Feeling 470

Plaats reactie
EdWo
Berichten: 200
Lid geworden op: zo 5 okt 2008 11:28
Locatie: Apeldoorn

Feeling 470

Bericht door EdWo » wo 17 apr 2013 22:04

Omdat we een voorkeur hebben voor twee aparte bedden en een zo compact mogelijke wagen,is deze caravan (de Feeling 470 dus) een serieuze kandidaat geworden.Wat we ons wel afvragen is of het hefdak niet een zware klus is om op te zetten of te sluiten ( voor een 65 plusser),immers deze wagen heeft een tamelijk groot hefdak.In de showroom ben ik altijd een beetje argwanend of er geen "speciale maatregelen"zijn genomen door de dealer om eea wat makkelijker te laten verlopen.Zijn er bij de forummers (Diny!) meningen over? Ed.
Volkswagen Sportsvan (geen caravan meer)

Diny
Berichten: 3876
Lid geworden op: di 10 jul 2012 21:14
Locatie: Veenendaal

Re: Feeling 470

Bericht door Diny » wo 17 apr 2013 22:26

Hallo EdWo,
Diny 'hapt' uiteraard snel; tenslotte ben ik Feeling fan.
Het hefdak geeft absoluut geen probleem bij uitzetten of inklappen. Ik kan het alleen af, ook al ben ik inmiddels 70+. En voorts heb ik weinig kracht in mijn armen, gevolg van te veel klussen.
Met z'n 2en is het natuurlijk makkelijker. Wel oppassen dat het doek goed zit, dus goed zichtbaar als het dak dicht zit.
Er zit inmiddels wel een nieuwe telescoopveer in, want het dak helde iets naar een kant.
Hoewel je er niet naar vroeg: bijkomend voordeel van een hefdak is, dat als je niet echt lang bent het hefdak niet omhoog hoeft.Wij stonden anderhalve week geleden op een camping en omdat het ijskoud was met een behoorlijk harde wind ging het hefdak naar beneden. Het bleef veel behaaglijker warm.
Het enige waar je wat kracht bij nodig hebt is om de haken van het dak in de ogen te trekken. Maar het lukt zonder problemen.
Succes met de overwegingen. Het is een fijne caravan blij.gif

EdWo
Berichten: 200
Lid geworden op: zo 5 okt 2008 11:28
Locatie: Apeldoorn

Re: Feeling 470

Bericht door EdWo » wo 17 apr 2013 22:34

Dank voor je super snelle reactie! We zijn erg blij met je positieve reactie!
Ed.
Volkswagen Sportsvan (geen caravan meer)

driver
Berichten: 568
Lid geworden op: wo 24 aug 2011 21:37
Locatie: Antwerpen

Re: Feeling 470

Bericht door driver » wo 17 apr 2013 23:24

Hallo Ed, onze ervaringen zijn dezelfde als die van Diny. Het hefdak openen is geen enkel probleem, helemaal niet te zwaar. Dit is onze eerste hefdak caravan, maar we zouden geen andere meer willen.
Wij hebben het hefdak nog nooit naar beneden gedaan tijdens gebruik, voor mij is het ook iets te laag. De wanden en de vloer van de Feeling zijn erg goed geisoleerd, en naar onze ervaring maakt het stukje doek bovenaan niet zo veel uit, de caravan is heel makkelijk warm te krijgen. Met Pasen waren we in de Eifel, 's nachts tot -8°C en overdag lichte vriestemperaturen met koude noordenwind de eerste dagen. De laatste dagen overdag een winterzon met licht positieve temperaturen, en alleen daarmee was het zonder verwarming 22 graden in de caravan.

Diny
Berichten: 3876
Lid geworden op: di 10 jul 2012 21:14
Locatie: Veenendaal

Re: Feeling 470

Bericht door Diny » za 20 apr 2013 23:02

RE.gif
Zo te lezen heb je de kachel vrij lang aangehad. Gebruik je een opzetstuk op de kachelpijp?

EdWo
Berichten: 200
Lid geworden op: zo 5 okt 2008 11:28
Locatie: Apeldoorn

Re: Feeling 470

Bericht door EdWo » zo 21 apr 2013 11:18

Sinds afgelopen vrijdag zijn wij er uit.De Feeling nog eens goed bekeken evenals het bijbehorende prijskaartje (er moet o.a.ook een Alko Mammut mover onder omdat onze huidige Reich mover,niet onder het lage chassis van de Feeling past) De definitieve keus is nu gevallen op de Sprite Alpine Sport 370EK.
Wij hopen hier nog veel plezier aan te beleven,Ed
Volkswagen Sportsvan (geen caravan meer)

Diny
Berichten: 3876
Lid geworden op: di 10 jul 2012 21:14
Locatie: Veenendaal

Re: Feeling 470

Bericht door Diny » zo 21 apr 2013 11:23

RE.gif
Gefeliciteerd met jullie aankoop aflower.gif
Mooie wagen waar je vast veel plezier aan gaat beleven.
Als Feeling-fan had ik het natuurlijk leuk gevonden er een fan bij te hebben, maar ieder maakt gelukkig zijn eigen afweging.
Leuk dat je de koop even meldt!

noel
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 15 jun 2016 21:12

Re: Feeling 470

Bericht door noel » ma 4 jul 2016 12:29

Beste Diny,

Na de eerste keer inloggen een reactie.
In 2013 heb ik weloverwogen een feeling 470 gekocht. Na de eerste trip ontdekte ik een aantal kleine min puntjes.
Deze heb ik gemeld bij de dealer doch deze had geen tijd/zin om deze te beantwoorden en deelde mij uiteindelijk mede dat deze bij de eerste service beurt wel zouden worden opgelost. Om een lang verhaal kort te maken na aankoop ben ik niet meer bij de dealer geweest . Geen zin om " after sale service " uit te voeren , een ontevreden gevoel/klant resulteert in geen vertrouwen in de dealer en dus ook geen service beurt.
Waarom deze inleiding? De minpuntjes heb ik grotendeels zelf verholpen. Toch blijven er nog een paar vragen/meningen onbeantwoord.
Neuswiel.
Neuswiel draaide spontaan tijdens het rijden naar beneden. Vroegtijdig ontdekt. Vastgezet met een bagage spin om wielbeugel en spindel. Heeft iemand dit euvel ook al eens gehad?
Luchtbandje vertoonde na een jaar gebruik al scheuren. Vervangen door een nieuw exemplaar. Nieuwe scheurtjes zijn al weer zichtbaar. Een vast wiel is voor mij geen optie. Levensduur van deze wieltjes?
Voor het aankoppelen aan de auto moet het neuswiel binnen de dissel staan anders kan ik doordat de spindel aan de binnenzijde van de dissel wordt vastgeklemd het wiel niet voldoende omhoog draaien. Hoogte tussen onderkant wiel en asfalt voldoet maar het blijft oppassen bij verkeersdrempels.

Waterlekkage aan voorste raam. Geen defect maar de rubber afdichting loopt in het midden aan de bovenzijde iets naar beneden. Water blijft daar staan en drupt naar binnen. Oplossing; rubber goed schoon houden en tussen raam rail en rubber wat pasta geplakt. Geen lekkage meer gehad.
Achteruitrijlamp. Waterlekkage. Rubber afdichting poreus en gebroken. Met vaseline in gesmeerd weer gemonteerd geen water meer in armatuuur.
En er zijn nog nog veel meer min puntjes....

Ik heb nu 12 vakantietrips gemaakt waarvan 10 met regen en nog eens regen. De Feeling vind ik nog steeds een prima caravan die beantwoord aan mijn doelstellingen. Goede wegligging. mede door zijn afmetingen 7a 8 ltr op 100 km. dieselverbruik, ruime caravan, klein(nood) toilet, mooi design. En nog veel meer pluspunten.

Geen vochtmeting, geen vocht in de caravan, waarom ook? Met mijn auto ga ik ook niet naar de garage om een vochtmeting? Twijfelen caravan bouwers aan hun deskundigheid om een waterdichte caravan te bouwen voor xxl jaren?
Service beurt. Waarom? Controleren van de remmen, controle van de technische status? Smeren nippels ja. Controleren gasinstallatie en slangen tijdig vervangen, ja.
Alko adviseert meen ik na 10.000km. Mijn auto draait 20000km per jaar. Is de kwaliteit van de toegepaste materialen dusdanig aangepast dat deze binnen een termijn van xxl maanden/jaren gecontroleerd/vervangen moeten worden.?

Ik kijk uit naar een lekkere positieve discussie.

M.vr. gr. Leon

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16221
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Feeling 470

Bericht door Jan van Vijven » ma 4 jul 2016 18:35

Loslopend neuswiel:
Niet goed aangedraaid....heeft weinig met Feeling te maken is een universeel ding.
Bandje:
Uit ervaring kan ik zeggen: die lucht dingen zijn niets waard, neem een massieve, is ook een universeel probleem.
En die neuswiel stand is ook vrij normaal.
Lekkend raam:
Is een garantie punt, maar je wilt niet terug....
Achteruitrij lamp:
Zie lekkend raam....

Vochtmeting en beurten:
Om aan de garantievoorwaarden te voldoen zul je deze toch moeten laten uitvoeren, de fabrikant wil op deze manier eventuele lekkages tijdig opsporen en dus erger voorkomen.
En ja, je moet met je auto ook onderhoud / controles laten uitvoeren anders vervalt je garantie.

Je schrijft dat je nergens aan wil meewerken, veel dealers verhelpen de puntjes tijdens een beurt....volgens mij heb je alle rechten al verspeeld.

Als je iets meer lieflijke druk had uitgeoefend was het lekkende raam direct verholpen.
Discussie......?????


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
RichTrip
Berichten: 1886
Lid geworden op: ma 12 mei 2014 13:56

Re: Feeling 470

Bericht door RichTrip » ma 4 jul 2016 19:19

RE.gif
Niets meer aan toe te voegen thumbup.gif
Kip Grey Line Special 47 TRZ 2003 + (Kip) Walker Vario Easy Door voortent i.c.m. een Opel Astra Sports Tourer PHEV Business Edition 1.6 Turbo 180pk

Gebruikersavatar
deemster07
Berichten: 943
Lid geworden op: di 4 feb 2014 09:49
Locatie: Ooststellingwerf

Re: Feeling 470

Bericht door deemster07 » ma 4 jul 2016 20:35

Haha

Vochtmeting in de auto is niet nodig omdat de auto uit andere materialen bestaat in vergelijk met een caravan :-)
VW Passat 7 2011 1.6TDI 330nm 150PK (rollerbank thumbup.gif ), Dethleffs 460T 1999

noel
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 15 jun 2016 21:12

Re: Feeling 470

Bericht door noel » ma 4 jul 2016 22:26

Waarom wordt een caravan vochtig en de anderen niet? Dat is een kwaliteits aspect. Caravanbouwers moeten toch instaat worden geacht om met hun materiaal keuzes en technieken een caravan te bouwen die vochtvrij blijft.

Gr. Leon

primera
Berichten: 517
Lid geworden op: zo 30 mar 2014 11:19

Re: Feeling 470

Bericht door primera » ma 4 jul 2016 22:33

Het is een stuk moeilijker om een caravan vocht vrij te houden als een auto.
Gezien de caravan minder intensief gebruikt wordt als een auto.

Daarbij moet de caravan net als een huis vaker gelucht worden voor de vocht. Omdat je in een kleiner ruimte zit als thuis waardoor het sneller vochtig wordt in een caravan.
Als je een caravan net zo goed als een huis of auto wilt bouwen. Worden deze te zwaar om te trekken. Omdat er betere en zwaardere materialen gebruikt moeten worden.

Daarbij zal er tuurlijk ook gekeken worden naar een beperkte levensduur. Anders zouden de bedrijfen snel over de kop gaan.

Diny
Berichten: 3876
Lid geworden op: di 10 jul 2012 21:14
Locatie: Veenendaal

Re: Feeling 470

Bericht door Diny » ma 4 jul 2016 22:45

Hallo Leon,
Een Feeling kopen en er achter komen dat er kleine en wat grotere mankementen zijn.
Vervelend, het overkomt nogal wat kopers van welk merk caravans dan ook.
Het gros van die kopers kan een beroep doen op garantie.
Jij waarschijnlijk ook. Maar omdat je na een aantal contacten geen vertrouwen meer hebt in de dealer kap je ermee en los je de problemen zelf op.

Wij hebben ook de nodige problemen gehad met de Feeling en de dealer.
Geen reden overigens om geen beroep te doen op de 2jr. garantie.
Het ging niet altijd van een leien dakje, maar klussen werden wel geklaard, binnen een redelijke tijd.
Wij kwamen onze verplichting na door op tijd te betalen, dus van de dealer verwachtten wij dat hij zijn plicht ook na kwam.

Je wilt een positieve discussie.
Positief of niet: als iedereen zou handelen zoals jij deed, dan zal bij een aantal dealers de service echt niet beter worden.
Weglopen vind ik het slechtste wat je kunt doen.
Je bent klant, je hoeft geen koning te zijn, maar wel overeenkomstig de afspraken bediend te worden.
Wel gemakkelijk voor de dealer als iedereen zou zwaaien als er iets tegenzit.
Niet onze stijl dus whistle.gif en als ik mag gokken, ook niet iets wat de meeste forummers je na zullen doen.

Hoe oud je Feeling is weet ik niet, maar bij een zeer jonge is een vochtmeting door een erkend dealer een must, als je bij vochtproblemen een beroep wilt doen op de 6 jr.fabrieksgarantie.
En mocht je buiten de garantie problemen krijgen, dan worden die bij een meting waarschijnlijk tijdens geconstateerd.

Volvodriver

Re: Feeling 470

Bericht door Volvodriver » di 5 jul 2016 07:24

noel schreef:Waarom wordt een caravan vochtig en de anderen niet? Dat is een kwaliteits aspect. Caravanbouwers moeten toch instaat worden geacht om met hun materiaal keuzes en technieken een caravan te bouwen die vochtvrij blijft.

Gr. Leon
Eens.
Echter aan die technieken en materialen zit een bijbehorend hoog prijskaartje. Momenteel is dat prijskaartje aan het dalen. Maar daardoor zijn beter vochtbestendige caravans nog redelijk schaars. Het overgrote deel van de consument wil op dit moment dat hogere prijskaartje niet betalen.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Feeling 470

Bericht door Micky » ma 19 sep 2016 23:03

En noel is met de noorderzon vertrokken, helaas geen kans op de door hem gewenste positieve discussie :(
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Plaats reactie

Terug naar “Eriba”