFeP04 30Ah, Alko ATC en nog een paar opties whistle.gif

Gebruikersavatar
HansTabbert
Erelid
Berichten: 2419
Lid geworden op: ma 16 okt 2006 21:48
Locatie: Twente

Re: Verlichtingssysteem Knaus Südwind

Bericht door HansTabbert » za 26 dec 2009 11:16

Piet, ik ga er van uit dat je de binnen verlichting bedoelt?


Je hebt dus je Cheers ingeruild? kersthuilen.gif kersthuilen.gif kersthuilen.gif
VW touran TDI 190pk 2019 Tabbert 490Booster 2020

Gebruikersavatar
Jan Br
Berichten: 1546
Lid geworden op: wo 9 mar 2005 09:12
Locatie: Dordrecht

Re: Verlichtingssysteem Knaus Südwind

Bericht door Jan Br » za 26 dec 2009 11:23

Ja, bedankt voor de aanvulling.
Toyota RAV4 Hybrid 2.5ltr Style AWD 2023,
LMC 470E Passion, Kampa Ace Air 400 All Season, Thule 6200, Dometic 2200 airco, Simpark Easymatic, LiFeP04 30Ah, Alko ATC en nog een paar opties whistle.gif

caspar
Berichten: 630
Lid geworden op: za 24 jan 2009 19:28

Re: Verlichtingssysteem Knaus Südwind

Bericht door caspar » za 26 dec 2009 15:14

http://www.knaus.de/fileadmin/Media/Dow ... rlande.pdf blad32
bedoel je dit mischien wat je zoekt en dit is voor veel mensen zo als ik een voobeeld van wat je bedoeld
mvg caspar
burstner amara 520 ts

Gebruikersavatar
Jan Br
Berichten: 1546
Lid geworden op: wo 9 mar 2005 09:12
Locatie: Dordrecht

Re: Verlichtingssysteem Knaus Südwind

Bericht door Jan Br » za 26 dec 2009 23:52

Beste Casper, ja het is wel zoiets, alleen zitten er in de caravan ik geloof uit mijn hoofd acht knopjes en ieder knopje heeft een eigen functie, maar bij iedere andere volgorde van drukken van de verschillende knopjes ontstaat een ander resultaat.
Toyota RAV4 Hybrid 2.5ltr Style AWD 2023,
LMC 470E Passion, Kampa Ace Air 400 All Season, Thule 6200, Dometic 2200 airco, Simpark Easymatic, LiFeP04 30Ah, Alko ATC en nog een paar opties whistle.gif

@dri

Re: Verlichtingssysteem Knaus Südwind

Bericht door @dri » zo 27 dec 2009 01:17

Piet P schreef:Onze dealer zegt het ook niet te hebben ....,maar er moeten toch meer mensen mee worstelen?
Dat geloof je toch zelf niet? Een dealer die er niets mee kan!
Een beetje meer druk uitoefenen op die man, is die nou helemaal belatafeld? Dit hoor je als dealer gewoon klakkeloos op te lossen. Wat een flutantwoord.

amedee+vancbr

Re: Verlichtingssysteem Knaus Südwind

Bericht door amedee+vancbr » zo 27 dec 2009 10:52

Ik heb de bedieningsknoppen genummerd op de afbeelding. Mijn caravan is een 550KU van 2009.
1 = "hoofdschakelaar" : 4 & 7 gaan aan.

2 = instelling "eten" : 6 & 5 gaan gedimd aan.
3 = instelling "tv kijken" : 4 - 5 & 7 gaan gedimd aan.

4 = spots boven keuken & tafel rondzit (blijven duwen om te dimmen).
5 = leeslampen in de hoek van rondzit(ook nog afzonderlijk te bedienen via het knopje op de lamp zelf).
6 = lamp boven tafels (blijven duwen om te dimmen).
7 = ledstrip tussen de kastjes boven rondzit (blijven duwen om te dimmen).

Je kan de 2 t.e.m. 7 maar bedienen als je de unit aanzet via knop 1. Zolang je stroom hebt moet je
niet meer op knop 1 duwen. Wij bedienen verder alles via de knoppen 4 - 5 - 6 - 7.

Hopelijk was dit wat duidelijk ?
Bijlagen
knaus verl.tif
knaus verl.tif (883.15 KiB) 10671 keer bekeken

caspar
Berichten: 630
Lid geworden op: za 24 jan 2009 19:28

Re: Verlichtingssysteem Knaus Südwind

Bericht door caspar » zo 27 dec 2009 10:56

Piet P schreef:Beste Casper, ja het is wel zoiets, alleen zitten er in de caravan ik geloof uit mijn hoofd acht knopjes en ieder knopje heeft een eigen functie, maar bij iedere andere volgorde van drukken van de verschillende knopjes ontstaat een ander resultaat.
owwkee dus als jullie op vacantie gaan is het telkens een gok of je gewoon /gedimd /of geen licht in je caravan hebt lijkt me niet leuk daar zou ik gek van worden (er uitslopen en gewone schakelaars op zetten met de functie er onder kerstboos.gifis leuk hoor die knopjes maar moet wel werken heeee)
maar ik zal blijven zoeken voor je mischien kom ik het ergens tegen
mvg caspar
burstner amara 520 ts

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Verlichtingssysteem Knaus Südwind

Bericht door Ab » zo 27 dec 2009 11:35

Eruit slopen ? kerstweetniet.gif

Da's wel heel kort door de bocht.
Ik denk dat het alleen maar even duurt. Als je eraan gewend bent, lijkt het me een prachtig systeem, met heel veel mogelijkheden. kerstduim.gif
Ik wou dat ik het had.
Hoewel onze Fendt erg overdadig ingericht is met lichtpunten (alleen bij de rondzit al een stuk of 10) kan ik niks dimmen..
Dat is het eerstvolgende projektje dat op mijn lijstje staat..
Ik zou er gewoon effe voor gaan zitten.
Met het lijstje wat hierboven staat, effe een uurtje spelen en je weet het.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

caspar
Berichten: 630
Lid geworden op: za 24 jan 2009 19:28

Re: Verlichtingssysteem Knaus Südwind

Bericht door caspar » zo 27 dec 2009 15:53

Ab schreef:Eruit slopen ? kerstweetniet.gif

.
ja is een beetje kort door de bocht maar als je zo iets koopt wat denk ik toch veel geld heeft gekost dat het gebuiksvriendelijk moet zijn en niet een ergenis boos.gif van hoevaak moet ik nu weer op de knopjes drukken om het goede licht te krijgen kerstboos.gif dan zou je denk ik toch een gewoon schakelbord met dimmers en schakels wensen het is vacantie en dan moet je nog na denken over hoe je wat moet schakelen om licht te krijgen kerstweetniet.gif
maar hoop piet iets aan het schema van amedee+vancbr heeft kerstduim.gif
mvg caspar
burstner amara 520 ts

Gebruikersavatar
Jan Br
Berichten: 1546
Lid geworden op: wo 9 mar 2005 09:12
Locatie: Dordrecht

Re: Verlichtingssysteem Knaus Südwind

Bericht door Jan Br » zo 27 dec 2009 16:37

amedee+vancbr schreef:
Hopelijk was dit wat duidelijk ?
Bedankt voor het schema, we gaan het volgende week meteen uitproberen, want we hebben nog een wintersportvakantie tegoed.

Met deze informatie moet het lukken om voortaan meteen de juiste lampen te schakelen.

Blijft dat ook ik het vreemd vind dat na een jaar er nog steeds geen duidelijke gebruiksaanwijzing blijkt te zijn en dat moet toch voor veel gebruikers van dit systeem een grote ergernis zijn.

Allen hartelijk dank, kerstduim.gif kerstzwaai.gif aflower.gif
Toyota RAV4 Hybrid 2.5ltr Style AWD 2023,
LMC 470E Passion, Kampa Ace Air 400 All Season, Thule 6200, Dometic 2200 airco, Simpark Easymatic, LiFeP04 30Ah, Alko ATC en nog een paar opties whistle.gif

Gebruikersavatar
Jan Br
Berichten: 1546
Lid geworden op: wo 9 mar 2005 09:12
Locatie: Dordrecht

Re: Verlichtingssysteem Knaus Südwind

Bericht door Jan Br » zo 3 jan 2010 22:17

Heb inmiddels de caravan voor de deur staan en heb de gebruiksaanwijzing uitgeprobeerd en het werkt prima.

Hartelijk dank voor de informatie,
Toyota RAV4 Hybrid 2.5ltr Style AWD 2023,
LMC 470E Passion, Kampa Ace Air 400 All Season, Thule 6200, Dometic 2200 airco, Simpark Easymatic, LiFeP04 30Ah, Alko ATC en nog een paar opties whistle.gif

jba
Berichten: 11
Lid geworden op: wo 3 aug 2016 21:23

Re: Verlichtingssysteem Knaus Südwind

Bericht door jba » zo 22 apr 2018 12:35

amedee+vancbr schreef:
zo 27 dec 2009 10:52
Ik heb de bedieningsknoppen genummerd op de afbeelding. Mijn caravan is een 550KU van 2009.
1 = "hoofdschakelaar" : 4 & 7 gaan aan.

2 = instelling "eten" : 6 & 5 gaan gedimd aan.
3 = instelling "tv kijken" : 4 - 5 & 7 gaan gedimd aan.

4 = spots boven keuken & tafel rondzit (blijven duwen om te dimmen).
5 = leeslampen in de hoek van rondzit(ook nog afzonderlijk te bedienen via het knopje op de lamp zelf).
6 = lamp boven tafels (blijven duwen om te dimmen).
7 = ledstrip tussen de kastjes boven rondzit (blijven duwen om te dimmen).

Je kan de 2 t.e.m. 7 maar bedienen als je de unit aanzet via knop 1. Zolang je stroom hebt moet je
niet meer op knop 1 duwen. Wij bedienen verder alles via de knoppen 4 - 5 - 6 - 7.

Hopelijk was dit wat duidelijk ?
Hoewel dit topic alweer 9 jaar oud is, heb ik nu toch een actuele vraag over dit systeem. Hier wordt prima beschreven hoe de lichtplannen werken, maar hoe krijg je de verlichting weer uit als je deze met bijvoorbeeld schakelaar 2 hebt ingeschakeld? Dit lukt mij alleen door alle verlichting uit te schakelen met de hoofdschakelaar, dat zal toch niet de bedoeling zijn? Bij wederom op dezelfde knop drukken gebeurt er niks.

Gebruikersavatar
Jan Br
Berichten: 1546
Lid geworden op: wo 9 mar 2005 09:12
Locatie: Dordrecht

Re: Verlichtingssysteem Knaus Südwind

Bericht door Jan Br » zo 22 apr 2018 20:30

Haha, het systeem is kl@#€te, maar volgens ons is de enige betrouwbare methode om de volgende knoppen in te drukke in deze volgorde:
3, 5, 7, 6, 4, 2.

Dan is alles weer uit.
Toyota RAV4 Hybrid 2.5ltr Style AWD 2023,
LMC 470E Passion, Kampa Ace Air 400 All Season, Thule 6200, Dometic 2200 airco, Simpark Easymatic, LiFeP04 30Ah, Alko ATC en nog een paar opties whistle.gif

jba
Berichten: 11
Lid geworden op: wo 3 aug 2016 21:23

Re: Verlichtingssysteem Knaus Südwind

Bericht door jba » zo 22 apr 2018 20:47

Bedankt voor je antwoord. Na het lezen van dit topic en nogmaals bekijken van het systeem is de opzet me pas duidelijk. De knoppen 2 en 3 zijn lichtplannen en de overige knoppen bedienen losse lampen/delen van de caravan. Een lichtplan kun je alleen activeren, maar niet meer als zodanig uitschakelen. Dat kan alleen met de overige schakelaars, dus per lamp/groep. Het kwartje is gevallen.

Bedankt voor de reactie!

Amber
Berichten: 818
Lid geworden op: di 28 aug 2007 14:23
Locatie: Regio Emmen

Re: Verlichtingssysteem Knaus Südwind

Bericht door Amber » do 21 jun 2018 16:08

Boven ons bed zitten de leeslampjes, die kan je 1 voor 1 uit doen, maar als er ook licht brandt bij de zithoek kan je alles uitdoen met een extra knop. Soms werkt het wc/wastafel licht niet meer, en met knoppen drukken op paneel krijgen we het weer aan. Het lukt me niet om te onthouden hoe dat zit :oops: stom.gif
Vakantie, ik kan er geen genoeg van krijgen.

Gebruikersavatar
Jan Br
Berichten: 1546
Lid geworden op: wo 9 mar 2005 09:12
Locatie: Dordrecht

Re: Verlichtingssysteem Knaus Südwind

Bericht door Jan Br » do 21 jun 2018 16:24

Het is ook zeer onlogisch en zelfs na 9 jaar zitten we nog soms te kl#€&ten.

Als je op de middelste knop drukt dan gaat alle verlichting uit in de caravan. Dezelfde functie als de bovenste knop op de besturing naast de deur. Als je in de nacht de middelste knop boven het bed indrukt, dan gaan er ook lampen aan in de zithoek.
Als je op een van de twee bedlampjes drukt, moet je meestal 2maal drukken dan gaat het bedlampje aan, maar ook de verlichting van de wastafel. Blijft lastig dit systeem.
Toyota RAV4 Hybrid 2.5ltr Style AWD 2023,
LMC 470E Passion, Kampa Ace Air 400 All Season, Thule 6200, Dometic 2200 airco, Simpark Easymatic, LiFeP04 30Ah, Alko ATC en nog een paar opties whistle.gif

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Verlichtingssysteem Knaus Südwind

Bericht door Chris » do 21 jun 2018 16:53

Is volgens mijn dealer ook de reden dat Knaus er weer vanaf gestapt is.
Samen met de kostenpost als dit systeem defect gaat...( gelukkig sporadisch maar toch..)
Nu is alles gewoon weer met inbouwschakelaars enzo.. en een dikke omvormer zonder poespas.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Plaats reactie

Terug naar “Knaus”