Weervlekken binnenzijde Eriba Nova GL

Plaats reactie
Henri Berends
Berichten: 1110
Lid geworden op: wo 22 mar 2017 19:22

Weervlekken binnenzijde Eriba Nova GL

Bericht door Henri Berends » di 5 jun 2018 16:56

Sinds 13 maanden zijn we in het bezit van een Eriba Nova GL. Vanwege garantiebepalingen hebben we vlak voor ons paasweekeinde eind maart een eerste vochtmeting door de merkdealer laten uitvoering. Resultaat geen bijzonderheden. Hiervan is ook een schriftelijk rapport opgemaakt en afgegeven.
De afgelopen drie weken zijn we naar Italië op vakantie geweest. Daar bemerkten we weervlekken tegen het plafond. Bij terugkomst hebben we zelf een algehele inspectie gedaan. Toen hebben we in de bagageruimte onder het bed tegen de achterwand ook zware weervlekken gevonden. Zo ook aan de onderzijde van het matras.
Lijkt me een niet normale constatering bij een dertien maanden jonge caravan. Bij gebruik vindt er altijd een ventilatie plaats. Dit via dakluiken alsmede via de ramen die in vergrendelde kierstand of open staan. Dit overdag als zowel in de nacht. Bovendien is bij gebruik ook altijd de mechanische ventilatie ingeschakeld.
Wij vinden het vreemd dat we deze constatering zelf hebben gedaan nadat de eerste vochtmeting slechts 5 tot 6 weken eerder heeft plaatsgevonden. Is dit een puur administratieve registratie door de dealer tbv de fabrikant. Of vindt er een feitelijke meting plaats. Mag aannemen dat er ook een visuele controle plaatsvind.

Eerder hebben we 2x een veel oudere Kip Greyline gehad. En bij die caravans totaal geen last van weervlekken gehad. Die caravans waren voorzien van een ringleiding waar de er een ventilatie via de bankkasten door de gehele caravan plaats vond. Bij Eriba zie ik wel dat de beluchtingsruimte tegen de wanden deels worden belemmerd door de luchtleidingen.

Let wel we hebben het hier over een 13 maanden jonge caravan. Heeft toch wel bijna 30K gekost. Is uiteraard geheel casco verzekerd. Wordt buiten de gebruiksperioden gestald in een overdekte loods.
Dealer is middels een mail van onze bevindingen in kennis gesteld. Deze heeft hierna nog niet zelf een visuele constatering gedaan. Maar dealer lijkt het te gooien op condensvocht.

Wat is jullie opinie?

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Weervlekken binnenzijde Eriba Nova GL

Bericht door Chris » di 5 jun 2018 17:08

Kan je zelf een vochtmeting doen??
Dan heb je een houvast om te bewijzen.
Weervlekken in zo'n jonge caravan..
Maar ik moet eerlijk zijn..
Ook in onze even oude caravan vond ik een naar plekje toen ik hem dit jaar uit de stalling haalde.
Een schimmelig plekje op een KK rubber en ook zoiets op een muggehorretje in het toilet.
Of dit nou niet droog geweest is na schoonmaak vorig jaar... of ???? geen idee.
Bij ons is de verplichte vochtmeting daarna geweest en ook een aanmerkingen... goedgekeurde registratie bij de dealer dus.
Hut staat nu met ramen op een kierstand in de stalling.

Gek..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Scout15
Berichten: 988
Lid geworden op: ma 16 jan 2017 21:19

Re: Weervlekken binnenzijde Eriba Nova GL

Bericht door Scout15 » di 5 jun 2018 17:15

Henri, vervelend! Kan je misschien wat foto's plaatsen? Ik zal bij mij in de caravan dan ook even op die plekken goed onderzoek doen(heb wel het model met de oudere achterlichten en ander uitvoering). Van het weekend heb ik bij het wassen van de caravan op de dak mijzelf wel afgevraagd hoe de verschillende panelen / delen aan elkaar gemonteerd worden. Voorop en achterap lopen er over de breedte van het dak rubbers welke volgens mij de delen verbinden. Kan het misschien zijn dat hier lekkage plaatsvindt? Deze rubbers hebben wel aan alle kanten weer en zijn niet meer mooi wit..

Verder gaat mijn caravan aankomende week voor diverse puntjes naar de dealer en ondergaat deze ook de vochtmeting. Ik zal als ik de caravan breng gelijk even navragen hoe ze dit aanpakken en meten. Dit zal ik hier dan ook melden.
Volvo V90 cross country D5 / ADRIA Alpina 663 PT

Henri Berends
Berichten: 1110
Lid geworden op: wo 22 mar 2017 19:22

Re: Weervlekken binnenzijde Eriba Nova GL

Bericht door Henri Berends » di 5 jun 2018 17:31

RE.gif Onze Eriba is vanwege een terugroepactie naar de dealer geweest voor het vervangen van de achterlichten. Dit is het laatste model achterlichten. Zou een probleem mee zijn geweest.
In de afgelopen weken constateerde ik ook een ietwat loszittend achterlicht. Waar bovendien vocht in zat..... scratch.gif
Ik zal vanavond foto uploaden.

Nb.
Heb zojuist nogmaals is de caravan gekeken. Rondom de caravan bevind zich een beluchtingsstrook langs de wanden. Deze ruimte voor beluchting wordt ter hoogte van de bankkussens en matras belemmerd door de ringleiding. M.a.w. er kan geheel geen vrije beluchting plaatsvinden...

Zijn er Eriba Nova eigenaren die bij hen de situatie bepalen? Graag modeljaar vermelden.
Volvo XC60 D4 AWD GT8, Eriba Nova GL 485 (2017) Truma mover, Dometic airco, Thule Omnistore 6200, PowerXtreme 75Ah.

Henri Berends
Berichten: 1110
Lid geworden op: wo 22 mar 2017 19:22

Re: Weervlekken binnenzijde Eriba Nova GL

Bericht door Henri Berends » di 5 jun 2018 17:47

Chris schreef:
di 5 jun 2018 17:08
Kan je zelf een vochtmeting doen??
Dan heb je een houvast om te bewijzen.
Weervlekken in zo'n jonge caravan..
Maar ik moet eerlijk zijn..
Ook in onze even oude caravan vond ik een naar plekje toen ik hem dit jaar uit de stalling haalde.
Een schimmelig plekje op een KK rubber en ook zoiets op een muggehorretje in het toilet.
Of dit nou niet droog geweest is na schoonmaak vorig jaar... of ???? geen idee.
Bij ons is de verplichte vochtmeting daarna geweest en ook een aanmerkingen... goedgekeurde registratie bij de dealer dus.
Hut staat nu met ramen op een kierstand in de stalling.

Gek..
Helaas heb ik geen meetapparatuur. Gaat niet om een enkele weervlek. Maar bevinden zich op diverse plaatsen.
Volvo XC60 D4 AWD GT8, Eriba Nova GL 485 (2017) Truma mover, Dometic airco, Thule Omnistore 6200, PowerXtreme 75Ah.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Weervlekken binnenzijde Eriba Nova GL

Bericht door PD » di 5 jun 2018 17:53

Henri Berends schreef:
di 5 jun 2018 16:56
De afgelopen drie weken zijn we naar Italië op vakantie geweest. Daar bemerkten we weervlekken tegen het plafond. Bij terugkomst hebben we zelf een algehele inspectie gedaan. Toen hebben we in de bagageruimte onder het bed tegen de achterwand ook zware weervlekken gevonden. Zo ook aan de onderzijde van het matras.
Lijkt me een niet normale constatering bij een dertien maanden jonge caravan.

Dealer is middels een mail van onze bevindingen in kennis gesteld. Deze heeft hierna nog niet zelf een visuele constatering gedaan. Maar dealer lijkt het te gooien op condensvocht.

Wat is jullie opinie?
Ik kan me niet voorstellen dat dergelijke vlekken worden veroorzaakt door condensvocht. Een caravan wordt altijd belucht, ook met dichte ramen/deur, dus dan zou ie wel in een extreem vochtige omgeving hebben moeten staan, ofwel in verzadigde lucht...

Bij een onbevredigende reactie van de dealer, zou ik een andere dealer raadplegen en/of de importeur inschakelen.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Bartje
Berichten: 229
Lid geworden op: za 2 jun 2007 18:19
Locatie: Roeselare

Re: Weervlekken binnenzijde Eriba Nova GL

Bericht door Bartje » di 5 jun 2018 20:47

Wat bedoel jij met weervlekken ?
Kan je dit met een foto verduidelijken ?

Ikzelf ben de trotse bezitter van een Nova 545 SL Mj 2016.
De manier waarop deze opgebouwd wordt is gelijk een aan die van jou.
Ik heb zeker geen last van vlekken die ik aan vocht kan relateren.
Ik ken wel meerdere Nova-eigenaars (of Hymer-motorhome die op dezelfde manier gebouwd wordt) maar ik nog niet over "weervlekken" horen klagen.
Toyota LandCruiser 150 met Hymer/Eriba Nova SL 545 aan de haak

Henri Berends
Berichten: 1110
Lid geworden op: wo 22 mar 2017 19:22

Re: Weervlekken binnenzijde Eriba Nova GL

Bericht door Henri Berends » di 5 jun 2018 21:57

Scout15 schreef:
di 5 jun 2018 17:15
Henri, vervelend! Kan je misschien wat foto's plaatsen? Ik zal bij mij in de caravan dan ook even op die plekken goed onderzoek doen(heb wel het model met de oudere achterlichten en ander uitvoering).

Verder gaat mijn caravan aankomende week voor diverse puntjes naar de dealer en ondergaat deze ook de vochtmeting. Ik zal als ik de caravan breng gelijk even navragen hoe ze dit aanpakken en meten. Dit zal ik hier dan ook melden.
Navolgend de foto's.
Nader blik geworden in de technische installatie. Rondom loopt vanaf een mechanische ventilatie op bankkussenhoogte een geribbelde buis. Deze heeft om de 20 cm een insnede dat naar boven is gericht. Verder heb ik in de hoeken een kleine aftakking van de buis gezien. Deze aftakking is naar beneden gericht. Op de vloer onder het bed is een enkele ontluchting naar buiten geplaatst. Deze is op de middelste foto aan de rechterzijde te zien.

Zo zijn er op het dak ook twee permanente ontluchtingsroosters naar buiten.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Volvo XC60 D4 AWD GT8, Eriba Nova GL 485 (2017) Truma mover, Dometic airco, Thule Omnistore 6200, PowerXtreme 75Ah.

Gebruikersavatar
Scout15
Berichten: 988
Lid geworden op: ma 16 jan 2017 21:19

Re: Weervlekken binnenzijde Eriba Nova GL

Bericht door Scout15 » di 5 jun 2018 22:13

Ik zal morgen even goed onder het bed kijken. Het is inmiddels donker.

Betreffende de geribbelde buis en dat deze voor de ontluchting is geplaatst heeft een rede. Dit zijn de buizen van ringverwarming welke dus in de winter en koudere dagen de warmte achter de banken en kasten omhoog moet laten stijgen. Heeft volgens mij qua ventilatie in de zomer niet heel veel toegevoegde waarde(ruimte achter de kasten etc)

Zie onderstaande link over de circulatie. Heb er meer over gelezen maar kan deze uitgebreidere informatie zo 1, 2, 3 niet terugvinden.

https://www.eriba.com/nl/modellen/carav ... ering.html
Volvo V90 cross country D5 / ADRIA Alpina 663 PT

Gebruikersavatar
MarcoC
Berichten: 4722
Lid geworden op: do 27 jun 2013 15:35
Locatie: Deventer

Re: Weervlekken binnenzijde Eriba Nova GL

Bericht door MarcoC » di 5 jun 2018 22:44

Dit is naar mijn bescheiden mening een gevalletje vocht! Dat wil je natuurlijk niet horen.... maar je hebt garantie dus lekker terug naar de dealer en als die niet meewerkt zou ik een second opinion bij een andere dealer halen. Succes

Verstuurd vanaf mijn GT-N7100 met Tapatalk

Dethleffs 720 SK Camper Lyfestyle - Audi Q7 3.0 TDI Quattro

Gebruikersavatar
Scout15
Berichten: 988
Lid geworden op: ma 16 jan 2017 21:19

Re: Weervlekken binnenzijde Eriba Nova GL

Bericht door Scout15 » wo 6 jun 2018 19:51

Heb net even gekeken en er is niets te zien(545GL model 2016) Wat mij wel opviel is dat de achterwand onder het franse bed een stuk naar binnenkomt. Dit lijkt op de hoogte waar de achterbumper is bevestigd.
Bijlagen
5A38B0F2-B3EC-4FB4-914B-7C866D01826C.jpeg
4F4D4CF7-3960-48B8-8AC2-39DA4E3230D0.jpeg
Volvo V90 cross country D5 / ADRIA Alpina 663 PT

Gebruikersavatar
Sofie64
Berichten: 957
Lid geworden op: do 8 mar 2018 18:04

Re: Weervlekken binnenzijde Eriba Nova GL

Bericht door Sofie64 » wo 6 jun 2018 20:32

Jeetje wat een domper voor jullie . stom.gif
Inderdaad zo snel mogelijk naar de dealer.
Ik hoop dat het snel opgelost is voor jullie. knipoog.gif
Ford Mondeo 1,6 Ecoboost - Wilk S4 490 UE aflower.gif

koning

Re: Weervlekken binnenzijde Eriba Nova GL

Bericht door koning » wo 6 jun 2018 23:26

Weet je zeker dat er niets vochtigs tegen de wand heeft gelegen? Dit is toch een afwasbare ondoordringbare laag? Kan me niet voorstellen dat dit vanuit de wand komt. Heb je nog foto's van de vlekken aan het plafond?

Henri Berends
Berichten: 1110
Lid geworden op: wo 22 mar 2017 19:22

Re: Weervlekken binnenzijde Eriba Nova GL

Bericht door Henri Berends » wo 6 jun 2018 23:35

RE.gif
Dat zijn vlekken op hetzelfde soort materiaal. Maar dan wel in min
dere mate.
Laatst gewijzigd door Trina op wo 6 jun 2018 23:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote op voorgaande bericht verwijderd.
Volvo XC60 D4 AWD GT8, Eriba Nova GL 485 (2017) Truma mover, Dometic airco, Thule Omnistore 6200, PowerXtreme 75Ah.

Henri Berends
Berichten: 1110
Lid geworden op: wo 22 mar 2017 19:22

Re: Weervlekken binnenzijde Eriba Nova GL

Bericht door Henri Berends » do 7 jun 2018 13:03

Het geconstateerde blijkt een afzetting van vuildeeltjes te zijn die binnen zijn gekomen via de ontluchtingsgaten dat op de bodem van de caravanvloer bevind. Waarschijnlijk roetdeeltjes die van onze oude diesel vrij zijn gekomen. We hebben de afgelopen weken een rondtoer naar Italië gemaakt. En daarbij de auto flink laten belasten. (bergritten/hogere snelheden :-) )
Door de dealer zal een voorziening worden gemaakt om de ontluchting tijdens de rit af te sluiten.Tevens zal door hen de vlekken worden gereinigd.

Een hele opluchting... immers we zijn vanaf het eerste moment erg tevreden over de Eriba en de extra uitrustingsitems.

Nb.
De LandCruiser heeft inmiddels de 370K aangetikt. Met een max. trekgewicht van 3500 kg en een max. kogeldruk van 130kg -> een beresterke trekker.
Roeten doet 'ie bij dagelijks gebruik niet of nauwelijks. Slechts bij hele zware belasting. (zwaar sleurwerk in de bergen of relatief hogere snelheden)
Laatst gewijzigd door Henri Berends op do 7 jun 2018 13:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo XC60 D4 AWD GT8, Eriba Nova GL 485 (2017) Truma mover, Dometic airco, Thule Omnistore 6200, PowerXtreme 75Ah.

Gebruikersavatar
Scout15
Berichten: 988
Lid geworden op: ma 16 jan 2017 21:19

Re: Weervlekken binnenzijde Eriba Nova GL

Bericht door Scout15 » do 7 jun 2018 13:35

Fijn om te horen!! thumbup.gif Scheelt weer een hoop zorgen en ellende.
Volvo V90 cross country D5 / ADRIA Alpina 663 PT

Henri Berends
Berichten: 1110
Lid geworden op: wo 22 mar 2017 19:22

Re: Weervlekken binnenzijde Eriba Nova GL

Bericht door Henri Berends » do 7 jun 2018 14:02

RE.gif

Je mag geloven dat we er ook heel blij mee zijn. Hoewel we net terug zijn kijken we alweer uit naar de weekeindjes en de break in september.
Overigens is ook vastgesteld dat er in de bankkasten aan de disselzijde de beluchtingsroosters ontbreken. Deze zullen alsnog van een af te sluiten beluchting worden voorzien.
Laatst gewijzigd door Hobby Linka op do 7 jun 2018 17:10, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodig quoten verwijderd. Zie de spelregels m.b.t. quoten.
Volvo XC60 D4 AWD GT8, Eriba Nova GL 485 (2017) Truma mover, Dometic airco, Thule Omnistore 6200, PowerXtreme 75Ah.

Gebruikersavatar
Sofie64
Berichten: 957
Lid geworden op: do 8 mar 2018 18:04

Re: Weervlekken binnenzijde Eriba Nova GL

Bericht door Sofie64 » do 7 jun 2018 22:26

Dat is goed nieuws thumbup.gif
Alles wordt keurig opgelost dus in september weer lekker genieten knipoog.gif
Ford Mondeo 1,6 Ecoboost - Wilk S4 490 UE aflower.gif

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Weervlekken binnenzijde Eriba Nova GL

Bericht door Micky » vr 8 jun 2018 01:46

verrassende onthulling, maar goed nieuws thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Abve

Re: Weervlekken binnenzijde Eriba Nova GL

Bericht door Abve » vr 8 jun 2018 14:35

Maar... je had deze vlekken ook tegen het plafond...
Hoe verklaar je dat?

Henri Berends
Berichten: 1110
Lid geworden op: wo 22 mar 2017 19:22

Re: Weervlekken binnenzijde Eriba Nova GL

Bericht door Henri Berends » vr 8 jun 2018 18:38

De vlekken op het plafond was minimaal. En door de structuur en motief van het materiaal moeilijker te zien.
Volgens de dealer waren dit nog vlekken uit het fabricage-proces..... scratch.gif Het zal wel..... weenie.gif Maar gelukkig laat het zich reinigen. Wordt dus ook meegenomen.

We zijn blij dat de constateringen een andere wending hebben aangenomen. Je mag gerust zeggen dat ik vorig weekeinde er slecht van heb geslapen. En nu de Eriba bij de dealer staat worden gelijk wat andere aandachtspuntjes meegenomen. Zo hadden we een op nat gras een doorslippende mover. De afstand van de loopwielen t.o.v. de band was veel groter dan de 20mm. Die wordt afgesteld.
Volvo XC60 D4 AWD GT8, Eriba Nova GL 485 (2017) Truma mover, Dometic airco, Thule Omnistore 6200, PowerXtreme 75Ah.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Weervlekken binnenzijde Eriba Nova GL

Bericht door Chris » vr 8 jun 2018 21:01

Ja... herkenbaar..
Roet kan overal komen en soms vind je het jaren na dato van probleem nog terug.
Vooral plastic lijkt het erg aan te hangen.

fijn dat het is opgelost. thumbup.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

driver
Berichten: 568
Lid geworden op: wo 24 aug 2011 21:37
Locatie: Antwerpen

Re: Weervlekken binnenzijde Eriba Nova GL

Bericht door driver » zo 10 jun 2018 12:54

Mooi dat het is opgelost, en goede service ook! Het was ook heel vreemd. Een vochtmeting heeft ook maar beperkt nut, want het is eigenlijk onmogelijk dat er vocht in de wanden van een Nova zit. De Pual wand heeft een gesloten celstructuur, kan absoluut geen water in. Het enige wat nat zou kunnen worden is het dunne binnenste laagje hout. Ik denk dat een lek er ook heel anders zou uitzien, en vooral op de naad zichtbaar zou worden.

Plaats reactie

Terug naar “Eriba”