kogeldruk Fendt 445 TFB

Plaats reactie
Fam de Goeij
Berichten: 424
Lid geworden op: za 28 nov 2009 14:08
Locatie: lage vuursche

kogeldruk Fendt 445 TFB

Bericht door Fam de Goeij » za 12 aug 2017 09:47

Hallo ,

Kan iemand die een Bianco of Saphir 445TFB bezit mij vertellen wat de kogeldruk is van de caravan
als je hem net opgehaald hebt bij de dealer ? Dus leeg! scratch.gif
En heeft U dan het reservewiel in de disselkast of onder de caravan ? En voor of achter de as?

En wie rijdt met een vrij lichte auto in gewicht met deze caravan ?

Bedankt alvast voor alle info ! thumbup.gif

petronella
Berichten: 1683
Lid geworden op: wo 7 mar 2012 21:13

Re: kogeldruk Fendt 445 TFB

Bericht door petronella » za 12 aug 2017 10:31

Van harte gefeliciteerd met jullie nieuwe caravan, de kogeldruk als de caravan leeg is weet ik niet. Wij hebben wel het reservewiel en een blauwe gasfles in de disselbak.
Onder het bed hebben wij de stoelen, tafel, unico luifel ( niet de stokken) en wat kleine lichte spullen.
Het frame ligt achterin bij de rondzit, wij hebben daar een extra bagage luik laten maken. Via dat luik schuiven we het frame achter de rondzitbank. Naast de keuken, waar oo de watertank zit, staat bij ons de accu enz van de mover.
Wat kleine spullen aan de andere kant. De kabels legt mijn man altijd onder de tafel. We hebben ook een omnistore vaste luifel op het dak.
Zo komen wij op een disseldruk van ongeveer 80 kilo.
Heel veel plezier met jullie nieuwe caravan, ons bevalt hij erg goed thumbup.gif

Fam de Goeij
Berichten: 424
Lid geworden op: za 28 nov 2009 14:08
Locatie: lage vuursche

Re: kogeldruk Fendt 445 TFB

Bericht door Fam de Goeij » za 12 aug 2017 11:31

RE.gif

Hallo iets te voorbarig met je felicitatie ! scratch.gif scratch.gif scratch.gif

Onze Hobby met hagelschade wordt pas over 2 weken door de schade expert beoordeeld.
Misschien moet er toch gewoon gerepareerd worden , het hangt er om ....... , Maar als we een vervanger uit moeten /mogen zoeken
is het probleem dat we bij Hobby weer een model groter moeten omdat de 455 Uf niet meer in Excellent uitvoering gemaakt
wordt ,alleen in de de luxe met andere bekleding en hout wat we niet zo mooi/lelijk vinden .

De volgende na een Hobby 455 excellent nog leverbaar model , is dan de 460 UFe met kleinere /smallere keuken en geen plaats naast kookplaat en spoelbak voor waterkoker en koffie zetter en ......net zo zwaar als de Fendt 445 TFB ,die wel plaats heeft rechts op het aanrecht,maar weer
een onderbouw koelkast heeft i.p.v. de slim tower koelkast . Wel zou de Fendt iets beter zijn in wegligging ! (en degelijker ?)
Dak en vloer dikte zijn beter bij Fendt in ieder geval!

De Fendt of de grotere Hobby zijn behoorlijk aan de max wat onze auto betreft zucht.gif die maar 1400 kg mag trekken en ook nog leeg licht in gewicht is.
Met de auto,nog flinker beladen t.o.v. de caravan zou het rustig aan net kunnen . :( Om goede wegligging te houden is voldoende kogeldruk dan belangrijk . thumbup.gif Gelukkig kan het ATC anti slingersysteem dan overgebouwd.
Die is in de huidige caravan erg licht leeg en was moeilijk op 75 kg te krijgen ,vandaar de vraag aan mensen met een Fendt 445 TFB , wat is de kogeldruk leeg. Zodat ik van te voren weet dat ik dat probleem niet heb en weet of reservewiel, de mover, de accu voor of achter de as geplaatst moeten worden.
Je felicitatie was voorbarig ,maar je info duidelijk!

Bedankt! thumbup.gif

Verder moeten we afwachten ,maar willen wel overdacht indien nodig een nieuwe wagen kiezen en .............anders met onze vertrouwde Hobby weer op pad ,dan maar met verlaagd laatvermogen door een nieuw dak over het oude.

Ad Fendt
Berichten: 98
Lid geworden op: za 17 aug 2013 20:05

Re: kogeldruk Fendt 445 TFB

Bericht door Ad Fendt » za 12 aug 2017 13:17

Wij hebben een Bianco 445 tfb, en een relatief lichte auto (Megane Estate).
Juist omdat de auto relatief licht is hebben wij hulpveren laten monteren, zodat we de auto maximaal kunnen beladen, om de gewichtsverhouding te optimaliseren. Mede hierdoor (zware spullen in de auto ipv in de caravan) kunnen we het gewicht van de caravan op 1500 kg krijgen, en is het voor ons een zeer stabiele combinatie geworden. Maar als jullie slechts 1400 kg mogen trekken, denk ik dat het redelijk onhaalbaar is om de caravan op dat gewicht te krijgen?!
De kogeldruk hebben wij (beladen, maar geen zwaar spul meer in disselbak) op circa 85 kg. Dan hebben we dus géén reservewiel, gasfles, gereedschap en haringen in de disselbak!

Fam de Goeij
Berichten: 424
Lid geworden op: za 28 nov 2009 14:08
Locatie: lage vuursche

Re: kogeldruk Fendt 445 TFB

Bericht door Fam de Goeij » za 12 aug 2017 17:05

RE.gif
Rijklaar gewicht Fendt is 1208 kg (gewicht inclusief ; een gevulde gasfles ,10 l water in watertank ,volledig gevulde spoeltank toilet 15 liter en volle boiler 5 liter .
Ik bespaar 10 liter (door maar 5 liter in watertank en maar 5 liter in toiletspoeltank ) water is het rijklaar gewicht voor mij 1198 kg
1198
25.4 cassetteluifel 3.5 meter thule 6200
30 kroninks mover
11.6 accu optima
20 reservewiel met houder
4.5 alko ATC
1 voortent stopcontact
2 radio
5.5 kg tapijtloper
--------
totaal 1298 kg

Blijft iets meer over dan 100 kg voor kleding ,keuken benodigdheden inhoud koelkast etc etc en dat is weinig ! :oops:
Dan bij mogelijk total loss Hobby 455 UF Excellent over op een zelfde de Luxe ? (desnoods kussens en gordijnen om wissellen ?)
Fendt 390 zou ook kunnen ,maar we zijn nu verwent met de rondzit en ruime keuken .

petronella
Berichten: 1683
Lid geworden op: wo 7 mar 2012 21:13

Re: kogeldruk Fendt 445 TFB

Bericht door petronella » za 12 aug 2017 17:19

sorry.gif owww dacht dat jullie deze hadden gekocht, moet voortaan even wat beter lezen :oops: schade aan jullie huidige caravan dus...dat is niet zo leuk! Wij nemen gewoon alles mee in de caravan hoor. Behalve de isabellla voortent, die leggen we in de auto als we hem meenemen. De caravan ligt zeer stabiel achter onze auto ( Ford Kuga).
Kleding, boodschapjes, cadac safarichef, extra blauw gasflesje, extra tafeltje enz alles in de caravan.de tapijtloperset hebben wij in het voor en najaar er ook nog in!
Succes met het zoeken naar de juiste oplossing.

BertJan
Berichten: 2697
Lid geworden op: ma 18 sep 2006 18:06

Re: kogeldruk Fendt 445 TFB

Bericht door BertJan » za 12 aug 2017 19:48

De hobby de luxe 2018 krijgt een andere kleurstelling en andere bekleding

Fam de Goeij
Berichten: 424
Lid geworden op: za 28 nov 2009 14:08
Locatie: lage vuursche

Re: kogeldruk Fendt 445 TFB

Bericht door Fam de Goeij » za 12 aug 2017 22:16

RE.gif

Dat klopt had ik ook al gezien ! Het hout ziet er stuk mooier uit dan nu bij de de Luxe serie. thumbup.gif
En .....de Excellent serie houdt de mooie rode gordijnen met rood gestreepte vitrage met dezelfde kussens als we nu hebben .
Dus er is nog een optie als we aan een nieuwe caravan kunnen ..... Een hobby de Luxe 455 UF met stofcombinatie van de Excellent serie 2018 . blij.gif
Maar .......eerst afwachten wat de verzekering met de hagelschade gaat doen ........Nogmaals onze huidige caravan is nog zo jong en als het zo zou moeten gaan we met een gerepareerde vrolijk weer op vakantie en een nieuwe daar moet toch weer geldt bij en dat hebben we begin 2016 ook al gehad. Ergens is het geld toch ook een keertje op.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19753
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: kogeldruk Fendt 445 TFB

Bericht door Daphne » za 12 aug 2017 22:48

Fam de Goeij schreef: ........Nogmaals onze huidige caravan is nog zo jong en als het zo zou moeten gaan we met een gerepareerde vrolijk weer op vakantie en een nieuwe daar moet toch weer geldt bij en dat hebben we begin 2016 ook al gehad. Ergens is het geld toch ook een keertje op.
Als je een nieuwe. caravan wil, ga dan eens met de caravandealer van jouw keuze babbelen. Als de caravan niet total loss is, kan het lonen om de caravan te laten repareren en tevens in te ruilen tegen een nieuwe. Je laat de uitkering van de verzekering aan de dealer uitkeren. Kan best verrassend voordelig uitvallen.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36093
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: kogeldruk Fendt 445 TFB

Bericht door Chris » za 12 aug 2017 23:41

@ fam. de Goeij..

Misschien een dooddoener... maar het werkelijke gewicht is vaak toch wat anders als het opgegeven gewicht van een caravan.
Dus als je nu al uit kunt rekenen dat de caravan 1198 kg gaat wegen.... ik denk dat je daarmee niet juist uitkomt.

Ander verhaal.
Helaas hebben jullie nu al 2 maal hagelschade gehad.
Ik weet ook dat jullie hebben gezien dat een GFK dak ook niet zaligmakend is, maar het is vele malen hagelbestendiger dan de alu dakplaten.
Zowel Hobby als Fendt hebben geen GFK....
Is dat iets om mee te nemen in een event. nieuwe caravan overweging??
Bij ons was dat zeker zo, met de Hobby die wij hadden hebben wij 2x een hagelbui gehad, gelukkig beide keren zonder schade.
Maar ik was er wel goed ziek van dat het niet veel scheelde.
Onze nieuwe Knaus heeft wel een GFK dak, een van de vele redenen om over te stappen naar een ander merk, en voor mij terug te keren naar een merk waar ik 23 jaar zeer tevreden mee was.
Idee??

Succes met de afwikkeling/onderhandelingen...

Chris
Cateye.jpg
Cateye.jpg (2.65 KiB) 4983 keer bekeken
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16292
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: kogeldruk Fendt 445 TFB

Bericht door Jan van Vijven » zo 13 aug 2017 00:04

Bij de nieuwe caravans kloppen de gewichten best wel, bij onze twee laatste toch....


Verzonden vanaf mijn iPhone 6 met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Plaats reactie

Terug naar “Fendt”