Eriba Touring 530 slingert

hermanVB
Berichten: 172
Lid geworden op: wo 10 jun 2009 08:06
Locatie: BE Mechelen
Contacteer:

Eriba Touring 530 slingert

Bericht door hermanVB » vr 25 apr 2014 10:30

Ik heb mijn Eriba Touring 530 van 2012 al met 3 verschillende auto’s getrokken.
-Peugeot 3008 1.6D
-Citroen Berlingo 1.6 benzine (model 2011)
-renault mégane 1.5D 110pk ,model 2013

Met alle 3 de auto’s vond ik het trekken dik tegenvallen.
De Peugeot was de beste. (en ook de zwaarste)
De Mégane is een ramp!
De auto zwabbert zelfs zonder caravan.

Toch heb ik zo mijn bedenkingen.
Ik monteerde vorig jaar een Alko anti-slingerkoppeling.
Dat gaf nagenoeg geen verschil.
Ook heb ik ruim een jaar geleden een caravanmover laten monteren.
Dit verlaagt het zwaartepunt, dus zou de stabiliteit ook ten goede moeten komen.
Ook niet dus.

Laatst reed ik naar Friesland.
Aan 108 per uur op de teller begon heel het boeltje plotseling zéér heftig te slingeren.
Dit zou aan deze snelheid echt niet mogen met een Eriba Touring.
De caravan is maar 2m10 breed en ongeveer 2m10 hoog.
Ik weet ook zeker dat de caravan niet overbeladen is.
Voortent leg ik bv steeds op de vloer en de bovenkastjes zijn nauwelijks gevuld.
Alle kleren en de meeste gebruiksspullen liggen in de auto.
Fietsen hebben we niet bij.

Op de caravan staan de standaard gemonteerde banden.
Ik hanteer steeds de voorgeschreven druk van 4bar.
Kogeldruk kijk ik steeds na en hou ik op 75kg.
Bandenspanning op de auto zet ik ook steeds iets hoger dan voorgeschreven.

Vorig weekend nog met z’n vieren in de auto met de caravan erachter.
Niet echt beter.

Zijn er nog Touring eigenaars die gelijkaardige ervaringen hebben?
Knaus Komfort 325

Gert B
Berichten: 81
Lid geworden op: do 1 apr 2010 17:32

Re: Eriba Touring 530 slingert

Bericht door Gert B » vr 25 apr 2014 11:35

Naar mijn ervaring heeft het toch met de belading te maken: waar leg je wat. Wij rijden met een Eriba Troll 510. Toen we de open piramide voortent nog meenamen, maakte het plaatsen van de stokken al uit. Op het kopse einde van de caravan zit dwars een opbergruimte waar die stokken prachtig inpasten. Het bracht de caravan wel tot slingeren. Het daarna tijdens het reizen plaatsen van deze stokken op de bodem tussen de wielen loste het probleem al op.

Tijdens het rijden plaats ik nu geen zware zaken achterin. De zitgroep achter is permanent opgebouwd als bed. Eronder ligt het reservewiel. Met een touwtje trek ik deze voor het rijden zover als mogelijk naar voren. De losse buitenstoelen en de tafel staan tussen de wielen in een zak, met een spin gefixeerd. Voorin staan 2 gasflessen. De kogeldruk is 60 kg.

Ik snap ook niet dat mensen met een Eriba Touring en een fietsenrek achterop veilig kunnen rijden.

Gert
Afbeelding
Eriba Troll 510GT-2002

Gert B
Berichten: 81
Lid geworden op: do 1 apr 2010 17:32

Re: Eriba Touring 530 slingert

Bericht door Gert B » vr 25 apr 2014 12:15

DIT FILMPJE blijft nog steeds erg verhelderend....

Gert
Afbeelding
Eriba Troll 510GT-2002

blefke
Berichten: 4592
Lid geworden op: zo 14 aug 2011 13:15

Re: Eriba Touring 530 slingert

Bericht door blefke » vr 25 apr 2014 12:19

RE.gif
108 km scratch.gif da mag nie in Nederland whistle.gif
En mocht je dan ook nog onverhoopt verkeerd beladen zijn, ja dan kan het wel eens fout aflopen.
Wellicht dat hulpveren voor de auto uitkomst bieden.
Ik ga ervan uit dat deze ook standaard op de caravan gemonteerd zijn, toch?

Probeer eens alle zware spullen in je auto te leggen.

Bij welke snelheid begint de combinatie vreemd te doen?
En heb je daar dan altijd last van ongeacht hoe je de caravan beladen hebt.
Probeer het anders eens zonder belading!

@ Gert goed filmpje ken hem al, maar altijd goed om je er weer aan te herinneren.
Zeker na het zien van het filmpje van vorige week waar een engels caravan slingert en uiteindelijk van de weg raakt.

Greetz,
Blefke

Gebruikersavatar
JanP
Berichten: 1458
Lid geworden op: wo 20 mei 2009 16:50
Locatie: Uithoorn a/d Amstel
Contacteer:

Re: Eriba Touring 530 slingert

Bericht door JanP » vr 25 apr 2014 12:25

Laatst reed ik naar Friesland.
Aan 108 per uur op de teller begon heel het boeltje plotseling zéér heftig te slingeren.

Een te hoge sneldheid icm.een verkeerd beladen caravan kan hele vreemde dingen doen met een caravan.
Een HOBBYist
Kia-Sportage + HOBBY 460 UFE De Luxe

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7777
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Eriba Touring 530 slingert

Bericht door Nimma » vr 25 apr 2014 14:34

Mijn Troll van 1996 max 1000kg heeft nog nooit geslingerd, sinds we er vanaf 2005 mee door Europa trekken, al vele 10-duizenden km's. Ook niet met 1 of 2 fietsen achterop; Alko erop of eraf maakt niks uit; rechts een zakluifel van 3.10m; 2 gasflessen voor in de box; kleding in de hangkast, bed altijd opgemaakt [tafel blijft altijd thuis].2 stoelen voor in de caravan en wat drank [van alles wat] een emmer met schoonmaakspulletjes en koffiezettertje rechtsvoor en links voor wat koffie en een paar blikjes, koffiemelk. in de bovenkastjes wat kleding, boeken, spelletjes, borden/glazen. Klein beetje water om je handen te wassen. Koelkast vol. In de bankkast rechts wat gereedschap en snoeren, links alleen de accu/lader v/d mover. De rest in de auto. Ook niet achter een Astra 2001 2.0 DTH.
Voorheen reed ik met een Touring Pan [max 750kg], zelfde belading en ook geen geslinger.
Ik rijd er 105km/u max. 110km/u mee, in Frankrijk waar dat kan.
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Fransosowitz
Berichten: 294
Lid geworden op: zo 16 dec 2012 20:10

Re: Eriba Touring 530 slingert

Bericht door Fransosowitz » zo 27 apr 2014 22:44

Vervelend probleem!
Wij hebben ook een Troll 530 (modeljaar 2013). Nu een dik jaar in bezit en een kleine 9000km mee gereden. Tot nu toe nooit geslinger mee gehad gelukkig. Maar wij rijden zelden harder dan 100km/h. Onze snelheid ligt meestal tussen de 90-95km/h. Als het slingeren alleen bij snelheden van ruim boven de 100km/h gebeurt, dan kun je naar mijn mening niet spreken van een technisch probleem... Is dit zo, of heb je ook problemen bij b.v. 90km/h?
Mocht je het rijgedrag willen verbeteren dan denk ik dat je toch nog eens kritisch naar de belading moet kijken (geen gewicht aan de achterkant gecompenseerd met extra gewicht voorin om een goede kogeldruk te krijgen b.v.?). Of (bij wijze van experiment) de kogeldruk nog iets verhogen?

Overigens vind ik het vreemd dat je een stabilisator los hebt moeten bijkopen. Dat is toch al een paar jaar standaard op een Troll 530? Overigens is (niet om de wijsneus uit te hangen hoor!) een Troll 530 met ingeklapt dak 226cm hoog (en niet 210cm).
Eriba Touring Troll 530 getrokken door een Kia EV6 AWD

PatrickvanW
Berichten: 75
Lid geworden op: vr 10 mei 2013 18:17
Locatie: Hoofddorp

Re: Eriba Touring 530 slingert

Bericht door PatrickvanW » ma 28 apr 2014 20:37

Gert B schreef:DIT FILMPJE blijft nog steeds erg verhelderend....

Gert
Tof filmpje zeg!!
Volvo V50 2.4 140 PK met een Beyerland 390D

kc
Berichten: 891
Lid geworden op: vr 11 nov 2005 14:59
Locatie: de Belgische Kempen

Re: Eriba Touring 530 slingert

Bericht door kc » di 29 apr 2014 13:27

Misschien eens de banden / wielen opnieuw laten balanceren ?
Of misschien is er bij 1 of 2 banden de "koordlagen" versleten.
Dat heb ik voorgehad bij mijn auto met banden van +/- 10 jaar oud met toch nog voldoende profiel.
Nieuwe banden en het soms opkomende zwabberen was weg.

Koen

graaf
Berichten: 1634
Lid geworden op: vr 17 apr 2009 22:31

Re: Eriba Touring 530 slingert

Bericht door graaf » di 29 apr 2014 14:08

@hermanVB
Idee!!??....
Ik lees dat je een Alko antislipkoppeling hebt laten monteren. Die hebben wij ook op onze huidige Troll 550, maar hij slingerde meer dan mijn eerdere Troll 530 en Familia 310. Toen ik verleden jaar vergat de koppeling aan te draaien bemerkte ik dat het niets uitmaakte. scratch.gif Ik heb de cups er uit gehaald omdat ik dacht dat die misschien versleten waren (6 jaar oud) maar er was geen zichtbaar verschil tussen de oude nieuwe cups. Bij de nieuwe cups zaten wel 4 stelringen van verschillende diktes en dat bleek de oorzaak. Mijn kogel is kennelijk iets kleiner dan de standaard 50 mm.
Ik heb de nieuwe cups teruggebracht (€38,00) en losse stelringen gekocht. Sindsdien werkt de stabilisator voortreffelijk. mrgreen.gif
Eriba Touring Troll 550 FEY met Peugeot 3008 1.6 THP Executive

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Eriba Touring 530 slingert

Bericht door Micky » di 29 apr 2014 18:19

RE.gif

maar dat helpt niet tegen slingeren schrik.gif de combi moet zonder dat de cups aangedrukt zijn, perfect stil rijden, anders is er iets niet goed :wink:
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Pino
Berichten: 1775
Lid geworden op: do 20 feb 2014 16:50
Locatie: Midden Nederland

Re: Eriba Touring 530 slingert

Bericht door Pino » di 29 apr 2014 23:15

Het is al eerder gemeld dat franse auto door hun comfortabele vering minder goed slingeringen uitdempen van een (wat zwaardere) caravan.
Ik heb zelf een tijdje een Megane als tweede auto gehad en heb daarop toen een sportievere verenset laten monteren. Wellicht is dat een tip wanneer je niet naar een zwaardere auto gaat.
En verder is 108 km/uur wel een flinke snelheid. Zou ik alleen doen met een flinke marge in het overgewicht van de trekauto vs de caravan.

Groeten, Arno
Hobby Premium 650 UFf getrokken door een Alpina D5 Biturbo

Gebruikersavatar
Beste Rob
Berichten: 452
Lid geworden op: zo 17 jun 2012 13:27

Re: Eriba Touring 530 slingert

Bericht door Beste Rob » wo 30 apr 2014 19:39

Hoe stabieler de combi hoe hoger de kritische snelheid. Blijkbaar is jouw kritische snelheid 108 km/hr.
Gelukkig ver boven de toegestane maximale snelheid. Dus je aan de maximale snelheid houden en het probleem is opgelost. Wat het extra gevaarlijk maakt is met deze voor jouw kritische snelheid een vrachtwagen inhalen, dat geeft extra risico op een geweldige slinger.
Skoda Octavia 1.4 TSI '17 - Hobby 500 KMFe '02

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Eriba Touring 530 slingert

Bericht door Micky » wo 30 apr 2014 19:57

RE.gif

Zo kortzichtig weer dit boos.gif

TS woont in Antwerpen en in België mag je 120 met een caravan, dus een persoonlijke mening doet er hier niet toe, het is niet boven de maximale snelheid en dus niet opgelost :wink:
Overigens zijn er meerdere landen waar je (ver) boven de 90 van Nederland mag, dus kom op, een beetje "out of the box" denken whistle.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

pd0bao40

Re: Eriba Touring 530 slingert

Bericht door pd0bao40 » wo 30 apr 2014 22:39

RE.gif Waarom zou de maximum kritische snelheid van een combinatie minstens gelijk moeten zijn met de maximumsnelheid in welk land dan ook ? Die kan toch best liggen op de hier gemeten snelheid van 108 km/u? Neem je hier genoegen mee en beperk je jouw maximum snelheid tot 105km/u dan heb nooit je ergens last van. Eventueel ga je gelijk sparen voor een snellere,zwaardere etc.trekauto waarmee je zo nodig wel sneller en verantwoord kunt rijden ? Natuurlijk moet ieder dat zelf weten, maar dat geldt toch ook voor degenen die, misschien door schade en schande, iets wijzer zijn geworden en zich weten te beperken tot een snelheid waarbij bestuurder en combi zich lekker vinden?
De max.snelheid in een land als Frankrijk is voornamelijk vastgesteld voor PA,s en met het liberte,egalite en fraternite als leidraad.Voorbeeld de max.snelheid in bochten: in NL kan oma van 90 jaar nog met de motor die bocht ronden, in F moet je goed kunnen sturen om met de aangegeven snelheid de bocht te nemen.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Eriba Touring 530 slingert

Bericht door Micky » wo 30 apr 2014 22:50

RE.gif ik schrijf helemaal niet dat die minstens gelijk moeten liggen, wel goed lezen hè ;)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

pd0bao40

Re: Eriba Touring 530 slingert

Bericht door pd0bao40 » wo 30 apr 2014 23:14

TS vermeldt in zijn onderschrift te rijden met een Megane, terwijl in zijn bericht staat dat: a)dit de slechtste trekker van
3 genoemde is en b) dat die wagen zelfs bij solo rijden al zwabbert.
Dan zou ik het voorlopig daarin zoeken tenslotte geeft dat de meeste resultaten : solo + met aanhanger rijdend.
Zelf monteerde ik eens MAD hulpveren en ondanks de -gekke- naam hielpen die mij uitstekend (was geen Megane) Jaap.

Gebruikersavatar
Bart-P
Berichten: 402
Lid geworden op: di 24 feb 2009 01:29
Locatie: Rijnmond

Re: Eriba Touring 530 slingert

Bericht door Bart-P » do 1 mei 2014 00:24

MAD hulpveren zijn heel goed. Nederlands product. Levenslange garantie.

Ik heb ze ook. Zou ze niet willen missen.
In bezit van een Peugeot 308SW 1.6 bluehdi (2015) met daarachter een Beyerland Vitesse 400-DV (2001). Voorheen een Beyerland Sprinter 350-DD (1996). Daarvoor een Paradiso (1989)

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Eriba Touring 530 slingert

Bericht door Micky » do 1 mei 2014 09:11

RE.gif

toch zal dit een slingerende caravan niet tegengaan.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Bart-P
Berichten: 402
Lid geworden op: di 24 feb 2009 01:29
Locatie: Rijnmond

Re: Eriba Touring 530 slingert

Bericht door Bart-P » do 1 mei 2014 09:17

Het maakt de achterzijde vd auto stijver.
En dat helpt het slingeren verminderen.
In bezit van een Peugeot 308SW 1.6 bluehdi (2015) met daarachter een Beyerland Vitesse 400-DV (2001). Voorheen een Beyerland Sprinter 350-DD (1996). Daarvoor een Paradiso (1989)

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Eriba Touring 530 slingert

Bericht door Micky » do 1 mei 2014 09:27

RE.gif


nee dat is geen slingeren van de caravan, dat is de op- en neer gaande beweging stugger maken bij het in-veren en voorkomt doorhangen, dit heeft niets met een slingerende caravan te maken :wink:
Slingering is overdwars en niet op- en neer en overdwars kunnen veren helemaal niets opvangen, stuggere banden wel.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Kasper

Re: Eriba Touring 530 slingert

Bericht door Kasper » do 1 mei 2014 09:43

RE.gif Als je slappe schokbrekers hebt en je auto gaat achterin daardoor zijwaartse bewegingen maken, brengt hij dat wel degelijk over naar de caravan en gaat de caravan slingeren.
Ik heb dat zelf een keer meegemaakt met een Nissan Sunny, met wat lading achterin ging die als dweil de weg over, dat lag wel aan de schokbrekers.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Eriba Touring 530 slingert

Bericht door Micky » do 1 mei 2014 09:53

RE.gif

Sorry, maar dat is niet waar, door slappe schokbrekers (ik denk dat je veren bedoelt want slappe schokbrekers zijn defect) krijg je absoluut geen zijwaartse bewegingen, die gaan alleen op- en neer, (google anders even op de werking van achterwiel ophangen, kan heel verhelderend zijn :wink: )

Versleten schokbrekers zorgen ervoor dat de banden de weg niet meer goed volgen, dit kun je ook zien dan dansen de achterwielen, in dit geval "glijd" je auto dus een beetje over het wegdek en kan idd een vergelijkbaar gevoel veroorzaken, maar dan krijg je ook "vlakke" plekken in het profiel van de band (alsof er hapjes uitgenomen zijn), in dit geval praten we echt over een defect aan de auto.

Overigens zou in het laatste geval een goed beladen en rijdende caravan ook niet moeten gaan slingeren hoor.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Eriba Touring 530 slingert

Bericht door Micky » do 1 mei 2014 10:11

RE.gif

Het kan wel invloed hebben als het gene wat erachter hangt niet in balans is en dus wil slingeren, aangezien de kont van de auto geen goed contact houd met het wegdek door de "dansende banden" kan dus een slingerende caravan de kont makkelijker opzij duwen, maar ook dan helpen de voorgestelde veren niets en moet je gewoon je auto laten repareren.

Maar we raken nu wel van het pad af, TS geeft immers aan bij 3 auto's dit probleem te hebben, dus defecte schokbrekers zijn hier niet in beeld.


Edit, Borm, je hebt je post verwijderd waar ik op reageer scratch.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Kasper

Re: Eriba Touring 530 slingert

Bericht door Kasper » do 1 mei 2014 10:39

RE.gif Ja dat komt omdat ik het laatste regeltje van jou niet had gelezen en zodoende niet wou doorzeuren. mrgreen.gif Sorry.
Maar waarschijnlijk heb je gelijk het zal toch wel aan de belading liggen, die is heel vaak bepalend.

Plaats reactie

Terug naar “Eriba”