Eriba Touring 530 slingert

Veek

Re: Eriba Touring 530 slingert

Bericht door Veek » di 6 mei 2014 14:12

Nu voor de tweede keer op lang weekend met onze De Reu Casbah (370kg/3m lang).
Deze trek ik met een kia venga 1.4benzine, op 110km (wat in BE) kan begint deze ook te slingeren. Deze snelheid is idd een inhaalsnelheid en geen cruisesnelheid.

Mijn belading is een standaard voor 2 personen. In de twee achterste bakken heb ik zo goed als niets liggen. Kleerkast heeft de kleren en de dekens, kookstel heeft paar potten en servies. Bovenste kastjes zijn leeg. Mijn kastje onder de treinbank heeft wat kleine spullen, zoals snoeren, grondzeil, gereedschapskit. De disselbak draagt een groene gasfles en een kleinere campingaz.

De geladen ijskast en voortent en stokken liggen op de wielas en de stoelen en tafels in de auto.

Bandenspanning 3bar autobanden op 2,6bar.

Slingert vaak boven de 110km.

Achter een skoda yeti 2.0 tdi met dus ook een hogere trekhaak slingert dit niet.

Ik denk dus dat ik aan het gewicht moet kijken van de trekauto...

wolf
Berichten: 1638
Lid geworden op: vr 11 nov 2011 22:35
Locatie: bij Father Damien

Re: Eriba Touring 530 slingert

Bericht door wolf » di 6 mei 2014 17:16

misschien een domme vraag: kan de vorm van de achterkant van de auto ook niet "bijdragen" tot slingergevoeligheid van de caravan?
(tgv luchtwervelingen)
Rapido Golf 380 1993 met deur links;
Eberspacher verwarming.

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Eriba Touring 530 slingert

Bericht door Ab » di 6 mei 2014 18:14

Nee, niet echt. (hoewel het misschien toch wel een kleine rol zou kunnen spelen)
Wat wel veel verschil maakt, is de afstand van hart kogel tot hart achteras.
Hoe langer deze afstand, hoe slechter voor het rijgedrag.
Daar is echter niks aan te veranderen.
Een zware auto gaat ook veel beter met een caravan om dan een lichtere..maar dat mag algemeen bekend zijn.

Een langere caravan heeft ook meer impact op het slingeren dan een korte caravan.
Hoewel de Eriba 530 niet echt zwaar te noemen is, is het toch een forse caravan.
Dit afgezet tegen een vrij lichte auto, is niet echt een ideale combinatie.
Het enige wat hier aan te doen is, is toch de snelheid beperken.
Want ook dat is een faktor die meespeelt.
Uiteraard afgezien van een goede belading, want dat is gewoon een must.

http://www.caravantrekker.nl/algemeen/slingeren.php
http://www.caravantrekker.nl/algemeen/s ... ervolg.php
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Eriba Touring 530 slingert

Bericht door Micky » di 6 mei 2014 20:14

RE.gif

Niet alleen aan de kogeldruk, elke combi heeft zijn kritische snelheid, waarbij de boel gaat slingeren.
1 dus altijd de kogeldruk checken en zo hoog mogelijk houden, maar let zeker ook op de verdeling van de belading, dus eea corrigeren door extra gewicht helemaal achterin of voorin te gooien werkt niet goed, zware spullen onderin de caravan, zie de as als een magneet voor zware spullen, al het zware spul zo dicht mogelijk ernaartoe.
Welke C5 is het, 1500kg is veel voor het "oudere" model C5, deze auto is niet zo zwaar ik vraag me af of de caravan al niet zwaarder is dan de auto, de passat is gewoon een hele goede en zware trekker komt het gewicht van de caravan in de buurt van de auto, dan moet je gewoon echt naar de snelheid gaan kijken.
Hebben ze fietsen buiten aan de caravan hangen?

Mijn schoonouders hebben een ouder model c5 2.2HDI automaat en die mag maar 1200KG trekken (in Belgie).
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Eriba Touring 530 slingert

Bericht door Micky » di 6 mei 2014 20:53

RE.gif

Dat is niet gewoon hoogteregeling, maar hydropneumatische vering (lucht (gas) en olie) daar kun je geen hulpveren onderzetten, maar sterker nog dat wil je niet want het brengt het complete comfort om zeep, eigenlijk hetzelfde als vloeken in een kerk, dat hij soepel veert is ook helemaal geen probleem voor een caravan, wat je eventueel met de vering kunt doen is hem gewoon in de sportstand zetten daardoor veert hij stugger en bereik je het zelfde als progressieve vering doet bij dieper inveren, zonder caravan rij je dan uiteraard gewoon in de comfortabele stand thumbup.gif

Punt blijft welk type C5 praten we hier over, want de eerste is compleet anders dan de huidige, het laatste model is zelfs meestal zonder deze heerlijke vering geleverd.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7777
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Eriba Touring 530 slingert

Bericht door Nimma » di 6 mei 2014 20:57

Na het meeliften van andere vragenstellers misschien even terug naar TS, want die is inmiddels afgehaakt met zijn Troll.
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

wolf
Berichten: 1638
Lid geworden op: vr 11 nov 2011 22:35
Locatie: bij Father Damien

Re: Eriba Touring 530 slingert

Bericht door wolf » di 6 mei 2014 21:15

RE.gif als zijn Troll afgehaakt is, zal ze alvast niet meer slingeren. knipoog.gif mrgreen.gif blij.gif
Rapido Golf 380 1993 met deur links;
Eberspacher verwarming.

stn
Berichten: 436
Lid geworden op: do 16 aug 2012 20:51

Re: Eriba Touring 530 slingert

Bericht door stn » di 6 mei 2014 21:21

Mijn ouders hebben de touring 550 gehad en verkocht vanwege dit probleem. Er was niet mee te rijden, zelfs bij 90 per uur begon hij al te slingeren, drama. Vanalles geprobeerd, uiteindelijk ingeruild.
Je hebt caravans
En je hebt Fendt
Fendt Saphir 470 TF Simpark handmatig mover, Toyota Rav 4 executive business 2.0 vvt-i 4WD CVT.

Plaats reactie

Terug naar “Eriba”