Aandachtspunten aankoop Kip Kompakt met hefdak jaren 80/90

Piloot77

Aandachtspunten aankoop Kip Kompakt met hefdak jaren 80/90

Bericht door Piloot77 » ma 28 jan 2013 22:38

Dag forum leden,

Ik heb mij vandaag aangemeld als lid van dit forum. Ik hoop namelijk de komende zomer ook een trotse bezitter van een Kip Kompakt met hefdak te zijn. Vanwege de geboorte van mijn dochtertje heb ik begin vorig jaar mijn Eriba Pan verkocht, waar we met heel veel plezier aan terug denken. Vorig jaar dus een grotere Kip gekocht (dat leek op dat moment handig vanwege de ruimte). Maar wat missen we de mobiliteit en het "kampeergevoel" van het Pannetje! Inmiddels staat deze dus weer te koop en gaat, als alles zo verloopt als afgesproken, volgende week over naar een nieuwe eigenaar.

En nu is mijn oog gevallen op een Kip Kompakt, met drie slaapplaatsen. Maar waar moet ik op letten als ik een Kip Kompakt ga kopen? Gezien mijn budget gaat het een jaren 80 of begin jaren 90 model worden. Maakt het bouwjaar dan nog veel uit? En wat zijn de zwakke plekken? Met wat tips en aandachtspunten zou ik heel blij zijn! Wie helpt?

Ab
Moderator
Berichten: 26729
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Aandachtspunten aankoop Kip Kompakt met hefdak jaren 80/

Bericht door Ab » di 29 jan 2013 00:22

Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Piloot77

Re: Aandachtspunten aankoop Kip Kompakt met hefdak jaren 80/

Bericht door Piloot77 » di 29 jan 2013 07:06

Ab, dankjewel. Een erg leuk stuk, ik had het al gelezen.

Inmiddels heb ik gelezen dat ik moet letten op de handvatten aan de buitenkant van de caravan, als deze los zitten kan dat wijzen op vochtproblemen. En op het doek van het hefdak, waarbij gelet moet worden op gaatjes, scheurtjes, het "weer" enz.

Maar hoe zit het met het chassis ed? Bij de Eriba'tjes zit er vaak roest direct onder de koelkast ivm condens, is dat bij de Kip Kompakt ook zo?

blefke
Berichten: 4603
Lid geworden op: zo 14 aug 2011 13:15

Re: Aandachtspunten aankoop Kip Kompakt met hefdak jaren 80/

Bericht door blefke » di 29 jan 2013 10:13

Leuk dat je ook een kip met hefdak wil hebben thumbup.gif

De kipjes die gebouwd zijn als ik mij niet vergis in de periode 91 tot 93 hebben een terugkomactie gehad.
Aan de voorkant van de kip naast beide zijden van het raam liggen 2 aluminium platen over elkaar.
Deze waren destijds niet goed ingekit waardoor er lekkage ontstonden.
Dit hebben ze toen opgelost door er een extra aluminium profieletje (met daaronder natuurlijk kit )vast te zetten.

Ik zou bij een koop zeker de onderkant bekijken en metname de hoeken en wielkasten, of deze nog hard zijn.
Goed ruiken of in de caravan geen vreemde geurtjes hangen.
De CERS nog functioneert.
Hefdak systeem nog goed functioneert.
Kijk of de banden nog goed zijn --> jaartal, poreus etc.
En natuurlijk alle voor de handliggende zaken zoals je dit bij elke caravan doet.

Wat de binnenkant betreft, tja het blijven oude caravans dus zullen er zeker beschadigingen zijn, voor mij was dit geen probleem daar ik deze caravan gekocht heb om er een projectje van te maken.

Mijn kip ziet er aan de onderkant nog goed uit.
De bodem is hard en vertoont gebeschadigingen.

Wat betreft jou vraag over het chassis.
ik zou zo wie zo kijken of er geen roest op het chassis zit.
Hier heb ik overigens ook geen verstand van.
Heb de kip destijds in groningen gehaald voor 800 euro en de gok genomen.
Thuis heb ik er wel een "expert" scratch.gif naar laten kijken en inmiddels heeft er een "profi" naar gekeken.
De kip is aan de onderkant helemaal in orde.

Succes met het vinden van je kip.
Greetz,
Blefke

Piloot77

Re: Aandachtspunten aankoop Kip Kompakt met hefdak jaren 80/

Bericht door Piloot77 » di 29 jan 2013 12:12

Blefke, dankjewel voor je reactie. Ik heb gisteren zitten smullen van de thread over jouw caravantje. Dat jij de Kip Kompakt inmiddels van binnen en buiten kent geloof ik wel!

Je noemt een "CERS"; ik moet eerlijk zeggen dat ik daar nog nooit van gehoord heb. Wat is het precies en waar moet ik dan op letten? 800 Euro lijkt me een erg vriendelijke prijs, wat zou een goede prijs zijn voor een tweede-helft-jaren-80 exemplaar in goede staat?

blefke
Berichten: 4603
Lid geworden op: zo 14 aug 2011 13:15

Re: Aandachtspunten aankoop Kip Kompakt met hefdak jaren 80/

Bericht door blefke » di 29 jan 2013 13:21

De Cers is eigenlijk niks anders dan de regelaar die de 220 wisselstroom omzet naar 12 volt gelijk stroom waar tevens vele 12 volt apparaten op aansluit.
Tevens is er meestal de mogelijk om een accu aan te sluiten, die ervoor zorgt dat je bij geen 220v toch stroom in je caravan hebt (12v).
De accu wordtbtijdens het autorijden opgeladen.
Soms heb je ook nog de mogelijkheid om er een zonnepaneel op aan te sluiten.
De kips waar jij naar op zoek bent 2e helft 80, hebben dit volgens mij nog niet.

Een goede prijs scratch.gif hmm ik kijk regelmatig op MP, normaal gesproken onder de 1000 euro zul je ze niet snel vinden.
Ik denk tussen de 1000 en 2000 euro moet het lukken.
Natuurlijk hoe duurder hoe jonger... ok uitzonderingen daar gelaten.

Er staat nu 1tje op MP voor 850 euro met middenkeuken.
Volgens mij is dit eigenlijk wat jullie zoeken.
dit staat bij de omschrijving:
Kenmerken
Aantal slaapplaatsen tot en met 3
Gewicht leeg tot 500 kg
Bouwjaar tot en met 1994
Opbouw lengte tot 4 meter
Accessoires:

Fietsenrek, Gascomfoor, Hefdak, Kachel, Koelkast, Luifel, Openslaande ramen, Reservewiel
Beschrijving
Deze caravan is t/m 2011 regelmatig onderhouden en voor de leeftijd in goede staat.

blefke
Berichten: 4603
Lid geworden op: zo 14 aug 2011 13:15

Re: Aandachtspunten aankoop Kip Kompakt met hefdak jaren 80/

Bericht door blefke » di 29 jan 2013 13:27

Piloot77 schreef: Maar hoe zit het met het chassis ed? Bij de Eriba'tjes zit er vaak roest direct onder de koelkast ivm condens, is dat bij de Kip Kompakt ook zo?
Volgens mij is dat bij kip geen probleem.
Bij mij is iedergeval de bodem kurkdroog ter hoogte vd kip.
Wat ik mij wel kan voorstellen is, aan de achterzijde vd ijskast zit een opvangbakje waar water indruppelt d.m.v. een slangetje.
Als dit slangetje kapot is zou ditwel eens een mogelijkheid kunnen zijn dat water op de vloer terecht komt.
Lijkt mij overigens sterk dat dit gebeurd, er zalzeker geen liters water uitkomen en er ligt nog zijl op je vloer.
Gewoon alles goed nakijken als je een caravan gaat kopen.

Greetz,
Blefke

Piloot77

Re: Aandachtspunten aankoop Kip Kompakt met hefdak jaren 80/

Bericht door Piloot77 » di 29 jan 2013 19:41

Ik heb een mailtje gestuurd naar de eigenaar van die caravan. Hij schreef terug dat het tentdoek van het hefdak op twee plaatsen is gerepareerd en dat er geen voortent meer bij zit. Ik denk dat ik nog even verder zoek.

blefke
Berichten: 4603
Lid geworden op: zo 14 aug 2011 13:15

Re: Aandachtspunten aankoop Kip Kompakt met hefdak jaren 80/

Bericht door blefke » di 29 jan 2013 20:11

Als de reparatie goed is uitgevoerd, hoeft dat natuurlijk geen probleem te zijn.
Heb je geen foto's gevraagd??

Greetz,
blefke

Piloot77

Re: Aandachtspunten aankoop Kip Kompakt met hefdak jaren 80/

Bericht door Piloot77 » di 29 jan 2013 20:56

Dat heb ik nog niet gedaan, ook omdat er geen voortent bij zit. Als ik die er apart bij moet gaan aanschaffen dan ben ik nog niet goedkoop uit, lijkt me.
Die twaalf volt omvormer, kan daar ook een autoradio op werken? Dat zou wel handig kunnen zijn, aangezien zich dat makkelijk laat inbouwen. En ik hou van muziek :-)

blefke
Berichten: 4603
Lid geworden op: zo 14 aug 2011 13:15

Re: Aandachtspunten aankoop Kip Kompakt met hefdak jaren 80/

Bericht door blefke » di 29 jan 2013 21:01

RE.gif
Wellicht dat je nog kunt onderhandelen over de prijs.

Ja daar kun je rechtstreeks een autoradio op aan sluiten.


Greetz,
blefke
Laatst gewijzigd door Daphne op wo 30 jan 2013 13:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote voorgaand bericht verwijderd.

Piloot77

Re: Aandachtspunten aankoop Kip Kompakt met hefdak jaren 80/

Bericht door Piloot77 » ma 4 feb 2013 09:05

Blefke, bedankt voor het pb'tje. Ik heb inmiddels een afspraak gemaakt om een Kip Kompakt te gaan bekijken :-)

blefke
Berichten: 4603
Lid geworden op: zo 14 aug 2011 13:15

Re: Aandachtspunten aankoop Kip Kompakt met hefdak jaren 80/

Bericht door blefke » ma 4 feb 2013 10:44

RE.gif
Mooi het lijkt mij een goede caravan thumbup.gif
We horen wel of het iets geworden is.

Blefke

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38569
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Aandachtspunten aankoop Kip Kompakt met hefdak jaren 80/

Bericht door Micky » ma 4 feb 2013 17:06

blefke schreef:De Cers is eigenlijk niks anders dan de regelaar die de 220 wisselstroom omzet naar 12 volt gelijk stroom waar tevens vele 12 volt apparaten op aansluit.
Tevens is er meestal de mogelijk om een accu aan te sluiten, die ervoor zorgt dat je bij geen 220v toch stroom in je caravan hebt (12v).
De accu wordtbtijdens het autorijden opgeladen.
Soms heb je ook nog de mogelijkheid om er een zonnepaneel op aan te sluiten.
De kips waar jij naar op zoek bent 2e helft 80, hebben dit volgens mij nog niet.
Volgens de folder van 1987 bestonden de panelen al, mijn Kip is van 1989 en heeft zo ook, wanneer ze er precies mee zijn begonnen weet ik ook niet thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Piloot77

Re: Aandachtspunten aankoop Kip Kompakt met hefdak jaren 80/

Bericht door Piloot77 » di 5 feb 2013 11:00

Kan iemand mij misschien uitleggen wat precies het verschil is tussen een 400KK en een 37MK? Is er kwaliteitsverschil tussen de verschillende types? En zijn bepaalde jaargangen beter dan andere? scratch.gif

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38569
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Aandachtspunten aankoop Kip Kompakt met hefdak jaren 80/

Bericht door Micky » di 5 feb 2013 17:27

KK400 stamt uit de jaren 80 (vanaf 1985 als ik het goed heb) info in deze folder: http://www.kipcaravans.nl/Portals/0/mij ... ravans.pdf
en in deze: http://www.kipcaravans.nl/Portals/0/mij ... Folder.pdf

de 37MK (EK) is er vanaf modeljaar 1992 info in deze folder: http://www.kipcaravans.nl/Portals/0/mij ... folder.pdf

over kwaliteits verschil kan ik je helaas niet veel vertellen, Kipjes uit de vroegere jaren waren sowieso goede caravans waar je nog steeds goede exemplaren van kunt vinden, maar ze zijn dan ook niet voor niets.
Verder zou ik zeggen probeer de beste zo nieuw mogelijk te vinden (binnen je budget), maar 1 uit de eind jaren 80 voldoet mits in goede staat ook nog perfect is mijn bescheiden mening mrgreen.gif whistle.gif knipoog.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Piloot77

Re: Aandachtspunten aankoop Kip Kompakt met hefdak jaren 80/

Bericht door Piloot77 » zo 10 feb 2013 11:29

En het is geworden....een 400KK!!! blij.gif

Een echt heel erg mooi caravantje, inclusief oubollige gordijntjes :wink:

Ik heb gevraagd naar een omvormer, volgens de verkoper moet die er wel in zitten aangezien het waterpompje op 12V werkt. De omvormer konden we echter nog niet vinden, ik weet ook nog niet hoe dat ding er uit ziet. Gewoon een kwestie van draadjes volgen lijkt me, dan vind ik ém wel.

Het is nu gestopt met sneeuwen, dus ik ga het Kipje zo maar eens uitgraven (uit de sneeuw). De foto is van van afgelopen nacht... Ik hoop de caravan vanavond onder een dak te hebben staan!
Bijlagen
Publicatie1.gif
Publicatie1.gif (53.93 KiB) 16661 keer bekeken

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38569
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Aandachtspunten aankoop Kip Kompakt met hefdak jaren 80/

Bericht door Micky » zo 10 feb 2013 11:35

gefeliciteerd, en aan marktplaats te zien was het die ene die op de foto onder aan afdak stond? (stond er maar 1 op volgens mij) thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

blefke
Berichten: 4603
Lid geworden op: zo 14 aug 2011 13:15

Re: Aandachtspunten aankoop Kip Kompakt met hefdak jaren 80/

Bericht door blefke » zo 10 feb 2013 12:13

Veel plezier ermee thumbup.gif
Er maak er maar iets moois van.
Het kippehok wordt hier steeds groter awhoea.gif

Blefke

Piloot77

Re: Aandachtspunten aankoop Kip Kompakt met hefdak jaren 80/

Bericht door Piloot77 » wo 13 feb 2013 13:14

Het Kipje staat inmiddels mooi droog gestald thumbup.gif

Omdat het doek van het hefdak nog heel mooi is en ik dat graag zo wil houden vroeg ik mij af of het beter is om het hefdak omhoog te laten tijdens het stallen. Wat zijn jullie ideën hierover?

Ik ga vanmiddag een paar wieldeksels ophalen die ik gevonden heb op Marktplaats. De caravan is namelijk heel mooi maar de velgen zijn wat roestig. Natuurlijk moeten daar dan ook een paar Kip-naaflogo's op. Blefke, jij had deze rechtstreeks van Kip? Natuurlijk zijn echte lichtmetalen velgen mooier dan wieldoppen....

blefke
Berichten: 4603
Lid geworden op: zo 14 aug 2011 13:15

Re: Aandachtspunten aankoop Kip Kompakt met hefdak jaren 80/

Bericht door blefke » wo 13 feb 2013 13:56

Ik heb het dak altijd dicht..
Alleen als ik aan het klussen ben doe ik het dak omhoog.
Of dit beter is of slechter scratch.gif geen idee.

De logo's heb ik rechtstreeks van kip gekregen.
Licht metalen velgen zijn inderdaad mooier.
Als je tijd en geduld hebt, is er zeker iets te vinden op MP.

greetz,
Blefke

Gebruikersavatar
Trendy
Berichten: 380
Lid geworden op: vr 12 mar 2010 22:12

Re: Aandachtspunten aankoop Kip Kompakt met hefdak jaren 80/

Bericht door Trendy » wo 13 feb 2013 16:02

Leuk, weer een hefdakkippetje er bij, gefeliciteerd.
Kip 300 Jubileum uitvoering achter een Mitsubishi Pajero Panin 4-wiel drive.

Piloot77

Re: Aandachtspunten aankoop Kip Kompakt met hefdak jaren 80/

Bericht door Piloot77 » wo 13 feb 2013 16:19

Dank je. Ik ben zelf erg blij met mijn nieuwe aanwinst. haphop.gif

blefke
Berichten: 4603
Lid geworden op: zo 14 aug 2011 13:15

Re: Aandachtspunten aankoop Kip Kompakt met hefdak jaren 80/

Bericht door blefke » za 16 feb 2013 11:54

RE.gif ,
Ga je nog iets veranderen aan jullie kipje

Greetz,
Blekfe

Piloot77

Re: Aandachtspunten aankoop Kip Kompakt met hefdak jaren 80/

Bericht door Piloot77 » za 16 feb 2013 13:43

Dag Blefke, voorlopig houd ik bij wat kleine dingetjes. Via MP heb ik een setje wieldoppen gescoord voor een paar euro, die ben ik nu aan het opleuken. Er zaten namelijk een paar ontzettend kitscherige nep-chroom ringen op, die heb ik er afgehaald, kaalgeschuurd en vervolgens van een primer voorzien. Nu ben ik ze in dezelfde geelkleur aan het lakken als de bies op de zijkant van de caravan, dat wordt vast mooi. :lol: De verf was een stuk duurder dan de wieldoppen in ieder geval... Nu de originele velgen nog even zwarten met Hammerite en dan kunnen ze er op.

Ook heb ik nog een setje Bigfoots op de kop getikt voor aan de uitdraaisteunen. Geen gedoe meer met plankjes! blij.gif

Misschien ga ik nog wat doen met de kastruimte, want daar is wel heel erg weinig van voorhanden. Dat was in de Eriba wel duidelijk meer. Maar daar moet ik nog even over nadenken. Suggesties?

Plaats reactie

Terug naar “Kip”