vochtprobleem met eriba Sporting

Plaats reactie
Huubie

vochtprobleem met eriba Sporting

Bericht door Huubie » vr 26 jun 2015 23:57

Ik heb een Eriba Sporting 465 bouwjaar 2009. Tot mijn grote schrik door vochtproblemen onderkant verrot. 5 jaar garantie voorbij, coulance regeling nooit van gehoord. Voor mij geen Eriba meer.
Bijlagen
car schade-2.jpg
car schade-2.jpg (65.26 KiB) 7878 keer bekeken
car schade-1.jpg
car schade-1.jpg (50.94 KiB) 7878 keer bekeken

Gebruikersavatar
MarcoC
Berichten: 4728
Lid geworden op: do 27 jun 2013 15:35
Locatie: Deventer

Re: vochtprobleem met eriba Sporting

Bericht door MarcoC » za 27 jun 2015 00:17

ai, das niet zo mooi! schrik.gif
Wel vreemd dat het nu pas op is gevallen scratch.gif Of je moet hem niet zo vaak voor een onderhoudsbeurt sturen natuurlijk.... maar het lijkt erop dat dit al langer dan 1 jaar gaande is!
Dethleffs 720 SK Camper Lyfestyle - Audi Q7 3.0 TDI Quattro

ron2015
Berichten: 104
Lid geworden op: zo 15 mar 2015 20:54

Re: vochtprobleem met eriba Sporting

Bericht door ron2015 » za 27 jun 2015 08:53

Dat is wel erg snel zeg. Ik dacht eigenlijk dar Eriba kwaliteitscaravans waren.
Wel Dank voor de waarschuwing. Andere Eriba eigenaren mogen gaan zoeken. .

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19758
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

vochtprobleem met eriba Sporting

Bericht door Daphne » za 27 jun 2015 09:51

Dat ziet er niet zo mooi uit. Er staat op het caravantrekker forum ook zo'n melding van een Living Pulse van 2008.

Kun je iets meer vertellen over de onderhoudshistorie en heb je de caravan nieuw gekocht? Elk jaar vochtmeting gedaan met de door Eriba voorgeschreven impregnering? Wat zegt de verzekeraar? Wat heeft de dealer gedaan/gezegd?

Wij zullen vandaag ook onze caravan eens controleren.


Verzonden via Tapatalk
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19758
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

vochtprobleem met eriba Sporting

Bericht door Daphne » za 27 jun 2015 11:38

Garantie op waterdichtheid is bij Eriba trouwens 6 jaar, mits elk jaar controle door een Eriba dealer is gedaan. Jouw caravan valt nog binnen de garantie.

Edit: als je elk jaar de vochtmeting hebt laten doen dan loopt de garantie na 6 jaar nog door. Kijk maar in de folder van de technische gegevens.
http://www.ddcaravans.nl/assets/Downloa ... nitief.pdf

Wij hebben vorig jaar de laatste controle voor garantie gehad. Onze caravan is van 2008.


Verzonden via Tapatalk
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38551
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: vochtprobleem met eriba Sporting

Bericht door Micky » za 27 jun 2015 18:33

RE.gif

die vochtmeting zal het struikelblok zijn vermoed ik, aangezien hij ook geen coulance krijgt...
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

hcjbierman

Re: vochtprobleem met eriba Sporting

Bericht door hcjbierman » wo 8 jul 2015 20:00

Ik heb de caravan gekocht bij de dealer en bijna 2 jaar oud. De dealer (Vossenhoek) was vergeten de caravan af te melden bij Hymer Nederland. Veel over aan het bakkeleien geweest weinig resultaat, vandaar een beroep gedaan op een coulance regeling die uitgaat van de verwachte levensduur van het product en niet uitgaat van de garantie periode. Is een wettelijke regeling ik heb alleen geen zin om er nog meer energie in te stoppen en het via een juridische procedure af te dwingen. Ik heb een dealer gebeld en kreeg nul op rekwest. Importeur alle informatie toegestuurd en krijg als antwoord dat ze geen besluit kunnen nemen omdat ze geen informatie hebben. Vervolgens verwijs ik naar mijn voorgaande brief en krijg als antwoord dat ik dan naar de dealer moet gaan. Voor mij geen Eriba meer, niet zozeer om de caravan zelf maar vanwege de slechte ongeïnteresseerde behandeling achteraf.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19758
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: vochtprobleem met eriba Sporting

Bericht door Daphne » wo 8 jul 2015 20:20

RE.gif

Gaat dit over een andere caravan of ben jij dezelfde als degene die dit draadje is begonnen?
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Burgelijk
Berichten: 203
Lid geworden op: wo 22 apr 2015 09:25
Locatie: Utrecht

Re: vochtprobleem met eriba Sporting

Bericht door Burgelijk » wo 8 jul 2015 20:48

vandaar mijn vraag van een tijdje terug...
Blijkt toch niet risicoloos een onbehandelde onderkant viewtopic.php?f=80&t=26111
Volvo V70 2.0 5 cilinder full options (2013) - Dethleffs C'go 495 qsk met bijna alle opties (2015)

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19758
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: vochtprobleem met eriba Sporting

Bericht door Daphne » wo 8 jul 2015 21:00

RE.gif

Bij Eriba is dit noodzakelijk vanwege de wanden met PUAL techniek. Deze geïsoleerde wanden nemen geen vocht op waardoor de bodem kwetsbaarder wordt. Aldus uitleg van een Eriba dealer. Bij elke vochtmeting worden de randen van de bodem (dus alleen bij de aansluiting van de wanden) geïmpregneerd.

In het serviceboekje wordt bij elke vochtcontrole en impregnering een zegel geplakt als bewijs van het juist opvolgen van de voorschriften zoals Hymer die heeft opgesteld.Na elke controle moet de caravan worden afgemeld bij de fabrikant en wordt de garantie op vocht weer voor een jaar verlengd.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Burgelijk
Berichten: 203
Lid geworden op: wo 22 apr 2015 09:25
Locatie: Utrecht

Re: vochtprobleem met eriba Sporting

Bericht door Burgelijk » wo 8 jul 2015 21:05

ja precies, vochtregulatie maar toch bescherming.... puntje om zelf ook af en toe naar de te kijken en dus niet vertrouwen op de beurt.
Kan me zo voorstellen dat de beurt de ene keer door drukte sneller gaat als de andere keer. Aan de andere kant erge nalatigheid dat dit kan gebeuren als hij netjes onderhouden is.
Volvo V70 2.0 5 cilinder full options (2013) - Dethleffs C'go 495 qsk met bijna alle opties (2015)

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38551
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: vochtprobleem met eriba Sporting

Bericht door Micky » do 9 jul 2015 21:54

RE.gif

Als je caravan lek is, heeft dat laagje op de bodem van de caravan al helemaal geen nut, de bodem rot gewoon weg ongeacht hoe dik je er wat dan ook opsmeert.....
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

BertJan
Berichten: 2697
Lid geworden op: ma 18 sep 2006 18:06

Re: vochtprobleem met eriba Sporting

Bericht door BertJan » do 9 jul 2015 22:01

Dit probleem lijkt op het bekende chateau caravans probleem met de voorhoeden . De fabriek heeft geen druiprand gemonteerd en het water loopt vanaf de wand de vloer in',

BertJan
Berichten: 2697
Lid geworden op: ma 18 sep 2006 18:06

Re: vochtprobleem met eriba Sporting

Bericht door BertJan » do 9 jul 2015 22:02

Voorhoeken

tomh

Re: vochtprobleem met eriba Sporting

Bericht door tomh » vr 23 okt 2015 21:09

Uit de foto's kan ik niet vaststellen waar het probleem zit. Ik denk midden achter maar wat is dan het hangende klepje rechts op de eerste foto ? Als het die plek is, is het dan wel zeker dat het vocht uit de wand komt. Kan de boiler die ook achter is gemonteerd niet heel lang wat hebben gelekt (slang aansluitingen) of is de watertank niet regelmatig veel te vol geweest en heeft via het ontluchtingsgaatje gelekt ? Is het misschien de rechter zijkant ter hoogte van het toilet ? Heeft daar niet jarenlang een slangaansluiting een heel klein beetje gelekt ? Het toilet is in mijn ogen dan ook knoeiwerkachtig aangebracht met niet zichtbare aan elkaar gekoppelde slangen. Het heeft mij ook altijd verwonderd dat in tests of beschrijvingen in caravan bladen rond 2009 door "technische" test mensen daar nooit opmerkingen over zijn gemaakt. Zelf ben ik eerste eigenaar van een Sporting uit 2009 met inmiddels ruim 40.000 km achter zijn as. Ken inmiddels de zwakke punten maar geen rotte vloer plekken. Graag uw reactie en of hoe de caravan inmiddels is gerepareerd.

catreedan
Berichten: 24
Lid geworden op: do 2 apr 2015 11:05

Re: vochtprobleem met eriba Sporting

Bericht door catreedan » zo 10 jan 2016 12:43

Het kan zijn dat deze caravan van 2009 toendertijd in Frankrijk gemaakt is,als dat zo is dan weet ik genoeg.
Toen de Eriba's nog in Duitsland gemaakt werden gebeurde het in elkaar zetten van het stalenframe d.m.v. mallen ,waardoor alles precies op elkaar aansloten met lassen.
In Frankrijk schijnen ze geen mallen gebruikt te hebben ,maar werd dat op het oog gedaan. (Bekende uitdrukking met de Franseslag)
Vanwege de vele klachten betreffende lekkage 's in die periode heeft Hymer de fabriek daar gesloten en alles terug gehaald naar Duitsland en werden vanaf 2010 de productie alhier voortgezet.
Dus controleer maar of hij in Frankrijk gemaakt is.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19758
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: vochtprobleem met eriba Sporting

Bericht door Daphne » zo 10 jan 2016 13:04

RE.gif

Nee in Frankrijk werden alleen de Eriba's met hefdak gemaakt.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Plaats reactie

Terug naar “Eriba”