Eriba 530 met fietsendrager

Plaats reactie
edje1965
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 13:15

Eriba 530 met fietsendrager

Bericht door edje1965 » zo 17 jul 2016 13:43

Ik ben voornemens een Eriba 530 aan te schaffen. Ik rijd een vw golf variant.
We willen twee fietsen achterop de Eriba vervoeren, de een is licht, een racefiets. De andere is vrij zwaar, een elektrische fiets, ong. 21 kilo.

Kan dit veilig? Het is best een heel gewicht zo achterop de caravan. Ik zou me voor kunnen stellen dat de caravan eerder gaat slingeren, hoekje de caravan belaadt zal ook medebepalend zijn.

Iemand ervaring met het meenemen van fietsen achterop een Eriba?

primera
Berichten: 517
Lid geworden op: zo 30 mar 2014 11:19

Re: Eriba 530 met fietsendrager

Bericht door primera » zo 17 jul 2016 16:08

Er is híer al veel over geschreven.

De grootste meerderheid zegt dat het rijgedrag in het geding komt met fietsen achterop.
Waardoor de evenwicht van de caravan weg is en sneller neiging heeft tot slingeren.

Beste is de fietsen op de dissel te transporteren.
Mocht de kogeldruk te hoog zijn dat op de auto.

De elektrische fiets zal zoal te zwaar zijn voor achter op de caravan.
Gezien de fietsendrager een beperkte gewicht mag hebben.

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Eriba 530 met fietsendrager

Bericht door Ab » zo 17 jul 2016 16:49

Het kan.
Maar is verreweg de slechtste optie om fietsen te vervoeren.
Sowieso moet je met een lagere snelheid gaan rijden, omdat de stabiliteit van de combinatie ernstig aangetast wordt met fietsen achterop.
Rij je nooit harder dan 85 km dan gaat het nog.
Met een korte en lichte caravan, en een zware auto ten opzichte van het caravangewicht wordt het ook iets gunstiger.
Persoonlijk zou ik het nooit willen.
Ook al rij ik met een auto die beladen tegen de 3500 kg aan zit.
Onze caravan weegt maar iets meer dan de helft daarvan.
Het probleem is, dat je met deze Eriba veel gewicht voorin zal moeten doen om aan voldoende (minstens 80 kg) kogeldruk te komen.
Waardoor de caravan een stuk zwaarder wordt.
Beter is de auto zo zwaar mogelijk te beladen en zo weinig mogelijk in de caravan.
Het is nu eenmaal niet anders.
Een zware auto met een lichte caravan rijdt stukken beter en veiliger dan andersom.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
hoboken
Berichten: 702
Lid geworden op: zo 7 feb 2016 14:12
Locatie: Ergens tussen Antwerpen en Brussel

Re: Eriba 530 met fietsendrager

Bericht door hoboken » zo 17 jul 2016 18:07

Welke 530 is het deTroll of de Nova? de Nova is zowiezo erg zwaar voor de golf fietsen achterop is dan echt geen optie.

De Troll 530 staat niet bekend voor een goede stabilitijd lees hier het subforum Eriba er maar op na.
Mercedes Cla 220d 4matic automaat, Coachman Hylander 450, E-go mover, Ducati Hyperstrada

edje1965
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 13:15

Re: Eriba 530 met fietsendrager

Bericht door edje1965 » zo 17 jul 2016 19:20

Dank voor jullie reacties, bevestigt mijn zorg, het gaat om een troll overigens. Ik heb verder gezocht en er blijkt nu ook een drager te zijn die op de dissel kan;

http://www.brugginkcaravans.nl/blog/201 ... -modellen/

Dit zal ongetwijfeld weer andere opletpunten hebben, kogeldruk, beperkingen in het nemen van een bocht bijvoorbeeld?

Dat een troll niet zo stabiel rijdt lees ik in een ander forum, maar of dat nu in het algemeen ook zo is?

janenrikie
Berichten: 25
Lid geworden op: do 5 feb 2015 10:51
Locatie: Bleiswijk

Re: Eriba 530 met fietsendrager

Bericht door janenrikie » zo 17 jul 2016 19:31

Ik heb op mijn Troll 540 op de dissel een knobbel laten plaatsen waarop dan een Klemmfix fietsendrager. Verder achterop een Fiamma fietsendrager. Op beiden een fiets.
Voordeel is dat het gewicht goed is verdeeld, de kogeldruk is niet veranderd en de stabiliteit is prima. Wanneer de caravan goed beladen is en dekbanden op de juiste spanning staan is er geen verschil in stabiliteit tov de caravan zonder fietsen.

Suc6, Jan
Subaru Forester 2.0, Eriba Feeling 470

edje1965
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 13:15

Re: Eriba 530 met fietsendrager

Bericht door edje1965 » zo 17 jul 2016 20:45

RE.gif

Interessant Jan, waar kun je die fietsendragers kopen? Heb je typennummers?
Laatst gewijzigd door Trina op zo 17 jul 2016 21:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote op voorgaande bericht verwijderd

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7777
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Eriba 530 met fietsendrager

Bericht door Nimma » zo 17 jul 2016 22:52

Kletskoek dat een Troll instabiel is achter de auto. Ik heb er zo,n 20.000km mee door Europa getourd met tussen de 100/144km/u, met en zonder fietsen achterop, nooit geslingerd, ik zou het zo weer doen. Goed beladen cq zo min mogelijk in de caravan kan het. Of je het wil is een andere zaak, als ie gaat slingeren doe jeiets niet goed maar geef de Troll niet de schuld knipoog.gif
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

graaf
Berichten: 1634
Lid geworden op: vr 17 apr 2009 22:31

Re: Eriba 530 met fietsendrager

Bericht door graaf » ma 18 jul 2016 01:24

RE.gif
Hallo Jakkemeijer.....ik bedoel....ex-Eriba Touring rijder.

Ja, de stabiliteit van Tourings is ongeëvenaard, maar ik heb toch een vreemde ervaring daarmee, m'n eerste Familia was zeer stabiel en ging met een klapband met 120 km/u niet eens slingeren, M'n 530 Troll eveneens, met 2 fietsen achterop geen probleem, m'n vorige 550 Troll had daar echter wel last van; ik heb van alles geprobeerd, 2 fietsen hoger of lager achterop, een voorop een achterop, hij bleef staart-zwaar. Verplaatsen belading ook elke optie uitgeprobeerd, stabilisator van nieuwe cups voorzien, bandenspanning enz. Mijn huidige nieuwere 550 Troll heeft weer nergens last van, ik kan hem bijna niet eens aan het slingeren krijgen als ik swivvel. Ik vraag me af waar dat dan aan gelegen kan hebben. weenie.gif
Eriba Touring Troll 550 FEY met Peugeot 3008 1.6 THP Executive

janenrikie
Berichten: 25
Lid geworden op: do 5 feb 2015 10:51
Locatie: Bleiswijk

Re: Eriba 530 met fietsendrager

Bericht door janenrikie » ma 18 jul 2016 10:28

edje1965 schreef:RE.gif

Interessant Jan, waar kun je die fietsendragers kopen? Heb je typennummers?


Ik heb dit zo bij de dealer besteld. Die haalde het uit de Movera catalogus. Eerlijk gezegd heb ik de bon niet meer dus kan ik de typenummers niet zomaar opzoeken. Misschien helpt googelen?

Omdat ik er 2 elektrische fietsen op heb vond ik de kogeldruk met de fietsen voorop staan te hoog worden. Met 1 voor en 1 achterop is de kogeldruk normaal. Slingeren heb ik niet gemerkt bij deze combinatie, maar zorg wel voor een correcte bandendruk.
Problemen bij het maken van bochten zijn er niet, de fietsen blijven mooibrij van de auto. Alleen kom je niet zo gemakkelijk bij de gasflessen als de fietsen er op staan mrgreen.gif

Suc6
Subaru Forester 2.0, Eriba Feeling 470

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7777
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Eriba 530 met fietsendrager

Bericht door Nimma » ma 18 jul 2016 11:13

Hey Graaf, mijn laatste Touring was een Eriba Touring Troll LMT 1996 Max 1000kg met standaard autobanden 185-80-13. Vervangen door Bridgestone Duravis C 165-80-R13 87R 3bar. Die door sommigen ervaren instabiliteit zou wel eens kunnen komen door de banden.
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Plaats reactie

Terug naar “Eriba”