Feeling 470

Plaats reactie
Henk de V
Berichten: 39
Lid geworden op: wo 21 mar 2018 17:30
Locatie: Huizen N-H

Feeling 470

Bericht door Henk de V » za 24 mar 2018 14:33

Wij hebben een nieuwe Feeling 470 gekocht en deze wordt begin mei afgeleverd. Met een Unico Verona luifel. Ik ben benieuwd of wij het net zo snel kunnen als in het YouTube filmpje
Hiervoor hadden wij een Hobby 400 Sf met luifel die meestal in een 15 a 20 minuten stond.
Bij het plaatsen van de luifel moet je de 4 schroefogen in de binnenste rail plaatsen. Nu is mijn vraag of je deze laat zitten of dat je deze er iedere keer weer opnieuw inschuift.
Ik kan mij er iets bij voorstellen dat je laat zitten want mogelijk beschadig je anders de binnenste rail.

In 1e instantie nog geen moover aangeschaft, deze had ik ook niet op de Hobby. Begreep wel dat eigenlijk allen de Mammut+ gebruikt kan worden ivm het lage chassis. Maar er zijn natuurlijk altijd vriendelijke mede kampeerders die wel even willen duwen.
Wij kijken erg uit naar onze nieuwe caravan. Wij hebben dit altijd al een mooi model gevonden. Bij vragen meld ik mij graag op het forum
Nissan QASHQAI DIG-T 160 pk met aan de haak een Eriba Feeling 470

Diny
Berichten: 3876
Lid geworden op: di 10 jul 2012 21:14
Locatie: Veenendaal

Re: Feeling 470

Bericht door Diny » za 24 mar 2018 16:16

Gefeliciteerd met de Feeling, heel mooie en ruime vakantiewoning thumbup.gif

Onze laatste caravan was een Feeling 470 met een Unico Verona luifel en Alko mover, die in beweging gebracht werd door een Yellow Top accu.

De schroeven lieten wij in de rails zitten, wel zo gemakkelijk.
Het opzet gemak bij een hefdakcaravan vonden wij te wensen overlaten.
Hierbij aangetekend dat ook de handigheid ontbrak :(

Als je de caravan met het grootste gemak met de auto op zijn plaats zet, is een mover overbodig.
Tenzij je zelf over de nodige spierkracht beschikt, zou ik er wel eentje onder (laten) zetten.

Soms zijn mensen bereid een handje te helpen, maar het komt ook voor dat het genot van het kijken naar een zwoegende persoon de behulpzaamheid overstijgt zwaaien.gif

Henk de V
Berichten: 39
Lid geworden op: wo 21 mar 2018 17:30
Locatie: Huizen N-H

Re: Feeling 470

Bericht door Henk de V » za 24 mar 2018 16:45

Dank je wel Diny. Ik ben jouw naam meerdere keren tegengekomen. Je bent dus een goede volger.
Bedamkt voor de opmerking over de schroefogen. ik denk maar dat ik deze laat zitten.
Je hebt natuurlijk altijd mensen alles observeren wat er gebeurd bij het inrichten vam je kampeerplekkie.
Maar ik neem niet altijd een afwachtende houding aan en vraag gewoon of iemand wil helpen.
We stonden een keertje in de Bourgonge waren wat later als gepland, Klein plekje, maar voor ik het wist waren er misschien wel 6 mensen die wel even kwamen helpen. Stond de caravan snel op de plek totdat iemand zei " Volgens mij zit je deur aan de verkeerdér kant want je hebt geen Engelse caravan.
Maar dit was dus ook snel opgelost. Dus er zijn best aardige mensen die wel even willen duwen. Doe ik zelf ook bij anderen
Nissan QASHQAI DIG-T 160 pk met aan de haak een Eriba Feeling 470

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Feeling 470

Bericht door Chris » za 24 mar 2018 16:57

Hoi Henk...

Een Feeling is idd een mooie aanwinst, goed doordacht ontwerp.
En een Verona ervoor... prachtig gewoon.
Maar een mover zou bovenaan mijn verlanglijst staan hoor.
Ik hou er helemaal niet van als Jan en Alleman aan mijn hut komen sjorren.
Goed bedoeld vaak, maar mijn gevoel zegt anders.

Fijne vakantie's gewenst.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Diny
Berichten: 3876
Lid geworden op: di 10 jul 2012 21:14
Locatie: Veenendaal

Re: Feeling 470

Bericht door Diny » za 24 mar 2018 18:42

Helpen is m.i. fijn, als het puur niet anders kan.

Ik heb me altijd afgevraagd of dat echt de bedoeling is om te sjorren aan de handvatten i.v.m. lekkage.

Een mover vind ik gewoon praktisch, net als 2 losse bedden, een toilet enz.

Maar goed, ieder heeft zo zijn afwegingen thumbup.gif

Henk de V
Berichten: 39
Lid geworden op: wo 21 mar 2018 17:30
Locatie: Huizen N-H

Re: Feeling 470

Bericht door Henk de V » zo 15 apr 2018 12:00

Bedankt een ieder voor de reactie. Gemak dient de mens en uiteindelijk worden we hopelijk een stuk opuder dus gisteren naar de dealer geweest nadat wij een telefoontje hadden gekregen dat de caravan klaar stond. Ter plaatse besloten een Truma Mover XT te laten monteren, en als accu een Liao lithium 30 AH (gew 6 kg). Accu kan je niet als boordaccu gebruiken maar dit is niet zo erg want we staan toch altijd aan een stroompaal.
Nissan QASHQAI DIG-T 160 pk met aan de haak een Eriba Feeling 470

Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 3508
Lid geworden op: za 2 aug 2014 21:09

Re: Feeling 470

Bericht door Paul » zo 15 apr 2018 12:39

Volgens de leverancier kan hij wel gebruikt worden als boordaccu.
Dat kan omdat je deze accu dieper kan ontladen dan een gewone accu.
Hier een quote van de website van powerextreme.

De PowerXtreme X30 is een 30 Ah accu welke geschikt is voor gebruik van elk type mover en bovendien sterk genoeg is om daarnaast ook te functioneren als boord accu
BMW 540i X-Drive M-Sport touring (2018) -> Fendt Diamant 560SF (2022)

zilvergrijs
Berichten: 113
Lid geworden op: do 17 aug 2017 15:30

Re: Feeling 470

Bericht door zilvergrijs » zo 15 apr 2018 13:53

Onze Tabbert wordt einde deze maand afgeleverd, ook met XT en X30 accu, welke wij ook als boordaccu gaan gebruiken. Het gaat hierbij ons om hooguit 1 of 2 nachten. De accu kan dat prima aan, die paar LED lampen voor verlichting (ik neem aan dat de Feeling die ook heeft) en af en toe de pomp voor toilet en aanrecht gebruiken niet veel vermogen.
Als je langer de accu als boordaccu wilt gebruiken, dan zou ik gaan voor de Yellow Top of, zoals we in onze kip hadden een goede AGM van Victron Energy.
Volvo XC60 T6 Recharge MY2022 met een Tabbert Vivaldi 480 TD Finest Edition 2018.

Henk de V
Berichten: 39
Lid geworden op: wo 21 mar 2018 17:30
Locatie: Huizen N-H

Re: Feeling 470

Bericht door Henk de V » ma 16 apr 2018 14:46

Voor wat betreft de boordaccu, het blijkt inderdaad dat deze accu wel gebruikt kan worden voor 1 of 2 nachtjes als je onderweg bent. Ik zal zelf een schakeling aanbrengen die wel de LCD lampjes, toilet pompje etc zal aan aansturen maar niet de koelkast. Deze laat ik dan op gas branden. Lijkt mij inderdaad dan stug dat de accu 's-morgens leeg is.
Nissan QASHQAI DIG-T 160 pk met aan de haak een Eriba Feeling 470

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Feeling 470

Bericht door Chris » ma 16 apr 2018 14:55

RE.gif
Ik kan me bijna niet voorstellen dat de KK ook op dezelfde 12 volt werkt als de LED lampjes.
Bijna altijd werkt de KK op de geschakelde 12 volt van de auto n.l.
Dus de "boord" 12 volt wordt niet door de KK gebruikt, kan ook bijna niet, de KK trekt daarvoor veel te veel stroom.
De KK komt van pen 10 op de Jaeger en de verlichting etc. staat op pen 9... gescheiden systemen dus.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Henk de V
Berichten: 39
Lid geworden op: wo 21 mar 2018 17:30
Locatie: Huizen N-H

Re: Feeling 470

Bericht door Henk de V » ma 16 apr 2018 15:01

Dag Chris. Inderdaad hier had ik niet bij stil gestaan. Bij mijn vorige caravan hadden wij geen mover en dus ook geen accu aan boord. Dus over de koelkast hoef ik mij niet druk te maken, deze staat inderdaad onder het rijden op 12V, op de camping of op gas of 220V
Nissan QASHQAI DIG-T 160 pk met aan de haak een Eriba Feeling 470

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Feeling 470

Bericht door Chris » ma 16 apr 2018 15:03

RE.gif
Laat je niet in de luren leggen door het event. lampje in de KK
Die brand meestal WEL op de 12 volt boordspanning.... betekend dus niet dat de KK werkt....

Wat ik als "noodstroom" heb gemaakt is wel heel eenvoudig.
Gewoon een Contra Jeager ( kabeluitvoering) gekocht en daar pen 9 en 13 van aangesloten op de + en de - van de accu.
Wel een zekering van 10 Ampere ertussen.
Heb ik noodstroom nodig dan koppel ik gewoon de Male en de Female Jaegers aan elkaar en klaar..
Voordeel van dit systeem is dat je NOOIT de auto gelijktijdig kan aansluiten.
Het is dus ook echt een noodstroomvoorziening...niet meer dan dat.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Henk de V
Berichten: 39
Lid geworden op: wo 21 mar 2018 17:30
Locatie: Huizen N-H

Re: Feeling 470

Bericht door Henk de V » ma 16 apr 2018 15:09

Ik meet de boel wel door met een spanningsmeter. Dan weet ik exact wat er wel en niet binnenkomt. Later wil ik mij nog wel gaan verdiepen in het plaatsen van een zonnepaneel. Maar dit zal pas na de zomervakantie zijn. Eerst maar eens genieten van de nieuwe caravan
Nissan QASHQAI DIG-T 160 pk met aan de haak een Eriba Feeling 470

Mark VB
Berichten: 29
Lid geworden op: ma 25 jul 2016 17:46
Locatie: Leusden

Re: Feeling 470

Bericht door Mark VB » za 28 apr 2018 21:39

Hoi Henk, goeie keuze hoor, de Feeling 470!
Wij hebben er vorig jaar een gekocht ma 6 jaar met een oude Avento door Europa te hebben gezworven.
De Feeling is echt een fijne met een voor ons perfecte indeling. Slapen in de lengte en toch een aardig zitje voorin. Ligt heerlijk achter de auto. Ik wilde nooit een mover omdat ik vond/vind dat een beetje chauffeur ‘ m met de auto op zijn plek zet. Maar de mover was al aanwezig en ik gebruik ‘m meer dan ik had verwacht. Het is ook wel lekker overzichtelijk met manouvreren.
Enige nadeel is het beperkt aantal stopcontacten en het afschuwelijk led licht. Het lijkt wel een abattoir van binnen.
Veel veilige kilometers gewenst; wij hadden vorig jaar wat pech op de Franse snelweg maar inmiddels is die schade hersteld!
[img]http://s32.photobucket.com/user/beezz/media/cropped%20ds%20en%20feeling%2020170723_160855922_iOS_zps1frcfwuv.jpg.html?sort=3&o=0/img]
Avento Mezzano L 1977 ======>>>> FEELING 470
Volvo V70 R AT 290 PK 1998
DS 5 2.0 D

Henk de V
Berichten: 39
Lid geworden op: wo 21 mar 2018 17:30
Locatie: Huizen N-H

Re: Feeling 470

Bericht door Henk de V » za 28 apr 2018 22:19

Dag Mark. Leuk je reactie. Vond zelf een mover eerst niet nodig m aar we worden wat ouder, dus gemak dient de mens. Volgende week vrijdag haal ik hem op en dan met de Hemelvaart op pad. Inderdaad die led verlichting is niet alles. Ga ik waarschijnlijk aanpassen. En ik heb al extra stopcontacten laten plaatsen. Grt Henk
Nissan QASHQAI DIG-T 160 pk met aan de haak een Eriba Feeling 470

Henk de V
Berichten: 39
Lid geworden op: wo 21 mar 2018 17:30
Locatie: Huizen N-H

Re: Feeling 470

Bericht door Henk de V » do 31 mei 2018 14:52

Caravan is afgleverd 3 weken geleden en we zijn er 2 keer mee op pad gegaan. Bevalt uitstekend, lekkere bedden en voldoende ruim. Alleen af en toe mijn hoofd gestoten als ik aan de bank wilde gaan zitten. Maar alles went zullen we maar denken.
Alleen de luifel, Unici Verona, is niet echt fijn strak te zetten. Dit omdat je een extra boog stok aanbrengt om sta hoogte te krijgen. Wel info gekregen etc maar ben nog niet tevreden. Youtube filmpje al een paar keer bekeken maar daar wordt ik niet echt wijzer van. Mischien zitten de blokjes bij het uiteinde van de boogstok niet op de juiste plaats.
Dus wie weet een oplossing?????
Nissan QASHQAI DIG-T 160 pk met aan de haak een Eriba Feeling 470

Dottie
Berichten: 259
Lid geworden op: zo 28 dec 2014 19:44

Re: Feeling 470

Bericht door Dottie » do 31 mei 2018 15:15

Wij hebben een feeling430 met een unico dus hetzelfde principe en zo ziet het er bij ons uit aan de kleine boog. De onze staat wel strak hoor !
Bijlagen
98023002-33E4-4FE9-8B4D-C37FF7D37349.jpeg

Dottie
Berichten: 259
Lid geworden op: zo 28 dec 2014 19:44

Re: Feeling 470

Bericht door Dottie » do 31 mei 2018 15:18

De onze is wel een unico bologna maar dat is hetzelfde principe

Henk de V
Berichten: 39
Lid geworden op: wo 21 mar 2018 17:30
Locatie: Huizen N-H

Re: Feeling 470

Bericht door Henk de V » do 31 mei 2018 16:16

Dag Dottie. Bedankt voor je foto en opmerking. Ik ga zaterdag naar BAX . Mijn schoonzuster wil een nieuwe voortent kopen. Dus wie weet hoor.ik de oplossing
Nissan QASHQAI DIG-T 160 pk met aan de haak een Eriba Feeling 470

Mark VB
Berichten: 29
Lid geworden op: ma 25 jul 2016 17:46
Locatie: Leusden

Re: Feeling 470

Bericht door Mark VB » do 31 mei 2018 17:19

Hoi Henk,

Wij hadden dezelfde ervaring met de Unico. De ene keer flodderig en de andere keer snaarstrak.
De video is van een ander type caravan maar in grote lijnen klopt-wel.
Ik heb zelf het idee dat de ogen waarmee je de boogstol aan de caravan vastzet, nogal bepalend zijn voor het eindresultaat.

Maar het is niet een hele fijne om op te zetten.
[img]http://s32.photobucket.com/user/beezz/media/cropped%20ds%20en%20feeling%2020170723_160855922_iOS_zps1frcfwuv.jpg.html?sort=3&o=0/img]
Avento Mezzano L 1977 ======>>>> FEELING 470
Volvo V70 R AT 290 PK 1998
DS 5 2.0 D

Diny
Berichten: 3876
Lid geworden op: di 10 jul 2012 21:14
Locatie: Veenendaal

Re: Feeling 470

Bericht door Diny » do 31 mei 2018 19:13

RE.gif
Het 'ogen'systeem is gewoon een beroerd systeem, althans, mijn mening zucht.gif

Bax heeft blijkbaar nooit mijn advies opgevolgd eens bij Fortex te gaan kijken hoe daar de zaken heeft opgelost bij de hefdak Kipjes.
In mijn visie een eenvoudig hanteerbaar systeem thumbup.gif

Diny
Berichten: 3876
Lid geworden op: di 10 jul 2012 21:14
Locatie: Veenendaal

Re: Feeling 470

Bericht door Diny » do 31 mei 2018 19:14

RE.gif
Het 'ogen'systeem is gewoon een beroerd systeem, althans, mijn mening zucht.gif

Bax heeft blijkbaar nooit mijn advies opgevolgd eens bij Fortex te gaan kijken hoe daar de zaken zijn opgelost bij de hefdak Kipjes.
In mijn visie een eenvoudig hanteerbaar systeem thumbup.gif

Henk de V
Berichten: 39
Lid geworden op: wo 21 mar 2018 17:30
Locatie: Huizen N-H

Re: Feeling 470

Bericht door Henk de V » di 11 sep 2018 15:09

Even een update van onze luifel perikelen. 2 Weken geleden zijn we met de caravan naar Bax geweest, de planning was om naar een camping te gaan bij Roermond en dan is het vanuit het Gooi wel een omweg. Maar dit maakte ons niet uit. Bij Bax aangekomen, caravan en auto de loods in. Caravan waterpas gezet en de luifel geplaatst. De "oude hr Bax'' Jos kwam er bij en die zag inderdaad dat de luifel bij de kleine boogstuk veel te ruim gesneden was. Hij heeft een paar pennestreken op de luifel aangebracht en heeft vervolgens de luifel bijgesneden en gestikt. Vervolgens gepast en alles was beter als dat het geweest was. In Roermond aangekomen de luifel opgezet, nog wel even goed wennen hoor. Er zaten geen zakken meer in en we hebben wat regenbuien er op gehad. Water liep goed weg en de we zijn best tevreden. Gelukkig lag het niet aan ons zelf. Dus eind goed al goed
Nissan QASHQAI DIG-T 160 pk met aan de haak een Eriba Feeling 470

Diny
Berichten: 3876
Lid geworden op: di 10 jul 2012 21:14
Locatie: Veenendaal

Re: Feeling 470

Bericht door Diny » di 11 sep 2018 16:33

RE.gif
Fijn dat het probleem is opgelost thumbup.gif

Plaats reactie

Terug naar “Eriba”