Bezitters nieuwe fendt

petronella
Berichten: 1683
Lid geworden op: wo 7 mar 2012 21:13

Bezitters nieuwe fendt

Bericht door petronella » zo 27 apr 2014 20:51

Volgens mij waren er paar forum leden die een nieuwe Fendt hebben gekocht eind 2013.
Ben benieuwd of jullie m al hebben en zoja of hij bevalt.
Ben ook benieuwd of de Unico voortent bevalt, volgens mij heeft Hendrik er een gekocht?

ToonC
Berichten: 64
Lid geworden op: ma 23 jul 2012 21:23
Locatie: Limburg Belgie

Re: Bezitters nieuwe fendt

Bericht door ToonC » zo 27 apr 2014 21:02

Hoi Petronella
op de onze moeten we nog wachten tot eind mei begin juni, het gaat er langzaam op aan he.
Groetjes
Toon
PS die van jullie bevalt die ????
Toyota RAV 4 2200 D4D, erachter een Fendt Tendenza 515 sg van 2014, met mover Truma XT en Dorema voortent.

petronella
Berichten: 1683
Lid geworden op: wo 7 mar 2012 21:13

Re: Bezitters nieuwe fendt

Bericht door petronella » zo 27 apr 2014 21:25

De onze bevalt erg goed, alleen het matras is behoorlijk hard. Het is een comfort matras, we overwegen er een topper op te leggen. Maar dat is erg persoonlijk natuurlijk.
We zijn er met pasen mee weg geweest en vorig jaar augustus na aflevering ook een weekje.
Er waren wat kleine dingetjes die moeten nagekeken worden daarom staat hij nu even bij van Eijk.
De tentrail moet wat verruimd worden en een sierstripje op het klepkastje liet los. Geen grote problemen dus.
Was alleen een beetje tobben met de unico spullen ivm de rail. Maar alles wordt keurig inorde gemaakt.
Ondanks het iets te harde bed bevalt hij ons ontzettend goed!
Voor jullie schiet het ook al op, leuk hoor. De voorpret is ook al zo leuk!

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16297
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Bezitters nieuwe fendt

Bericht door Jan van Vijven » zo 27 apr 2014 21:33

RE.gif
Voor dat matras probleem kijk dan even hier.
viewtopic.php?f=67&t=20333&hilit=Matras
Mijn vrouw had de eerste dagen altijd last van heup en rug maar slaapt nu vanaf de eerste nacht als een baby...en ik ook thumbup.gif
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

petronella
Berichten: 1683
Lid geworden op: wo 7 mar 2012 21:13

Re: Bezitters nieuwe fendt

Bericht door petronella » zo 27 apr 2014 21:50

Dankjewel voor de tip, Jan. Mijn man en ik hebben de zelfde klachten als jou vrouw had!
Ligt die van jullie ook op een koudschuim/ comfort matras? En hoe dik is de topper van jullie?
Morgen eens op hun site kijken.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16297
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Bezitters nieuwe fendt

Bericht door Jan van Vijven » zo 27 apr 2014 22:30

RE.gif
Nasa traagschuim 7 cm, op een gewone matras.
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Noud

Re: Bezitters nieuwe fendt

Bericht door Noud » vr 9 mei 2014 15:36

Hallo Petronella, als ik mij niet vergis is de keuze van jou al op een Fendt gevallen?
Hier ook een nieuwe Fendt. Bevalt uitstekend, heel blij mee!
Lekker ruim en licht van binnen. Geen vast bed, de voorzit wordt omgetoverd tot slaapplaats. De kussens zijn inderdaad wel hard maar met een dikke molton is het al stukken beter. De kinderen slapen lekker in het stapelbed.

De caravan was zo uitgezocht en gekocht. Het was al snel duidelijk dat het een Fendt met stapelbed ging worden. De keuze was een 515 SKM of deze 490 TKM.

Het is de 490 TKM geworden:
+Ruim 1000 euro goedkoper
+keuken niet aan de tent zijde
+50kg meer laadvermogen
+150kg lichter
+extra zithoek te maken van voorste bed (en ruimer dan de treinzit van de 515)
+Geen wielkast bij de treinzit
+50cm korter waardoor die beter op de inrit staat (steekt nog maar 20cm over de stoep)
-Geen garageluik bij het stapelbed (nu dus twee grote en een kinderfiets op de dissel)
-Geen vast bed (dus slapen op de kussens van de bank ipv echt matras)
-treinzit is iets smaller (Ongeveer 10cm)
-Bed aan de voorzijde iets smaller (ongeveer 10 cm)
-Mover moet achter de as gemonteerd door lage instap vlak voor de as, daardoor kan reservewiel niet onder het chassis.
-kleinere koelkast die niet op ooghoogte zit
-geen hoge smalle kledingkast bij stapelbed.

De doorslag was het lagere gewicht. Onze auto mag maximaal 1600kg trekken en dat is volgens caravantrekker.nl erg uitkijken. Omdat ik geen ervaring heb met het rijden met de caravan hier maar voor iets meer marge gekozen.

Voortent is geworden de Walker experia vanwege de lage prijs. Als deze tent versleten is of niet meer voldoet kijken we wel uit naar iets anders. We hebben nu al zoveel keuzes gemaakt dat ik aan de tent niet teveel aandacht heb besteed.

Als mover is er een Truma XT ondergekomen ivm de eenvoudige besturing en omdat deze energie zuiniger is. Op advies van de installateur wil voor een standaard Optima yellowtop 55Ah accu gekozen.

petronella
Berichten: 1683
Lid geworden op: wo 7 mar 2012 21:13

Re: Bezitters nieuwe fendt

Bericht door petronella » vr 9 mei 2014 17:58

Mooie indeling Noud, hoe oud zijn de kinderen als ik vragen mag? Heel veel fijne vakanties gewenst met jullie nieuwe caravan! Hebben jullie hem toevallig ook bij van Eijk gekocht?

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: Bezitters nieuwe fendt

Bericht door JPGeetje » vr 9 mei 2014 22:26

@Petronella,

Ook wij hebben in 2013 een nieuwe Fendt geleverd gekregen, weliswaar in het voorjaar (april) maar toch.
Inmiddels een jaar ervaringen met de caravan opgedaan en kan in ik zijn algemeenheid zeggen dat het tot nu toe een relatief probleemloze caravan is.
Toch zijn er ook een paar dingen waar ik even op wil wijzen.
Bij ons begint de spiegel bij het wasbakje, rondom al lichtjes in te roesten. Ik heb dit inmiddels doorgegeven aan de dealer die de zaak bij het eerstvolgende bezoek wil beoordelen. Als dat naar zijn oordeel zo is, is dit naar zijn zeggen garantie.
Ook valt ons op dat de zitkussens van de rondzit verschillen in hardheid. M.n. de zitkussens in de hoeken zijn duidelijk harder dan de rechte zitkussens die er op aansluiten.
Als je verdeeld over de twee kussens zit is dit duidelijk voelbaar en geeft dat een onprettige zit.
Benieuwd of er meer Fendt bezitters zijn die deze manco's ervaren.

Groetjes,
Jan
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

Noud

Re: Bezitters nieuwe fendt

Bericht door Noud » za 10 mei 2014 10:04

Onze dochters zijn 3 en 4 jaar. Ze vinden het geweldig om met de caravan op stap te gaan. Caravan komt van Pen in Enschede en is telefonisch en via email besteld (hadden geen inruil omdat dit onze eerste caravan is). Ging prima! Ze hebben hem heel netjes afgeleverd en scheelde me meer dan 1000 euro met andere dealers.
Dat ik dan drie of vier keer naar Enschede moet rijden heb ik er wel voor over.

Vorig jaar tijdens een vakantie ook eens bij van Eijk in Hapert binnen gelopen. Dat was ook een mooi bedrijf en we zijn toen ook heel netjes te woord gestaan. Had ze nu ook gebeld voor een offerte maar kwamen er met de prijs niet uit.

Geen rondzit dus van de zitkussens komt niet voor maar de rugkussens zijn wel duidelijk harder. Gelukkig maar want dat zit veel fijner en als bed is het niet erg want de rugkussen komen bij hoofd- en voeteneind van het bed. Daar merk je het niet.

petronella
Berichten: 1683
Lid geworden op: wo 7 mar 2012 21:13

Re: Bezitters nieuwe fendt

Bericht door petronella » za 10 mei 2014 11:42

Noud, leuke leeftijd om met je kids te gaan kamperen. Goeie zet om direct met een caravan te beginnen. Wij zijn begonnen met een vouwwagen, die fase hadden we beter over kunnen slaan!
Jan, ik zal eens opletten of de kussens van onze rondzit ook verschillen in hardheid ( vind ze zoiezo best hard)
Hebben jullie geen loslatende sierstripjes gehad? En jullie ramen, geen problemen gehad? Wij hadden een soort olievlek aan de binnenkant ( zie ander topic)
Hoe beviel jullie unico tent? Wij kregen de onze bijna niet door de tent rail en moesten wennen met het opzetten.

Groetjes Els

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: Bezitters nieuwe fendt

Bericht door JPGeetje » za 10 mei 2014 12:19

Nee Els, loszittende sierstrips hebben wij nog niet gehad, ook de problemen die jij beschrijft met de ramen herkennen wij niet. Zit die vlek er nog steeds of heeft de zon hem weer doen verdampen?
Onze Unico-tent is een prachtige tent thumbup.gif thumbup.gif ...assie staat. scratch.gif
In het begin heel erg moeten wennen aan de afwijkende manier van opbouwen.
Bij de vorige tent hadden we een Hypercamp tent van Obelink die ik altijd helemaal alleen opzette. Alleen met harde wind had ik assistentie van mijn meisje nodig.
Hoewel ik er nu wat meer handigheid in heb, mede door enkele tips op dit forum, gaat het opzetten nu wat beter. Alleen lukt het me echter niet, en ook de tijd die we er voor uit moeten trekken is meer dan met onze good old Hypercamp-tent.Het in de tentrail duwen gaat bij ons redelijk goed. Laat ik zeggen; net zo goed als met onze vorige tent.
Dit onderdeel van de opbouw kan ik zelfs alleen af.
Ik duw de pees hoofdzakelijk in de rail. Je kunt hem dan beter begeleiden bij de verruiming in de rail waar je hem erin stopt zodat hij daar niet steeds klem loopt.
Ik duw de pees eigenlijk erin door het witte flapje langs de pees aan de buitenkant van de tent met de rechterhand beet te nemen en omhoog de rail in te duwen. Met de linkerhand kan ik dan de pees enigszins sturen op de plek waar hij de rail in gaat. Ik moet dan wel af en toe het tentdoek een beetje bijhalen omdat het anders veel te zwaar duwen wordt.
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

petronella
Berichten: 1683
Lid geworden op: wo 7 mar 2012 21:13

Re: Bezitters nieuwe fendt

Bericht door petronella » za 10 mei 2014 12:58

Mijn man spoot de caravan nog even schoon voordat hij naar de dealer ging , toen zagen wij de vlek. Bij aankomst dealer regende het dus ik weet niet of. Hij toen weg was, heb er niet meer naar gekeken stom.gif zal op het topic over de ramen proberen een foto ervan te plaatsen.

Gebruikersavatar
hendrik38
Berichten: 1299
Lid geworden op: vr 12 nov 2010 17:25

Re: Bezitters nieuwe fendt

Bericht door hendrik38 » za 10 mei 2014 14:10

Ik haal hem volgende week zaterdag pas op. Ik heb idd ook een unico tent erbij maar dus ook nog geen ervaring. Wat is dat verhaal met die ramen....?
Skoda Kodiaq sportline 1.5 TSI DSG met een Fendt 515 skm 2014

petronella
Berichten: 1683
Lid geworden op: wo 7 mar 2012 21:13

Re: Bezitters nieuwe fendt

Bericht door petronella » za 10 mei 2014 16:02

Hendrik, er is een topic over problemen met de ramen van de fendt 2014. Wij hebben in augustus onze nieuwe bianco ( 2013) afgeleverd gekregen en nu hadden wij ook iets geks met t achter raam , zie topic over de ramen.
Als ik het goed heb , hebben jullie ook tent en luifel van unico toch! Staat prachtig, wel even wennen met opzetten hoor. Heb nog een handige tip gekregen, plaats er even een foto van. Veel plezier straks met jullie nieuwe caravan en toebehoren, hou ons op de hoogte!
Bijlagen
image.jpg

Gebruikersavatar
hendrik38
Berichten: 1299
Lid geworden op: vr 12 nov 2010 17:25

Re: Bezitters nieuwe fendt

Bericht door hendrik38 » za 10 mei 2014 17:01

Dank petronella! Ben idd ook erg benieuwd naar de tent. Het is een unico torino luifel met zijwanden en een unico genua tent met luifel. Een heel pakketje idd.

Kijk er erg naar uit...ben er al lang mee bezig met de caravan om hem helemaal zo te krijgen als ik graag wil. Het forum heeft me er erg bij geholpen incl een aantal mensen hier. Ik hoorde van de deAler dat er dit jaar twee van dit type naar Nederland komen, waarvan ik er 1 krijg. Leuk weetje. Ben stiekem wel benieuwd of hij later op de tweedehands markt ook geliefd is. Fendt staat toch wel wat bekend als de caravan voor de wat oudere mensen met een traditioneel interieur. En er 1 met stapelbed is wel apart dan.

Wordt vervolgd...Hij staat inmiddels bij de dealer...en heb er ook een fotootje van. Zal ik zo wel even posten.

P.s wat zie ik precies op je foto? Een haring die de buis tegenhoudt en een haring waaraan de spanband vast zit?
Skoda Kodiaq sportline 1.5 TSI DSG met een Fendt 515 skm 2014

Noud

Re: Bezitters nieuwe fendt

Bericht door Noud » za 10 mei 2014 22:04

Hallo Hendrik, leuk zeg dat jij voor de 515 SKM hebt gekozen. Heb ik ook over getwijfeld en puur qua caravan vind ik dat ook de mooiere van de 495TKM en de 515SKM.

Jouw auto heeft meer reserve in het gewicht dat je mag trekken en dan is die 515 een prachtige caravan.

Hier ook een jong gezin dat voor een Fendt met stapelbed heeft gekozen. Ze zijn tweedehands flink gezocht begreep ik van de dealer. Over het algemeen kopen jonge gezinnen geen nieuwe caravans, dat is meer iets voor ouderen. En ouderen kiezen dan weer niet voor een indeling met stapelbedden waardoor er op de tweedehandsmarkt weinig aanbod is en wel vraag.

Mooie trekauto ook! Haha!

petronella
Berichten: 1683
Lid geworden op: wo 7 mar 2012 21:13

Re: Bezitters nieuwe fendt

Bericht door petronella » za 10 mei 2014 23:18

Hendrik, ja dat klopt. De bijgeleverde twee pinnen zijn voor in de schroeven waaraan de spanband zit. Als alles staat haal je die band weg. De haring die tegen de buis is geslagen zorgt ervoor dat het frame geen kant meer op kan. Vrienden van ons hadden die tip van Bax gekregen. Ps wij hebben ook de zijwanden bij onze Torino gekocht.
Plaats je wat foto's als jullie spulletje staat?

Gebruikersavatar
hendrik38
Berichten: 1299
Lid geworden op: vr 12 nov 2010 17:25

Re: Bezitters nieuwe fendt

Bericht door hendrik38 » zo 18 mei 2014 21:46

Hello everybody ,

Wat een heerlijke caravan zeg! Super afgewerkt. Paar bijzonderheden. Als reservewiel wordt er een lichtmetalen velg geleverd blijkbaar. Gasslang voorin is echt te kort om een bp gasfles te monteren.
Voortent is wel even apart voor de eerste keer. Erg veel zakken met veel gewicht. Totaal 86 kg aan voortent en voortentluifel en aparte luifel. Wel wat problemen met de stokken van de Unico met de balletjes welke in de gaatjes vallen. Zal ik even over bellen met de dealer, maar voor de rest een super tent en opzetten ging voor de eerste keer best oké.
Skoda Kodiaq sportline 1.5 TSI DSG met een Fendt 515 skm 2014

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16297
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Bezitters nieuwe fendt

Bericht door Jan van Vijven » ma 19 mei 2014 08:11

hendrik38 schreef: Gasslang voorin is echt te kort om een bp gasfles te monteren.
Hoe heb jij dat opgelost, Langere slang of leiding ingekort? Dat laatste lijkt me het mooist.
Wij gaan over een paar weken er ook één halen uit die zelfde stal, wij reizen altijd met één kleine BP fles, dus is dat ook voor ons van toepassing.
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: Bezitters nieuwe fendt

Bericht door JPGeetje » ma 19 mei 2014 08:51

RE.gif
Wij hebben dat vorig jaar ook aan de hand gehad met de kleine BP-flessen.
Omdat BP voor ons een aflopende zaak was (ik heb inmiddels andere grotere flessen) heb ik toen niets richting dealer ondernomen en heb tijdelijk een omgekeerde plastic teil onder de te kleine fles gezet. Zo hebben wij het probleem opgelost tot de laatste BP-fles leeg was.
Als je het probleem wilt oplossen lijkt mij de makkelijkste weg om even aan de dealer te vragen, de te korte slang om te ruilen voor een iets langere. Dat zal hem de kop toch niet kosten lijkt mij. thumbup.gif

Groetjes,
Jan
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16297
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Bezitters nieuwe fendt

Bericht door Jan van Vijven » ma 19 mei 2014 08:59

RE.gif
De kosten zijn m'n laatste zorgen in deze, maar een mooie nette oplossing vind ik wel heel belangrijk.
Ik dacht aan het inkorten van de gasleiding (dus verlagen van de aansluiting) zodat het een mooi compact spulletje blijft, met een langere slang word het een wat drukke boel, denk / vind ik.
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
RichTrip
Berichten: 1889
Lid geworden op: ma 12 mei 2014 13:56

Re: Bezitters nieuwe fendt

Bericht door RichTrip » ma 19 mei 2014 09:15

RE.gif Ik zou de leiding niet meteen een stuk inkorten. Bij elke slangwissel is het namelijk raadzaam om het stukje leiding waar de oude knelkoppeling op zit te verwijderen en de knelkoppeling van de nieuwe slang te gebruiken. Als je nu al meteen de leiding een heel eind inkort, dan heb je minder leiding over bij toekomstige slangwisselingen. Het is overigens meestal maar eens in de maximaal 6 jaar, maar toch.
Kip Grey Line Special 47 TRZ 2003 + (Kip) Walker Vario Easy Door voortent i.c.m. een Opel Astra Sports Tourer PHEV Business Edition 1.6 Turbo 180pk

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: Bezitters nieuwe fendt

Bericht door JPGeetje » ma 19 mei 2014 09:19

RE.gif
Het gaat maar over een klein stukje. Een slang van 10cm. langer lost het probleem al op.
Ik vind het slangetje wat standaard door Fendt gemonteerd wordt ook wel erg kort. Als je over een paar jaar aan een nieuwe slang toe bent, zul je waarschijnlijk ook op een langere zijn aangewezen omdat je zo'n korte waarschijnlijk niet kunt krijgen. Tenzij je de gasslang zelf gaat samenstellen met slangklemmetjes whistle.gif

Groetjes,
Jan
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16297
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Bezitters nieuwe fendt

Bericht door Jan van Vijven » ma 19 mei 2014 09:29

OK, bedankt.
En nee we gaan zelf niet prutsen met slangklemmen in de disselbak, buiten naar de Skottel of zoiets dergelijks heb ik daar geen moeite mee.
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Plaats reactie

Terug naar “Fendt”