lekkages Eriba Touring Troll

Plaats reactie
eriba

lekkages Eriba Touring Troll

Bericht door eriba » vr 24 mei 2013 22:43

In 2007 kochten wij een nieuwe Eriba Touring Troll 530. Totale prijs circa € 19.000. (Huidige prijs € 22.500). Aanvankelijk waren we tevreden over de caravan. In juni 2011 constateerden we vochtschade aan de binnenzijde van de voorwand. De schade is onder garantie door de dealer gerepareerd. Het binnenwerk aan de wand is vervangen en aan de voorzijde werd nieuwe kit aangebracht. Op mijn vraag of er op andere plaatsen verdere vochtschade zou kunnen gaan ontstaan werd ontkennend geantwoord. De afkitting van de gehele caravan zou namelijk naar mijn mening wel eens slecht kunnen zijn. De kwaliteit van de afdichtingen van de (vele) naden zou volgens de dealer echter goed zijn; het was onbegonnen werk om alle lijsten en ramen voor controle te demonteren. Ik heb hier helaas op vertrouwd. In mei van dit jaar (2013) ontdekten we echter na vele regenbuien wederom vochtschade; nu aan de achterzijde.
Het zal duidelijk dat Eriba ondanks de hoge aanschafprijs geen kwaliteit kan waarmaken, ook mede gezien het feit dat mij is gebleken dat bij andere kopers zich ook herhaaldelijk kwaliteitsproblemen voordoen. Conclusie: een Eriba is in vergelijking met andere merken veel te duur omdat de vermeende en de door de dealers gepresenteerde kwaliteit niet wordt waargemaakt.
De caravan is met de waterschade aan een Eriba-dealer verkocht. We hebben elders een Dethleffs gekocht die voor een veel lagere aanschafprijs hetzelfde of zelfs meer comfort biedt.

tigra

Re: lekkages Eriba Touring Troll

Bericht door tigra » za 25 mei 2013 10:50

heb je er ook foto's van, van de lekkages en de slechte kitnaden ?

Fransosowitz
Berichten: 294
Lid geworden op: zo 16 dec 2012 20:10

Re: lekkages Eriba Touring Troll

Bericht door Fransosowitz » za 25 mei 2013 10:57

Vervelende ervaring!

Is tijdens de jaarlijkse vochtmeting nooit iets afwijkends gevonden?

Vooropgesteld dat mijn mening, net als die van jou, gekleurd is vind ik de conclusie niet terecht. Elk merk en type heeft zijn problemen. En op internet (aangenomen dat je daar andere berichten gelezen hebt) lees je vooral de klachten en de positieve ervaringen veel minder. Internet kan een bevestiging geven dat je eigen klacht meer voorkomt. Maar het kan in de meeste gevallen geen betrouwbaar beeld geven van de werkelijke omvang. Welk percentage van de gebouwde Eriba's in dezelfde periode heeft dezelfde klachten? Als het probleem (te) veel voorkomt zal er ongetwijfeld wat mis zijn geweest met de montage, kwaliteitscontrole e.d. Dat zal ik niet ontkennen. Maar om door je eigen ervaring en wat berichten van andere bezitters te stellen dat Eriba zijn kwaliteit niet kan waarmaken gaat mij te ver.

Dat een Dethleffs meer comfort kan bieden voor minder geld zal voor bepaalde mensen ongetwijfeld waar zijn. Zelf hebben wij de Troll niet uitgekozen omdat die het meeste comfort voor de euro's biedt. We hebben deze o.a. uitgekozen voor de indeling, uitrusting, looks, stroomlijn en de kwaliteitsindruk van modeljaar 2013 dat wij zochten. Of die kwaliteitsindruk ook werkelijk waargemaakt wordt in de loop der jaren zullen we gaan merken!

Veel plezier met de Dethleffs!
Eriba Touring Troll 530 getrokken door een Kia EV6 AWD

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: lekkages Eriba Touring Troll

Bericht door Micky » za 25 mei 2013 13:04

RE.gif

ik sluit me hier volledig bij aan
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7777
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: lekkages Eriba Touring Troll

Bericht door Nimma » za 25 mei 2013 16:53

Mijn Troll is van 1996. Nooit problemen gehad met vocht als hierboven gemeld. Ik weet wel dat de fabrIcage plaats niet dezelfde is als de huidige modellenserie. Zal het daar aan liggen?
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

hermanVB
Berichten: 172
Lid geworden op: wo 10 jun 2009 08:06
Locatie: BE Mechelen
Contacteer:

Re: lekkages Eriba Touring Troll

Bericht door hermanVB » ma 27 mei 2013 11:02

Ik heb begin 2012, na aanschaf van een nieuwe Eriba Touring 530 moeten vaststellen dat de caravan erg slordig werd afgekit.
Er werd één of andere kleverige substantie gebruikt waar ook allerlei vuil in blijft plakken.
Beetje een afknapper voor een caravan uit deze prijsklasse. :(
Bij de eerste jaarlijkse vochtmeting werden geen bijzonderheden vastgesteld maar ik hou het toch erg in de gaten.
Los daarvan zie ik me toch echt geen andere caravan dan een Touring aanschaffen.
Als er geen Touring bestond zou ik eerder nog een handige kampeerwagen kopen...
Knaus Komfort 325

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: lekkages Eriba Touring Troll

Bericht door Micky » di 28 mei 2013 00:01

RE.gif

dat slordige afkitten en kleven hoort bij een caravan (kit loopt een beetje uit bij warmte waardoor er ook bobbels in de kit kunnen ontstaan (geen bellen bedoel ik)), de kit blijft ook zacht/vloeibaar, dit hoort gewoon zo thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

hermanVB
Berichten: 172
Lid geworden op: wo 10 jun 2009 08:06
Locatie: BE Mechelen
Contacteer:

Re: lekkages Eriba Touring Troll

Bericht door hermanVB » di 28 mei 2013 06:42

RE.gif
Bedankt, Micky!
Fijn om weten. Zorgen om niets dus.
Knaus Komfort 325

graaf
Berichten: 1634
Lid geworden op: vr 17 apr 2009 22:31

Re: lekkages Eriba Touring Troll

Bericht door graaf » ma 8 jul 2013 11:25

Misschien is het raadzaam de kitzomen van de Eriba jaarlijks te inspecteren. Bij mijn vorige Troll wel eens een aluminium sierlijst er af gehaald omdat er op bepaalde plaatsen in het geheel geen kit leek te zitten. Als je die lijst er af trekt, ben je wel genoodzaakt de kit te vervangen omdat er geen aaneengesloten kitzoom meer is bij terugmontage.
Uit mijn werk kende ik "Ad-heseal" van Innotec. Deze kit komt uit de autoindustrie en heeft indrukwekkende eigenschappen qua hechting en rekbaarheid. (met deze kit worden autoruiten in de carrosserie gelijmd). Deze kit is erg moeilijk te verwerken; daar heb je een huplvloeistof voor nodig die "seal & bound remover" genoemd wordt. Maar als hij eenmaal zit, blijft hij decenia waterdicht.
Eriba Touring Troll 550 FEY met Peugeot 3008 1.6 THP Executive

eriba

Re: lekkages Eriba Touring Troll

Bericht door eriba » di 13 aug 2013 20:54

Dat de kwaliteit van de Eriba Tourings die in de jaren vanaf ongeveer 2004 tot en met de faillissementsdatum van Hymer France (november 2009) te wensen over laat is mij inmiddels wel duidelijk. Naast de ernstige lekkages van onze eigen 6 jaar oude Troll heb ik gedurende de afgelopen vakantieperiode diverse eigenaren van Tourings gesproken. Ook hierbij was bij enkelen sprake van ondermeer vochtschade als gevolg van slechte afkitting of van te kort of scheef afgesneden aluminium beplating. In één geval was zelfs geen kit aangebracht waar deze wel aanwezig behoort te zijn. Het gaat hierbij in hoofdzaak om Tourings uit de productieperiode 2004 tot en met 2009. Het verbaast dan ook niet dat klantontevredenheid uiteindelijk tot een faillissement heeft geleid.
Overigens is mij opgevallen dat op de website van Eriba (Eriba.nl) het forum plotseling is verdwenen. Kennelijk bestond bij de importeur en/of bij de dealers weerzin tegen het feit dat hier ook met regelmaat klachten over de kwaliteit van Eriba werden geuit en niet alleen met betrekking tot de Franse productie maar ook tot de in Duitsland voortgezette productie.
Advies: ik zou nooit een gebruikte (en veel te dure) Touring kopen uit de periode 2004 tot en met 2009 en laat je niets wijsmaken door gelikte verkooppraatjes. Ben ook kritisch met betrekking tot nieuwe Tourings, waarvan de verkoopprijs aanzienlijk hoger is dan die van andere caravans en waarbij je jezelf dient af te vragen of daarbij sprake is van een goede prijs/kwaliteitverhouding.

Fransosowitz
Berichten: 294
Lid geworden op: zo 16 dec 2012 20:10

Re: lekkages Eriba Touring Troll

Bericht door Fransosowitz » wo 14 aug 2013 20:58

Misschien zijn het goed bedoelde adviezen, maar ik vind je verhaal toch vooral gekleurd door je eigen zure ervaring.
Ja, er zijn meer Tourings met problemen. Maar er rijden er ook genoeg rond waarbij geen problemen zijn.
Kritisch moet je altijd blijven. Zondermeer! Maar laat iedereen nu zelf bepalen wat voor hem/haar de geschikte caravan is. Niet iedereen kijkt voornamelijk naar de prijs/kwaliteitsverhouding! In mijn ervaring zijn het juist de Touring eigenaren die een Touring kopen voornamelijk vanwege de uitstraling. Niet omdat die het meeste waar voor het geld biedt.

Als ik puur naar mijzelf kijk had ik hoogst waarschijnlijk geen caravan gehad als de Touring niet bestond. Mijn interesse is namelijk gewekt door in eerste instantie het uiterlijk. De rest kwam daarna pas.

Het forum vann Eriba.nl is trouwens nog steeds in de lucht. Dus ik denk dat je een verkeerde url gebruikt. Of net pech heb gehad dat het forum tijdelijk niet bereikbaar was. Ook hier bekruipt me het gevoel dat je te snel conclusies trekt a.d.h.v. je eigen ervaringen.
Eriba Touring Troll 530 getrokken door een Kia EV6 AWD

Fam de Goeij
Berichten: 423
Lid geworden op: za 28 nov 2009 14:08
Locatie: lage vuursche

Re: lekkages Eriba Touring Troll

Bericht door Fam de Goeij » do 5 dec 2013 15:22

Sorry maar ook wij moeten ons aansluiten bij lekkage ervaringen met Eriba Tourings.
Onze eerste Eriba Touring caravan na 10 jaar een probleemloze Predom :wink: gehad te hebben ,was een nieuwe (dure!' ) touring Puck .Het kleintje met de paarse streep opzij zag er schattig uit maar was na 5 jaar lek op meerdere plaatsen :oops: . Vochtinspecties waren gedurende de hele garantie periode uitgevoerd. De dealer waar we hem gekocht hadden gaf in overleg met de importeur het aankoopbedrag terug op inruil op een nieuwe een maatje grotere Puck L :lol: . daarvan werd na 2 jaar het voorraam opnieuw gekit omdat er water binnen kwam . de derde en laatste touring was een Puck 230 GT ,geweldige indeling met fraaie grote hoek keuken . Helaas had deze ook wat problemen en was hij door mijn rugklachten iets te kompakt in gebruik. Ik vermoedt ook dat de Eriba Tourings gebouwd in die tijd inderdaad met de Franse slag in elkaar gezet werden . De oudere meer beige gekleurde Tourings met rode band in Duitsland gefabriceerd waren volgens vele eigenaren van zo,n wagen probleemloos. Maar als volgwagen en kwa wegligging zijn ze uitstekend die tourings van Eriba thumbup.gif
De caravan van een ander merk daarna gaf ook niet veel geluk .........of wij zijn voor pech geboren ?
Maar nu hebben we vanaf 2010 een Hobby 400SF excellent waar we gelukkig wel veel plezier van hebben .Met ook een fijne dealer en dat scheelt ook heel veel volgens ons. kus.gif

Gebruikersavatar
evershg
Berichten: 205
Lid geworden op: ma 22 feb 2010 15:08
Locatie: Noord Holland

Re: lekkages Eriba Touring Troll

Bericht door evershg » do 5 dec 2013 19:09

Fransosowitz schreef:Misschien zijn het goed bedoelde adviezen, maar ik vind je verhaal toch vooral gekleurd door je eigen zure ervaring.

En wat dacht je van alle disselklep problemen van diverse andere Eriba modellen?
Ook een kwestie van pech, of slechte constructie/materiaal van een héél duur caravan merk, dat denkt dat ze de RR van de caravan branche zijn?
En oh ja! ik heb er ook een van dit merk.
Eriba nova 540 SL,2011(Helaas verkocht)
Wegens helaas niet meer met de caravan weg, ook maar een kleinere auto aangeschaft

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7777
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: lekkages Eriba Touring Troll

Bericht door Nimma » do 5 dec 2013 19:23

Hier geen klachten :lol: en tevreden met het ouwe ding thumbup.gif
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

driver
Berichten: 568
Lid geworden op: wo 24 aug 2011 21:37
Locatie: Antwerpen

Re: lekkages Eriba Touring Troll

Bericht door driver » do 5 dec 2013 20:12

Hier ook een heel tevreden gebruiker van een Eriba, gelukkig van na de Franse periode. Ik kan de ontevreden gebruikers echter goed begrijpen, als ik de verhalen lees. En zeggen dat de oude Eriba Tourings een ijzersterke reputatie hadden, maar weinig modellen waar je zoveel old-timers van ziet. Sommige hebben gigantisch veel km afgelegd, en zijn nog in topconditie. Spijtig hoe vijf jaar onzorgvuldige productie zoiets om zeep kan helpen.

Fam de Goeij
Berichten: 423
Lid geworden op: za 28 nov 2009 14:08
Locatie: lage vuursche

Re: lekkages Eriba Touring Troll

Bericht door Fam de Goeij » vr 6 dec 2013 07:44

RE.gif
Bij het bovenstaande sluit ik mij volledig aan. thumbup.gif

Maar de afleveringsbeurt van de dealer is mede bepalend voor het merendeels probleemloos op vakantie gaan !
En ook dat blijft mensen werk waarbij fouten gemaakt kunnen worden :( .(maar ook weer zonder gemopper :lol: kunnen deze fouten of vergeten zaken worden hersteld ! dat is de echt goede dealer thumbup.gif )

pieter
Berichten: 95
Lid geworden op: wo 6 jul 2011 19:48
Locatie: (zh)

Re: lekkages Eriba Touring Troll

Bericht door pieter » vr 6 dec 2013 20:17

Hier ook een tevreden Eriba Puck eigenaar 22 jaar in bezit,en nog steeds water dicht.
Austin 1300 GT (1971) Eriba Familia (1991) citroen 1.6 automaat (2008)

eriba

Re: lekkages Eriba Touring Troll

Bericht door eriba » zo 16 feb 2014 20:50

De Eriba Touring Troll met lekkages is opgekapt en staat nu te koop bij Eribadealer Witoma te Kruisstraat (Rosmalen) Ziet er van binnen weer prachtig uit. Achterwand hersteld. Nu is het wachten op de volgende lekkage (in een van de zijwanden?) Hoe is het gesteld met het frame? De opgetreden roest aan het frame zie je in de showroom natuurlijk niet.

nolga

Re: lekkages Eriba Touring Troll

Bericht door nolga » ma 8 jun 2015 11:02

Na aankoop van onze nieuwe Eriba exciting 471 in mei 2012, best wel veel kwaliteit gerelateerde montage- en afwerkingsklachten. Het gaat te ver om alle klachten hier op te sommen. Grootste klacht is de zeer matige afwerking van interieur en exterieur van de caravan en de regenlekkage ter hoogte van de ramen. Na twee lekkages en drie bezoeken aan de dealer, blijkt dat er verkeerde raamrubbers af fabriek zijn gemonteerd. Alle raamrubbers zijn inmiddels vervangen door raamrubbers van de juiste breedte maar de sporen zijn reeds zichtbaar. We waren van mening dat Eriba een A-merk zou zijn maar zowel de verkopende dealer alsook de after sales van Eriba laten het afweten. Onze rechtsbijstandverzekering heeft kennelijk ervaring, want deze gaan de strijd niet aan en betalen ons een vergoeding om de caravan tot een acceptabel niveau, elders te laten herstellen. We verlangen soms best wel naar onze probleemloze Sterckeman.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: lekkages Eriba Touring Troll

Bericht door Daphne » ma 8 jun 2015 14:00

nolga schreef:We waren van mening dat Eriba een A-merk zou zijn
Jullie Exciting is geen tradiotionele Eriba maar een LMC, waar deze Exciting ook wordt gebouwd. Als je in een LMC stapt, zul je de overeenkomsten zien. Wat overigens niet wil zeggen dat de caravan daardoor minder is afgewerkt en dat de aftersales slecht is.

Wij zijn toen de Exciting uitkwam naar de dealer gegaan om te kijken of dit de opvolger van onze caravan zou kunnen worden. Want zo wordt deze namelijk wel gepresenteerd. Onze caravandealer heeft deze caravan voor ons afgeraden omdat het niet is wat wij van Eriba verwachten.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

lucas22
Berichten: 8
Lid geworden op: za 16 mei 2015 15:05

Re: lekkages Eriba Touring Troll

Bericht door lucas22 » di 16 jun 2015 16:43

De Tourings zij een tijdje in Frankrijk geproduceerd. Dit was geen succes, veel problemen, beduidend mindere kwalitieit.
Tegenwoordig worden alle Tourings weer in Duitsland geproduceerd en is de kwaliteit weer top!

Je algemene opmerking dat Eriba's niet beter en degelijker zijn dan vele andere merken, daar ben ik het niet mee eens. Vergelijk bijv. de kwaliteit en bouw van de kastjes enz. maar eens met anderen, wereld van verschil. Eriba is de prijs zonder meer waard.
De exemplaren die in Frankrijk gebouwd zijn, bleven helaas achter qua degelijkheid. Dus dan heb je gelijk.

Frits

Re: lekkages Eriba Touring Troll

Bericht door Frits » za 19 sep 2015 21:28

Ik heb ook een Franse Eriba Touring,
Ik dacht dat ik Duitse degelijkheid had gekocht wist niet dat deze in Frankrijk was gemaakt.
Voor de electrische bedrading zijn niet de juiste kleuren voor gebruikt. Onder de caravan lagen de draden open en blood aangesloten. Gevolg kortsluiting in de verlichting, rem,richtingaanwijzers. Lekkage in de caravan. Lekkage via de achterverlichting en het water liep de caravan in, de zittingen waren doordrenkt. De caravan dealer is failliet. Eriba heeft het erbij laten zitten. Hiervoor had ik een Caravelair die er ombekend staan dat ze gauw lekken, dat had ik dus ook, de vloer zakte door, het dakluik is er onderweg afgevlogen, dus dacht ik met de Eriba die problemen niet te hebben. Dit was dus valse hoop. Ik hoop er nog een paar mee te kunnen doen, gezien mijn leeftijd. Het is absoluut geen A merk te noemen waar ik wel voor betaald heb.
De caravan is nu 11 jaar oud, ik zou hem niet particulier durven te verkopen.

Dit zijn mijn ervaringen met de Eriba, helaas niet positief.
Frit van Embden

pieter
Berichten: 95
Lid geworden op: wo 6 jul 2011 19:48
Locatie: (zh)

Re: lekkages Eriba Touring Troll

Bericht door pieter » za 19 sep 2015 23:05

Gelukkig andere ervaring met Eriba Touring,23 jaar een Puck gehad kwam ook uit Frankrijk was half jaar oud toen ik hem kocht van een caravan bedrijf,en nooit een probleem gehad buiten de normale dingen zoals oploop remdemper (weet even de juiste naam niet) Puck was van 1990 rijd nu in Engeland rond en de eigenaars zijn ziels gelukkig,nu hebben wij een ander touring gekocht ook van 1991 een Familia en die is ook goed,eerlijk gezegd weet ik niet zeker of deze ook uit Frankrijk komt ik neem aan van wel gezien het jaartal. Gr Piet.
Austin 1300 GT (1971) Eriba Familia (1991) citroen 1.6 automaat (2008)

catreedan
Berichten: 24
Lid geworden op: do 2 apr 2015 11:05

Re: lekkages Eriba Touring Troll

Bericht door catreedan » zo 10 jan 2016 12:52

Zoals eerder vermeld,denk ik dat uw caravan toendertijd in Frankrijk gemaakt is en daar zijn heel veel klachten van betreffende lekkage.
HYMER heeft niet voor niets de fabriek aldaar gesloten om de productie in 2010 in Duitsland weer te doen opstarten.
Indien de sloten op de disselbak horizontaal staan is deze caravan in Frankrijk gebouwd

Plaats reactie

Terug naar “Eriba”