Hobby of Fendt?

Gebruikersavatar
Anita.Pep
Berichten: 94
Lid geworden op: vr 6 mei 2005 12:06

Bericht door Anita.Pep » vr 14 apr 2006 12:26

en patje

heb je de gereedschapskist al nodig gehad?

Patje

Bericht door Patje » vr 14 apr 2006 16:47

Hoi, hier is die ouwe Belg dan. Geen familie van Ambiorix hoor :lol:

Wij zijn nu 2 keer met de Hobby weggeweest; 2 keer Nederland. En dat is ontzettend goed bevallen.
Uiteraard zijn er dingen die voor verbetering vatbaar zijn, maar wij vinden 'm schitterend.

De gebreken die we tot nu toe vaststelden, zijn:
- de drager van de watertank is plastiek rommel, slecht ontworpen en gescheurd na de eerste week gebruik. Ik heb 'm zelf hersteld en tot nu toe houdt het;
- de sluiting van de disselbak is lichte prul; ding sluit moeilijk af; bovendien regent het binnen in de disselbak;
- de anti-rotbehandeling van de bodem is gedaan als de bodemplaten nog volledig zijn (niet verzaagd), dus vooraleer de bodem in mekaar wordt gezet. Er zijn dus zaagnaden die niet behandeld zijn;

Dan, geen echte gebreken, maar dingen die voor verbetering vatbaar zijn:
- de afdekkap van de disselbak klapt nog klassiek open; voor ons geen probleem, maar als je fietsen op de dissel zet, is een parallel opendraaiende kap beter (zit die niet op Dethleffs?)
- het nut van een douche aan boord ontgaat me volledig;
- het derde remlicht is een hele vooruitgang wat veiligheid betreft. Waarom ook geen extra richtingaanwijzers zetten vlak naast de bovenste achterlichten in de dakgoot?

Maar toch blijf ik erbij dat het een leuke caravan is hoor. Wij zijn er heel tevreden over.

Balsan

Re: Hobby of Fendt?

Bericht door Balsan » zo 16 apr 2006 14:06

caravanman7 schreef:Wij zijn na een lange zoektocht voor een aankoop van een nieuwe caravan tot het dilemma Hobby/Fendt gekomen. Wat zijn de voor- en nadelen van deze merken (weet dat Fendt iets duurder is en vermoedelijk kwalitatiever zal zijn?!)? Wat zijn jullie ervaringen? Waarom b.v. een Hobby-caravan kopen?
Voor kwaliteit koos je altijd Fendt, voor looks en prijs koos je Hobby. Fendt is nu van Hobby, maar ik vindt de kwaliteit van fendt nof steeds beter.

Fendt dus, ruilt ook nog steeds beter in dan Hobby.

p4u08910

Bericht door p4u08910 » do 21 sep 2006 20:53

De sterkste caravans zijn volgens mij van Tabbert of Weipert. ze kosten wat meer maar zijn zo sterk als een huis. ik heb onlangs een Tabbert comtesse 540cm gekocht van het jaar 1984. di staat al 22 jaar buiten in de ardennen, ook in de winter. daar is nog niks aan, geen rotting van vloer of zo, geen binnensijpeling, niks nada en het voordeel is ook dat ze altijd voor zijn op hun tijd, dat maakt dat ik ook ringverwarming heb en dergelijk.

Caravanner

Bericht door Caravanner » vr 22 sep 2006 13:02

p4u08910 schreef:De sterkste caravans zijn volgens mij van Tabbert of Weipert. ze kosten wat meer maar zijn zo sterk als een huis. ik heb onlangs een Tabbert comtesse 540cm gekocht van het jaar 1984. di staat al 22 jaar buiten in de ardennen, ook in de winter. daar is nog niks aan, geen rotting van vloer of zo, geen binnensijpeling, niks nada en het voordeel is ook dat ze altijd voor zijn op hun tijd, dat maakt dat ik ook ringverwarming heb en dergelijk.
Hmm, niet het 1 of het ander. :wink: Wij hadden een Knaus de Luxus uit 1982 en daar zat ook ringverwarming en airmix in. Daarvoor hadden we in de familie een Wilk safari en daar zat ook een ringverwarming in.
ook was de Knaus bij verkoop in 2004 nog geheel in perfecte staat.
Moraal; Kwaliteitsmerk caravans waren in het verleden zo degelijk in exterieur en interieur dat er wel heel wat gebeurd moet zijn om daar bij de goed onderhouden caravans slechte exemplaren tussen te vinden. De (standaard) kwaliteit van toen, vind je nu allleen nog terug in de nog duurdere modellen kwaliteitscaravans van nu. :wink:

Joko156

Bericht door Joko156 » ma 30 okt 2006 07:22

p4u08910 schreef:De sterkste caravans zijn volgens mij van Tabbert of Weipert. ze kosten wat meer maar zijn zo sterk als een huis. ik heb onlangs een Tabbert comtesse 540cm gekocht van het jaar 1984. di staat al 22 jaar buiten in de ardennen, ook in de winter. daar is nog niks aan, geen rotting van vloer of zo, geen binnensijpeling, niks nada en het voordeel is ook dat ze altijd voor zijn op hun tijd, dat maakt dat ik ook ringverwarming heb en dergelijk.
Vergeet vooral onze Nederlandse trots niet KIP.

stn
Berichten: 436
Lid geworden op: do 16 aug 2012 20:51

Re: Hobby of Fendt?

Bericht door stn » za 5 jan 2013 21:58

dat een Fendt kwalitatief beter is dan een hobby is gewoon een feit, ken ze allebei.
Mijn eerste Fendt was een 450 uit 2001, toen ze nog niet met hobby gefuseerd waren, nu heb ik een 470 uit het hobby/fendt-tijdperk.
De afwerking vind ik bij de laatste zeker zo goed. dat gezanik van "het is een hobby geworden" ben ik het totaal niet mee eens.

En dan heb ik het nog niet gehad over het verschil in weggedrag tussen fendt en hobby.....werkelijk zeer groot.
Je hebt caravans
En je hebt Fendt
Fendt Saphir 470 TF Simpark handmatig mover, Toyota Rav 4 executive business 2.0 vvt-i 4WD CVT.

Theo Aerts
Berichten: 151
Lid geworden op: ma 8 feb 2016 15:05
Locatie: Nieuwleusen

Re: Hobby of Fendt?

Bericht door Theo Aerts » ma 8 feb 2016 22:56

Wij zijn ook op zoek geweest voor een nette gebruikte caravan.
Wat ons direct opviel was dat als je een caravan binnen kwam dat een Fendt nooit kraakte.
Grote stijfheid in de opbouw lijkt mij.
Uiteindelijk hebben we voor een Fendt Platin 510 TF gekozen.
Een brok kwaliteit..............................
Mazda CX-5 TS+Bose 2016 +Fendt Diamant 510 TG 2006+Philips 24 ``Led TV+DVD speler+Bose-Solo-5+Digitenne +Alu-LPG Gasfles+Mover ENDURO EM305A +Optima-yellow 55Ah

Gebruikersavatar
erik-waalwijk
Berichten: 196
Lid geworden op: do 22 okt 2015 11:39
Locatie: waalwijk

Re: Hobby of Fendt?

Bericht door erik-waalwijk » di 9 feb 2016 08:18

Wij hebben nu aantal maanden een hobby 495 uit 2003. Hebben nog niks ervaren met gebreken door ondeuglijke materialen. Wel kraantje vervangen en vorige eigenaars hebben 2x boiler laten vervangen ( niet afgetapt). Owja en 1 dwarsbalkje onder de rondzit heb ik vervangen. Maar deze dingen komen meer door onvoorzichtig gebruik door vorige eigenaars.

Ik vind qua uiterlijk de fendt ook heel mooi. Vooral die nieuwere serie. Alleen ons budget was niet toereikend.
De mooiste vind ik Kabe maar dan moet ik nog ff sparen.

Maar ik denk dat er geen slechte caravans worden gemaakt tegenwoordig. Maar ik ben van mening dat een caravan waar grote tochten mee zijn gemaakt, eerder wat " gebreken " vertonen. Dit vooral door slechte wegen of veel kilometers. En een caravan op jaarplaats zal eerder last hebben van beschadigde dingen.

Je moet er echt geluk mee hebben. Een dure luxe wagen kan ook continu mankementen hebben.
VW Jetta 2.0 fsi met Hobby 495 ufe excellent

arnovariante

Re: Hobby of Fendt?

Bericht door arnovariante » di 9 feb 2016 08:30

RE.gif
Met alle respect Erik, je hebt net een paar maanden je eerste caravan.....
Vind je echt dat je mening goed onderbouwd is?
Hoe vaak ben je al weg geweest met je Hobby?
scratch.gif
Voor wat betreft je laatste opmerking ben Ik het geheel met je eens!

Gebruikersavatar
erik-waalwijk
Berichten: 196
Lid geworden op: do 22 okt 2015 11:39
Locatie: waalwijk

Re: Hobby of Fendt?

Bericht door erik-waalwijk » di 9 feb 2016 08:48

Dat klopt ook wel, maar geen dingen gevonden waar je van denkt dat het ooit vervangen is. Of beschadigd door gebruik. Wij dachten in eerste instantie dat het een opknapper was omdat veel eigenlijk niet echt gebruikt is ( of vervangen ) Ook op facturen is eigenlijk niks terug te vinden. Vorige hadden hem al 3 jaar in stalling stil staan. Hij is van 2003 en wij denken dat hij tot 2006 in de verhuur heeft gezeten. Daarna ouder echtpaar en toen van jong gezin. Maar ik ga natuurlijk niet m.n caravan afkraken... knipoog.gif

Als ik opeens m n koelkast aan de andere kant heb staan dan trakteer ik... misschien hebben ze alles goed kunnen verbegen... haha... je weet t nooit met die Ad Dekker haha
VW Jetta 2.0 fsi met Hobby 495 ufe excellent

arnovariante

Re: Hobby of Fendt?

Bericht door arnovariante » di 9 feb 2016 09:00

Nu noem je met Ad D...... ook wel een dealer die zijn occasions spik en span in de showroom zet!
Wij zijn daar vorig jaar na ons debacle in Best ook even langs gereden, een wereld van verschil!

Gebruikersavatar
erik-waalwijk
Berichten: 196
Lid geworden op: do 22 okt 2015 11:39
Locatie: waalwijk

Re: Hobby of Fendt?

Bericht door erik-waalwijk » di 9 feb 2016 09:24

Haha wij hebben m ook particulier maar ook uit raamsdonksveer
. Als je spik en span sarcastisch bedoeld, zijn wij t daarover eens hoor. Wij komen ook geregeld in best. Leukere winkel enzo maar omdat ze in r-veer ons de eerste keer heel netjes hielpen met stroomkabel ( sluiting) gratis verholpen, zijn wij tot heden goed te spreken. Ik hoor graag andere meningen hoor.

Ook wat betreft rijden en onderhoud enz. lees ik graag wat anderen ervaren. Ik geef mijn mening en als ik het verkeerd heb hoor ik het graag hoor. Merendeel hier heeft er meer verstand van dan mij, ik wil ook echt niet als beterweter overkomen. Maar ik zeg hoe ik het ervaar...
VW Jetta 2.0 fsi met Hobby 495 ufe excellent

petronella
Berichten: 1683
Lid geworden op: wo 7 mar 2012 21:13

Re: Hobby of Fendt?

Bericht door petronella » di 9 feb 2016 09:32

Wij zijn na 2 hobby's overgestapt naar Fendt.Wat ons toen opviel was, dat Fendt kariger was uitgerust dan Hobby. Wat kwaliteit betreft vonden wij de Fendt (joker) wat steviger ogen. Het hang en sluitwerk, afwerking binnenkant maakte echt verschil.Ondertussen onze tweede Fendt in 2013 nieuw gekocht. Geen klachten over deze heerlijke caravan.
Ik ben van mening dat er wel wat verschil zit tussen de twee merken maar het is ook , hoe ga je met je caravan om?
Ook persoonlijke smaak speelt mee om een besluit te nemen welke caravan het gaat worden. Alle vier caravans bevielen/ bevallen ons heel goed. De Fendt spreekt ons net wat meer aan.
Nog even en dan komt hij weer uit de stalling blij.gif

Gebruikersavatar
erik-waalwijk
Berichten: 196
Lid geworden op: do 22 okt 2015 11:39
Locatie: waalwijk

Re: Hobby of Fendt?

Bericht door erik-waalwijk » di 9 feb 2016 09:46

Ik moet ook nog 1,5 mnd wachten tot ik weg kan... duuuurt zo lang hahaha
VW Jetta 2.0 fsi met Hobby 495 ufe excellent

Dnka
Berichten: 56
Lid geworden op: zo 16 aug 2015 10:09

Re: Hobby of Fendt?

Bericht door Dnka » di 9 feb 2016 10:32

Prijs -kwaliteit verhouding zeker Hobby! Puur kwaliteit en voor ons ook uiterlijk Fendt.
Hoewel tijdens onze zoektocht naar een nieuwe caravan afgelopen jaar komt de Knaus Sudwind ook heel goed voor de dag. Kwalitatief beter als de Hobby.

arnovariante

Re: Hobby of Fendt?

Bericht door arnovariante » di 9 feb 2016 11:01

@ Erik-Waalwijk,
Spik en span is in deze zeker niet sarcastisch bedoeld.
De occasions in Rdveer staan er gewoon heel netjes bij.
Tenminste geen schimmel in de koelkast en zo.....

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7976
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Hobby of Fendt?

Bericht door VIP » di 9 feb 2016 11:09

Dnka schreef:Hoewel tijdens onze zoektocht naar een nieuwe caravan afgelopen jaar komt de Knaus Sudwind ook heel goed voor de dag. Kwalitatief beter als de Hobby.
Gewoon uit nieuwsgierigheid, maar waar baseer je dat op als je beide daravans niet zelf hebt gehad scratch.gif
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19762
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Hobby of Fendt?

Bericht door Daphne » di 9 feb 2016 11:14

Grappig dat dit draadje weer tot leven komt. Van de reageerders op de eerste twee pagina's is alleen Gerhard N nog lid van dit forum. :lol:

Toen het draadje begon had ik zelf een Hobby 460 Ufe van 2003. Nu vind ik een Fendt mooier. Maar die is het op een aantal voor ons belangrijke punten nu niet geworden. Kwaliteitsverschillen zoeken vind ik flauwekul. Als iets minder stevig aanvoelt of lichter is, wil dat nog niet zeggen dat het kapot gaat. Uiteindelijk is het een persoonlijke voorkeur die de doorslag geeft. Dat men daar dan een "kwaliteitslabel" aan hangt is m.i. subjectief.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
erik-waalwijk
Berichten: 196
Lid geworden op: do 22 okt 2015 11:39
Locatie: waalwijk

Re: Hobby of Fendt?

Bericht door erik-waalwijk » di 9 feb 2016 14:51

arnovariante schreef:@ Erik-Waalwijk,
Spik en span is in deze zeker niet sarcastisch bedoeld.
De occasions in Rdveer staan er gewoon heel netjes bij.
Tenminste geen schimmel in de koelkast en zo.....
okeeej... stond laatst ook een die niet bepaald schoon was hoor. Wel een " oudje" van 1998 ofzo maar de macaroni lag nog op het fornuis. En de bestek lade die vol broodkruimels ligt en plak overal... verder staat er heel mooi spul.

Paar weken geleden heb ik dan die beurt laten doen daar, vrouwlief was mee toen ik m wegbracht, en dan wil ik altijd rondje lopen weet je wel... zegt ze: " we hebben toch goede?" stom.gif dat is iets mannelijks denk om te kijken naar wat mooiers haha

dan zit je in nieuwe Fendt, zo'n Diamant of Brillant maar bliksem, dat is wel ff andere koek hoor. love.gif
VW Jetta 2.0 fsi met Hobby 495 ufe excellent

Dnka
Berichten: 56
Lid geworden op: zo 16 aug 2015 10:09

Re: Hobby of Fendt?

Bericht door Dnka » di 9 feb 2016 15:33

VIP Premium schreef:
Dnka schreef:Hoewel tijdens onze zoektocht naar een nieuwe caravan afgelopen jaar komt de Knaus Sudwind ook heel goed voor de dag. Kwalitatief beter als de Hobby.
Gewoon uit nieuwsgierigheid, maar waar baseer je dat op als je beide daravans niet zelf hebt gehad scratch.gif
Met beide caravans neem ik aan dat je de fendt en knaus bedoel. Met een beetje gevoel voor kwaliteit is het verschil van beide merken met de Hobby duidelijk te zien. Begrijp me niet verkeerd,heb altijd een Hobby gehad naar volle tevredenheid. Zoals eerder opgemerk,een prima prijs/kwaliteit verhouding

Gebruikersavatar
Camino
Berichten: 72
Lid geworden op: za 31 okt 2015 23:05
Locatie: Eindhoven

Re: Hobby of Fendt?

Bericht door Camino » di 9 feb 2016 19:03

Ik heb geen Hobby en ook geen Fendt maar heb gekozen voor een Engelse caravan. Ik heb ook geen oordeel over beide merken maar wat me opvalt is dat sommigen spreken over veel gebreken van Hobby caravans. Zou het echter niet zo kunnen zijn dat juist door de hoogste verkoopcijfers het zo lijkt dat een Hobby structurele gebreken heeft terwijl dit eigenlijk bij bijna alle merken zo is? Waar het meeste van verkocht wordt zijn verhoudingsgewijs ook meer klachten over. Iets wat heel slecht verkocht wordt geeft weinig tot geen klachten. Ik denk dat als Hobby echt zo slecht was, Hobby al lang failliet was geweest.
Swift Toscane 460-Dorema voortent-Caravantrekker Volvo V50 2.4 benzine aut.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23434
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Hobby of Fendt?

Bericht door PD » di 9 feb 2016 19:23

Waarom zou Hobby absoluut marktleider zijn scratch.gif
Volgens mij hebben vooral de kampeerders die géén Hobby hebben, er zo'n negatief beeld van weenie.gif

Wij zijn aan onze 3e op rij bezig en zijn uitermate tevreden thumbup.gif Van mij mag iedereen er iets van vinden kus.gif

Tijdens onze zoektocht naar een nieuwe caravan, zijn we gevallen voor het interieur van de 2016 Opal 560 SRF van Fendt, maar het exterieur heeft ons weerhouden deze te kopen; bij de 2016 Hobby 560 CFe Premium weerhoudt juist het interieur ons terwijl het exterieur nog steeds onovertroffen is. Zo is er voor ieder wel wat :( Omdat ze niet te combineren zijn, rijden we door met de huidige hut, voorlopig voor ons het beste van de twee werelden :lol:
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7976
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Hobby of Fendt?

Bericht door VIP » di 9 feb 2016 19:49

Dnka schreef:
VIP Premium schreef:
Dnka schreef:Hoewel tijdens onze zoektocht naar een nieuwe caravan afgelopen jaar komt de Knaus Sudwind ook heel goed voor de dag. Kwalitatief beter als de Hobby.
Gewoon uit nieuwsgierigheid, maar waar baseer je dat op als je beide daravans niet zelf hebt gehad scratch.gif
Met beide caravans neem ik aan dat je de fendt en knaus bedoel. Met een beetje gevoel voor kwaliteit is het verschil van beide merken met de Hobby duidelijk te zien. Begrijp me niet verkeerd,heb altijd een Hobby gehad naar volle tevredenheid. Zoals eerder opgemerk,een prima prijs/kwaliteit verhouding

Nee eigenlijk niet, aan je post te lezen bedoelde je Knaus vs Hobby.

Maar kwalitatief hoor je mij niets zeggen over een Fendt of Knaus, maar jonge Fendt's en Knaus' hebben ook kwalitatieve kwalen.
Porsche + Tabbert

het goede leven
Berichten: 53
Lid geworden op: zo 17 nov 2013 20:31

Re: Hobby of Fendt?

Bericht door het goede leven » di 9 feb 2016 20:54

des temeer een caravan tot de "jonge / nieuwe" behoren, ongeacht het merk, is het steeds meer een eenheidsworst geworden, kwaliteitsverschillen zitten in de aandacht welke is besteed tijdens de bouw / samenstelling van onderdelen welke veelal van de zelfde leveranciers komen.
vele jaren terug was dit wel anders, toen waren er meer zelfstandige merken met een eigen werkwijze in zijn geheel, en dat gaf meer onderlinge verschillen en daar mede kwaliteiten.
helaas zijn enkele van deze merken historie geworden, dit onder het mom van "vooruitgang " ?? .
door de vele fusies de laatste jaren is dit helaas niet meer, nu is er de eenheidsworst .
in het verleden veel Tabbert gehad, de oude's met losse disselbak. nu ben ik tevreden met mijn Fendt Diamand , maar als morgen de oude Tabbert Baronesse met de losse disselbak weer nieuw zou worden gemaakt, dan ben ik het die de eerste zou kopen, hoewel ik de huidige Tabbert niet wil hebben, ik heb niet voor niets een Fendt Diamand nu , deze komt er alleen het dichtste bij in de buurt . en , nee ik ben geen zigeuner, enkel iemand die in de caravan het gevoel wil hebben van als het dragen van een oude leren jas, maar dat is maar een gevoel en een persoonlijke mening natuurlijk .
Mercedes Sprinter 211 CDI , Fendt Diamand 650 TF , Stacaravan/Chalet 8.50 x 3.30 Mtr.

Plaats reactie

Terug naar “Fendt”