Fineer laat los

Plaats reactie
AmJerphanion
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 6 mei 2018 15:30

Fineer laat los

Bericht door AmJerphanion » zo 6 mei 2018 20:19

Goeden avond.

In 2009 heb ik een Fendt Bianco 445 aangeschaft. De deuren van de keukenkastjes, alsmede de kleppen van de bovenkastjes, toiletdeur en deur hangkast zijn bekleed met een soort plastic fineer. Dit fineer loopt door tot aan de binnenzijde en eindigt met een randje van ongeveer 1 cm.
Na een jaar of 2 begonnen deze randjes bij de keuken los te laten, om te krullen en te scheuren. Dit gebeurt nu ook bij de toiletdeur en de deur van de hangkast.
Natuurlijk nadat de garantietermijn was verstreken. Fendt kon geen bevredigende oplossing geven. Alles nieuw aanschaffen kost veel geld. Heeft er iemand ervaring mee en een eventuele oplossing. Bedankt

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Fineer laat los

Bericht door Conradi » zo 6 mei 2018 20:38

Dat klinkt als een soort van vochtprobleem of zo. Is je caravan vochtig? Heb je een idee of er 'iets' zou kunnen zijn waardoor de lijm loslaat?
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

martijn v o

Re: Fineer laat los

Bericht door martijn v o » zo 6 mei 2018 20:43

strijkbout erop, niet te heet en met een doek ertussen.

AmJerphanion
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 6 mei 2018 15:30

Re: Fineer laat los

Bericht door AmJerphanion » zo 6 mei 2018 20:54

Denk niet dat het een vochtprobleem is. Caravan wordt altijd goed gelucht na gebruik ramen open . Kussens allemaal naar buiten. In de stalling een paar potten zout en vochtvreter. Caravan eerste 5 jaar op vocht gecontroleerd. Ruikt fris en zeker niet muf

Gebruikersavatar
shanty1959
Berichten: 242
Lid geworden op: wo 4 apr 2018 11:03
Locatie: Gemeente Tynaarlo

Re: Fineer laat los

Bericht door shanty1959 » zo 6 mei 2018 23:38

Ik vraag me af of het randje wat 1 cm om de hoek doorloopt wel standaard is, hebben alle Fendt's dat?

arnovariante

Re: Fineer laat los

Bericht door arnovariante » ma 7 mei 2018 06:55

AmJerphanion schreef:
zo 6 mei 2018 20:54
Denk niet dat het een vochtprobleem is. Caravan wordt altijd goed gelucht na gebruik ramen open . Kussens allemaal naar buiten. In de stalling een paar potten zout en vochtvreter. Caravan eerste 5 jaar op vocht gecontroleerd. Ruikt fris en zeker niet muf
Zoek hier in de zoekfunctie maar eens op hoe "wij" over het algemeen denken over dit soort acties met zout en vochtvreters.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38569
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Fineer laat los

Bericht door Micky » ma 7 mei 2018 11:23

AmJerphanion schreef:
zo 6 mei 2018 20:54
Denk niet dat het een vochtprobleem is. Caravan wordt altijd goed gelucht na gebruik ramen open . Kussens allemaal naar buiten. In de stalling een paar potten zout en vochtvreter. Caravan eerste 5 jaar op vocht gecontroleerd. Ruikt fris en zeker niet muf
Wordt hij tijdens gebruik ook goed gelucht?
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23442
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Fineer laat los

Bericht door PD » ma 7 mei 2018 11:36

AmJerphanion schreef:
zo 6 mei 2018 20:19
Na een jaar of 2 begonnen deze randjes bij de keuken los te laten, om te krullen en te scheuren. Dit gebeurt nu ook bij de toiletdeur en de deur van de hangkast.
Natuurlijk nadat de garantietermijn was verstreken. Fendt kon geen bevredigende oplossing geven.
Dit vind ik erg vreemd..... wanneer dit inderdaad al optrad kort na de garantieperiode, dan zou Fendt daar toch gewoon een oplossing voor moeten bieden, ongeacht de garantietermijn. Een caravan heeft een veel langere levensverwachting en daar zouden ze bij mij dan ook niet mee weggekomen zijn, desnoods via een advocaat boos.gif Waarschijnlijk een lakse dealer want ik kan me van de importeur een dergelijke houding niet voorstellen...
Als je ziet dat deze zelfde importeur (Fendt & Hobby in Dordrecht) bijv. bij Hobby Premium's ook na 4 a 5 jaar nog kostenloos kromtrekkende ramen vervangt, dan geeft mij dit een beter gevoel van deze zelfde importeur.

Nu heb je daar natuurlijk niets meer aan; de caravan is te oud voor een claim, die kans heb je gehad. Vocht lijkt een eerste oorzaak maar mogelijk heb je gewoon pech en is een slecht fineer/lijm gebruikt. Een oud-collega van mij had een vergelijkbaar probleem en heeft er uiteindelijk voor gekozen om het hele interieur zelf te lakken; best veel werk maar met een mooi resultaat.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Wally
Berichten: 1277
Lid geworden op: ma 29 feb 2016 10:30

Re: Fineer laat los

Bericht door Wally » ma 7 mei 2018 15:52

Komt vermoedelijk door te hoge temperaturen in de caravan.
Heb ik ook gehad, al na 1 jaar van een nieuwe caravan.
Dealer opnieuw gelijmd, was goed voor 1 jaar.
Zelf gelijmd met een lijm bestemd tot 70 graden, na 1 jaar weer loslaten.
Producent lijm gemaild die van die oeros.
Kreeg het advies om max reapair extreme, deze is temperatuur bestendig tot 120 graden, te gebruiken.
Zit nu 5 jaar zonder los te laten. blij.gif
Let dus op van hetzelfde merk is ook een soort gelijke lijm echter deze is maar temperaruurbestendig tot 70 graden.

Frans

BertJan
Berichten: 2697
Lid geworden op: ma 18 sep 2006 18:06

Re: Fineer laat los

Bericht door BertJan » di 8 mei 2018 00:21

de vochtvreter kan dit veroorzaken, deze kan je beter niet gebruiken, voor je de caravan in de stalling zet even de kachel met ringverwarming aan zodat het vocht uit de caravan is

Wally
Berichten: 1277
Lid geworden op: ma 29 feb 2016 10:30

Re: Fineer laat los

Bericht door Wally » di 8 mei 2018 10:44

Als door vocht het fineer loslaat dan moet de hele caravan toch vol met van die vocht/schimmel plekken zitten. scratch.gif

Of niet?

Frans

AmJerphanion
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 6 mei 2018 15:30

Re: Fineer laat los

Bericht door AmJerphanion » wo 9 mei 2018 15:12

In de caravan nergens vocht of schimmelplekken te vinden.
Recente vochtmeting is uitstekend.

Gebruikersavatar
fendtje
Berichten: 9
Lid geworden op: do 25 dec 2008 08:00

Re: Fineer laat los

Bericht door fendtje » vr 18 mei 2018 06:35

Ook wij hebben dit probleem met een fendt van 2009,zoals eerder benoemd vewarmen met strijkbout en doek ertussen.
Wij hadden dit al in de garantie periode en de dealer heeft dit toen niet opgelost voor ons,maar kreeg deze tip van collega dealer toen de caravan uit de "garantie" was.
Het werkt prima, maar je moet het waarschijnlijk elk jaar 1 keer doen helaas.
Volkswagen T5 + Fendt 510 Topas

Wally
Berichten: 1277
Lid geworden op: ma 29 feb 2016 10:30

Re: Fineer laat los

Bericht door Wally » vr 18 mei 2018 09:58

AmJerphanion schreef:
wo 9 mei 2018 15:12
In de caravan nergens vocht of schimmelplekken te vinden.
Recente vochtmeting is uitstekend.
Dus dat is het probleem niet.

Frans

Ab
Moderator
Berichten: 26729
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Fineer laat los

Bericht door Ab » vr 18 mei 2018 17:18

Dit heb ik nog nooit eerder gehoord..
Als het na 2 jaar al optrad, en je dat ook gemeld hebt, zou je nog steeds recht kunnen hebben op een nieuw interieur..Hoewel dat na 9 jaar wel erg onwaarschijnlijk is geworden. :(
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Plaats reactie

Terug naar “Fendt”