Ringverwarming.

Plaats reactie
Jacques Bakker
Berichten: 109
Lid geworden op: zo 16 jul 2017 16:46

Ringverwarming.

Bericht door Jacques Bakker » vr 25 aug 2017 13:00

Ben van plan in mijn Eriba Feeling 470 een ringverwarming aan te laten leggen. Er zijn 3 uitstroommonden aanwezig. 1 tussen de enkele bedden (kopse kant) 1 in het toilet en 1 onder de rondzit. Heeft iemand ervaring met deze opstelling. Heb zelf het idee dat het aantal 2 in het woonvertrek misschien onvoldoende is. Alle reacties zijn zeer welkom.
Alvast hartelijk dank daarvoor.
Jacques
Knaus Vansation TI

Gebruikersavatar
evr66
Berichten: 1263
Lid geworden op: do 8 jan 2009 10:12

Re: Ringverwarming.

Bericht door evr66 » vr 25 aug 2017 13:51

had in onze vorige cvan 4 (openingen bed, toilet en 2x leegruimte). dit was voldoende. ik weet niet hoeveel je er maximaal in een leiding kunt aanbrengen en toch op de laatste opening voldoende warme lucht overhouden. je beinvloed met het aantal openingen namelijk niet de warmte-opbrengst van het systeem, alleen de verdeling door de ruimte.
Polar 590LB (2012) - Simpark - Alde - iTBS - MB E320 S211

Jacques Bakker
Berichten: 109
Lid geworden op: zo 16 jul 2017 16:46

Re: Ringverwarming.

Bericht door Jacques Bakker » ma 28 aug 2017 12:41

Dank voor uw info. Gaat inderdaad om een optimale luchtverdeling te krijgen en dan specifiek de ervaring van een Eriba Feeling 470.
Knaus Vansation TI

Ab
Moderator
Berichten: 26694
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Ringverwarming.

Bericht door Ab » ma 28 aug 2017 18:49

Ik vermoed dat die uitblaas openingen standaard zijn ?
Zal dus wel voldoen.
Als je echter plaats hebt voor eentje extra is dat nooit verkeerd.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Henk de V
Berichten: 39
Lid geworden op: wo 21 mar 2018 17:30
Locatie: Huizen N-H

Re: Ringverwarming.

Bericht door Henk de V » di 1 mei 2018 10:55

Dag Jacques. Is het gelukt met je ringverwarming, ben benieuwd.
Vrijdag haal ik onze Feeling 470 op. Ik heb dit niet als extra accecoires laten monteren omdat ik dit best wel duur vond. Ben dus benieuwd of het je gelukt is. Grt Henk
Nissan QASHQAI DIG-T 160 pk met aan de haak een Eriba Feeling 470

Jacques Bakker
Berichten: 109
Lid geworden op: zo 16 jul 2017 16:46

Re: Ringverwarming.

Bericht door Jacques Bakker » wo 11 jul 2018 21:19

Sorry Henk voor mijn heel erg late reactie. Het is gelukt met de ringverwarming.
Zowel onder de rondzit al ook tussen de bedden is de buis voor de verwarming boven (dus net onder de bedden aangebracht. De uitstroombuis naar het toilet gaat door de vloer onder de caravan naar het toilet.
Ook heb ik een airmix laten installeren. Dit was nog wel een dingentje voor de monteurs.
Weinig ruimte om de airmix kwijt te kunnen, maar het is gelukt.
Hoop dat de Feeling je goed bevalt.
Groet,
Jacques
Knaus Vansation TI

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4284
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Ringverwarming.

Bericht door WillyL » do 12 jul 2018 22:22

Pffff, die Airmix installeren is inderdaad je dat niet.
Hier kwam die inlaat echt fout door de bodem (geprobeerd voor gat te boren) en dus ventilator verhangen op een andere dan de gesuggereerde plaats, een extralange buitenluchtaanzuigbuis gebruikt en de 2 buizen van en naar de ventilator maken de gekste bochten, maar het werkt en dat is het belangsrijkst. Gelukkig dat ik mijn werkuren niet moest betalen.
Hopelijk hebben ze bowdenkabel voor de schuif goed aangesloten, anders is dat miserie tijdens het bedienen.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Plaats reactie

Terug naar “Eriba”