Graag ervaringen Feeling 430

Plaats reactie
Mark VB
Berichten: 29
Lid geworden op: ma 25 jul 2016 17:46
Locatie: Leusden

Graag ervaringen Feeling 430

Bericht door Mark VB » ma 27 feb 2017 17:23

Hallo allemaal,
Door de dealer waar wij ons wilden informeren omtrent de Troll 540, kregen we het advies ook eens te kijken naar de Feeling 430. De Troll is erg duur en gebruikt nauwelijks te vinden, ook niet in Duitsland. De Feeling 430 zou ook beschikken over goede rijeigenschappen, degelijke Eriba kwaliteit en een indeling met langslaper, wat onze sterke voorkeur heeft. (Kruipen jullie echt allemaal over elkaar?)
We willen vaker gaan trekken, kortere en langere trips maken en dan is een toiletje handig als we onverhoopt op een minder goed uitgeruste camping uitkomen. We hechten niet aan extreme luxe maar een fijn bed en praktische ruimte zodat het bed niet hoeft te worden afgebroken, vinden we handig. We hebben geen plannen om in de winter te gaan kamperen dus isolatie is mooi maar niet extreem belangrijk.
Graag horen we of jullie de Feeling 430 een goed alternatief voor de Troll 540 vinden. Zo nee, wat is er minder aan de Feeling en zo ja, waarom?
Graag willen we jullie van te voren hartelijk danken voor de geddelde ervaringen en genomen moeite!
Vriendelijke groet,
Mark
[img]http://s32.photobucket.com/user/beezz/media/cropped%20ds%20en%20feeling%2020170723_160855922_iOS_zps1frcfwuv.jpg.html?sort=3&o=0/img]
Avento Mezzano L 1977 ======>>>> FEELING 470
Volvo V70 R AT 290 PK 1998
DS 5 2.0 D

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7807
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Graag ervaringen Feeling 430

Bericht door Nimma » ma 27 feb 2017 17:37

Geen ervaring met de Feeling; na 20 jaar Pan en Troll één keer een uit cq misstapje naar een Trigano Silver 420; nu weer een Troll 540GT FY 2010.
We hebben ook naar de Feeling gekeken toen we uiteindelijk de Trigano kozen; wij/ik vooral vinden hem "goedkoop" in elkaar steken, weinig sfeer van binnen, een heel akelig hoogglans dak aan de binnenkant; beetje nep allemaal als je Eriba Troll er naast legt, maar we zijn bevooroordeeld met jaren [20] lange ervaring met Eriba Touring en zijn blij er weer eentje terug te hebben; kostte wat maar dan heb je ook wat.
Dus de Feeling geen goed alternatief voor onze Troll met een lengtebed wat we altijd als bed laten; heerlijk bed van ruim 2x2m.
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Mark VB
Berichten: 29
Lid geworden op: ma 25 jul 2016 17:46
Locatie: Leusden

Re: Graag ervaringen Feeling 430

Bericht door Mark VB » ma 27 feb 2017 18:36

Dank je wel, Jakkemeijer. Wat bedoel je met goedkoop? Afwerking, materialen enz.?
Grt Mark
[img]http://s32.photobucket.com/user/beezz/media/cropped%20ds%20en%20feeling%2020170723_160855922_iOS_zps1frcfwuv.jpg.html?sort=3&o=0/img]
Avento Mezzano L 1977 ======>>>> FEELING 470
Volvo V70 R AT 290 PK 1998
DS 5 2.0 D

Dottie
Berichten: 259
Lid geworden op: zo 28 dec 2014 19:44

Re: Graag ervaringen Feeling 430

Bericht door Dottie » ma 27 feb 2017 18:51

Deze feeling heeft ook een bed van 2 m bij 2 m. Wij hebben deze caravan gekocht maar hebben hem nog niet in ons bezit. Er is niet veel te vinden qua ervaringen van dit type wel veel over de 425 maar die had voor ons het foute bed. Dus ik volg uw draadje ook met veel belangstelling. Wij hebben wel veel gaan rondkijken voor aankoop en hadden toch niet de indruk dat het er goedkoop uit zag.

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7807
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Graag ervaringen Feeling 430

Bericht door Nimma » ma 27 feb 2017 19:14

kooi Touring.jpg
kooi Touring.jpg (9.95 KiB) 5241 keer bekeken
Goedkoop is idd overdreven, sorry; mijn Troll uit 1996 zou ik nooit meer vervangen; en toch in september 2016 een keer kijken naar een Trigano en daar bij dat bedrijf ook gekeken naar een Feeling met lengtebed; die had het toch niet, te clean, geen sfeer die we gewend waren van de Troll 1996; halsoverkop die Trigano gekocht, want die had zo'n toffe buitenkeuken; niks mis mee maar zo stom om een dwarsbed op de koop toe te nemen; paste er gewoon niet in en over elkaar heen kruipen rond de 70 is ook niet echt handig. Grootste miskleun ooit :oops: Na thuiskomst van één keertje 5 weken weg hadden we het wel gezien; het was toen meteen duidelijk: wij wilden weer terug naar een Troll. En daar gaan we het een poos mee doen; ze bestaan inmiddels al 60 jaar en zijn gebleken oerdegelijk, je kunt met 80/90 kg gerust aan de openstaande deur gaan hangen zonder dat ie afbreekt.
Zo'n gevoel kregen wij bij de Feeling nou echt niet. Hij zit qua materiaal net zo in elkaar als de meeste caravans; een Touring wordt rondom een stalen buizen/kooiframe beplaat'; google maar eens op afbeeldingen Eriba Touring, zoals hierboven. Dat vindt je niet bij Kipjes etc :lol:
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

graaf
Berichten: 1634
Lid geworden op: vr 17 apr 2009 22:31

Re: Graag ervaringen Feeling 430

Bericht door graaf » ma 27 feb 2017 20:54

Door hun opbouw zoals Jakkemeiner al beschreef, en de doordachte zeer solide binnenafwerking hebben Tourings een bepaalde "eigenheid" die ik in andere caravans nooit ervaren heb. Hun uiterlijk is eigenlijk wat oubollig maar ook super doordacht qua earodynamische eigenschappen. De neus heeft een V-vorm. (waarschijnlijk omdat de ontwerper uit de vliegtuigbouw kwam). De volg-eigenschappen en wegligging zijn ongekend! Ik scheur er makkelijk 130 km/u over de Peage mee, als het mag :oops:

Ik begrijp de terugkeer van Jakkemeiner naar een Touring goed. Eenmaal besmet, raak je er niet van af [aschrik.gif]. Ze zijn in aanschaf wel iets duurder ja, maar troost je met de gedachte dat Tourings goed hun waarde houden in vergelijk met "normale" caravans. Ik heb sinds vorig jaar m'n 4de Touring waarvan de laatste 3 een Troll. Als je langer op een camping staat zou ik een Troll aanraden, omdat die toch iets langer (70cm) dan een een Triton. Toch denk ik dat mijn volgende Touring, omdat ik graag trek toch een compactere Triton zal worden mrgreen.gif

Ik ken de Feelings alleen qua interieur, niet van gebruik. Die is net als alle Eriba's (Hymer) gewoon hoge kwaliteit, maar een iets andere styling.
Eriba Touring Troll 550 FEY met Peugeot 3008 1.6 THP Executive

Mark VB
Berichten: 29
Lid geworden op: ma 25 jul 2016 17:46
Locatie: Leusden

Re: Graag ervaringen Feeling 430

Bericht door Mark VB » ma 27 feb 2017 21:33

Dank voor deze bijdrage!
Ik heb een paar nummers van het Duitse Caravaning besteld waarin de gegevens van de populairste caravans uit een lange duurtest zijn verzameld. Op sommige punten scoort Eriba met zn Touring goed maar er zijn ook best veel op- en aanmerkingen t.a.v. kwaliteit issues met afwerking, lekkages en meubels.

Ik hoop op nog wat input.
[img]http://s32.photobucket.com/user/beezz/media/cropped%20ds%20en%20feeling%2020170723_160855922_iOS_zps1frcfwuv.jpg.html?sort=3&o=0/img]
Avento Mezzano L 1977 ======>>>> FEELING 470
Volvo V70 R AT 290 PK 1998
DS 5 2.0 D

graaf
Berichten: 1634
Lid geworden op: vr 17 apr 2009 22:31

Re: Graag ervaringen Feeling 430

Bericht door graaf » ma 27 feb 2017 22:42

De issues met betrekking tot (binnen) afwerking en meubels zou ik niet kunnen plaatsen. Misschien hadden die betrekking op de Tourings van de tot midden jaren '90, maar de laatste 20 jaar zijn die echt schrijnwerkers-kwaliteit. Er zijn wel met de kitnaden en aansluitingen achter de achter de aluminium profielen problemen geweest. (zou komen door ondeugelijke uitvoering ten tijde van de produkties in Frankrijk, maar ik twijfel of dat wel daar aan gelegen heeft).. Zelf heb ik bij mijn eer-vorige Troll zo'n profiel er romdom wel eens afgehaald om de kitzoom erachter te vervangen omdat er een lekkage was (heel veel werk). Maar bij aanschaf zou je daar extra op kunnen letten natuurlijk. Er staan momenteel maar weinig gebruikte Tourings op MP, maar dat is over een maandje wel anders.
Eriba Touring Troll 550 FEY met Peugeot 3008 1.6 THP Executive

Diny
Berichten: 3881
Lid geworden op: di 10 jul 2012 21:14
Locatie: Veenendaal

Re: Graag ervaringen Feeling 430

Bericht door Diny » ma 27 feb 2017 23:40

Geen ervaring met de Troll en ook niet met de Feeling 430, wel met de Eriba Puck en Feeling 470 (groter zitgedeelte).
De wagens zijn m.i. niet met elkaar te vergelijken. De Tourings hebben een eigen 'smoel', door constructie èn omdat het model sinds het ontwerp amper is geweizigd.
Mooi en degelijk afgewerkt.

De Feeling is een handzame, mooie caravan, goed afgewerkt en qua sfeer/interieur vonden wij hem prima.
Weinig bling-bling. Het toilet is krap bemeten maar voldoet prima. Bedden liggen prima en er is voldoende bergruimte.
Wat wij heel prettig vonden is, dat wij zonder probleem konden staan zonder het hefdak op te zetten. Of dat bij de Tourings ook zo is weet ik niet.
Destijds was dat bij de Puck niet het geval.

Wil je fietsen meenemen, dan moeten die op de dissel, want de constructie van de Feeling laat een rek achterop niet toe (deze opm. Is niet bedoeld voor een discussie over fietsen achterop, genoeg over geschreven).

De Feeling volgde de auto probleemloos, mogelijk mede door de ronde vormen en de geringe hoogte van de wagen.

driver
Berichten: 568
Lid geworden op: wo 24 aug 2011 21:37
Locatie: Antwerpen

Re: Graag ervaringen Feeling 430

Bericht door driver » ma 27 feb 2017 23:44

Hier 5 jaar ervaring met een Feeling, weliswaar een 425. Uiterlijk en indeling zijn persoonlijk uiteraard. Een Touring is eigenlijk alleen voor liefhebbers; voor mijn vrouw was het uiterlijk ervan in elk geval een afknapper. Een dwarsbed is echt wel onze favoriete indeling (mogelijk te maken met de leeftijd). Interieur kon ons direct bekoren. Over die dingen kan en moet je eigenlijk niet discussiëren.
Behalve indeling zijn de verschillende Feelings verder wel heel gelijkend, dus ervaringen met andere Feelings kunnen leerrijk zijn. Onze ervaring is heel positief, ook na heel veel km, inclusief bergen en slechte wegen in Noorwegen. Hoe degelijk en sterk hij is zal de komende 20 jaar nog moeten blijken, maar we hebben er een goed gevoel bij, ook omwille van de speciale pual bouwwijze. Geen kitranden om je zorgen over te maken, vocht in de wanden of dak is trouwens onmogelijk omwille van de bouwwijze. Super isolatie, geen staal (koudebruggen) in de wanden zoals de Tourings. We gebruiken hem ook veel in de winter. Ondanks het hefdak is het gasverbruik altijd een heel stuk lager in vergelijking met vrienden in andere caravans met traditionele opbouw. Ook de normale disselbak waar grote gasflessen in passen (in tegenstelling tot de Tourings) is mooi meegenomen. Wij denken en hopen er nog veel jaren mee te doen!

Gebruikersavatar
Kooiton
Berichten: 748
Lid geworden op: wo 7 dec 2005 12:50
Locatie: Amersfoort e.o.

Re: Graag ervaringen Feeling 430

Bericht door Kooiton » wo 8 mar 2017 23:36

De Troll 540 nauwelijks te vinden? https://www.caravans.nl/
Hier staan er zomaar negen te koop. Ik weet natuurlijk niet wat jouw budget is.
Toyota Rav-4 benzine 2014 / Kip Isa White 47 TBLAfbeelding

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7807
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Graag ervaringen Feeling 430

Bericht door Nimma » do 9 mar 2017 00:01

Als ik daar zoek op Eriba Touring 540 vindt ie niks weenie.gif
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7807
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Graag ervaringen Feeling 430

Bericht door Nimma » do 9 mar 2017 19:51

Jakkemeiner schreef:Als ik daar zoek op Eriba Touring 540 vindt ie niks weenie.gif
Oeps, verkeerde data in de zoekopdracht; vind er nog 5 thumbup.gif
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Plaats reactie

Terug naar “Eriba”