Vitrages in Nova GL540

Plaats reactie
Gebruikersavatar
boompje
Berichten: 24
Lid geworden op: ma 5 aug 2013 14:26
Locatie: Neuenhaus (D)

Vitrages in Nova GL540

Bericht door boompje » di 25 aug 2015 15:55

IMG_0053.jpg
Na 5 redelijk intensieve campeerjaren beginnen de vitrages van deze fijne caravan "ietwat" smoezelig te worden. Ik dacht ik haal ze er even uit om te wassen, maar moest vaststellen dat je daarvoor mini-handjes en extra lange dunne armpjes nodig hebt. Eén exemplaar kon ik verwijderen, bij de andere 4 zitten de rails hoog achter het meubilair weggewerkt.
Is er misschien een handig gereedschapje of zo om de haakjes uit de railogen te prutsen? Of heeft iemand andere ideeën om de vitrages weer schoon te krijgen.
Op de foto zo'n vervl##kt haakje.
Dank alvast voor het meedenken.
Mitsubishi Pajero 3,2 DI-D
Hymer Nova GL 540

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19709
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Vitrages in Nova GL540

Bericht door Daphne » di 25 aug 2015 16:54

Ik heb geen oplossing, maar wens je wel veel succes ermee. Wij hebben dezelfde haakjes in de caravan en dan ook nog eens met heel veel touwtjes vanwege het vouwgordijnsysteem. Ik heb het alsmaar uitgesteld vanwege het enorme karwei dat ik op me af zag komen :oops: Maar het is wel hard nodig om een keer te doen.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Trina
Beheerder
Berichten: 12780
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 11:31
Locatie: Drenthelaand.

Re: Vitrages in Nova GL540

Bericht door Trina » di 25 aug 2015 17:00

Zit er geen stopje aan het einde van de rail die je er af kunt halen?
En dan de vitrage met railogen en al er afschuiven?

Gebruikersavatar
boompje
Berichten: 24
Lid geworden op: ma 5 aug 2013 14:26
Locatie: Neuenhaus (D)

Re: Vitrages in Nova GL540

Bericht door boompje » di 25 aug 2015 17:52

Daphne schreef:Ik heb geen oplossing, maar wens je wel veel succes ermee. Wij hebben dezelfde haakjes in de caravan en dan ook nog eens met heel veel touwtjes vanwege het vouwgordijnsysteem. Ik heb het alsmaar uitgesteld vanwege het enorme karwei dat ik op me af zag komen :oops: Maar het is wel hard nodig om een keer te doen.
In de loop der tijd gingen die touwtjes kapot, dus heb ik het "vouwsysteem" vaarwel gezegd. De contragewichten zijn ook verdwenen.
Iemand stelde voor om de stang uit een vitrage te halen, de vitrage in het midden samen te plooien en dan ter plekke met een sponsje/borsteltje met een fijnwasmiddel te reinigen. Wel met een paar handdoeken over de zitkussens natuurlijk. Dan uitvouwen en op laten drogen en de stang en weer in. Klinkt voor mij best wel aantrekkelijk....
Mitsubishi Pajero 3,2 DI-D
Hymer Nova GL 540

Gebruikersavatar
boompje
Berichten: 24
Lid geworden op: ma 5 aug 2013 14:26
Locatie: Neuenhaus (D)

Re: Vitrages in Nova GL540

Bericht door boompje » di 25 aug 2015 17:55

Trina schreef:Zit er geen stopje aan het einde van de rail die je er af kunt halen?
En dan de vitrage met railogen en al er afschuiven?
Ja er is een stopje, maar bij 4 van de 5 vitrages zit dat spul achter wandkastjes op een voor mijn handen/armen/vingers en bovenste nekwervel onbereikbare plaats.
Mitsubishi Pajero 3,2 DI-D
Hymer Nova GL 540

Gebruikersavatar
Dutchdrummer
Berichten: 1255
Lid geworden op: do 27 okt 2005 14:03
Locatie: NBr NL

Re: Vitrages in Nova GL540

Bericht door Dutchdrummer » di 25 aug 2015 17:56

Daphne schreef:Ik heb geen oplossing, maar wens je wel veel succes ermee. Wij hebben dezelfde haakjes in de caravan en dan ook nog eens met heel veel touwtjes vanwege het vouwgordijnsysteem. Ik heb het alsmaar uitgesteld vanwege het enorme karwei dat ik op me af zag komen :oops: Maar het is wel hard nodig om een keer te doen.
Maar dat hoeft niet meer. Volgens mij heeft Daphne een nieuwe caravan gekocht whistle.gif blij.gif
Don't count the days.
Make the days count.

Afbeelding

Gerhard N

Re: Vitrages in Nova GL540

Bericht door Gerhard N » di 25 aug 2015 18:33

Dat is ook een manier om die vitrages te verschonen :-)

Verstuurd vanaf mijn HUAWEI G610-U20 met Tapatalk

Gebruikersavatar
Trina
Beheerder
Berichten: 12780
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 11:31
Locatie: Drenthelaand.

Re: Vitrages in Nova GL540

Bericht door Trina » di 25 aug 2015 20:17

boompje schreef: Ja er is een stopje, maar bij 4 van de 5 vitrages zit dat spul achter wandkastjes op een voor mijn handen/armen/vingers en bovenste nekwervel onbereikbare plaats.
Dan hebben ze blijkbaar eerst de vitrage opgehangen en daarna de kastjes er voor geschroefd? scratch.gif

herman-hannie

Re: Vitrages in Nova GL540

Bericht door herman-hannie » di 25 aug 2015 20:22

kun je niet de rails er helemaal afschroeven met een lange schroevendraaier?
zo gaat dat bij die verborgen rolhorren ook in de caravan..
of anders de dealer de vitrage laten wassen. mrgreen.gif

Rodin44
Berichten: 110
Lid geworden op: wo 1 nov 2006 09:48
Locatie: Apeldoorn

Re: Vitrages in Nova GL540

Bericht door Rodin44 » di 25 aug 2015 20:57

Wij hebben een Eriba Swing, maar de ophanging van de vitrage is eender. Dit jaar hebben wij ook zitten prutsen met die haakjes om de vitrage er af te halen en te wassen. Liggend op bed heb ik gekeken hoe e.e.a. was opgehangen. Inderdaad zitten er stopjes, die je vrij makkelijk er uit kunt trekken. Aan het einde van de rails zitten kleine openingen. Overigens mis ik op de foto het platte gedeelte, waaraan het haakje vast zit. Dit platte stukje kun je in de openingen in de rails duwen, zodat het haakje weer in de rail komt. Het weer aan de vitrage zetten is niet zo moeilijk.
Het weer ophangen van de vitrage heb ik ook liggend op bed of op de banken boven mijn hoofd moeten doen. Zo nu en dan even pauze, omdat je wel een paar lamme armen krijgt. We zijn blij, dat het ondanks het werk allemaal achter de rug is. De caravan ziet er weer een stuk frisser uit.
Succes
Rob
Subaru Forrester met Eriba Nova LL 530

Gebruikersavatar
boompje
Berichten: 24
Lid geworden op: ma 5 aug 2013 14:26
Locatie: Neuenhaus (D)

Re: Vitrages in Nova GL540

Bericht door boompje » wo 26 aug 2015 08:52

Dank allemaal voor het meedenken. Al lezend en denkend heb ik een briliante oplossing bedacht.
Iedere woensdag komt een aardige mevrouw een paar uurtjes om mijn huis te poetsen, zeg maar een interieurverzorgster.
Aangezien ik 8 dagen met de caravan onderweg was, is er binnen niet veel te poetsen.
Haar ga ik straks vragen of ze m'n probleempje op wil lossen. Ik geef toe, dapper is het niet, maar het resultaat telt tenslotte. Ik zal nog even schrijven hoe het is afgelopen.....
Mitsubishi Pajero 3,2 DI-D
Hymer Nova GL 540

Gebruikersavatar
boompje
Berichten: 24
Lid geworden op: ma 5 aug 2013 14:26
Locatie: Neuenhaus (D)

Re: Vitrages in Nova GL540

Bericht door boompje » do 27 aug 2015 08:54

Het is gelukt! De vitrages zijn als weer als nieuw en..... en passant heeft ze de hele caravan schoongemaakt.
We kunnen weer 5 jaar verder en ik zal geen vliegen meer doodslaan op de gordijnen knipoog.gif knipoog.gif
Hartelijke groeten,
Johan thumbup.gif
Mitsubishi Pajero 3,2 DI-D
Hymer Nova GL 540

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19709
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Vitrages in Nova GL540

Bericht door Daphne » do 27 aug 2015 09:02

RE.gif

thumbup.gif

En hoe heeft ze het gedaan? Alles eraf of zoals je eerder had bedacht in de caravan gewassen?
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
boompje
Berichten: 24
Lid geworden op: ma 5 aug 2013 14:26
Locatie: Neuenhaus (D)

Re: Vitrages in Nova GL540

Bericht door boompje » do 27 aug 2015 09:13

Ze heeft alles eraf gehaald, stopjes eruit en de vitrages van de rail geschoven. Zelfs de siergordijnen naast de ramen zijn eraf geweest.
En.... ze vond het nog leuk ook, nou ja, het resultaat mocht er wezen.
Mitsubishi Pajero 3,2 DI-D
Hymer Nova GL 540

Plaats reactie

Terug naar “Eriba”