tentdoek hefdak zelf verwijderen / plaatsen

Plaats reactie
Apeldoorn62
Berichten: 58
Lid geworden op: wo 23 mar 2016 14:00

tentdoek hefdak zelf verwijderen / plaatsen

Bericht door Apeldoorn62 » do 24 aug 2017 14:35

Onze Eriba Touring uit 1996 heeft onder het hefdak tentdoek zonder vaste horren in de 'driehoekjes'. Aan de binnenkant hangt de losse vitrage die de beestjes buiten moet houden. Helaas lukt dat maar ten dele.
Nu wil ik eigenlijk het tentdoek er uit halen en dan hordoek op het tentdoek naaien of iets met klittenband verzinnen waardoor de openingen in het tentdoek beter beestjesproof zijn.

Heeft iemand ervaring met het verwijderen en weer plaatsen van het tentdoek? Is daar ergens uitleg, foto's of een filmpje over te vinden?

Groet,
Andre
Mazda CX-5 met Eriba Feeling 470

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7777
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: tentdoek hefdak zelf verwijderen / plaatsen

Bericht door Nimma » do 24 aug 2017 15:05

Het is een héle klus om dat doek eraf en er weer op te krijgen; vast genaaid horrengaas dat stuk gaat is weer moeilijk opnieuw te repareren; misschien is het eenvoudiger en veel minder werk om de bestaande hor na te maken met een iets grotere hoogte zodat ie beter tussen doek en dakrand te stoppen is als het dak omhoog is. Ik had met mijn Troll 1996 hetzelfde probleem; een aan het tentdoek vastgenaaide hor is moeilijk te vervangen als ie onverhoopt weer eens stuk gaat. Horrengaas is in verschillende soorten en kleuren te koop. Als je het wil zoals bij mijn Troll 2010 met voor elk raampje een aparte hor met klittenband dan moet je én héél handig zijn en de juiste naaimachine hebben. Wellicht ben je dat thumbup.gif
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Apeldoorn62
Berichten: 58
Lid geworden op: wo 23 mar 2016 14:00

Re: tentdoek hefdak zelf verwijderen / plaatsen

Bericht door Apeldoorn62 » do 24 aug 2017 15:17

Hallo Jakkemeiner,
het hordoek wat er nu zit is gelukkig wel lang genoeg om het in de dakrand te stoppen. Het gaat er alleen telkens weer uit en dan moet je het er weer infrommelen. We hebben nu regelmatig last van beestjes die tussen het tentdoek en het hordoek gaan kruipen. Dan vinden ze uiteindelijk wel een gaatje en komen ze naar binnen. Vandaar de wens om vaste horren te maken.
Ik begrijp dat het vastnaaien van de hor de beste oplossing is, maar wel weer een uitdaging is als de hor kapot gaat. Daarom zou het bevestigen van de hor dmv klitteband de voorkeur hebben. De nieuwere Tourings hebben dit volgens mij al standaard.

Maar los van de vraag wat de beste oplossing voor de hor is blijft de vraag of je het tentdoek zelf kunt verwijderen. Je geeft al aan dat dit een flinke klus is, maar ik ben dus op zoek naar tips en trucs over hoe je dit moet aanpakken.
Heb jij er ervaring mee?
Mazda CX-5 met Eriba Feeling 470

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7777
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: tentdoek hefdak zelf verwijderen / plaatsen

Bericht door Nimma » do 24 aug 2017 15:37

Helaas geen ervaring zodat ik je geen tips kan geven. Zal nog eens met je meezoeken. Hier lees je al een beetje wat er te doen staat: http://www.e10touring.nl/pages/specials/hefdak.html
Ik ken ze daar, vaklui. Woon in de buurt.
Ook hier veel info te krijgen: https://www.eriba-touring-club.de/ETC-Forum/index.php

En hier een paar honderd posts: https://www.eriba-touring-club.de/ETC-F ... bmit=Suche
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Apeldoorn62
Berichten: 58
Lid geworden op: wo 23 mar 2016 14:00

Re: tentdoek hefdak zelf verwijderen / plaatsen

Bericht door Apeldoorn62 » vr 25 aug 2017 11:36

Hallo Jakkemeiner,
Bedankt voor de links. Daar ga ik eens even rustig voor zitten.

Had zelf ook al even op het Duitse Eriba forum gekeken maar wist niet dat het tentdoek voor het hefdak daar Hubdachstoff heet. Had ik ook nooit kunnen verzinnen. . . .
Mazda CX-5 met Eriba Feeling 470

Plaats reactie

Terug naar “Eriba”