Eriba Touring 2018 leeg- en rijklaargewicht verhoogt?

Plaats reactie
Anoniem

Eriba Touring 2018 leeg- en rijklaargewicht verhoogt?

Bericht door Anoniem » di 19 sep 2017 09:04

Nu wij een Eriba 2018 Touring Familia 310 besteld hebben blijkt dat het leeg- en rijklaargewicht van de Eriba Touring modellen t.o.v. 2017 met 30 en 25 kilo verhoogd zijn.
Voor 2018 is het leeg- en rijklaargewicht van de modellen Familia met 30 kilo en de modellen Triton en Troll met 25 kilo verhoogt. De dealer heeft geen idee wat hiervan de oorzaak kan zijn, zover hij weet zijn er geen extra "zwaardere" onderdelen geplaatst t.o.v. het modeljaar 2017
Misschien heeft het iets te maken met nieuwe wettelijke bepalingen waardoor er extra kilo's van onderdelen en/of accessoires in het rijklaargewicht opgenomen moeten worden?

jcvdharst
Berichten: 31
Lid geworden op: vr 2 nov 2012 17:35

Re: Eriba Touring 2018 leeg- en rijklaargewicht verhoogt?

Bericht door jcvdharst » di 19 sep 2017 21:53

Hallo,

Als ik de foto's bekijk is misschien de beplating iets dikker geworden.

Groetjes,

Chris

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7777
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Eriba Touring 2018 leeg- en rijklaargewicht verhoogt?

Bericht door Nimma » di 19 sep 2017 22:39

Ik weet het ook niet. Best vreemd soms die gewichten. Mijn Troll 540GT FY 2010 max 1300kg heeft een leeggewicht op kentekenbewijs van 975kg. Als er een mover op is gezet (inclusief accu/lader/stuurapparaat ed) gaan wegen op een geijkte weegbrug en dan weegt het 900kg rond scratch.gif
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Bartje
Berichten: 229
Lid geworden op: za 2 jun 2007 18:19
Locatie: Roeselare

Re: Eriba Touring 2018 leeg- en rijklaargewicht verhoogt?

Bericht door Bartje » wo 20 sep 2017 12:25

Eriba staat een gewichtstolerantie toe van 5%.
Dus als dit jaar blijkt dat een bepaald type iets zwaarder is dan verwacht, gaan zij volgend jaar hun catalogus bijwerken.
Toyota LandCruiser 150 met Hymer/Eriba Nova SL 545 aan de haak

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Eriba Touring 2018 leeg- en rijklaargewicht verhoogt?

Bericht door eurotrotter » wo 20 sep 2017 17:37

Charlie schreef:Nu wij een Eriba 2018 Touring Familia 310 besteld hebben blijkt dat het leeg- en rijklaargewicht van de Eriba Touring modellen t.o.v. 2017 met 30 en 25 kilo verhoogd zijn.
Voor 2018 is het leeg- en rijklaargewicht van de modellen Familia met 30 kilo en de modellen Triton en Troll met 25 kilo verhoogt. De dealer heeft geen idee wat hiervan de oorzaak kan zijn, zover hij weet zijn er geen extra "zwaardere" onderdelen geplaatst t.o.v. het modeljaar 2017
Misschien heeft het iets te maken met nieuwe wettelijke bepalingen waardoor er extra kilo's van onderdelen en/of accessoires in het rijklaargewicht opgenomen moeten worden?
Het leeg en rijklaar gewicht op het kentekenbewijs of op de folder van de fabrikant is leuk om te weten,maar in de praktijk je hebt er niks aan.
De enige manier is de caravan wegen op een ge-ijkte weegbrug en dat gewicht aftrekken van je maximun toegestane,zoals aangegeven op F.2. op het kentekenbewijs .
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Anoniem

Re: Eriba Touring 2018 leeg- en rijklaargewicht verhoogt?

Bericht door Anoniem » wo 20 sep 2017 22:32

Inmiddels heb ik een mailtje gestuurd naar Hymer/Eriba.nl en gevraagd naar de oorzaak van de verhoging van het leeg- en rijklaar gewicht in 2018.
Ik wacht het antwoord af en zal het melden op dit forum.

Anoniem

Re: Eriba Touring 2018 leeg- en rijklaargewicht verhoogt?

Bericht door Anoniem » do 21 sep 2017 08:26

Jakkemeiner schreef:Ik weet het ook niet. Best vreemd soms die gewichten. Mijn Troll 540GT FY 2010 max 1300kg heeft een leeggewicht op kentekenbewijs van 975kg. Als er een mover op is gezet (inclusief accu/lader/stuurapparaat ed) gaan wegen op een geijkte weegbrug en dan weegt het 900kg rond scratch.gif
Wanneer je hem hebt gewogen met de Troll op de trekhaak is het gewichtsverschil te verklaren.

Anoniem

Re: Eriba Touring 2018 leeg- en rijklaargewicht verhoogt?

Bericht door Anoniem » di 21 nov 2017 21:04

Charlie schreef:Inmiddels heb ik een mailtje gestuurd naar Hymer/Eriba.nl en gevraagd naar de oorzaak van de verhoging van het leeg- en rijklaar gewicht in 2018.
Ik wacht het antwoord af en zal het melden op dit forum.
Gisteren heb ik van Hymer Nederland antwoord gekregen, zie onderstaande tekst.

Hartelijk dank voor uw e-mail welke wij vanuit Duitsland hebben ontvangen met het verzoek deze te beantwoorden.
Wij hebben het voor u nagevraagd bij de fabriek. De Familia 310 is in standaarduitvoering niet gewijzigd. Het verschil zit hem in de metingen die gedurende het jaar worden gedaan omdat onderdelen van toeleveranciers ook van gewicht kunnen veranderen. De nieuwe metingen geven het nieuwe gewicht aan en dat komt in de nieuwe prijslijst te staan.

Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Plaats reactie

Terug naar “Eriba”