Lawaaierige afzuigkap
Lawaaierige afzuigkap
Onze hobby dateert van 1998. Behalve een lawaaierige afzuigkap is alles nog ok.
Hoe kan ik de motor van de afzuigkap bereiken om eens in te smeren. Moet de volledige unit ervoor af genomen worden of is er een kortere weg mogelijk?
thx
Hoe kan ik de motor van de afzuigkap bereiken om eens in te smeren. Moet de volledige unit ervoor af genomen worden of is er een kortere weg mogelijk?
thx
Re: Lawaaierige afzuigkap
Als je het echt goed wilt doen ja.
Lawaai komt vaak van de lagers.
Je zou het beste de ventilator kunnen vervangen denk ik.
Er zijn zo goed als geruisloze.
Lawaai komt vaak van de lagers.
Je zou het beste de ventilator kunnen vervangen denk ik.
Er zijn zo goed als geruisloze.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Lawaaierige afzuigkap
Vaak is het alleen het asje van de motor.
Als de versie hebt waar het motortje direct onder het dak zit, dan gewoon het kapje op het dak er afschroeven ( 3 of 4 )
Dan zie je het motortje Zitten met de ventilator er op.
druppeltje olie op het asje doet wonderen wonderen.
Wel de stroom afschakelen, dan stroom er op en testen en eventueel weer stroom er af en nog een druppeltje olie.
Heb je de versie met motortje direct bij het filter boven het fornuis, moet je precies hetzelfde doen.
Als de versie hebt waar het motortje direct onder het dak zit, dan gewoon het kapje op het dak er afschroeven ( 3 of 4 )
Dan zie je het motortje Zitten met de ventilator er op.
druppeltje olie op het asje doet wonderen wonderen.
Wel de stroom afschakelen, dan stroom er op en testen en eventueel weer stroom er af en nog een druppeltje olie.
Heb je de versie met motortje direct bij het filter boven het fornuis, moet je precies hetzelfde doen.
Laatst gewijzigd door VIP op zo 9 apr 2017 11:46, 2 keer totaal gewijzigd.
Porsche + Tabbert
Re: Lawaaierige afzuigkap
Lagers smeren om geruisloos te krijgen is niet zo simpel als het lijkt.
Ze moeten voor het smeren ALTIJD schoongemaakt worden, en daar zit de kneep.
Voor mijn werk heb ik al tienduizenden kleine lagertjes onder handen gehad en zeker de helft is niet meer goed te krijgen.
Daarnaast zijn de smeermiddelen heel belangrijk, moet het olie, vet, silconenolie of vet zijn...
En een lager niet goed is alles voor niets...
Dus.
Demonteren is noodzaak, lagers vermoedelijk beter om te vervangen.
(Schiet me ook nog te binnen... als er een soort computerfan is gebruikt, dan kunnen het ook gewoon bronzen lagerbussen zijn, zonder kogels dus)
Ook belangrijk is dat de bladen stofvrij zijn, onbalans door stof is inherent aan lawaai.
En nog beter....een nieuwe fan erin.
Chris
(zit ik alweer achter Vip aan te schrijven.. )
Ze moeten voor het smeren ALTIJD schoongemaakt worden, en daar zit de kneep.
Voor mijn werk heb ik al tienduizenden kleine lagertjes onder handen gehad en zeker de helft is niet meer goed te krijgen.
Daarnaast zijn de smeermiddelen heel belangrijk, moet het olie, vet, silconenolie of vet zijn...
En een lager niet goed is alles voor niets...
Dus.
Demonteren is noodzaak, lagers vermoedelijk beter om te vervangen.
(Schiet me ook nog te binnen... als er een soort computerfan is gebruikt, dan kunnen het ook gewoon bronzen lagerbussen zijn, zonder kogels dus)
Ook belangrijk is dat de bladen stofvrij zijn, onbalans door stof is inherent aan lawaai.
En nog beter....een nieuwe fan erin.
Chris
(zit ik alweer achter Vip aan te schrijven.. )
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Lawaaierige afzuigkap
vervangen is natuurlijk ook een optie, die moeten wel te vinden zijn. Ik had ook al eerder gedacht aan een computerfan te gebruiken.
Ik zoek enkel nog hoe je makkelijk bij de motor kan, zoals ik het nu zie moet waarschijnlijk de hele blok bovenaan gedemonteerd worden
Ik zoek enkel nog hoe je makkelijk bij de motor kan, zoals ik het nu zie moet waarschijnlijk de hele blok bovenaan gedemonteerd worden
Re: Lawaaierige afzuigkap
Het is het model waar de motor helemaal onderaan de afzuigkap zit.VIP Premium schreef:Vaak is het alleen het asje van de motor.
Als de versie hebt waar het motortje direct onder het dak zit, dan gewoon het kapje op het dak er afschroeven ( 3 of 4 )
Dan zie je het motortje Zitten met de ventilator er op.
druppeltje olie op het asje doet wonderen wonderen.
Ondertussen maakt hij al iets minder herrie. Via het kastje erboven kon ik met mijn vingers in het gat waar de buis door komt. Hierin zat een bocht dat de ventilator met de buis verbindt. Deze lag los en hierdoor lag deze steeds te trillen. Die heb ik nu terug vastgezet en daardoor is er al iets minder herrie. Nu hoor je alleen nog het motortje draaien, wat nog redelijk mee valt.
Re: Lawaaierige afzuigkap
In onze vorige HOBBY uit 1995 hebben wij het zelfde euvel gehad.
Door het hele bedieningspaneel via het keukenraam eruit te halen, zo kon ik er prima bij komen.
Daarna alle draaiende delen ingespoten met WD-40 en tot slot ingespoten met protef-oil.
Voor het terug inbouwen, zo goed als het kon alle draaiende delen die evt contact maakten met de behuizing,
in rubber opgehangen.
Het scheelde een slok op een borrel het geluid was voor de helft gereduceerd.
Door het hele bedieningspaneel via het keukenraam eruit te halen, zo kon ik er prima bij komen.
Daarna alle draaiende delen ingespoten met WD-40 en tot slot ingespoten met protef-oil.
Voor het terug inbouwen, zo goed als het kon alle draaiende delen die evt contact maakten met de behuizing,
in rubber opgehangen.
Het scheelde een slok op een borrel het geluid was voor de helft gereduceerd.
Kia-Sportage + HOBBY 460 UFE De Luxe
- maanenschijn
- Berichten: 204
- Lid geworden op: zo 3 jan 2016 20:05
- Locatie: Opijnen
Re: Lawaaierige afzuigkap
Om in dit draadje te blijven,
Heeft iemand ervaring met het smeren van een Cramer afzuigkap, bouwjaar ca. 1994?
Heeft iemand ervaring met het smeren van een Cramer afzuigkap, bouwjaar ca. 1994?
Volvo XC70 (2005) - Polar 520 GL (1996).
Re: Lawaaierige afzuigkap
Ik zie een rare foto
Maar in de basis hetzelfde als ik hierboven omschreef.
Maar in de basis hetzelfde als ik hierboven omschreef.
Porsche + Tabbert
Re: Lawaaierige afzuigkap
RE.gif
foto is een beetje groot en korrelig. Openen in een ander tabblad laat een metalen kast zien.
Ik zou zeggen stroom eraf en openschroeven dan ga je vanzelf zien hoe het eruit ziet.
Dan WD40 spuiten om de lagertjes schoon te krijgen en dan iets van teflonspray om het te smeren.
Uit elkaar halen om echt schoon te maken lijkt mij te veel werk. Dan zou ik het vervangen.
foto is een beetje groot en korrelig. Openen in een ander tabblad laat een metalen kast zien.
Ik zou zeggen stroom eraf en openschroeven dan ga je vanzelf zien hoe het eruit ziet.
Dan WD40 spuiten om de lagertjes schoon te krijgen en dan iets van teflonspray om het te smeren.
Uit elkaar halen om echt schoon te maken lijkt mij te veel werk. Dan zou ik het vervangen.
Re: Lawaaierige afzuigkap
Smeren van lagers komt NA het SCHOONMAKEN van die lagers.
En lagers schoonmaken.. (lagertjes)... doe ik heel vaak in mijn werk.
Dat is meer dan een kunst apart.!!
Het origineel gebruikte smeermiddel is bepalend voor het nu te gebruiken reinigingsmiddel.
En.. niet goed schoon, en dan met "iets" gesmeerd... sorry, verloren actie..
Begin met wasbenzine, dat lost oud vet en olie op, is het lager met siliconen gesmeerd, dan is eigenlijk alleen Tri goed, maar dat mag niet meer.. Krijtox dan maar..
En nooit opnieuw met siliconen of teflon of WD 40 smeren.... doe er een druppeltje ordinaire fietsolie in en het lager loopt nog 30 jaar probleemloos.
Maar ... alles staat of valt bij een schoon lager.
Niet schoon... geen oplossing dus, smeren is dan zinloos.
Heb je een bronzen glijlager...
dompel onder in wasbenzine, vinger er onder zodat het gat vol zit met wasbenzine, duim erop en hard tussen je vingers knijpen.
Dan zie je de wasbenzine met vuil aan de buitenkant door het proreuze brons heenkomen.
Vervolgens droog maken en dan dezelfde actie tussen de knijpende vinger/duim, maar met olie..
Tot de olie er aan de buitenkant doorheen komt.
Eigenlijk moeten bronzen lagers niet gesmeerd worden, maar oudere, ietwat versleten bronzen lagers kunnen op deze manier nog jaren mee.
succes
Chris
En lagers schoonmaken.. (lagertjes)... doe ik heel vaak in mijn werk.
Dat is meer dan een kunst apart.!!
Het origineel gebruikte smeermiddel is bepalend voor het nu te gebruiken reinigingsmiddel.
En.. niet goed schoon, en dan met "iets" gesmeerd... sorry, verloren actie..
Begin met wasbenzine, dat lost oud vet en olie op, is het lager met siliconen gesmeerd, dan is eigenlijk alleen Tri goed, maar dat mag niet meer.. Krijtox dan maar..
En nooit opnieuw met siliconen of teflon of WD 40 smeren.... doe er een druppeltje ordinaire fietsolie in en het lager loopt nog 30 jaar probleemloos.
Maar ... alles staat of valt bij een schoon lager.
Niet schoon... geen oplossing dus, smeren is dan zinloos.
Heb je een bronzen glijlager...
dompel onder in wasbenzine, vinger er onder zodat het gat vol zit met wasbenzine, duim erop en hard tussen je vingers knijpen.
Dan zie je de wasbenzine met vuil aan de buitenkant door het proreuze brons heenkomen.
Vervolgens droog maken en dan dezelfde actie tussen de knijpende vinger/duim, maar met olie..
Tot de olie er aan de buitenkant doorheen komt.
Eigenlijk moeten bronzen lagers niet gesmeerd worden, maar oudere, ietwat versleten bronzen lagers kunnen op deze manier nog jaren mee.
succes
Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
-
- Berichten: 700
- Lid geworden op: do 10 aug 2017 18:22
Re: Lawaaierige afzuigkap
WD-40 is geen echt smeermiddel maar een ontvetter en kan ook werken als een middel die intrekt in vastgeroeste bouten teneinde ze te kunnen los maken, dus als ware het kruipolie. Die "smering" is echter zeer tijdelijk.
Als je lagers daarmee in spuit zullen die snel defect raken, omdat ze het restant van het aanwezige smeermiddel zullen oplossen.
Danweer als je doel is lagers te reinigen is het spul wel geschikt.....maar dan moet je het ook weer verwijderen en opnieuw smeren met het juiste lagervet en dan moeten die lagers natuurlijk ook te demonteren en weer in elkaar te zetten zijn :-)))
En als je doel het kort uitstellen van vervanging van lager danwel ventialtor is, is WD-40 ook wel geschikt :-)))
Als je lagers daarmee in spuit zullen die snel defect raken, omdat ze het restant van het aanwezige smeermiddel zullen oplossen.
Danweer als je doel is lagers te reinigen is het spul wel geschikt.....maar dan moet je het ook weer verwijderen en opnieuw smeren met het juiste lagervet en dan moeten die lagers natuurlijk ook te demonteren en weer in elkaar te zetten zijn :-)))
En als je doel het kort uitstellen van vervanging van lager danwel ventialtor is, is WD-40 ook wel geschikt :-)))
Re: Lawaaierige afzuigkap
Mijn ervaring: afzuigkappen die weinig geluid maken zuigen ook nauwelijks af.
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016
Re: Lawaaierige afzuigkap
RE.gif
Thuis heb ik er een die een klereherrie maakt, was ook laatst mijn toupet kwijt...
Thuis heb ik er een die een klereherrie maakt, was ook laatst mijn toupet kwijt...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Lawaaierige afzuigkap
De WD40 is idd om te reinigen (zoals ik ook al schreef) en niet om te smeren.
In zulke "goedkope" afzuigertjes zitten vaak kunststof glijlagers en met geluk brons.
Als ze dan herrie gaan maken dan is dat omdat de boel versleten is. Door een vaste smeerstof te gebruiken, zoals teflon, onderdruk je de symptomen van de slijtage een beetje.
Met olie smeren van lagers geeft alleen zin als er een olietoevoer op zit zoals in de motor van een auto.
Kogellagers waar geen olietoevoer op zit smeer je met vet en niet met olie. Olie draait er immer binnen een paar slagen weer tussenuit en vet niet.
Vet is overigens een zeep (zie het als sponsstructuur) met olie.
Er is uiteraard een verschil tussen herrie van de luchtstroom en de van de rammelende lagering.
Overigens zijn er afzuigers van 100W die beter zuigen dan één van 500W en dan ook nog stiller zijn.
In zulke "goedkope" afzuigertjes zitten vaak kunststof glijlagers en met geluk brons.
Als ze dan herrie gaan maken dan is dat omdat de boel versleten is. Door een vaste smeerstof te gebruiken, zoals teflon, onderdruk je de symptomen van de slijtage een beetje.
Met olie smeren van lagers geeft alleen zin als er een olietoevoer op zit zoals in de motor van een auto.
Kogellagers waar geen olietoevoer op zit smeer je met vet en niet met olie. Olie draait er immer binnen een paar slagen weer tussenuit en vet niet.
Vet is overigens een zeep (zie het als sponsstructuur) met olie.
Er is uiteraard een verschil tussen herrie van de luchtstroom en de van de rammelende lagering.
Overigens zijn er afzuigers van 100W die beter zuigen dan één van 500W en dan ook nog stiller zijn.
-
- Berichten: 700
- Lid geworden op: do 10 aug 2017 18:22
Re: Lawaaierige afzuigkap
RE.gif
Dat is kennelijk bij stofzuigers ook zo, mogen niet meer verkocht worden boven de 800 W van de EU en volgens de consumenten bond zuigen ze prima en soms zelfs beter dan veel "sterkere" stofzuigers....een vreemde gewaarwording als je eigen ( cat&dog) stofzuiger 2200 W is.
Dat is kennelijk bij stofzuigers ook zo, mogen niet meer verkocht worden boven de 800 W van de EU en volgens de consumenten bond zuigen ze prima en soms zelfs beter dan veel "sterkere" stofzuigers....een vreemde gewaarwording als je eigen ( cat&dog) stofzuiger 2200 W is.
- maanenschijn
- Berichten: 204
- Lid geworden op: zo 3 jan 2016 20:05
- Locatie: Opijnen
Re: Lawaaierige afzuigkap
Aha, dan komt het mie die van ons wel goed. Hij klinkt als een dorsmachine. :))Jakkemeiner schreef:Mijn ervaring: afzuigkappen die weinig geluid maken zuigen ook nauwelijks af.
Volvo XC70 (2005) - Polar 520 GL (1996).
- maanenschijn
- Berichten: 204
- Lid geworden op: zo 3 jan 2016 20:05
- Locatie: Opijnen
Re: Lawaaierige afzuigkap
Ik had de foto via Tapatalk gepost met mijn telefoon, blijkbaar geen goede foto geworden, excuus.
Ik kan niet bij de motor, alles zit met nagels geklonken. Vandaar mijn vraag of iemand weet of dat ding ergens open kan. Ik denk dat ik hem maar eens er helemaal uithaal, de nageltjes netjes uitboor en het zuigertje schoonmaak en eens goed bekijk. Andes kan ik er natuurlijk ook een nieuwe binnenwerkje in zetten. Of een hele nieuwe afzuiger. Het is tenslotte al een oud ding.
Maar ik heb een beetje een tik om al die ouwe rommel aan de praat te houden....
En ik heb best wat ouwe rommel, volgens mijn kinderen :)
Ik kan niet bij de motor, alles zit met nagels geklonken. Vandaar mijn vraag of iemand weet of dat ding ergens open kan. Ik denk dat ik hem maar eens er helemaal uithaal, de nageltjes netjes uitboor en het zuigertje schoonmaak en eens goed bekijk. Andes kan ik er natuurlijk ook een nieuwe binnenwerkje in zetten. Of een hele nieuwe afzuiger. Het is tenslotte al een oud ding.
Maar ik heb een beetje een tik om al die ouwe rommel aan de praat te houden....
En ik heb best wat ouwe rommel, volgens mijn kinderen :)
Volvo XC70 (2005) - Polar 520 GL (1996).