Eriba Feeling en voortent of luifel

Plaats reactie
WimB

Eriba Feeling en voortent of luifel

Bericht door WimB » vr 24 jun 2016 17:14

Zoals velen heb ik ook slechte "regen" ervaringen met de extra verhoogde tentpunt (die boven de caravanrail uitkomt). Het regenwater vindt zijn weg tussen caravan en voortent of luifel.
Eriba/Hymer verzuimt tot heden om de caravanrail op de ronding van de Eriba's te plaatsen. Dan zouden bijna alle "lek" problemen zijn verholpen, omdat de rail dan werkt als waterkering en het water via het caravandak kan weglopen. Ook het plaatsen van een zakluifel is op de Eriba Feeling niet mogelijk omdat die op de kunststof lichten steunt en over de deuropening hangt. Het voordeel (van de hogere caravanrail) is tevens, dat de loophoogte in de voortent ook beter wordt. Ook het afvoeren van het hemelwater wordt verbeterd omdat de voortent of luifel door die extra hoogte, meer kan afwateren. Zet de middelste tentstok iets hoger, dan kunnen de tentstokken op de punten lager. Mijn verzoek aan Eriba: Ze standaard de rail aan de caravan hoger op de ronding van het dak.
Het werken met kunststof gootjes of andere "kunstgrepen" heeft zijn beperkingen.

Groet,
WimB.

Bartje
Berichten: 229
Lid geworden op: za 2 jun 2007 18:19
Locatie: Roeselare

Re: Eriba Feeling en voortent of luifel

Bericht door Bartje » vr 24 jun 2016 20:30

WimB schreef:.... Mijn verzoek aan Eriba: Ze standaard de rail aan de caravan hoger op de ronding van het dak.
.....
Ik denk niet dat Hymer op uw verzoek zal ingaan.
Het design van de ronde hoek loop immers verder in heel hun gamma, nova (al dan niet light), exsis, b-klasse, MLI, ......
Toyota LandCruiser 150 met Hymer/Eriba Nova SL 545 aan de haak

driver
Berichten: 568
Lid geworden op: wo 24 aug 2011 21:37
Locatie: Antwerpen

Re: Eriba Feeling en voortent of luifel

Bericht door driver » vr 24 jun 2016 20:42

Welkom op dit forum Wim.
Ik vrees dat Eriba de rail niet kan verplaatsen. Je moet eens goed kijken naar de constructie, de rail maakt daar deel van uit, en vormt een belangrijk verbindingsstuk. Dat kan niet zomaar verzet worden. Dat er lekproblemen zijn met de voortent wist ik niet. Wij hebben wel een voortent (Unico), maar we ze eigenlijk nog nooit gebruikt in al die jaren. Verkeerde aankoop eigenlijk :oops: . We blijven eigenlijk nooit lang genoeg op één plaats, en gebruiken een inschuifluifel. Zoals je zegt, middelste stok hoger en geen problemen.
Laatst gewijzigd door driver op vr 24 jun 2016 21:11, 1 keer totaal gewijzigd.

Diny
Berichten: 3876
Lid geworden op: di 10 jul 2012 21:14
Locatie: Veenendaal

Re: Eriba Feeling en voortent of luifel

Bericht door Diny » vr 24 jun 2016 20:57

Onze laatste caravan was een Hymer Feeling met een Unico Verona luifel.
We hebben een paar keer lekkage op de rail gehad, ook bij de naden.
Na een aantal fikse buien was dat over.
In de rail zitten 2 naden, die, als er geen flinke dot kit op wordt gesmeerd, ook voor lekkage zorgen. Wat ik destijds vervelend vond is, dat ze de rail niet uit één stuk hebben gemaakt. Want die verbindingen vragen om problemen, niet alleen vanwege lekkage, maar ook omdat door wrijving en scherpe randen het tentdoek beschadigd kan worden.

Als je een luifel wilt kun je ook voor een cassette luifel kiezen op het dak, die naast het hefdak geplaatst kan worden.
Misschien kan hij ook aan de rand van het hefdak geschroefd. Dat zie je ook bij de Rapido en naar ik aanneem ook bij de opvolger, de Trigano.

Dirk56

Re: Eriba Feeling en voortent of luifel

Bericht door Dirk56 » za 25 jun 2016 16:23

Hoi WIm

Wij hebben wel een etuiluifel aan onze Feeling 425 hangen, en dat gaat zonder enige problemen. Ter plaatse van de tentlamp zit een strook zelfklevend schuim en ter hoogte van de deur hebben we klitteband in de zak geplakt, zodat die nooit tussen de deur kan komen als we staan.
Gaat perfect.

De Unico Verona lekt wel eens wat door de rail, maar als je de boogstok aan de caravanzijde goed strak uitspant (eerst strak zetten en dan op z'n plek draaien) valt dat tot een paar druppels te beperken, ook bij hoosbuien. Vervelen is wel dat als je de Verone wilt plaatsen de etuiluifel uit de rail moet. Wellicht toch nog een keer een cassetteluifel laten monteren.

Zijn eigenlijk erg tevreden over de Feeling verder.

Gebruikersavatar
Bareld
Berichten: 20
Lid geworden op: vr 9 mei 2014 14:03
Locatie: Groningen

Re: Eriba Feeling en voortent of luifel

Bericht door Bareld » zo 13 mei 2018 19:28

Ben op zoek naar een plakstrip van schuimrubberwelke wekt als waterkering. Op het dak van de caravan
Heb het op campers en op caravan gezien alleen weet niet meer wie het leveren kan

Diny
Berichten: 3876
Lid geworden op: di 10 jul 2012 21:14
Locatie: Veenendaal

Re: Eriba Feeling en voortent of luifel

Bericht door Diny » zo 13 mei 2018 20:04

RE.gif
Bedoel je soms een Fiamma Drip Stop?
Kun je bij De Wit in Schijndel kopen en wie weet ook bij O te W enz.

Eribaatje
Berichten: 68
Lid geworden op: ma 5 jun 2017 21:05
Locatie: Noorden Nederland

Re: Eriba Feeling en voortent of luifel

Bericht door Eribaatje » zo 20 mei 2018 21:30

Wij hebben een opblaasvoortent van kampa ( pop air pro) en gebruiken daarbij een Eriba weAther protection strip.
Heeft al een aantal fikse regen en onweersbuien weerstaan zonder dat er ook maar iets lekte.
Weet niet of dit bestaat voor de Feeling, maar misschien n onderzoekje waard?
Eriba....de cultcaravan voor reislustige individualisten.

Plaats reactie

Terug naar “Eriba”