Eriba annuleren of niet

driver
Berichten: 568
Lid geworden op: wo 24 aug 2011 21:37
Locatie: Antwerpen

Re: Eriba annuleren of niet

Bericht door driver » vr 2 dec 2011 23:49

Ik weet dat dit een heel oude topic is, maar wij kochten onlangs een nieuwe caravan bij Campirama in Kortrijk. Niet bij de deur voor ons, maar het is nog altijd de enige Hymer dealer in België. Moeilijk te begrijpen, in Nederland zijn er 21 dealers. We hadden geen echte problemen, maar klantvriendelijk was het niet. De verkoopster, een wat oudere dame, was een ramp: allerlei foute informatie, en ze vergat onze papieren op te sturen, wat dan pas na herhaaldelijk bellen met veel vertraging geregeld werd. Bij afhalen was de caravan erg vuil aan de buitenkant. Er was maar één technieker aanwezig, die naar best vermogen een boel klanten tegelijk probeerde te helpen. Hoewel we aangaven weinig caravanervaring te hebben, probeerden ze ons weg te sturen met alleen wat summiere informatie over de kachel en de boiler, met foute bandendruk en te laag kogelgewicht (lege caravan). Ik vrees dat ik voor waarborg op Campirama ben aangewezen, maar voor onderhoud denk ik erover een goede dealer in Nederland te zoeken. Hopelijk heb ik de waarborg niet veel nodig. Prijs was wel erg gunstig. Blijkbaar wil de dealer vooral verkopen. Uiteindelijk zijn we wel heel tevreden met onze aankoop.

Swagmanneke

Re: Eriba annuleren of niet

Bericht door Swagmanneke » za 3 dec 2011 00:07

het is inderdaad een heel oude draad
MAAR
via de website van Dens te geel kan je doorklikken naar een Duitse dealer( zij werken samen) die verkoopt Hymer caravans en campers naar Belgie en zij zorgen voor douane papieren alsook uitvoer kentekens.
en voor campers kan je ook terecht bij abc mobile te meeuwen ( limburg) die heeft een heel andere atitude dan in Kortrijk.

moest er nog iemand geintreseerd zijn in een Hymer /eriba caravan Nova sl 545 bouwjaar 2009. laat maar weten, in februari gaat hij naar de dealer.


Walter

driver
Berichten: 568
Lid geworden op: wo 24 aug 2011 21:37
Locatie: Antwerpen

Re: Eriba annuleren of niet

Bericht door driver » za 3 dec 2011 12:43

Heb even gekeken op die website: alleen Hymer motorhomes, niks over caravans. Lijkt me misschien niet ideaal om er een caravan te kopen of te laten onderhouden. Voor Hymer motorhome mogelijk wel goed alternatief voor Campirama. Vraag me ook af hoe het dan zit met de verplichte keuringen voor lekkage garantie, daar heb je een stempel voor nodig van een officiële dealer.

Sea Breeze

Re: Eriba annuleren of niet

Bericht door Sea Breeze » za 3 dec 2011 23:40

In reactie op driver kan ik dit alleen maar bevestigen.
Onze Eriba hebben wij ook daar gehaald en eerlijk is eerlijk, de vriendelijkheid straalde er niet vanaf.
Je brengt er tenslotte toch een paar duizend euro naartoe en dan mag het wel iets vriendelijker.
Onze caravan was gebruikt maar wel in een hele mooie staat, heeft nog een volledige service gekregen (althans daar gaan we dan maar vanuit) en toen zijn we op huis aan gegaan.
Het is dat de prijs en de staat uitstekend was anders had ik al weggelopen.
Maar goed voor onderhoud gaan we mooi naar de Vossenhoek in Rucphen, niet allen omdat het bijna om de hoek is maar ook vanwege de vriendelijkheid.
Succes verder bij Campirama!

Swagmanneke

Re: Eriba annuleren of niet

Bericht door Swagmanneke » zo 4 dec 2011 00:01

ik ga zeker niet naar campirama

heb een Dethlef camper besteld bij Mobildrome, afdeling van de Vossenhoek. is dezelfde grote baas .

dus februari Eriba naar daar en rond mei de dethlefs naar hier.

Walter

driver
Berichten: 568
Lid geworden op: wo 24 aug 2011 21:37
Locatie: Antwerpen

Re: Eriba annuleren of niet

Bericht door driver » zo 4 dec 2011 11:43

Bedankt voor de tips. Ga voor het onderhoud in de toekomst dan Vossenhoek nemen. Is voor ons ook nog iets dichterbij.

Sea Breeze

Re: Eriba annuleren of niet

Bericht door Sea Breeze » zo 4 dec 2011 22:22

driver schreef:Bedankt voor de tips. Ga voor het onderhoud in de toekomst dan Vossenhoek nemen. Is voor ons ook nog iets dichterbij.
Daar ga je vast geen spijt van krijgen sintduim.gif

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Eriba annuleren of niet

Bericht door WillyL » ma 5 dec 2011 22:25

tegenwoordig worden de nieuwe caravans met een Europees Gelijkvormigheids Attest geleverd. Misschien is die invoer van nieuwe caravans vanuit NL of D nu naar B gemakkelijker.
Iemand enige recente ervaring?
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

LekensMark
Berichten: 1030
Lid geworden op: za 5 feb 2005 19:38
Locatie: Ekeren-Antwerpen

Re: Eriba annuleren of niet

Bericht door LekensMark » di 6 dec 2011 18:10

wl002_cf schreef:tegenwoordig worden de nieuwe caravans met een Europees Gelijkvormigheids Attest geleverd. Misschien is die invoer van nieuwe caravans vanuit NL of D nu naar B gemakkelijker.
Iemand enige recente ervaring?
Voor nieuwe caravans wel, merendeels kan de Nederlandse (of Duitse) caravan dealer nu bij de invoeder een Belgisch gelijkvormigheids attest aanvragen.
Volkswagen Caddy+ Dethleffs Family

Steven

Re: Eriba annuleren of niet

Bericht door Steven » do 29 mar 2012 23:00

Onze eerste caravan hebben we ook ingevoerd vanuit NL naar B.

Het ging om een knaus Südwind.

In België is nog steeds het gelijkvormigheidsattest verplicht en de wetgeving is idd alleen maar om invoer op eigen houtje af te remmen.

Als je geen attest hebt, moet je dus een wiel en een rem demonteren, zodat ze de remblokjes kunnen opmeten. Hoe belachelijk!

Wij hebben dus een Nederlandse Knaus dealer gevraagd of zij ons een gelijkvormigheidsattest konden afleveren en dat kon (€120 administratiekosten) We hadden zelfs de caravan niet bij hen gekocht. Uit pure dankbaarheid daar dan nog wat extra spullen en gas gekocht. Verder is er weinig aan. administratieve keuring in B, platen en keuring + weging.

Het MTM in Nederland stond op 1300kg wat onze auto mocht trekken, echter het gelijkvormigheidsattest vermelde 1400kg. We hebben dus de caravan terug moeten verkopen omdat onze trekauto hem niet meer mocht trekken stom.gif

Maar op zich is import met gelijkvormigheidsattest geen probleem.

Ik heb ook eens een lichte vracht Iveco vanuit NL geïmporteerd. Hiervoor heeft Iveco België een gelijkvormigheidsattest afgeleverd dat wel €480 kostte. Het verhaal van het attest blijft dus een middel om import tegen te gaan, of er op z'n minst nog iets voor in de staatskas te krijgen weenie.gif

Swagmanneke

Re: Eriba annuleren of niet

Bericht door Swagmanneke » do 29 mar 2012 23:22

@steven
spijtig dat je uw caravan om die reden verkocht hebt. het is nl zo dat in je uw caravan niet zwaarder laad dan uw auto mag trekken , je met deze combinatie gewoon de weg op mag. wel natuurlijk op het gewicht letten.

Walter

LekensMark
Berichten: 1030
Lid geworden op: za 5 feb 2005 19:38
Locatie: Ekeren-Antwerpen

Re: Eriba annuleren of niet

Bericht door LekensMark » vr 30 mar 2012 16:34

RE.gif
En je hebt dan ook rijbewijs BE nodig!
Volkswagen Caddy+ Dethleffs Family

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Eriba annuleren of niet

Bericht door Daphne » vr 30 mar 2012 20:56

Hoeft niet persé, dat hangt van het lege autogewicht af en niet van het maximum trekgewicht.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

mr-leo

Re: Eriba annuleren of niet

Bericht door mr-leo » vr 30 mar 2012 21:38

Volgens mij mag je nooit een caravan trekken met een MTM hoger dan het maximum MTM wat de auto mag trekken, ook niet als je hem onder dat niveau hebt beladen. De politie gaat hem echt niet opwegen, die bekijkt de papieren en als de caravan maximaal 1400 mag zijn terwijl de auto 1300 mag trekken heb je wel een probleem. Ook als die caravan maar 1250 kilo weegt omdat je hem minder hebt beladen. Dat kunnen ze namelijk bijna nooit controleren (de politie heeft standaard geen caravan weegschaal bij zich).

En een BE rijbewijs heb je inderdaad pas nodig als de caravan zwaarder is dan de auto of de combinatie zwaarder dan 3500 kilo.

Gebruikersavatar
Stoekie
Erelid
Berichten: 4872
Lid geworden op: za 11 feb 2006 11:17
Locatie: Noord-Limburg

Re: Eriba annuleren of niet

Bericht door Stoekie » vr 30 mar 2012 21:45

mr-leo schreef: ........, die bekijkt de papieren en als de caravan maximaal 1400 mag zijn terwijl de auto 1300 mag trekken heb je wel een probleem. Ook als die caravan maar 1250 kilo weegt omdat je hem minder hebt beladen.
Als je een BE rijbewijs hebt, mag je dat juist wél.
Thuis heb ík de broek aan....... Alleen bepaalt mijn vrouw wélke

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Eriba annuleren of niet

Bericht door Daphne » vr 30 mar 2012 21:47

De politie gaat hem echt niet opwegen, die bekijkt de papieren en als de caravan maximaal 1400 mag zijn terwijl de auto 1300 mag trekken heb je wel een probleem. Ook als die caravan maar 1250 kilo weegt omdat je hem minder hebt beladen. Dat kunnen ze namelijk bijna nooit controleren (de politie heeft standaard geen caravan weegschaal bij zich).
De politie zal 't moeten bewijzen dat de caravan in werkelijkheid zwaarder is, en daarom naar een weegbrug moeten of weegplaten moeten laten komen als iemand op papier zwaarder is dan in werkelijkheid is toegestaan en mag nooit alleen op het papieren kenteken bekeuren, tenzij je hiermee de rijbewijsregel overtreedt.
Als je een BE rijbewijs hebt, mag je dat juist wél.
Ja, maar is ook met B mogelijk omdat in dit genoemde geval het leeggewicht van de auto niet bekend is.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gommel

Re: Eriba annuleren of niet

Bericht door Gommel » vr 30 mar 2012 22:11

Ze kijken ook niet naar wat de caravan weegt maar wat hij mag wegen.... Mag hij 1400 wegen maakt het niet uit dat je hem maar 1250 beladen hebt...

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Eriba annuleren of niet

Bericht door Daphne » vr 30 mar 2012 22:28

RE.gif
Dat gaat alleen maar op in het geval om te bepalen of je wel met het juiste rijbewijs rijdt.

Maar uit het voorbeeld kun je dat niet halen. Er staat alleen dat auto 1300 kg mag trekken en dat de caravan 1400 kg mag wegen. Er zijn dus verschillende opties mogelijk.

* Auto weegt 1350 kg, caravan max toegelaten gewicht 1400 kg, werkelijk beladen tot 1300 kg en bezit BE-rijbewijs - is toegestaan. (Met alleen een B-rijbewijs is terugzetten van het max gewicht van de caravan naar 1300 of 1350 kg een optie).

* Auto weegt 1450 kg, caravan max toegelaten gewicht 1400 kg, werkelijk beladen tot 1300 kg en bezit B-rijbewijs - is toegestaan (mits het maximum toegelaten gewicht van de auto niet meer bedraagt dan 2100 kg, ivm max treinmassa 3500 kg)
En dan zijn er nog vele andere varianten mogelijk.

Voor een bekeuring zal in deze gevallen gewoon het werkelijk gewicht moeten worden gewogen, anders geen bekeuring.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Steven

Re: Eriba annuleren of niet

Bericht door Steven » vr 6 apr 2012 23:25

RE.gif

Ik heb eea nagevraagd omdat ik later een zwaardere auto kocht (Opel Vivaro) het komt erop neer dat men kijkt naar het MTM ongeacht het werkelijke gewicht.

MTM caravan hoger dan MTM die auto mag trekken = probleem

Ik had met de combinatie MTM1300 caravan en mijn Vivaro eigen gewicht nu ook weer een probleem, want ik moest plots een BE rijbewijs hebben. Ook al liet ik de Vivaro leeg, dan nog kwam ik met het MTM op papier in de problemen.

De vivaro heeft een MTM van 2900kg + 1300kg voor de caravan is dus hoger dan een totaal sleepgewicht van 3500kg en hiervoor moet je dus rijbewijs BE hebben.

Ondertussen dus netjes gehaald en vermits de Vivaro 2000kg mag trekken, staat onze Wilk nu te koop en hebben we ondertussen een Eriba Living 560 gekocht.
Laatst gewijzigd door Trina op vr 6 apr 2012 23:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Te koop aanbieden alleen in Marktkraam. (Lees de daarvoor geldende regels.)

hermanVB
Berichten: 172
Lid geworden op: wo 10 jun 2009 08:06
Locatie: BE Mechelen
Contacteer:

Re: Eriba annuleren of niet

Bericht door hermanVB » za 7 apr 2012 07:53

RE.gif
"MTM caravan hoger dan MTM die auto mag trekken = probleem"

Dat is geen enkel probleem zolang je sleep minder weegt dan wat de auto mag trekken.

Heb zelf een Touring met MTM 1300kg.
Mijn auto mag niet zoveel trekken.
Peugeot verlaagde het max sleepgewicht van 1300 naar 1090 kg nadat ik de wagen had besteld boos.gif

Ik moet nu enkel opletten dat de caravan niet boven de 1090 kg gaat.
Knaus Komfort 325

hermanVB
Berichten: 172
Lid geworden op: wo 10 jun 2009 08:06
Locatie: BE Mechelen
Contacteer:

Re: Eriba annuleren of niet

Bericht door hermanVB » za 7 apr 2012 07:53

RE.gif
"MTM caravan hoger dan MTM die auto mag trekken = probleem"

Dat is geen enkel probleem zolang je sleep minder weegt dan wat de auto mag trekken.

Heb zelf een Touring met MTM 1300kg.
Mijn auto mag niet zoveel trekken.
Peugeot verlaagde het max sleepgewicht van 1300 naar 1090 kg nadat ik de wagen had besteld boos.gif

Ik moet nu enkel opletten dat de caravan niet boven de 1090 kg gaat.
Knaus Komfort 325

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Eriba annuleren of niet

Bericht door Daphne » di 10 apr 2012 00:09

Steven schreef: Ik heb eea nagevraagd omdat ik later een zwaardere auto kocht (Opel Vivaro) het komt erop neer dat men kijkt naar het MTM ongeacht het werkelijke gewicht.

MTM caravan hoger dan MTM die auto mag trekken = probleem

Ik had met de combinatie MTM1300 caravan en mijn Vivaro eigen gewicht nu ook weer een probleem, want ik moest plots een BE rijbewijs hebben. Ook al liet ik de Vivaro leeg, dan nog kwam ik met het MTM op papier in de problemen.
Je hebt gelijk als je het over het hebben van een BE rijbewijs gaat. Maar als je het BE rijbewijs hebt, dan wordt er naar het werkelijke gewicht gekeken en niet naar het papieren gewicht.

Het blijft een lastige kwestie, zeker als er iedere keer weer nieuwe berichten opduiken omdat iemand het heeft nagevraagd. Maar eigenlijk is het niet zo heel erg moeilijk, als gewoon de rijbewijsregeling en de voertuigregeling uit elkaar worden gehouden.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Plaats reactie

Terug naar “Eriba”