Conformiteitsverklaring Home-car

Conformiteitsverklaring Home-car

Berichtdoor EvS » di 9 jan 2018 16:07

Ik ben woonachtig in Frankrijk en heb onlangs een Home-Car caravan uit 2000 in Nederland gekocht. Voor de invoer in Frankrijk heb ik een conformiteitsverklaring nodig. Ik heb al van alles geprobeerd (waaronder het benaderen van Kip-Caravans, waar Home-Car -nu met de naam Home-Star- onder valt), maar helaas zonder succes. Heeft iemand een idee hoe ik aan zo'n conformiteitsverklaring kan komen? Bij voorbaat hartelijk dank.
EvS

Re: Conformiteitsverklaring Home-car

Berichtdoor Volvodriver » di 9 jan 2018 16:24

RE.gif
Die krijg je niet meer helaas. En toevallig weet ik dat je dan, ondanks het kenteken, deze caravan daardoor niet meer in Frankrijk geïmporteerd krijgt. Er moet zoveel aangepast gaan worden dat het ondoenlijk wordt. Helaas.

Ik ken toevallig twee gevallen waarbij het niet gelukt is om de caravans op Frans kenteken te krijgen. Waarvan één caravan toen nog geen jaar oud was.
Je doet er beter aan de Home Car weer te verkopen in Nederland en een Frans gekentekende caravan te kopen.
Laatst bijgewerkt door Volvodriver op di 9 jan 2018 16:28, in totaal 1 keer bewerkt.
Polar 56/2008 LB (2.3) achter een Volvo V70 2.5T AWD 2005. Een Stoer Zweeds setje. cool.gif
Volvodriver

Berichtdoor p_vingerhoets » di 9 jan 2018 16:26

Lang leve 1 europa
Ford focus 2013 1.6 ecoboost Benzine hobby 440 de luxe exellent 2007
p_vingerhoets

Berichtdoor EvS » di 9 jan 2018 16:33

zulke berichten had ik helaas idd al op internet gezien, maar wil mijn Home-car toch echt niet kwijt, dus mochten er mensen zijn met andere suggesties/oplossingen dan de caravan te verkopen, dan houd ik mij aanbevolen!
EvS

Berichtdoor Volvodriver » di 9 jan 2018 16:40

RE.gif
De enige oplossing is dan de caravan Nederlands te laten en er voor te zorgen dat jou autoverzekering van je Frans gekentekende auto eventuele schade veroorzaakt door de getrokken caravan dekt. Dat zal echter gezien de Franse bureaucratie (niet voor niets een Frans woord) ook moeilijk worden.

Je krijgt de caravan echt niet op kenteken in Frankrijk. Een van bovengenoemde personen die ik ken heeft het meer dan een jaar volgehouden maar die heeft ook de handdoek in de ring gegooid en een Franse caravan gekocht.
Polar 56/2008 LB (2.3) achter een Volvo V70 2.5T AWD 2005. Een Stoer Zweeds setje. cool.gif
Volvodriver

Berichtdoor EvS » di 9 jan 2018 17:07

Aan deze optie hebben we zelf idd ook gedacht. We hebben er geen enkel probleem mee om hem op Ndls kenteken te laten, maar het moet verzekeringstechnisch dus wel kunnen. Het is overigens volgens ons met heel veel moeite en kosten dmv een keuring in Frankrijk wel mogelijk om hem in te voeren, maar ik lees verhalen van kosten tussen de 500 - 800 euro en diverse keuringen....
EvS

Berichtdoor eurotrotter » di 9 jan 2018 19:42

EvS schreef:zulke berichten had ik helaas idd al op internet gezien, maar wil mijn Home-car toch echt niet kwijt, dus mochten er mensen zijn met andere suggesties/oplossingen dan de caravan te verkopen, dan houd ik mij aanbevolen!

Je kunt je caravan toch op Nederlands kenteken laten en op naam van een in Nederland woonachtig persoon zetten.
enige wat je evt nodig hebt is een leen/huurovereenkomst tussen jou en de persoon op wiens naam de caravan staat.
Verzekeringstechnisch is daar geen enkele hindernis m.i. in het beroepsgoederen vervoer rijdt half europa met Nederlands gekentekende opleggers
Suzuki Grand Vitara 2.4 Exclusive met LMC münsterland 520 HTE aan de kogel.
eurotrotter

Berichtdoor luc werkx » di 9 jan 2018 22:08

Je kan misschien eens proberen bij caravancenter Tjeu van Horne in Budel. Hij was vroeger hoofdimporteur van Chateau en Home-Car in Nederland. Misschien kan hij je raad geven.
luc werkx

Berichtdoor EvS » di 9 jan 2018 23:20

Beste Eurotrotter; dat is idd ons plan B. Komen we er echt niet uit in Frankrijk dan is dat ook altijd nog een mogelijkheid.

Beste Luc Werkx: dank voor de reactie en de gegevens, ik ga morgen meteen even bellen
EvS

Berichtdoor gerjol » vr 12 jan 2018 17:26

Onze caravan Bergland uit 1983 (dus van voor 1995 toen CE is ingesteld) en is een aantal jaren verkocht aan franse kennissen. Maar inderdaad een frans kenteken er bij krijgen is zeer moeizaam maar gelukt.
Weet wel dat hij er bijna 2 maanden over gedaan heeft om al de benodigde documenten (dacht iets van 36 verschillende) compleet te krijgen. Denk daarbij aan remsysteem, gasinstallatie en zelfs van de kunststof ramen.

Bleek dat van de Bergland veel onderdelen ingekocht waren, bv remsysteem waarvan de fabrikant duits was en in Frankrijk ook een fabriek had. Via deze weg de remtesten nog kunnen achterhalen.

Al enkele jaren rijdt er dus een Bergland met frans kenteken :lol:
Passat 1.9 tdi 105 pk/250Nm -> JD tuning 153 pk/340 Nm
Fendt 490TF
gerjol

Berichtdoor Volvodriver » vr 12 jan 2018 17:59

RE.gif
Bergland is een geval apart omdat elke Bergland compleet gedocumenteerd op bestelling in Limburg gebouwd wordt. En het merk bestaat nog steeds. Dat is bij Home Car niet het geval.
Volvodriver

Berichtdoor EvS » vr 12 jan 2018 18:04

Beste Gerjol,
Grappig, mijn ouders kochten in 1978 hun eerste caravan: ook een Bergland. Wij hebben er met ons gezin enorm veel plezier van gehad en nu 40 jaar later heeft mij dat doen besluiten om ook een (tweedehands) caravan te kopen, waar we hopelijk ook zulke fijne vakanties mee zullen beleven. We geven de moed nog niet op mbt het overschrijven op frans kenteken. We zijn bezig om nog wat extra papieren te vergaren, maar hebben inmiddels ook een aardig dossier. Mocht het ons lukken, dan laat ik het op dit forum weten.
EvS

Berichtdoor gerjol » vr 12 jan 2018 22:39

Volvodriver schreef:RE.gif
Bergland is een geval apart omdat elke Bergland compleet gedocumenteerd op bestelling in Limburg gebouwd wordt. En het merk bestaat nog steeds. Dat is bij Home Car niet het geval.

Klopt dat het merk nog bestaat, maar documenten ouder dan 10 jaar hebben ze niet meer beschikbaar.
En enige hulp van Bergland was er niet, dus dat Home-car niet meer bestaat hoeft geen probleem te zijn als er ook veel inkooponderdelen zijn toegepast.
Fendt 490TF
gerjol

Berichtdoor gerjol » vr 12 jan 2018 22:45

EvS schreef:Beste Gerjol,
Grappig, mijn ouders kochten in 1978 hun eerste caravan: ook een Bergland. Wij hebben er met ons gezin enorm veel plezier van gehad en nu 40 jaar later heeft mij dat doen besluiten om ook een (tweedehands) caravan te kopen, waar we hopelijk ook zulke fijne vakanties mee zullen beleven. We geven de moed nog niet op mbt het overschrijven op frans kenteken. We zijn bezig om nog wat extra papieren te vergaren, maar hebben inmiddels ook een aardig dossier. Mocht het ons lukken, dan laat ik het op dit forum weten.

Succes
Fendt 490TF
gerjol

Keer terug naar Home-car/ Home-star