wie wil er kritisch meekijken?

Gebruikersavatar
Dutchdrummer
Berichten: 1255
Lid geworden op: do 27 okt 2005 14:03
Locatie: NBr NL

Re: wie wil er kritisch meekijken?

Bericht door Dutchdrummer » vr 24 okt 2014 20:54

Ziet er mooi uit hoor!
Don't count the days.
Make the days count.

Afbeelding

stn
Berichten: 436
Lid geworden op: do 16 aug 2012 20:51

Re: wie wil er kritisch meekijken?

Bericht door stn » vr 24 okt 2014 21:06

Ze blijven schattig thumbup.gif
Je hebt caravans
En je hebt Fendt
Fendt Saphir 470 TF Simpark handmatig mover, Toyota Rav 4 executive business 2.0 vvt-i 4WD CVT.

MichelvDijk

Re: wie wil er kritisch meekijken?

Bericht door MichelvDijk » vr 24 okt 2014 21:42

Prachtige caravan.

Diny
Berichten: 3876
Lid geworden op: di 10 jul 2012 21:14
Locatie: Veenendaal

Re: wie wil er kritisch meekijken?

Bericht door Diny » vr 24 okt 2014 21:56

AJ.Wijk schreef:Diny je zou ( véénse)Aagje moeten heten
Gr. Arie
schrik.gif :lol: blij.gif
Goed dat je veense tussen () zet, want voordat je hier autochtoon mag heten..............
dat beleef ik niet meer weenie.gif

Maar nog steeds geen interieur foto knipoog.gif

graaf
Berichten: 1634
Lid geworden op: vr 17 apr 2009 22:31

Re: wie wil er kritisch meekijken?

Bericht door graaf » za 25 okt 2014 11:15

Ziet er goed uit Toine-eriba, gefeliciteerd!!! blij.gif
Je doet nu je nickname eer aan!!!!
Het is een 530 geworden zie ik, en voor een Touring nog redelijk jong. Deze caravans houden heel goed hun waarde zul je ervaren.
Heel veel kampeerplezier gewenst....
Graaf
Eriba Touring Troll 550 FEY met Peugeot 3008 1.6 THP Executive

Toine-eriba
Berichten: 32
Lid geworden op: vr 15 aug 2014 18:13
Locatie: Zuid-Holland

Re: wie wil er kritisch meekijken?

Bericht door Toine-eriba » zo 26 okt 2014 21:55

Zo, hij staat nu in de stalling. Ik heb hem een klein beetje op zijn 'pootjes' gezet zodat de banden minder worden belast, dat leek me wel beter. Verder heb ik alle ramen dicht gelaten omdat er een soort roosters zitten in de deur. Dat lijkt me genoeg ventilatie. Alleen heb ik de accu aangesloten gelaten, maar wel de hoofdschakelaar omgezet. Is dat genoeg?
Ik heb ook nog een vraag over verzekeren: Is dat verstandig (ik neem aan van wel), en welke soort verzekering raden jullie dan aan? Ik heb al wat op het www rondgekeken, en er zijn veel vragen en verschillen. Bv: heeft hij een hagelbestendig dak? Ik zou het eerlijk gezegd niet weten, maar misschien weet de vorige eigenaar dat wel.
We moeten echt nog veel leren. Hij stond bij ons voor de deur, en toen kwam er een buurman vertellen dat het beter was om in elk geval de achterpootjes uit te draaien omdat hij anders achterover kan kiepen als we beide achterin gaan staan (of liggen knipoog.gif ). Logisch, als je het maar weet.
Foto's van de binnenkant ben ik in alle drukte vergeten te maken. Dat zal ik binnenkort doen.
Levensloop: Als tiener met een mini-tentje van een halve meter hoog en een gaspitje, als twintiger met een driepersoons-tent en heuse klapstoelen, als dertiger met de kinderen in een de Waard Zilvermeeuw en voor het eerst met een koelkastje, Als veertiger met een Camplet Concorde vouwwagen, en nu als vijftiger onze eerste caravan. En ik heb nog nooit zoveel voorpret gehad als nu.
Toen ik jong was, en mensen met een caravan zag dan dacht ik vaak: 'Dat is toch niet echt kamperen'. Nu denk ik, als ik jonge mensen met een klein tentje zie: 'Wat een armoe'. Conclusie: Iedereen heeft gelijk, maar vanuit zijn eigen perspectief.
Eriba Touring Troll 530 GT en Mercedes Benz 560SEL 1990 272pk

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23389
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: wie wil er kritisch meekijken?

Bericht door PD » zo 26 okt 2014 22:02

Verzekeren ?
Ja, vanzelfsprekend zou ik zeggen gezien de leeftijd en dus waarde van de caravan. Op vergelijkingssites van caravanverzekeringen kom je vanzelf op een goed aanbod. Voor ons bleek de caravanverzekering van FBTO geschikt.

Accu aangekoppeld ?
De accu moet je er in de winter uithalen en thuis aan een druppellader aansluiten. Bij ons staat ie van oktober tot maart op zolder, anders is het snel gedaan met de levensduur.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

gert en gea

Re: wie wil er kritisch meekijken?

Bericht door gert en gea » ma 27 okt 2014 08:45

RE.gif
de accu moet je er uithalen zeg je!
het ligt er aan denk ik "wat voor accu heb je "
ik heb zo licht gewicht en de mijne staat thuis in de caravan en ik zorg dat de accu vorstvrij staat dan hoef je dat soort er echt niet uit te halen.
het enigste wat ik doen kan en dat is halfweg de winter de stekker van de accu ff in het stop contact te steken en dan gaat mijn accu jaren mee. knipoog.gif

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23389
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: wie wil er kritisch meekijken?

Bericht door PD » ma 27 okt 2014 09:18

RE.gif
Commerciële stallingen zijn volgens mij veelal niet vorstvrij, dus uit voorzorg de accu eruit, ongeacht het type thumbup.gif Onze caravan staat in een voormalige kas en ik kan me niet voorstellen dat de beheerder de kachel voor onze "schatjes" opstookt :wink:
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Beste Rob
Berichten: 452
Lid geworden op: zo 17 jun 2012 13:27

Re: wie wil er kritisch meekijken?

Bericht door Beste Rob » ma 27 okt 2014 18:19

De caravan op pootjes zetten om de banden te ontlasten zou ik afraden. De pootjes zijn niet bedoeld om de caravan te dragen.Ze zijn alleen om te steunen. Als je band leeg loopt wordt je hut lelijk belast. Het mag vaak ook niet van de stalhouder.
Skoda Octavia 1.4 TSI '17 - Hobby 500 KMFe '02

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7777
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: wie wil er kritisch meekijken?

Bericht door Nimma » ma 27 okt 2014 18:52

318.jpg
318.jpg (13.51 KiB) 5611 keer bekeken
Deze klemmen gebruik ik en zet ik los en daarmee blijft de accu volgeladen gemakkelijk na 9 maanden stalling bedrijfsklaar om weer te moveren bij het aankoppelen. Jouw ventilatie is dik in orde; open ramen trekken vocht en ook beestjes aan die je niet binnen wil hebben. Vochtvreters zijn helemaal uit den boze. Een droge goed geventileerde stalling is wel erg aan te bevelen. De pootjes idd niet uitdraaien!! Die banden kunnen er wel tegen, cq die zijn er voor gemaakt om te dragen.
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Toine-eriba
Berichten: 32
Lid geworden op: vr 15 aug 2014 18:13
Locatie: Zuid-Holland

Re: wie wil er kritisch meekijken?

Bericht door Toine-eriba » ma 27 okt 2014 19:56

OK, weer wat geleerd. Niet op zijn poten zetten dus, en de accu gaat naar binnen want het staat niet vorstvrij.
En Jakkemeiner: waarom zijn vochtvreters uit den boze? Je zou juist zeggen dat die het laatste beetje vocht wegtrekken uit de kussens en dergelijke.
Bedankt voor alle input mensen!
Toine
Eriba Touring Troll 530 GT en Mercedes Benz 560SEL 1990 272pk

Diny
Berichten: 3876
Lid geworden op: di 10 jul 2012 21:14
Locatie: Veenendaal

Re: wie wil er kritisch meekijken?

Bericht door Diny » ma 27 okt 2014 20:30

Toine, de druppellader is meen ik al genoemd. Mogelijk is die al gekoppeld aan de accu en kun je hem ook thuis gebruiken.

Het gebruik van vochtvreters is omstreden. Een argument is, dat hij ook vocht aantrekt van de buitenlucht, omdat de caravan ventilatieopeningen heeft.
Als je er een gaat gebruiken dan is het wel zaak hem in een grote plastic teil of emmer te zetten. Komt het water over de rand van het bakje dan loopt het in de opvangbak. Het vocht dat aan de omgeving wordt onttrokken is vies bijtend spul, dat je echt niet op je vloer of in je aanrecht wilt. Ben je in de gelegenheid om eens per maand bijv. te gaan kijken dan kun je het water weg doen in het riool of een gootsteen.
In de meeste gevallen is een vochtvreter niet nodig, het ventileert altijd wel wat.
Deze winter ga ik er ook een zetten, want er is lekkage geconstateerd en hoewel ik verwacht dat de zaak goed gerepareerd gaat worden is alles wat nat is geworden niet snel droog.

Gebruikersavatar
Beste Rob
Berichten: 452
Lid geworden op: zo 17 jun 2012 13:27

Re: wie wil er kritisch meekijken?

Bericht door Beste Rob » wo 29 okt 2014 07:26

Jakkemeiner schreef:
318.jpg
Jouw ventilatie is dik in orde; open ramen trekken vocht en ook beestjes aan die je niet binnen wil hebben. Vochtvreters zijn helemaal uit den boze. Een droge goed geventileerde stalling is wel erg aan te bevelen. De pootjes idd niet uitdraaien!! Die banden kunnen er wel tegen, cq die zijn er voor gemaakt om te dragen.
Voor extra ventilatie zet ik mijn dak raam op een kier met de hor dicht nauwelijks beestjes binnen gekregen. Maar de ventilatie wordt toch beter als je iets open zet?

@Diny
Gooi de vocht vreter nooit leeg in je gootsteen of je moet het heel goed en ruim naspoelen. Beter in een put. Is echt bijtend spul.
Laatst gewijzigd door Beste Rob op wo 29 okt 2014 07:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Skoda Octavia 1.4 TSI '17 - Hobby 500 KMFe '02

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7777
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: wie wil er kritisch meekijken?

Bericht door Nimma » wo 29 okt 2014 09:44

RE.gif Maar jij hebt geen Touring. Die heeft echt geen open raam nodig. En muizen hebben geen enkele moeite met een horretje en maken er binnen echt een zooitje van schrik.gif
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Poldervrouwtje
Berichten: 836
Lid geworden op: do 23 jan 2014 15:16

Re: wie wil er kritisch meekijken?

Bericht door Poldervrouwtje » wo 29 okt 2014 14:03

wij hebben ook alles dicht (ramen etc).. er zitten her en der roosters ..die ventileren zat.

Verder hebben ik 3 afwasteiltjes in de caravan staan met hierin een laag zout voor event. vocht opvang.. Onze stalling is een grote loods , overdekt en dicht. accu's hebben we niet in zitten
Chateau La Car 430 en Ford Mondeo 2.0 TdCi 140 pk.

Fransosowitz
Berichten: 294
Lid geworden op: zo 16 dec 2012 20:10

Re: wie wil er kritisch meekijken?

Bericht door Fransosowitz » wo 19 nov 2014 20:46

Gefeliciteerd met de Troll Toine-eriba! Hij ziet er mooi uit.
Veel plezier er mee!
Eriba Touring Troll 530 getrokken door een Kia EV6 AWD

Toine-eriba
Berichten: 32
Lid geworden op: vr 15 aug 2014 18:13
Locatie: Zuid-Holland

Re: wie wil er kritisch meekijken?

Bericht door Toine-eriba » do 20 nov 2014 14:55

Dank weer voor de info en de felicitaties.
Jammer dat we nu zo lang moeten wachten tot het weer voorjaar is. We hebben nog nooit zo uitgekeken naar weer op vakantie gaan. Zodra het weer het toelaat, en de auto is weer uit de stalling (Youngtimer die 's winters stilgezet wordt) trekken we er op uit. Heerlijk, was het maar vast zo ver!
Intussen kunnen we de laatste zaken aanschaffen die we tot nu toe niet nodig hadden: spul om de waterleiding te reinigen, spul om bij het toiletwater te gooien, gele wiggen om te caravan in de breedte waterpas te zetten, gasflessen, en wie weet wat nog meer.
Groeten,
Toine
Eriba Touring Troll 530 GT en Mercedes Benz 560SEL 1990 272pk

Mees

Re: wie wil er kritisch meekijken?

Bericht door Mees » do 20 nov 2014 15:10

Zie ik op de foto dat er een Saab voor staat ?
Dan is jullie combi helemaal top !
Veel plezier ermee
groet Mees

Toine-eriba
Berichten: 32
Lid geworden op: vr 15 aug 2014 18:13
Locatie: Zuid-Holland

Re: wie wil er kritisch meekijken?

Bericht door Toine-eriba » do 20 nov 2014 15:36

RE.gif
De Saab is onze daily driver. Daar hebben we overigens de caravan mee opgehaald en dat ging prima. Voor de hobby heb ik nog een auto. Die is voor te poetsen en te sleutelen :lol: . En dan uiteraard om mee op vakantie te gaan haphop.gif .
Toine.
Eriba Touring Troll 530 GT en Mercedes Benz 560SEL 1990 272pk

Roozdijk
Berichten: 20
Lid geworden op: za 18 okt 2008 17:50

Re: wie wil er kritisch meekijken?

Bericht door Roozdijk » vr 12 dec 2014 12:17

Hallo Toine, mooie caravan! Heel herkenbaar verhaal, ook wij doorliepen een soortgelijke kampeer levensloop: klein katoen, nylon koepels, groot licht katoen en daarna zwaar katoen: de Waard Zilvermeeuw, gevolgd door Holtkamper Cocoon. En toen kwam 6 jaar geleden "het" moment: wij gaan over op een caravan. Toch wel, want gemak, luxe, warmte, etc, etc. De leeftijd inderdaad, want in die tijd ook net 50 geworden. En … maar eentje die het kon worden, geen enkele discussie, een Eriba Touring, liefst model Troll.
Intussen 6 jaar met enorm plezier aan het kamperen met de Troll. De goede tips zijn al gepasseerd, inderdaad niet op de pootjes, ventilatie (wij hebben geen vochtvreters o.i.d. in gebruik), wel de kussens wat losser plaatsen voor enige doorstroom. En zorg ten tijde van de stalling voor goede bandspanning.
Ik heb na aanschaf gekozen voor Trailermaxx (Maxxis) banden, reinforced, die houd ik standaard op 3 Bar. De originele Matadors moesten er snel af, daar teveel negatieve ervaringen over gelezen. Trailermaxx rijdt prima, nog nooit een lekke band gehad (afkloppen!), en de poolcirkel is in 2009 "gehaald" , om maar wat te noemen. Komend voorjaar de banden vervangen, ik denk dat het dezelfde worden.
Nog wel een tip tav. de onderzijde van de Touring: houdt het stalen frame goed in de gaten, inspecteer op roestvorming, want het frame is niet verzinkt, enkel gecoat. Ik heb vrij snel na aanschaf (mijn caravan was toen 6 jaar oud) de onderzijde laten onderhouden door een klein bedrijf in Druten, kan je de naam geven via PM. Roest werd verwijderd, tectyl (enkel de buitenste rand met frame) werd aangebracht. De onderzijde vloer moet blijven ademen, dus daar zeker geen tectyl, Eriba heeft een spuitbus met speciale coating daarvoor. Goed onderhoud onderzijde is het behoud van je Eriba.
Veel kampeerplezier toegewenst, en schroom niet bij lagere temperaturen erop uit te trekken. Het hefdak in combinatie met de kachel heeft bij ons nog niet tot een te koud interieur geleid, de ruimte is snel warm. Er zit bij ons dan wel ringverwarming in. Maar ook koken zorgt ervoor dat de ruimte snel opwarmt. Ik heb standaard twee gasflessen aan boord, ook wel lekker voor de kogeldruk.

Groeten, Tjerk
Subaru Forester SJ 2.0 2013 met Eriba Touring 540 GT 2003

janenrikie
Berichten: 25
Lid geworden op: do 5 feb 2015 10:51
Locatie: Bleiswijk

Re: wie wil er kritisch meekijken?

Bericht door janenrikie » do 5 feb 2015 15:50

Hallo Toine,

alsnog gefeliciteerd met die mooie Troll. Dat is een ding waar je lang en veel plezier van zult hebben. Ook ik heb geen nieuwe adviezen voor je, ze zijn eigenlijk allemaal al gegeven. Wel kan ik je vertellen dat een caravan een hobby is waar je altijd mee bezig kunt blijven. Iedereen heeft zo zijn eigen stokpaardjes en die moeten weer in de caravan worden aangebracht. Nou ja, zoiets houdt je van de straat zucht.gif

Jan
Subaru Forester 2.0, Eriba Feeling 470

Toine-eriba
Berichten: 32
Lid geworden op: vr 15 aug 2014 18:13
Locatie: Zuid-Holland

Re: wie wil er kritisch meekijken?

Bericht door Toine-eriba » do 5 feb 2015 17:17

We zullen het allemaal gaan meemaken. Na deze maand nog maar 1 maandje, en dan gaan we hem de eerste keer meenemen. Dat is het nadeel van vlak na het seizoen een caravan kopen. We hebben lang moeten wachten, maar het duurt nu niet lang meer!!!
Alleen nog ergens een paar gasflessen aanschaffen. Daar moet ik ook nog in duiken. Ik heb gezien dat er veel verschillende soorten en maten zijn, en ze moeten naast elkaar in de disselbak staan. Maar dat gaat ook vast goed komen.
Groeten,
Toine
Eriba Touring Troll 530 GT en Mercedes Benz 560SEL 1990 272pk

Toine-eriba
Berichten: 32
Lid geworden op: vr 15 aug 2014 18:13
Locatie: Zuid-Holland

Re: wie wil er kritisch meekijken?

Bericht door Toine-eriba » wo 9 sep 2015 21:50

Beste allemaal,
Na alle raad en advies die ik van jullie gekregen heb is het wel leuk om even te laten horen hoe het ons afgelopen zomer vergaan is, voor het eerst ge-caravand.
We zijn met ons vieren in drie dagen naar de Pyreneeën gereden en hebben daar een week gestaan op een leuke camping. Ik moet zeggen dat het wel even wennen was. Ten eerste het rijden op de snelweg. Ik ben erg voorzichtig begonnen, maar hoe verder we kwamen hoe minder gespannen ik werd. Ik heb zo tussen de 90 en 100 km/uur gereden, alleen bij inhalen heel soms 110 aangetikt. Gaandeweg kreeg ik steeds meer vertrouwen, en ging het voortreffelijk.
Het 'opzetten' (of hoe noem je dat bij een caravan?) was ook wennen. De eerste keer stond ik wel te hannussen met die mover om hem precies waterpas te krijgen. Maar na een paar keer doen bleek ook dat een fluitje van een cent.
Waar ik het meest aan heb moeten wennen in de kleine leefruimte in de caravan. Als je grote tenten gewend bent heb je in het begin het gevoel dat je je kont niet kunt keren. Ik was zelfs even bang dat het nogal tegen zou vallen. Maar dat bleek niet waar. Je moet gewoon opnieuw alles uitvinden, bijvoorbeeld als je elkaar in het smalle gangetje wilt passeren.
Na een weekje Pyreneeën zijn we afgezakt naar de Drôme, op een camping waar we al jaren iedere zomer een tijdje zijn. Daar heb ik ook de zij-flappen aan de luifel gemaakt. Ik had die dingen wel gezien onder de bank, maar nog nooit uitgevouwen. De vorige eigenaar had ze nog nooit gebruikt, en er ook niet zo mee te koop gelopen, dus ik had er geen beeld bij. Maar het was geweldig! Als je ergens wat langer staat heb je toch een stukje voor de caravan wat lekker beschut is voor zon en wind. Ik heb alleen de zijkanten er aan gemaakt, maar er is ook nog een voorkant bij. Die lijkt me handig bij slecht weer. Komt vast nog een keer van pas!
Wat we als het meest positief hebben ervaren is de ruimte die je hebt om spullen weg te bergen. En nog beter: alles heeft (en houdt!) een eigen plekje. Ik merkte ook dat we in de loop van de weken steeds meer ongebruikte ruimte kregen omdat alles steeds beter en logischer op zijn plek viel. Je bent gewoon veel minder aan het zoeken naar je spullen omdat alles een eigen plekje heeft. Mijn ervaring was dat je met de tent, zeker na weer een keertje verkassen, alles weer bij elkaar moet gaan zoeken. Dat is nu verleden tijd. HEERLIJK!
Kortom: we hebben ontzettend genoten. Het caravannen heeft de toch al hoge verwachtingen nog eens overtroffen. We vinden het het einde.
Paar fotootjes ter bevestiging blij.gif
P1070920 (Custom).JPG
auto + caravan.JPG
Op naar de volgende vakantie!!!
Groeten,
Toine.
Eriba Touring Troll 530 GT en Mercedes Benz 560SEL 1990 272pk

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: wie wil er kritisch meekijken?

Bericht door Micky » wo 9 sep 2015 22:03

RE.gif

thumbup.gif Toine, mooi verhaal om te lezen en grappig te zien hoe jullie evalueerden tijdens de reis, uiteraard is het even anders dan met de tent, maar tof om te zien dat jullie het heel mooi en fijn hebben gehad thumbup.gif

Toffe trekker ook trouwens mrgreen.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Plaats reactie

Terug naar “Eriba”