Boordaccu installeren als backup

Plaats reactie
Gebruikersavatar
RichTrip
Berichten: 1886
Lid geworden op: ma 12 mei 2014 13:56

Boordaccu installeren als backup

Bericht door RichTrip » di 21 jun 2016 07:28

In mijn Kip zit uiteraard een CERS systeem (20D). Hier kun je dus heel eenvoudig een boordaccu op aansluiten. De kabel naar de CERS ligt al onder de zitbank naast de hangkast.

Alleen, ik heb geen mover en sta altijd aan de 220V paal op de camping, dus geen autonoom kamperen voor mij. Maar het gebeurd iedereen op de camping wel eens, de stroom valt uit boos.gif

In dat geval is het handig om een backup te hebben, al is het maar voor max. 30 minuten met 1 of twee lampjes aan en een keer doorspoelen op de WC, maar daar wil ik niet al te veel geld aan uitgeven en/of een hele zware accu plaatsen in de caravan (dat laatste is eigenlijk nog wel belangrijker).

Wat zijn de eventuele bezwaren om een kleine AGM accu met een capaciteit van zo'n 10 - 20 Ah te monteren? Deze accu zou ik tijdens de reis in de auto mee kunnen nemen en op de camping even aansluiten op de stekker naar de CERS. Dan hoef ik geen complete installatie inclusief spanbanden en zo te installeren. Opladen gebeurd dan gewoon als de caravan op 220V zit aangesloten.

Wellicht is de vraag hem al beantwoorden in dit geval, maar ik ben benieuwd of iemand zoiets al eens heeft gedaan of overwogen.
Kip Grey Line Special 47 TRZ 2003 + (Kip) Walker Vario Easy Door voortent i.c.m. een Opel Astra Sports Tourer PHEV Business Edition 1.6 Turbo 180pk

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Boordaccu installeren als backup

Bericht door PD » di 21 jun 2016 07:36

Wanneer je nooit autonoom kampeert, vraag ik me het nut af van een backup accu scratch.gif

Hoe vaak komt het nu echt voor dat je op een camping zonder stroom zit... Ik vind het een typische gimmick uit de categorie "nice to have" zonder echt praktische toegevoegde waarde, zeker wanneer je er speciaal een accu voor gaat plaatsen.

Wij hebben wel een moveraccu, een YellowTop 75Ah, maar ook die is niet als backup aangesloten en ik heb het ook nog niet gemist terwijl wij toch regelmatig kamperen knipoog.gif

Op een forum lijkt het soms of je nergens zonder kunt, vooral door de "beroepshobbyisten" awhoea.gif
Niet omdat het moet (of nuttig is), maar omdat het kan :lol:
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Boordaccu installeren als backup

Bericht door Daphne » di 21 jun 2016 08:11

Het kan simpeler. Gebruik de auto en sluit die aan in een noodgeval.
Als je helemaal zeker wil zijn dat dat mogelijk is, investeer dan in een verlengkabel voor het "ergste" geval als de auto niet dicht genoeg bij de caravan kan komen.


Verzonden met Tapatalk
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Boordaccu installeren als backup

Bericht door PD » di 21 jun 2016 08:16

RE.gif
Lang genoeg om de kabel bij de auto van de buurman te plaatsen awhoea.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Boordaccu installeren als backup

Bericht door Daphne » di 21 jun 2016 12:11

PremiumDiscovery schreef:Op een forum lijkt het soms of je nergens zonder kunt, vooral door de "beroepshobbyisten"
Dat gevoel krijg ik ook wel eens. Maar ach, als ze niet zo vaak weg kunnen, is klussen nog een manier om van de caravan te genieten. Wij (en jullie ook) gaan te vaak met de caravan weg en hebben geen tijd om niet bestaande problemen op te merken en op te lossen awhoea.gif

Maar goed, wij hebben de mogelijkheid wel en maken er wel eens gebruik van omdat het kan. Eén keer een overnachtingscamping gehad die geen plekken meer met stroom had, toen hebben we die genomen. Maar dat had ook makkelijk met de auto opgelost kunnen worden.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Pino
Berichten: 1775
Lid geworden op: do 20 feb 2014 16:50
Locatie: Midden Nederland

Re: Boordaccu installeren als backup

Bericht door Pino » di 21 jun 2016 12:52

PremiumDiscovery schreef: Op een forum lijkt het soms of je nergens zonder kunt, vooral door de "beroepshobbyisten" awhoea.gif
Niet omdat het moet (of nuttig is), maar omdat het kan :lol:
Ja, de een is wat handiger daarmee dan de ander. Inderdaad, veelal omdat het kan. Gewoon leuk. En helemaal wanneer je vrijwel elk zomerweekend er op uittrekt, dan doe je het ook niet voor niets.

Voor TS zou je ook kunnen overwegen om accu wel een vaste plaats te geven (voor klein accuutje zal dat best meevallen) en via de autoacccu tijdens het rijden op te laden, al duurt dat wel erg lang, maar dan hoef je niet te sjouwen en hoef je ook geen lader te kopen, al zal dat laatste je de kop niet kosten voor een klein ladertje.
Hobby Premium 650 UFf getrokken door een Alpina D5 Biturbo

pd0bao
Berichten: 276
Lid geworden op: zo 26 apr 2015 17:39

Re: Boordaccu installeren als backup

Bericht door pd0bao » di 21 jun 2016 13:29

Als je nou een mooie installatie hebt a la de Cers ga je toch niet knoeien met losse (nog te kopen!) laders? Houd het origineel en plaats als
de Cers nog werkt een accu. Ga na wat en/of de documentatie vermeldt over de minimum grootte (in Ah) van de accu en plaats die.
Jaap.

Gebruikersavatar
RichTrip
Berichten: 1886
Lid geworden op: ma 12 mei 2014 13:56

Re: Boordaccu installeren als backup

Bericht door RichTrip » di 21 jun 2016 21:58

Leuk al die reacties thumbup.gif

En iedereen heeft ook wel een beetje gelijk. Het is inderdaad niet noodzakelijk en dus wel een beetje een "nice-to-have".
Maar naast een kleine accu, welke je voor iets van 25 euro kunt aanschaffen en twee draadjes met een zekering er tussen zou het al gerealiseerd kunnen worden. Vandaar ook mijn vraag, als ik er van alles voor moet verbouwen, dan pas ik er voor.
Maar ik heb nog nooit gezien of gelezen dat iemand iets soortgelijks heeft gedaan met een klein accuutje.
Kip Grey Line Special 47 TRZ 2003 + (Kip) Walker Vario Easy Door voortent i.c.m. een Opel Astra Sports Tourer PHEV Business Edition 1.6 Turbo 180pk

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Boordaccu installeren als backup

Bericht door Chris » di 21 jun 2016 23:36

Ik zou het wel doen...

Zelf heb ik al 3x op een camping in Frankrijk gestaan met een "brakke" installatie.
Regelmatig uitval van spanning gehad.... en dan is zo'n accu handig hoor.
Vooral omdat de plee ook werkt.
Mijn jongste dochter was daar erg blij mee.... ik ook dus.
Voor die paar centen.... een leuk hebbedingetje dus.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

nerood

Re: Boordaccu installeren als backup

Bericht door nerood » vr 7 apr 2017 19:21

@RichTrip, heb je al een accu geplaatst?
Ben wel,benieuwd wat het is geworden.

Ik moet in onze Kip een nw accu hebben voor de mover en denk aan een AGM van Yellowtop.
Echter lees ik dat de laadspanning hoger moet zijn dan de CERS kan leveren.
Maar een conventionele accu wil ik niet, o.a. wegens de kans op gassen. Dat hoort niet in een caravan.

Daarnaast gelijk nog een vraag, wie heeft een Kip/Avento met een CERS in combinatie met een AGM accu?
En gaat dat goed?

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7777
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Boordaccu installeren als backup

Bericht door Nimma » vr 7 apr 2017 19:35

Ik kampeer al meer dan 50 jaar vooral op kleine/natuur/boeren campings; de keren dat op een camping voor meer dan 20 minuten de stroom uitviel ( meestal bij heftige onweer), zijn op één hand te tellen.
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Boordaccu installeren als backup

Bericht door Micky » za 8 apr 2017 12:03

nerood schreef:@RichTrip, heb je al een accu geplaatst?
Ben wel,benieuwd wat het is geworden.

Ik moet in onze Kip een nw accu hebben voor de mover en denk aan een AGM van Yellowtop.
Echter lees ik dat de laadspanning hoger moet zijn dan de CERS kan leveren.
Maar een conventionele accu wil ik niet, o.a. wegens de kans op gassen. Dat hoort niet in een caravan.

Daarnaast gelijk nog een vraag, wie heeft een Kip/Avento met een CERS in combinatie met een AGM accu?
En gaat dat goed?
Als die gewoon in een afgesloten accubak zit met een slang door de bodem is er niets aan de hand, eventuele gassen kunnen niet in de leefruimte komen.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

marius
Berichten: 25
Lid geworden op: di 21 okt 2014 20:09

Re: Boordaccu installeren als backup

Bericht door marius » za 8 apr 2017 16:04

Daarnaast gelijk nog een vraag, wie heeft een Kip/Avento met een CERS in combinatie met een AGM accu?
En gaat dat goed?[/quote
]

Wij hebben een Avento met CERS30 en een yellow top AGM accu en die combinatie bevalt ons uitstekend! Voor onze jaarlijkse wintersportvakantie in Oostenrijk overnachten wij op de heen- en terugreis op een Autohof langs de A7 dat betekent eigen stroomvoorziening gebruiken. Om de accu te sparen hebben wij onze verlichting met LED lampjes uitgevoerd. De laadspanning is meer dan 13 V. dankzij het boosteren van de CERS van de stroom uit de autoaccu. Als je geen mover hebt valt een kleinere dus lichtere en goedkopere accu te overwegen.

Gebruikersavatar
Leentje
Berichten: 3237
Lid geworden op: wo 18 apr 2007 23:14
Locatie: In de Babantse Peel

Re: Boordaccu installeren als backup

Bericht door Leentje » zo 9 apr 2017 10:35

Hier de Cers 20 icm met een yellowtop 55.
Hebben, omdat het kon, vorig jaar een paar nachten zelfstandig gestaan. Mijn reader was gelukkig geladen, maar in het koude voorseizoen miste mijn lieve wederhelft toch wel zijn laptop, die aan de kabel moest.
Verlichting en zo ging prima, water gekookt in pannetje ipv waterkoker. Volgende camping toch weer gewoon aan de stroomkabel. .
Verkeerd rijden is er niet bij. We zien wellicht iets extra's.....

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Boordaccu installeren als backup

Bericht door Ab » zo 9 apr 2017 12:02

Richtrip..Ik heb een ideetje voor je.
Je koopt een accupack.
Multifunctioneel..Je kunt in noodgevallen je auto ermee starten en met de ingebouwde compressor je autoband of fietsband oppompen.
Er is altijd ook een ladertje bij.
Ook zit er een pechlamp in.
Vervolgens maak je een snoertje met aan de ene kant een sigaretten aansteker stekker.
Aan de andere kant een contra voor je caravan stekker.
Het draadje aansluiten op Pool 9 en massa.
Bij geen stroom zet je het accupack bijv. In de disselbak en stopt de stekkers erin en je hebt stroom in de caravan.
Simpeler kan het niet, en je kunt er veel meer mee dan alleen in slechts zelden voorkomende gevallen je caravan van stroom voorzien.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
RichTrip
Berichten: 1886
Lid geworden op: ma 12 mei 2014 13:56

Re: Boordaccu installeren als backup

Bericht door RichTrip » zo 9 apr 2017 17:10

RE.gif

Ik zal alle opties eens overwegen. Moet toch weer wat te doen hebben qua caravan klusjes mrgreen.gif
Kip Grey Line Special 47 TRZ 2003 + (Kip) Walker Vario Easy Door voortent i.c.m. een Opel Astra Sports Tourer PHEV Business Edition 1.6 Turbo 180pk

PopupPaul
Berichten: 108
Lid geworden op: ma 29 aug 2016 21:27

Re: Boordaccu installeren als backup

Bericht door PopupPaul » zo 9 apr 2017 20:30

RE.gif RE.gif Reactie op bericht Ab.

Vorig jaar heb ik jouw oplossing gemaakt. Ik heb een snelstart systeem in een webshop gekocht. Vervolgens een contrastekker Jaeger aan een 12v aansteker plug gemaakt.
Voordelen:
- ik heb een automaat rn die kan je niet aanduwen dus een snelstart systeem is daar sowieso handig voor;
- opladen van de snelstarter kan via 12v of 220v dus geen aparte lader nodig;
- zitten ook usb aansluitingen op;
- met de led lampjes kan ik volgens mijn berekening 3 dagen zonder 220v aansluiting.
Eriba Feeling 442 2022 (voorheen Touring Troll 550
Passie voor koken: Coleman 2-pits benzine brander en een Skotti Grill.

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Boordaccu installeren als backup

Bericht door Ab » zo 9 apr 2017 22:18

thumbup.gif.
Wist je dat je er ook nog mee kan moveren?
Dat was ik nog vergeten.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Plaats reactie

Terug naar “Kip”