Ervaring met Eriba NOVA met badkamer achterin

Plaats reactie
joep

Ervaring met Eriba NOVA met badkamer achterin

Bericht door joep » di 25 sep 2007 10:36

Hallo,

Wij zijn nieuwkomers op het gebied van caravans en geinterresseerd in de gebruikerservaring van de NOVA met badkamer achterin.
Is dit ook daadwerkelijk te gebruiken als douche!!
En heeft iemand verder ervaring met de NOVA.

Groetjes

JeTeKa

Bericht door JeTeKa » di 25 sep 2007 10:51

Geen ervaring met de NOVA, maar de douche moet jij je niet al te veel van voorstellen. Daarbij heb je ook maar een beperkt aantal liters water aan boord ;)

BertJan
Berichten: 2697
Lid geworden op: ma 18 sep 2006 18:06

Bericht door BertJan » di 25 sep 2007 11:23

let id bij een dousche op
een watertank 40 ltr waterpomp 12 ltr /per minuut (somige zijn zwaarder)
neem een boiler van 10 ltr. en niet de standaard 5 ltr boiler
ongeveer 4 / 5 minuten douschen

Sorento

Ervaring met douche

Bericht door Sorento » wo 26 sep 2007 14:42

Heb zelf geen ervaring met douche in Nova maar wel met douchen in Elddis Odyssey 524. Deze caravan heeft 10 liter boiler + flinke waterpomp + gesealde separate douchecabine. Lijken me 3 voorwaarden voor verantwoord douchen. Ook de afvoerpijpen moeten een grotere diameter hebben dan gebruikelijk. Ik weet dat in UK caravans van het 'continent' hierop altijd slecht scoren omdat het water niet voldoende wegloopt. Ik weet niet of dat bij huidige generatie Nova ook nog speelt. Anyway, douchen in Elddis is geweldig; warme douche gedurende 5 minuten. Wel sjouwen met water (vers + afval); maar heerlijk joh; geen tochterige douches met pleisters op de grond en lekker na het douchen uitstappen op het zachte tapijtje vlak voor uitlaat van ringverwarming. Heerlijk!

Caravanner

Re: Ervaring met douche

Bericht door Caravanner » wo 26 sep 2007 15:14

Sorento schreef:...... geen tochterige douches met pleisters op de grond en lekker na het douchen uitstappen op het zachte tapijtje vlak voor uitlaat van ringverwarming. Heerlijk!
Waarna men met natte haren en nog klam van het vocht er door moeders, ondanks het winderige koude natte weer, er op uitgestuurd wordt om bij het sanitair nieuw water te halen en het vuile water, in de daarvoor bestemde afvoer put bij het septypunt van de camperplaats voor aan de camping, moet gaan legen. Anders kan zij niet verder met het eten en is er ook geen koffie.

Inderdaad een leuk uitje om een longontsteking op te lopen. :wink: :wink: :wink: :)

Gebruikersavatar
Diesel
Erelid
Berichten: 1996
Lid geworden op: do 9 jun 2005 21:01
Locatie: Nederland

Bericht door Diesel » wo 26 sep 2007 15:21

nee douchen in de caravan hoeft van mij ook niet wat een werk voor 5 minuten, eerst alles afvullen, dan weer alles legen en weer alles opnieuw vullen je bent bekant een half uur bezig voor 5 minuten genot in een veel te klein hokje.
:lol: :wink:
Nee dan ga ik wel op mijn slippers douchen in dat winderige (die vaak niet eens winderig is) hok van de camping douchen.

Swift

Bericht door Swift » wo 26 sep 2007 15:39

Hé hé,wat is dan uiteindelijk het nut van een douche in een caravan,'k zou het zelf ook niet weten. :oops:

Caravanner

Bericht door Caravanner » wo 26 sep 2007 15:47

swift schreef:Hé hé,wat is dan uiteindelijk het nut van een douche in een caravan,'k zou het zelf ook niet weten. :oops:
Bij ons wordt de ruimte gebruikt om de kanopakken (soort surfpak) in te drogen.
Er is namelijk ook een uitgang van de ringverwarming in de doucheruimte. Kan me voorstellen dat ouders met erg kleine kinderen, de doucheruimte gebruiken om hun peuter af te spoelen of de voeten/beentjes.
Tevens is de doucheruimte bij ons ook gelijk de ruimte waar het vaste toilet staat. :wink:

NovaMartin

Re: Ervaring met Eriba NOVA met badkamer achterin

Bericht door NovaMartin » wo 26 sep 2007 22:04

joep schreef:Hallo,

Wij zijn nieuwkomers op het gebied van caravans en geinterresseerd in de gebruikerservaring van de NOVA met badkamer achterin.
Is dit ook daadwerkelijk te gebruiken als douche!!
En heeft iemand verder ervaring met de NOVA.

Groetjes
Beste Joep,

Ik ben nu een jaar (met 6 kampeerweken) een zeer tevreden Nova 530-bezitter en -gebruiker. Daarmee ben ik natuurlijk niet meer 100% objectief.
Ik viel voor de degelijkheid, kwaliteit en afwerking en voor de vormgeving/uitvoering van exterieur (ronde hoeken en gladde witte beplating) en interieur (strak, rond, lichte houtkleur) van de Hymer/Eriba Nova (tenminste die vanaf modeljaar 2005).
De praktijkervaringen bevestigden mijn indruk bij de aanschaf: een fantastische caravan, die zijn hogere kostprijs meer dan waard maakt.
Ik heb de caravan destijds overigens rechtstreeks als aanbieding nieuw in Duitsland gekocht, hetgeen een aanzienlijke prijswinst opleverde.

Met betrekking tot een douche in de caravan heb ik geen ervaring, maar wel een (voor)oordeel: vocht is de grootste vijand van een caravan, dus ben ik een tegenstander van douchen (met alle waterdamp van dien) in een caravan. Daarnaast heb ik graag (arm)ruimte tijdens het douchen. Een grote douche kost te veel plaats, die ik liever voor verblijfsruimten benut. Uiteraard geldt ook de beperking van de watervoorraad, die altijd te snel op is. Kortom: ik douche veel liever in een net camping-sanitair-gebouw.

Groeten,
NovaMartin

Gebruikersavatar
JanW
Berichten: 905
Lid geworden op: wo 30 jun 2004 23:04
Locatie: Wijk bij Duurstede

Re: Ervaring met Eriba NOVA met badkamer achterin

Bericht door JanW » wo 26 sep 2007 22:16

joep schreef: Is dit ook daadwerkelijk te gebruiken als douche!!
Het gebruik van een douche in een caravan kan natuurlijk bèst wel, gesteld natuurlijk dat één en ander op een behoorlijke wijze is afgekit en de douche en de afvoer op een ordentelijke wijze zijn aangelegd.

Het punt is alleen dat het geheel in mijn optiek alleen haar vruchten kan afwerpen indien er aan een aantal randvoorwaarden is voldaan:
- je moet een voldoende voorraad water hebben (grote tank of een zogenaamde 'city-wateraansluiting);
- je moet het gebruikte water goed kunnen afvoeren (lieftst middels een directe aansluiting op een riool/vuilwaterafvoer);
- je moet voor het douchen zèlf een voldoende capaciteit aan warm water voorradig hebben (de gebruikelijke Truma Therme schiet dan al gauw tekort: een Truma gasboiler -10l of 14l- of een Alde-installatie is eigenlijk wel een noodzakelijkheid).

Met andere woorden: het is veelal een reclameslogan van de fabrikant of iets waar de caravanbezitter mèt een douche in het begin nog wel eens mee wil pochen.... In de praktijk zul je één en ander (buiten het reeds genoemde kinderen afpoedelen) niet snel gebruiken.

Greetz,
JanW

(....die zelf de douche in zijn caravan nog nooit gebruikt heeft....)
ex- Fendt 510TF Diamant
Volvo V70 T5 Momentum
momenteel even caravanner in ruste
doch zoekende naar een mooie Zweed!

Siem
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 20 aug 2007 09:38
Locatie: Etten-Leur

Re: Ervaring met Eriba NOVA met badkamer achterin

Bericht door Siem » zo 11 jan 2009 13:15

joep schreef:Hallo,

Wij zijn nieuwkomers op het gebied van caravans en geinterresseerd in de gebruikerservaring van de NOVA met badkamer achterin.
Is dit ook daadwerkelijk te gebruiken als douche!!
En heeft iemand verder ervaring met de NOVA.

Groetjes
Hallo,
Wij hebben een Nova 580 en zijn er erg tevreden over.
Douce wel snel gebruiken i.v.m. de hoeveelheid warm water.
Het is een caravan douce dus anders dan thuis dus je gewoonte aanpassen.

Siem

@dri

Bericht door @dri » zo 11 jan 2009 13:48

Joep,

Alle negatieve aspecten van hierboven zijn waar.
De douche is als douche te gebruiken.
Ideaal voor kleine kinderen.
Je hebt beperkt watervoorraad.
Je zal, net als thuis, de ruimte goed moeten ventileren na het douchen.
Je hebt minder bewegingsvrijheid, dus met z’n tweeën wordt lastig.
Op ‘beperkte’ campings ben je niet afhankelijk van het sanitair.
Op campings met 3-minuten douche ben ik blij met de caravan douche.
Na 20 minuten is er met een 5ltr. Boiler weer voldoende warm water.

Wil je onafhankelijkheid en houdt je rekening met bovenstaande is het goed te doen. Je blijft wel kamperen nietwaar?
:D

Wijabuit

eriba nova douche

Bericht door Wijabuit » ma 26 jan 2009 20:03

wij gebruiken de wc als zitplaats en met de douchekop kun je makkelijk jezelf even verfrissen waar nodig.het meeste water gaat in de tank,de rest droog je na.niets geen nattigheid op wanden en later ventileren!of door je knieen zakken en op je hurken het water over je heen,ook simpel toch? wisser erbij en weg is het water door de afvoer.zgn kattewasje,maar echt gemakkelijk en fris. :lol:

stick

Re: Ervaring met Eriba NOVA met badkamer achterin

Bericht door stick » do 17 dec 2009 17:16

Hallo Joep,

Even een (korte) reactie , we hadden een 540 en hebben nu een 545 Moving uitvoering (2006) dat is dus een uitgebreidere Nova met o.a. een boiler van 10 l. ,...die staat op 65 graden , als je dat mengt met koud water kan je behoorlijk douchen , ik doe wel de kraan dicht als ik me sta in te soppen.
Voor het vullen van de watertank gebruik ik al vele jaren een rolton die rol ik naar de tankdop , laat er een pompje inzakken , heb een 12volt stopcontact gemaakt naast de tankdop achter het klepje en zo pomp ik de rolton leeg in de watertank.
Simpel ,...ik loop nooit met waterkannen te sjouwen maar vul 1x per dag de tank bij zonder moeite en altijd ruim voldoende water.
Douchen doen we meestal niet in de caravan maar ,....in b.v. oost europa en de afgelopen zomer in Griekenland kom je wel eens een situatie tegen om van te rillen en dan ben ik weer blij het comfort in de caravan , douche gordijn gebruiken , even na drogen , raampje op de kierstand of open zetten dat is alles.
In onze vorige caravan hadden we een 5 l. boiler en ging ook alleen even een pauze tussen de één en de ander , ook geen probleem , succes en groeten , Stick.

Ab
Moderator
Berichten: 26728
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Ervaring met Eriba NOVA met badkamer achterin

Bericht door Ab » vr 18 dec 2009 00:41

Wil je echt overwegen veel gebruik van de douche te maken, moet je gewoon in plaats van de boiler een geyser installeren.
Heb ik in het verleden gedaan. Werkt perfekt, altijd, en onbeperkt warm water.
Als je maar genoeg water kunt toevoeren (citywater is ideaal) kan je gewoon een half uur of langer onder de warme douche gaan staan mocht je daar zin in hebben.
En daarna heeft je partner ook nog onbeperkt warm water. kersthaphop.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
ine
Berichten: 892
Lid geworden op: ma 26 jan 2009 15:10
Locatie: andijk

Re: Ervaring met Eriba NOVA met badkamer achterin

Bericht door ine » vr 18 dec 2009 09:49

Kan altijd,maar met de de dure klimaat top is dit toch geen millieu vriendelijk oplossing. kerstrolleyes.gif
een half uu onder de douch staan dan.
Maar ja, als dat wel je gewoonte is, is het voor de wachtende in het toilet gebouw heerlijk.

Groeten Ine aflower.gif
Kia sorento X-ecutive Sprite Europa 495

Ab
Moderator
Berichten: 26728
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Ervaring met Eriba NOVA met badkamer achterin

Bericht door Ab » vr 18 dec 2009 12:54

Ik bedoel maar.. dat een boiler niet praktisch is in combinatie met veel warmwatergebruik.
Niet zo letterlijk nemen. kerstknipoog.gif

En met dat klimaat laat bijna iedereen zich bij de neus nemen door pseudo-wetenschappers.. meestal om politieke redenen, maar dat is weer een ander verhaal.

Even de technische kant in dit verhaal.. Een boiler stopt veel energie in het opwarmen van water. Vervolgens nog een heleboel energie om dat 24 uur per dag warm te houden...
Een geyser verwarmt direkt, en niet meer dan nodig is.
wat dat betreft zou het maar zo kunnen, dat 2 x een half uur warm water gebruiken met een geyser, minder energie gebruikt, dan 10 liter 2 x opwarmen en 24 uur warm houden..
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
ine
Berichten: 892
Lid geworden op: ma 26 jan 2009 15:10
Locatie: andijk

Re: Ervaring met Eriba NOVA met badkamer achterin

Bericht door ine » di 22 dec 2009 13:29

Ab, ben het op alle fronten helemaal met je eens hoor.
Was meer als geintje bedoelt. kerstmutszwaai.gif

Groeten en gezellige feestdagen.
Ine aflower.gif
Kia sorento X-ecutive Sprite Europa 495

Plaats reactie

Terug naar “Eriba”