Garantieklachten Eriba Nova 480 Gl

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bart Bouwmeester
Berichten: 59
Lid geworden op: di 12 mei 2009 15:01

Garantieklachten Eriba Nova 480 Gl

Bericht door Bart Bouwmeester » ma 13 jul 2009 17:06

Hallo,

Ik zal mezelf eersteven voorstellen. Ik ben Bart Bouwmeester 54 jr. kampeer al bijna 40 jr. met van alles en nog wat. Begonnen met meerdere tenten, en via meerdere vouwwagens uiteindelijk meerdere caravans versleten.
Ik volg al een tijdje met belangstelling dit forum .
Onlangs een nieuwe caravan gekocht. Na 13 jaar te hebben gekampeerd met een Knaus Sudwind 485 TU wilden we graag een caravan met 2 aparte bedden.
Onze keus is uiteindelijk gevallen op een Eriba Nova 480 GL. Het betreft een showmodel, dus modeljaar 2008 en op kenteken in 2009.
Wat ik aan jullie wil voorleggen is het enorme aantal garantieklachten die we ontdekken, wat naar mijn mening niet bij een kwaliteitsmerk als Eriba hoort:

Bodem: 6 kabelbeugels kapot, Stuk wandmateriaal onder aan bodem geschroefd, waar dient dit voor?
Dak: Barstje in gebogen hoekpastuk links achter, Afdichtrubber Truma kachelpijpje kapot
Wand links: Beschadiging boven achterste contourverlichting, oneffenheid in lak bij voorste contourverlichting
Achterzijde: Lakschade in het midden net boven achterbumper
Wand rechts: Kleine lakschade
Zijskirt: Tochtstrookrail bij deur beschadigd
Deur: Cylinder van deurslot kapot
Disselbak: Haarscheurtjes bij bovenhoeken disselbakklep, Bodem krast tegen binnenkant
Ramen: Achterste raam linker zijwand van boven tot onder krassen
Rangeergreep: Middelste bevestigingsbeugel vol met haarscheuren, Greep zelf ook beschadigd
Vloer: Beschadiging onder zitgroep
Verlichting: Contourlampen scheef gemonteerd, Frontlichten branden verschillend van kleur (Links voor groen/geelachtig en rechtsvoor helder wit licht), Linker lamp van verlichting keuken is bruin ingebrand, Zowel voor als achter is een deel van de lichtslang defect
Keuken: Glasplaat zijwand ontbreekt, Beschadiging bij rand keukenblad aan deurzijde, Klepkastje valt open tijdens het rijden, Vrieselement van koelkast zit deels vol met bruine aanslag die erg moeilijk te verwijderen is
Grote dakluik Bevestiging om hor en plisse verduisteringgordijn aan elkaar te verbinden ontbreekt
Water: Het water wat uit de kraantjes komt smaakt ronduit smering. Uitgebreid schoonmaken en spoelen met chloor helpt niet


Een deel van deze garantieklachten horen bij een showmodel, zoals defecte verlichting etc.
Mijn vraag aan jullie is of dit vandaag de dag normaal is bij een nieuwe caravan. Ik heb zelf de indruk dat het wel erg veel garantieklachten zijn.
Ik moet erbij zeggen dat de dealer vooralsnog van plan is om alle klachten op te lossen.
Mijn vrouw zegt dat ik maar langs veel klachten op moet kijken. Maar ik heb een dure caravan gekocht en je verwacht alles maar niet di!
Ik ben nu op vakantie in Noorwegen en heb al een bezoek bij een Eriba Service Centrum achter de rug omdat het slot van de caravandeur kapot ging.
Waterdrinken doen we uit een fles, uit de kraantjes is te vies.............. kan dit komen omdat ook de WC gespoeld wordt met water uit de schoowatertank?
Water in de schoonwatertank zelf is wel goed, moet dus in de leidingen zitten.
Bedankt dat jullie dit hebben gelezen, even mijn hart gelucht.

Vriendelijke groeten

Bart Bouwmeester
BMW X3 en Eriba Nova 480 GL met Omnistor luifel en Truma SER mover

Gerhard N

Re: Garantieklachten Eriba Nova 480 Gl

Bericht door Gerhard N » ma 13 jul 2009 17:18

allereerst: welkom op het forum :D

dit is niet normaal bij een nieuw af te leveren caravan, het is mooi als de dealer het oplost, maar ik zou hem niet accepteren, waarschijnlijk is of was het een "maandagochtend"caravan, want normaliter levert eriba betere caravans af.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19762
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Garantieklachten Eriba Nova 480 Gl

Bericht door Daphne » ma 13 jul 2009 17:30

Erg vervelend dat je zo op reis bent met een nieuwe caravan. Ik herken de klachten over Eriba niet en ben erg tevreden over de onze.

Hebben jullie niet toevallig een ex-verhuur caravan gekregen? (vanwege het vieze vriesvakje) Ook de centrale watervoorziening mag geen problemen geven, dus misschien zijn de leidingen ooit gebruikt en niet doorgespoeld en gedroogd?

Succes er mee.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18305
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Garantieklachten Eriba Nova 480 Gl

Bericht door deusjevo » ma 13 jul 2009 17:35

Hoi Bart.
Ik denk dat veeel van je klachten toch wel betrekking hebben op 't feit dat je een showmodel (en dus geen overjarig model dat 1 jaar opgeslagen heeft gestaan) hebt gekocht.
Daar wordt heel anders mee omgegaan dan een caravan die van jezelf is.
Deurtjes worden wat harder dichtgeklapt, lampjes branden misschien wel 24 uur per dag, er wordt eens met een sleutelbos langs de zijwand gelopen, geinteresseerden lopen met 2 man te rukken aan de rangeergrepen om te kijken of die er wel stevig op zitten, tochtstrookrail bij de deur is waarschijnlijk al 300 x tegenaan gelopen, er wordt met naaldhakken aan je zitgroep gezeten enz enz....
Deze beschadigingen zaten er neem ik aan al op toen je de caravan kocht question.gif
Veel zal je denk ik voor lief moeten nemen maar een goed gesprek met de dealer kan ook veel problemen oplossen, ik ken je verdere afspraken betreffende aflevering niet.

What you see is what you get weenie.gif

Oh ja, mocht je kunstklappers hebben en toevallig ook nog wat Steradent in een buisje bij je hebben, doet wonderen voor je leidingsysteem. :wink:
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Louis
Berichten: 206
Lid geworden op: za 6 sep 2008 21:09
Locatie: Breda

Re: Garantieklachten Eriba Nova 480 Gl

Bericht door Louis » ma 13 jul 2009 18:15

Ondanks dat het een showroommodel betreft, zou hij toch voor 100% in orde moeten zijn, al heb je natuurlijk wel de beschadigingen op wanden van te voren kunnen constateren.
Alle technische zaken zouden in orde moeten zijn, verlichting die niet werkt omdat het een showroommodel is :shock: :evil:
Ik zou dit niet als excuus aanvaarden.
Maar het blijkt weer wel, zelfs een Eriba ontkomt niet aan klachten, maar zoals wel eens meer op dit forum genoemd, je valt of staat met je dealer.
een tevreden klant van het caravan bedrijf 2008 uit Raamsdonkveer :lol:
Peugeot 308 SW 2016
Als de zon schijnt een Rewaco trike 1.6 115pk
Voor de dame een Opel Mokka 1.4 turbo
Bursner Nexxo 569 30 years edition

Gebruikersavatar
Bart Bouwmeester
Berichten: 59
Lid geworden op: di 12 mei 2009 15:01

Re: Garantieklachten Eriba Nova 480 Gl

Bericht door Bart Bouwmeester » ma 13 jul 2009 19:24

Bedankt allemaal voor jullie reacties.

Ik ben het eens met de stelling dat je kunt verwachten dat een showmodel het zwaar te voorduren heeft, en dat een aantal van de klachten hieraan te wijten is.
De aanschafprijs was ook in overeenstemming met het feit dat het hier een overjarig showmodel betreft.
Dat neemt niet weg dat mij een caravan is verkocht die in nieuwstaat zou worden afgeleverd.
De beschadiging op de wand was niet aanwezig op het moment van de aankoop. Deze is een dag voor aflevering onstaan door een onhandige heftruckchauffeur.
Domme pech dus. Een flink aantal van de genoemde klachten waren op het moment van de aankoop cq aflevering al door mij opgemerkt.
Als je de klachten stuk voor stuk bekijkt zijn de meeste betrekkelijk eenvoudig op te lossen. Het grote aantal verbaast me nog het meest.
De caravan is niet in de verhuur geweest, er zat nog geen kenteken op toen wij hem kochten.

Steradent hebben we niet bij ons, we drinken deze vakantie flessewater.
Ik heb de watervoorziening eens goed bekeken. Daarbij viek het me op dat er maar 1 pomp in de schoowatertank is die alles bedient.
Vanaf die pomp loopt 1 leiding naar de zijkant en wordt daar met een t-stuk gesplitst naar de keuken/boiler en naar de toiletruimte. Onder bij het toilet wordt de leiding weer opgesplitst: 1 leiding naar het fontijntje en 1 leiding naar het toilet.
Het valt mij op dat, wanneer ik het toilet doorspoel, het water na een poosje terugloopt. Kan het zijn dat, wanneer je water tapt in b.v. de keuken het water wat in de wc leiding zat wordt meegezogen richting keukenkraan (venturi effect)? Dit zou kunnen verklaren waarom het water in de schoonwatertank zelf wel fris is en het water via de leidingen smerig smaakt.

Voorlopig maar eens genieten van Noorwegen, de komende dagen veel wildkamperen (zonder internet dus)
Ik lees eventuele reacties wel over een week of zo.

Vriendelijke groeten

Bart Bouwmeester
BMW X3 en Eriba Nova 480 GL met Omnistor luifel en Truma SER mover

ebh

Re: Garantieklachten Eriba Nova 480 Gl

Bericht door ebh » ma 13 jul 2009 19:39

Recept tegen smerig water:

Doorspoelen/weken met lauw water waarin een kopje azijn is gemixt (op de 10 liter)

ook 123 heeft op enzymen gebaseerde producten die bacteriegroei afbreken

Gebruikersavatar
perry
Berichten: 498
Lid geworden op: do 9 jul 2009 11:11
Locatie: vianen

Re: Garantieklachten Eriba Nova 480 Gl

Bericht door perry » ma 13 jul 2009 20:24

hoi hoi

ik had als ik jou was die caravan nooit gekocht met zoveel klachten tuurlijk je komt wel is wat tegen had ik ook maar dit is wel heel
belachelijk zoveel klachten hoop in iedergeval dat je er uit komt met je dealer
voor je water evt een terug slagklepje? op de slang na je wc

fijne vakantie
Ford S Max 1.5 titanium 2016. Adria 462PK 2012 blij.gif
-------------------------------------Pedal to the metal-----------------------------------

Landrover

Re: Garantieklachten Eriba Nova 480 Gl

Bericht door Landrover » zo 19 jul 2009 09:22

Kijk ook eens op www.eriba.nl bij het forum.

@dri

Re: Garantieklachten Eriba Nova 480 Gl

Bericht door @dri » zo 19 jul 2009 10:48

:idea: Een showroommodel kun je beschouwen als een zeer intensief gebruikte occassion.
Hij mag hagelnieuw lijken maar is dat zeker niet. Het verwachtingspatroon mag daar niet aan gelijk gesteld worden.

Veel van de vermelde klachten zijn al in de showroom voor de koop waar te nemen.
Bij het afsluiten van de deal dien je hier goede afspraken over te maken zeker gezien de aangepaste prijs in vergelijk met een fabrieksnieuwe caravan.
Het is derhalve niet reëel te verwachten dat achteraf geconstateerde zaken naar de norm van een fabrieksnieuwe caravan zullen worden hersteld.
Uiteraard blijft de normale garantie voor nog voorkomende onvolkomenheden gewoon van kracht.

Peter1379
Berichten: 616
Lid geworden op: di 29 mei 2007 15:17
Locatie: Duiven

Re: Garantieklachten Eriba Nova 480 Gl

Bericht door Peter1379 » zo 19 jul 2009 11:17

Als ik aan een showmodel denk heb ik een caravan voor ogen die in een showroom of op een andere plek bij een caravan boer heeft gestaan maar.
Maar als ik dit zo allemaal lees vraag ik me af of er niet iets meer mee gebeurd is. Sommige gebreken kan ik me wel iets bij voorstellen dat die ook in een showroom kunnen ontstaan maar er zitten dingen bij die ogenschijnlijk meer op een gebruikt schade gevalletje duiden naar mijn mening.
Grtzzzzzz,
Peter
Fendt Topas 560 TG, Mercedes Benz E-klasse Estate 280 CDI Avantgarde Special Edition

Louis
Berichten: 206
Lid geworden op: za 6 sep 2008 21:09
Locatie: Breda

Re: Garantieklachten Eriba Nova 480 Gl

Bericht door Louis » zo 19 jul 2009 12:13

Landrover schreef:Kijk ook eens op http://www.eriba.nl bij het forum.
Heb ik gedaan, en daar word je niet vrolijk van, ik dacht dat Eriba zo'n kwaliteitscaravan was, gezien het grote prijsverschil met veel merken.
Voorlopig hou ik het maar even bij Hobby, dan ben je voorbereid, en kan het alleen maar meevallen( wat het dan ook altijd doet)
Peugeot 308 SW 2016
Als de zon schijnt een Rewaco trike 1.6 115pk
Voor de dame een Opel Mokka 1.4 turbo
Bursner Nexxo 569 30 years edition

Janloco

Re: Garantieklachten Eriba Nova 480 Gl

Bericht door Janloco » di 21 jul 2009 17:53

Ik moet helaas het verhaal bevestigen over de kwaliteit van Eriba. Onze caravan is nieuw gekocht en afgeleverd in 2008. Ik heb hiervoor gereden met Fend, Chateau, Knaus. Maar ik ben nog niet zo'n slecht product tegen gekomen als Eriba. Tal van kleine en rortere ergenissen en een arrogante dealer evenals de importeur. Dit is mijn eerste en tevens mijn laatste Eriba. Veel te veel rommel gehalte voor deze prijs.

VolvoKip

Re: Garantieklachten Eriba Nova 480 Gl

Bericht door VolvoKip » za 8 aug 2009 01:25

Ik heb ik in 2007 ook een showmodel gekocht. Deze had volgens mij ook nog op een beurs gestaan gezien de pekel aanslag op het chassis. Ook bij mij waren er naderhand veel klachten. Bevestigingssteunen van het interieur die kapot gingen na de eerste reis, voorraam beschadigd, radio die stoorde als de waterkraan open ging, koelkast deur beschadigd, een bedbodem/rand dat los lag, disselbakkleppen die niet goed sloten enz. Dit alles zou door de dealer opgelost worden maar die heeft uiteindelijk de zaak verprutst. Bij de KIPfabriek uiteindelijk aangeklopt en daar hebben ze de caravan onderhanden genomen. De laatste (2e) keer hebben ze de dakluiken vervangen omdat het slingermechanisme defect raakte. Dit nog onder garantie die inmiddels is verlopen. Alles is nu tip top in orde!

Geef je dealer de kans om alle klachten af te handelen, ook de schade aangebracht door de heftruck.
Soms kost het enige moeite maar uiteindelijk komt het allemaal in orde ook met de Eriba!
Veel plezier in het prachtige Noorwegen.

Gebruikersavatar
Bart Bouwmeester
Berichten: 59
Lid geworden op: di 12 mei 2009 15:01

Re: Garantieklachten Eriba Nova 480 Gl

Bericht door Bart Bouwmeester » za 8 aug 2009 19:09

Dank allemaal voor jullie inbreng.
Inmiddels terug van een prachtige rondreis door Noorwegen.
Eind september gaat de caravan terug naar de dealer om alle garantieklachten op te lossen.
De caravan is op zich uitstekend bevallen.
Ik hoop dat alles inderdaad naar wens wordt opgelost.

Vriendelijke groeten

Bart Bouwmeester
BMW X3 en Eriba Nova 480 GL met Omnistor luifel en Truma SER mover

Gebruikersavatar
Bart Bouwmeester
Berichten: 59
Lid geworden op: di 12 mei 2009 15:01

Re: Garantieklachten Eriba Nova 480 Gl

Bericht door Bart Bouwmeester » do 21 jan 2010 20:45

Ik heb de caravan een week geleden opgehaald bij de dealer.
Gelukkig zijn bijna alle garantieklachten nu verholpen.
Het heeft even mogen duren, onder andere door de slechte onderdelen voorraad bij Eriba.
Ik ben nu druk aan het klussen. Om een stroomdraad te trekken moest ik o.a. in het gootsteenkastje de betimmering van de wielkast verwijderen.
Het viel mij op dat de wielkasten niet geisoleerd zijn!
Eriba geeft hoog op van een uitstekende isolatie van de wanden, vloer, en dak. Maar de wielkasten zijn ze vergeten.................


Groeten

Bart
BMW X3 en Eriba Nova 480 GL met Omnistor luifel en Truma SER mover

Gebruikersavatar
Bart Bouwmeester
Berichten: 59
Lid geworden op: di 12 mei 2009 15:01

Re: Garantieklachten Eriba Nova 480 Gl

Bericht door Bart Bouwmeester » do 28 jan 2010 19:11

Nog even wat nagezocht.
Het blijkt dat in de folders over de Eriba Noav t/m 2006 melding wordt gemaakt van geisoleerde wielkasten.
Daarna niet meer. Blijf het toch vreemd vinden dat de huidige Eriba Nova's geen geisoleerde wielkasten meer hebben.
Past n.m.m. ook niet bij de uitstekende isolatie van de wanden en dak.
Ga dit voorleggen aan mijn dealer. Het zal moeilijk worden om dit achteraf alsnog te doen.
Immers, de koelkast en toilet ruimte zitten (deels) over de wielkasten heengebouwd.
Heeft iemand nog een slim idee hoe ik dit zelf aan zou kunnen pakken?

Groeten

Bart
BMW X3 en Eriba Nova 480 GL met Omnistor luifel en Truma SER mover

Gebruikersavatar
Bart Bouwmeester
Berichten: 59
Lid geworden op: di 12 mei 2009 15:01

Re: Garantieklachten Eriba Nova 480 Gl

Bericht door Bart Bouwmeester » vr 29 jan 2010 19:57

Vandaag bij de dealer geweest. Hij wist me gerust te stellen. Eriba pas zgn. sandwich wielkasten toe.
D.w.z. 2 voorgevormde pvc wielbakken met daartussen isolatie.
Dit zorgt er voor dat je in de caravan denkt ongeisoleerde wielkasten te zien.

Groeten

Bart
BMW X3 en Eriba Nova 480 GL met Omnistor luifel en Truma SER mover

Gebruikersavatar
Stoekie
Erelid
Berichten: 4872
Lid geworden op: za 11 feb 2006 11:17
Locatie: Noord-Limburg

Re: Garantieklachten Eriba Nova 480 Gl

Bericht door Stoekie » za 30 jan 2010 20:32

Leek me al onwaarschijnlijk dat Eriba's het met ongeisoleerde wielkasten zou doen.
Kan me voorstellen dat jullie nu gerustgesteld zijn.
Thuis heb ík de broek aan....... Alleen bepaalt mijn vrouw wélke

Plaats reactie

Terug naar “Eriba”