Alko reservewielhouder.

Plaats reactie
Jacques Bakker
Berichten: 109
Lid geworden op: zo 16 jul 2017 16:46

Alko reservewielhouder.

Bericht door Jacques Bakker » wo 13 sep 2017 14:56

Heeft iemand ervaring met het monteren van een Alko reservewielhouder onder een Eriba Feeling 470 bouwjaar 2016.
Onder mijn caravan zit wel een alko mover die voldoende ruimte laat tussen caravan en wegdek.
Maar laat een reservewielhouder ook voldoende ruimte over tussen caravan en wegdek.
Alvast hartelijk dank voor jullie reacties
Knaus Vansation TI

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7777
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Alko reservewielhouder.

Bericht door Nimma » wo 13 sep 2017 15:21

Een dealer bellen en je weet het thumbup.gif
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Jacques Bakker
Berichten: 109
Lid geworden op: zo 16 jul 2017 16:46

Re: Alko reservewielhouder.

Bericht door Jacques Bakker » wo 13 sep 2017 17:27

Dag Jakkemeiner,

Goh dat ik daar nu niet ben opgekomen. Heb wel degelijk informatie bij enkele dealers ontvangen. Twee totaal verschillende meningen. Vandaar dat ik via dit forum vraag naar ervaringen van leden die wel een houder onder hun caravan hebben.
Maar zal zulke (domme) vragen niet meer stellen.
Knaus Vansation TI

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7777
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Alko reservewielhouder.

Bericht door Nimma » wo 13 sep 2017 17:38

Domme vragen bestaan niet. Wel vreemd dat een Eribadealer je niet de gewenste informatie kan geven. Bel eens met Witoma. Wacht gerust op een reactie van een Feeling gebruiker, zal ik me er niet verder mee bemoeien aflower.gif
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7894
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Alko reservewielhouder.

Bericht door VIP » wo 13 sep 2017 18:20

Jacques Bakker schreef:Heeft iemand ervaring met het monteren van een Alko reservewielhouder onder een Eriba Feeling 470 bouwjaar 2016.
Onder mijn caravan zit wel een alko mover die voldoende ruimte laat tussen caravan en wegdek.
Maar laat een reservewielhouder ook voldoende ruimte over tussen caravan en wegdek.
Alvast hartelijk dank voor jullie reacties
Onder een Eriba zit een ALKO chassis.

De ALKO reservewielhouder bestaat al zo'n 40 jaar onveranderd, ie hoeft je dus geen zorgen maken en kan er gewoon een onder monteren.

Het Chassis is al voorbereid voor deze houder, en je kunt deze houder zelf eenvoudig plaatsen.

Let er wel op dat er verschillende uitvoeringen zijn voor smallere en bredere banden en chassisbreedtes.
Porsche + Tabbert

Jacques Bakker
Berichten: 109
Lid geworden op: zo 16 jul 2017 16:46

Re: Alko reservewielhouder.

Bericht door Jacques Bakker » wo 13 sep 2017 18:53

Jakkemeiner, Natuurlijk mag u zich als Feeling gebruiker ermee bemoeien.
Graag zelfs. Van de ene dealer krijg ik als reactie, kan niet te laag. De andere laat weten kan prima net zoals vip premium laat weten. Maar waar ik nieuwsgierig naar ben of er ook bezitters van een Feeling hier een ervaring mee heeft. Laat me graag informeren bij de dealer maar ervaring van gebruikers geeft voor mij vaak een beter beeld.
Maar toch reuze bedankt voor de tot nog toe geplaatste reacties.
groet,
Jacques
Knaus Vansation TI

BertJan
Berichten: 2685
Lid geworden op: ma 18 sep 2006 18:06

Re: Alko reservewielhouder.

Bericht door BertJan » wo 13 sep 2017 18:55

diepte kan je zo opmeten, de maat van je wiel + 3 cm. dan weet je hoeveel ruimte je overhoud, en anders geen alko reservewielbeugel plaatsten maar een enduro.

Bartje
Berichten: 229
Lid geworden op: za 2 jun 2007 18:19
Locatie: Roeselare

Re: Alko reservewielhouder.

Bericht door Bartje » zo 17 sep 2017 12:37

Ik denk dat het mogelijk om een alko reservewielhouder onder de caravan te plaatsen, maar ...

Het chassis van een Feeling komt zeer laag bij de grond, ik vermoed dat de dealer dat bedoelde met "te laag".
Je moet namelijk je reservewiel onder het chassis kunnen doorschuiven.
Toyota LandCruiser 150 met Hymer/Eriba Nova SL 545 aan de haak

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Alko reservewielhouder.

Bericht door Conradi » zo 17 sep 2017 12:51

De Alko reservewielhouder zit aan één kant vast aan het chassis, dat als scharnier dient. Als je de andere zijde losmaakt kun je de houder uitrekken en zo komt de reserveband onder het chassis uit. Dat betekent dus dat de band schuin onder het chassis uit komt. Met een lat onder het chassis kun je dat nabootsen en checken of er voldoende ruimte voor het reservewiel is.

Afbeelding

Daarnaast is de houder gemonteerd in gaten die ALko al in je chassis heeft gemaakt. Controller of die vrij zijn. Het kan zijn dat de mover in de weg zit, als die aan de achterzijde van het wiel zit, of bijvoorbeeld de spatlappen.

Als laatste de hoogte tov het wegdek. Zoals gezegd zijn er meerdere types. Dat hang oa af van de breedte van de band. Als je het juiste type hebt bepaald, kun je aan de hand van de maten uitrekenen hoe hoog de onderkant boven het wegdek hangt.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Gebruikersavatar
djanssen
Berichten: 418
Lid geworden op: ma 21 sep 2015 07:12
Locatie: Deventer

Re: Alko reservewielhouder.

Bericht door djanssen » zo 17 sep 2017 13:14

Let ook er ook op of er Leidingen onder de vloer lopen op de plek waar je band komt te hangen. Die leidingen kun je misschien verleggen en anders moet je waarschijnlijk de houder voor bredere banden kiezen (type BR). Bij de Alko houder kun je de plaats zelf bepalen van de band, dus meer links of rechts.
VW Passat 1.9 TDI met Adria Forma 495TD

Jacques Bakker
Berichten: 109
Lid geworden op: zo 16 jul 2017 16:46

Re: Alko reservewielhouder.

Bericht door Jacques Bakker » di 26 sep 2017 13:56

Hartelijk dank voor uw informatie. Ben ik zeker mee geholpen.
Waarschijnlijk komt het niet vaak voor dat er een reserve wielhouder onder de Feeling geplaatst gezien het uitblijven van een reactie van iemand die dit wel heeft.
Maar niet iedereen kijkt op dit forum. Gemiste kans want je krijgt toch heel veel nuttige tips onder ogen.
Knaus Vansation TI

driver
Berichten: 568
Lid geworden op: wo 24 aug 2011 21:37
Locatie: Antwerpen

Re: Alko reservewielhouder.

Bericht door driver » wo 27 sep 2017 20:05

Inderdaad Jacques, wel Feeling en altijd bereid ervaringen te delen, maar geen reservewielhouder. De auto mag 90 kg kogeldruk hebben, en da's zelfs met het reservewiel in de disselbak bij onze Feeling (425) moeilijk te halen. Een Feeling is echt een stuk lager. Zelf uitmeten met een lat lijkt me uitstekende tip, ik zou zelf ook niet zomaar blindelings de dealer vertrouwen.

Plaats reactie

Terug naar “Eriba”