Eriba Touring Triton 430 versus Troll 530

Fransosowitz
Berichten: 294
Lid geworden op: zo 16 dec 2012 20:10

Eriba Touring Triton 430 versus Troll 530

Bericht door Fransosowitz » za 22 dec 2012 19:46

Zoals ik in mijn voorsteltopic beschreven heb zijn wij nieuw in caravanland. Behalve vele uren leestijd op internet en bezoekjes aan caravandealers hebben wij geen ervaring met caravans: niet met het kamperen en ook niet met het rijden met een caravan. We kamperen echer wel al heel wat jaren met een tent.

Sinds zo'n beetje het voorjaar 2012 zijn we enthousiast geworden over een Eriba Touring caravan. Dit model spreekt ons qua vorm erg aan. Plus het enigzins tentgevoel door het hefdak en de relatief goede stroomlijn wat bij het rijden vast prettig zal zijn. Qua indeling willen wij graag een vast bed, een toiletruimte en een zit in de boeg (vanwege het mooie uitzicht door die schuin geplaatste raampjes kerstlove.gif ). We denken al een tijd aan de Triton 430. Maar sinds kort ook de Troll 530. Dit omdat de bedlengte van de Triton met zijn 188cm toch wel krap is voor mij (181cm lang). Ook de zit in de boeg is vrij klein in de Triton. Vandaar dat we toch ook maar eens in een Troll 530 zijn gaan kijken. En de bedlengte is dan 10cm meer (198cm) met daarbij ook een ruimere zit voorin. Plus als bonus de bredere doorgang tussen keuken en toiletruimte. Qua interieurruimte is de Troll een duidelijke winnaar. Qua uiterlijk vinden wij de Triton wel wat mooier omdat hij gewoon compacter qua buitenmaten is.

Heeft iemand ervaring met zowel de Triton 430 als de Troll 530? En zijn er nog bepaalde voor- en nadelen van deze modellen waar wij niet aan gedacht hebben?

De Troll 530 is behalve 10cm breder ook 50cm langer en 100kg zwaarder dan een Triton 430. Zijn deze verschillen merkbaar tijdens het rijden (voor een beginnende caravanrijder)?

Alvast dank voor de reacties!
Eriba Touring Troll 530 getrokken door een Kia EV6 AWD

nonblond
Berichten: 1289
Lid geworden op: di 6 okt 2009 22:03

Re: Eriba Touring Triton 430 versus Troll 530

Bericht door nonblond » zo 23 dec 2012 16:45

Het bed in de Triton is beslist te klein. Dat zou voor mij genoeg reden zijn om hem niet te kopen. Als je auto geen probleem heeft met het beladen gewicht zou ik voor de Troll gaan. Meer ruimte is bovendien erg prettig als je onverhoopt wat minder buiten bent, omdat bv. het weer wat minder is.
De lengte en de breedte is geen probleem, dat zul je niet merken met het rijden.
happynewwyear.gif

Fransosowitz
Berichten: 294
Lid geworden op: zo 16 dec 2012 20:10

Re: Eriba Touring Triton 430 versus Troll 530

Bericht door Fransosowitz » ma 24 dec 2012 23:14

Dank voor je reactie Nonblond.
Qua ruimte denken wij ook dat een Troll toch wel erg lekker zal zijn. We camperen nu ook vaak in het voorjaar en eind zomer (september) in berggebieden. Dat zijn toch vaak de periodes waarbij het b.v. in de avond snel afkoelt waardoor buiten zitten niet lekker meer is.

De auto kan het extra gewicht aan. Het is meer ons B-rijbewijs waar we wat mee moeten doen. Toegestane maximum massa van de auto (2230 kg) en maximaal toelaatbare massa van de caravan (1300 kg) zijn opgeteld 3530 kg. Dus 30 kg te veel. Dan zullen we de Troll dus iets moeten verlagen naar b.v. 1250 kg. Naar ons idee blijft er dan meer dan voldoende laadvermogen over in de caravan.
Eriba Touring Troll 530 getrokken door een Kia EV6 AWD

driver
Berichten: 568
Lid geworden op: wo 24 aug 2011 21:37
Locatie: Antwerpen

Re: Eriba Touring Triton 430 versus Troll 530

Bericht door driver » di 25 dec 2012 01:36

Hallo Fransosowitz,
Ik sluit me aan bij nonblond. Als het bed krap is, vrees ik ook dat je je dit gaat beklagen, en dan heb je eigenlijk geen keus, moet je groter gaan. Onze eerste caravan was ook 10 cm smaller en een klein metertje korter dan de huidige, die ongeveer even groot is als de Troll. Dat je zoiets nooit merkt is natuurlijk niet waar, want dan reden we allemaal met het allergrootste model rond. We hebben dit verschil zeker gemerkt op smalle weggetjes in Noorwegen en bij manoeuvreren op campings met weinig plaats, maar op autostrade en gewone wegen merk je er inderdaad niet veel van. Uiteindelijk hebben we er zeker geen spijt van dat de huidige caravan iets groter is. Hefdak vinden wij ook geweldig, enerzijds om het gevoel, en anderzijds om de betere rijkwaliteiten en het verbruik dat 20% lager is. Een Troll blijft nog altijd een uitstekende tourcaravan, geschikt voor de berggebieden. Laadvermogen lijkt me inderdaad geen probleem.

Fransosowitz
Berichten: 294
Lid geworden op: zo 16 dec 2012 20:10

Re: Eriba Touring Triton 430 versus Troll 530

Bericht door Fransosowitz » do 27 dec 2012 17:50

Duidelijk verhaal Driver!
We zijn erg huiverig voor het te korte bed van de Triton. En dus kunnen we beter nu direct de goede keuze maken en voor een Troll gaan. Dan dat we binnen enkele seizoenen spijt hebben van het te korte bed.

Aangezien wij nog geen rijervaring met een caravan hebben zullen wij het verschil niet merken russen kleiner cq iets groter. Maar ben met je eens dat dat toch vaak wel merkbaar zou moeten zijn. De Eriba Touring staat wel erg goed aangeschreven qua rijgedrag heb ik begrepen. Dus daar maak ik me ook geen zorgen om. Het zal ongetwijfeld wel even wennen zijn...
Ik lees echter wel vaak hier op het forum berichten van mensen dat ze "niets" of "vrijwel niets" merken van de caravan die achter hun auto hangt. Dat kan ik dus niet geloven...
Eriba Touring Troll 530 getrokken door een Kia EV6 AWD

DolomietenJan
Berichten: 95
Lid geworden op: di 2 sep 2008 21:30

Re: Eriba Touring Triton 430 versus Troll 530

Bericht door DolomietenJan » do 27 dec 2012 18:16

Hallo
Ik vind dat er wel degelijk verschil is wat betreft rijden met een Triton of Troll. Ik heb vijf jaar gereden met een 410GT. Dat was een zeer stabiele caravan, die aan weinig kogeldruk voldoende had. Nu rijd ik met een 554GT. Een hele fijne caravan met een Frans bed, maar wel een verschil met het rijden. Hij is echt groter en zwaarder en ik moet veel secuurder zijn met beladen. Toch zou ik niet meer terug willen, alleen al om de extra ruimte.
Jan

Fransosowitz
Berichten: 294
Lid geworden op: zo 16 dec 2012 20:10

Re: Eriba Touring Triton 430 versus Troll 530

Bericht door Fransosowitz » do 27 dec 2012 19:08

Dank voor je bericht Jan!
Kijk, ze zijn er wel degelijk! C forum4.gif De mensen die verschillen merken: zowel jij als Driver (en ongetwijfeld vele anderen).

Ik heb eens even op Internet gezocht, en volgens de Eriba prijslijsten uit 2006:
  • Triton 410 Gt: 770kg (leeggewicht), 518cm lang en 200cm breed
  • Troll 554 Gt: 930kg (leeggewicht), 568cm lang en 210cm breed
Dat is dus een verschil van 160kg, 50cm in lengte en 10cm in breedte. Qua maten dezelfde verschillen als tussen de huidige Triton 430 en de Troll 530. Wel is het verschil in gewicht tussen de 410 GT en de 554 GT 60kg groter dan tussen de 430 en 530. Maar al met al zijn de verschillen dus behoorlijk vergelijkbaar.
Eriba Touring Troll 530 getrokken door een Kia EV6 AWD

graaf
Berichten: 1634
Lid geworden op: vr 17 apr 2009 22:31

Re: Eriba Touring Triton 430 versus Troll 530

Bericht door graaf » vr 4 jan 2013 10:25

Ik zou bij de keuze zeker ook de breedte laten meewegen. Ik had een Troll 530 uit 2001 en nu een 550 uit 2006. Sinds 2005(?) zijn de Trollen 10 cm breder geworden. Zeker bij een vast bed (dwars-slapen) maakt dat wat uit, maar die 10 cm in breedte maakt HEEL veel uit in het middenpad (tussen aanrechtje en toilet/kast). Had van tevoren niet gedacht dat die extra ruimte zoveel zou gaan uitmaken. Wij dachten nu aan een Triton , vanwege de compactheid en het lagere gewicht. Maar die heb ik (nog) niet gezien in 210 cm breedte. O ja.....die opmerking over de belading van de Troll kan ik be-amen. Dat let zeer nauw!!!
succes met het vinden van je keuze....
Eriba Touring Troll 550 FEY met Peugeot 3008 1.6 THP Executive

Fransosowitz
Berichten: 294
Lid geworden op: zo 16 dec 2012 20:10

Re: Eriba Touring Triton 430 versus Troll 530

Bericht door Fransosowitz » di 8 jan 2013 22:40

Niet alle Trollen vanaf 2005 zijn 210cm breed. Het hangt van het model af heb ik gezien.

Maar inmiddels hebben we beslist: het is een Troll 530 geworden. De levering is eind januari. haphop.gif We zijn erg benieuwd!
Zie ook mijn voorsteltopic.

viewtopic.php?f=23&t=18251
Eriba Touring Troll 530 getrokken door een Kia EV6 AWD

nonblond
Berichten: 1289
Lid geworden op: di 6 okt 2009 22:03

Re: Eriba Touring Triton 430 versus Troll 530

Bericht door nonblond » di 8 jan 2013 22:51

Daar zullen jullie vast geen spijt van krijgen. Van Harte. Willen jullie wat foto's van in- en exterieur in deze topic plaatsen als de caravan is opgehaald? Of nog beter naar het forumweekeinde in april komen.

Fransosowitz
Berichten: 294
Lid geworden op: zo 16 dec 2012 20:10

Re: Eriba Touring Triton 430 versus Troll 530

Bericht door Fransosowitz » do 10 jan 2013 18:29

Dank!

Foto's zullen we tzt plaatsen. Het forumweekend gaat waarschijnlijk niet lukken voor ons.
Eriba Touring Troll 530 getrokken door een Kia EV6 AWD

hermanVB
Berichten: 172
Lid geworden op: wo 10 jun 2009 08:06
Locatie: BE Mechelen
Contacteer:

Re: Eriba Touring Triton 430 versus Troll 530

Bericht door hermanVB » do 17 jan 2013 10:54

Succes met de aankoop! thumbup.gif
Een topcaravan naar mijn smaak.
Zelf een tevreden eigenaar van een Troll 530.
Ik krijg ook elke keer leuke reakties van de buren op camping.
En inderdaad...een troll 530 was een aantal jaar geleden maar 2m breed.
Wij startten 2 jaar terug met een prachtige Eriba PAN van 1968.
Het kamperen beviel ons heel erg, maar voor weekendjes weg met z'(n tweetjes (zonder voortent) was de PAN echt te klein.
Ik kocht eind 2011 een Troll 530.
Ben zelf 1m83 en ik vond het bed in een 430 ook te klein.
Maar het verschil in rijcomfort tss een PAN en een Troll 530 is echt gigantisch.
Ik sluit me ook aan bij vorige opmerking: de 530 moet erg zorgvuldig beladen worden om van de Touring rijkwaliteiten te kunnen genieten.
Teveel zware kampeerspullen onder het bed = slingeren!
Ik heb bijvoorbeeld ondervonden dat het veel prettiger rijdt als ik de buitentafel + luifel vooraan in de caravan leg i.p.v. onder het bed.
Kogeldruk ook steeds nameten.
En niet vergeten te groeten als je andere touringrijders kruist onderweg. knipoog.gif
Knaus Komfort 325

Fransosowitz
Berichten: 294
Lid geworden op: zo 16 dec 2012 20:10

Re: Eriba Touring Triton 430 versus Troll 530

Bericht door Fransosowitz » do 17 jan 2013 21:19

Dank! We moeten nog ca 1 week geduld hebben... Maar dan...! love.gif

Ik ben zoals eerder gepost nog geen ervaren caravanrijder. Maar het is toch logisch dat zware spullen achterin ongunstig is voor de stabiliteit? Ik denk niet dat we daar veel spullen zullen leggen. De tafel was ik net als jij van plan om voorin te leggen. Een luifel hebben we nog niet. We zijn daar nog niet helemaal uit. Het zal waarschijnlijk een hele eenvoudige worden.
In het begin zal het vast even puzzelen zijn om de Troll goed in te pakken. Gaat vast goed komen. Met de auto inpakken ben ik ook altijd nauwkeurig geweest. Dus dat zal nu niet anders worden.

Een disselweger is inmiddels besteld. Net als enkele andere accesoires. En hopelijk gaan we a.s. weekend caravanspiegels kopen en nog wat zaken. Leuk die voorpret! blij.gif
Eriba Touring Troll 530 getrokken door een Kia EV6 AWD

hermanVB
Berichten: 172
Lid geworden op: wo 10 jun 2009 08:06
Locatie: BE Mechelen
Contacteer:

Re: Eriba Touring Triton 430 versus Troll 530

Bericht door hermanVB » do 17 jan 2013 21:33

Ik heb een Unico Verona luifel erbij.
Heel tevreden over.
Maar met een klein budget en wat handigheid kan het ook zo...
(zonnescherm Ikea, een tentpees en 3 palen)
Staat opgesteld in pakweg 5 minuten.
Bijlagen
luifel.jpg
luifel.jpg (38.06 KiB) 25507 keer bekeken
Knaus Komfort 325

Fransosowitz
Berichten: 294
Lid geworden op: zo 16 dec 2012 20:10

Re: Eriba Touring Triton 430 versus Troll 530

Bericht door Fransosowitz » vr 18 jan 2013 21:21

Leuke foto! thumbup.gif
De reden waarom we (waarschijnlijk) een eenvoudig luifel willen is dat we de meeste luifels simpelweg niet mooi vinden. Voor ons gevoel doen die grote/uitgebreide luifels en voortenten afbreuk aan het uiterlijk van de Troll. whistle.gif

Zo'n luifel als je Ikea creatie hierboven past dan weer veel beter bij wat wij zoeken. Iets dergelijks denken wij ook te gaan nemen: een eenvoudig luifel die in de rails geschoven kan worden en met enkele palen en scheerlijnen. Zoiets als de Movera strand star bijvoorbeeld. Tips zijn welkom! :lol:
Eriba Touring Troll 530 getrokken door een Kia EV6 AWD

Diny
Berichten: 3876
Lid geworden op: di 10 jul 2012 21:14
Locatie: Veenendaal

Re: Eriba Touring Triton 430 versus Troll 530

Bericht door Diny » za 19 jan 2013 00:23

RE.gif
Smaken verschillen.
De Unico luifel vind ik erg mooi bij de Eriba. Hij zit als gegoten en als je handig bent en ervaring hebt schijnt hij nog snel te staan ook. ze zijn speciaal voor de Eriba gemaakt.
De luifel van Ikea volstaat ook, handig en snel en ws minder stormvast dan de Unico.
Je ziet inderdaad de caravan goed, maar als ik me goed herinner ogen ze ook slordiger, al was het alleen al omdat het i.v.m. een regenbui niet handig is ze mooi horizontaal te laten lopen.
Benieuwd welke keuze je uiteindelijk maakt!

Fransosowitz
Berichten: 294
Lid geworden op: zo 16 dec 2012 20:10

Re: Eriba Touring Triton 430 versus Troll 530

Bericht door Fransosowitz » zo 20 jan 2013 22:45

Inderdaad! Smaken verschillen! En dat mag ook uiteraard.

Een luifel als onderstaande (Isabella shadow) lijkt ons ook mooi.

Afbeelding

Stormvast zal dit zeker niet zijn. Daarvoor zul je een voortent moeten nemen die aan alle kanten dicht is.

De extra ruimte van een voortent hebben wij niet nodig. Dat is ook nog een reden waarom we een eenvoudig luifel willen.
Eriba Touring Troll 530 getrokken door een Kia EV6 AWD

driver
Berichten: 568
Lid geworden op: wo 24 aug 2011 21:37
Locatie: Antwerpen

Re: Eriba Touring Triton 430 versus Troll 530

Bericht door driver » zo 20 jan 2013 23:16

Wij hebben bij onze caravan een unico voortent gekocht, en ook een eenvoudige inschuifluifel. Nu, een jaar en een half later hebben we de voortent één keer gebruikt (om te proberen eigenlijk), en de luifel regelmatig, vooral om schaduw te creëren. De reden is dat de luifel supersnel is opgezet en afgebroken, en we staan zelden ergens langer dan drie dagen. Met z'n twee hebben we de tent eigenlijk ook niet echt nodig, vinden we.

Fransosowitz
Berichten: 294
Lid geworden op: zo 16 dec 2012 20:10

Re: Eriba Touring Triton 430 versus Troll 530

Bericht door Fransosowitz » wo 23 jan 2013 19:48

Dus de Unico voortent komt binnenkort op marktplaats te staan? :wink:

Wij denken dus ook genoeg te hebben aan een luifel. Misschien dat we tzt nog wel eens een wintertentje willen als het winterkamperen ons goed gaat bevallen. Maar dat zien we dan wel weer. Eerst de Troll maar eens ophalen. Dan tzt een luifel. En wie weet daarna nog ooit een wintertentje.

Vrijdag is het zover...! Spannend! haphop.gif
Eriba Touring Troll 530 getrokken door een Kia EV6 AWD

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Eriba Touring Triton 430 versus Troll 530

Bericht door Micky » wo 23 jan 2013 19:53

Fransosowitz schreef:Inderdaad! Smaken verschillen! En dat mag ook uiteraard.

Een luifel als onderstaande (Isabella shadow) lijkt ons ook mooi.

Afbeelding

Stormvast zal dit zeker niet zijn. Daarvoor zul je een voortent moeten nemen die aan alle kanten dicht is.

De extra ruimte van een voortent hebben wij niet nodig. Dat is ook nog een reden waarom we een eenvoudig luifel willen.
wat een heerlijke strakke uitstalling/uitstraling, van wie deze ook moge zijn thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Swift boy
Berichten: 638
Lid geworden op: vr 30 okt 2009 17:22
Locatie: Vlaardingen

Re: Eriba Touring Triton 430 versus Troll 530

Bericht door Swift boy » wo 23 jan 2013 20:20

RE.gif
Ik wouw dat ik mijn vrouw zo gek kon krijgen om met dit prachtige caravan op pat te gaan.
Gr Nova Booy. thumbup.gif
Nova 470/2 2002

Fransosowitz
Berichten: 294
Lid geworden op: zo 16 dec 2012 20:10

Re: Eriba Touring Triton 430 versus Troll 530

Bericht door Fransosowitz » wo 23 jan 2013 22:01

Die Isabella shadow is inderdaad erg strak geplaatst bij die Touring! Het is een foto van internet gehaald. Dus ik ken de mensen ook niet.

Die Isabella shadow maakt grote kans bij ons. Ik hoop dan ook dat we zelf een dergelijke foto kunnen maken b.v. a.s. zomer. Maar dan dus met onze Troll 530. :lol:
Eriba Touring Troll 530 getrokken door een Kia EV6 AWD

Fransosowitz
Berichten: 294
Lid geworden op: zo 16 dec 2012 20:10

Re: Eriba Touring Triton 430 versus Troll 530

Bericht door Fransosowitz » za 26 jan 2013 17:55

haphop.gif We hebben de Troll 530! haphop.gif

Gisterenmiddag opgehaald. Daarbij hebben we een nette aflevering gehad van de dealer: ruim tijd voor uitleg en alle afspraken waren nagekomen.
Daarna de ca 110km naar huis afgelegd. En dus onze eerste caravan-rij-ervaring opgedaan! Dat caravanrijden is best even wennen moet ik zeggen. Je voelt (uiteraard) dat er toch een gewicht van een kleine 1000kg achter de auto hangt, terwijl we dat normaal nooit hebben. Maar de rit is prima verlopen. Gelukkig waren de doorgaande wegen sneeuwvrij.
Nu staat de Troll (voorlopig) op onze oprit zodat we hem rustig kunnen bekijken. En om natuurlijk wat dingetjes uit te proberen zoals de kachel etc. Ons oorspronkelijke idee was om dit weekend een nachtje te gaan proefkamperen. Maar dat hebben we gezien de weersvoorspellingen met ijzel e.d. toch maaar uitgesteld. We hebben nog genoeg te ontdekken, en daar kunnen we dit weekend toch wel voor gebruiken aangezien de Troll op de oprit staat.

Binnenkort zal ik ook nog een paar foto's plaatsen.
Eriba Touring Troll 530 getrokken door een Kia EV6 AWD

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7777
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Eriba Touring Triton 430 versus Troll 530

Bericht door Nimma » za 26 jan 2013 18:54

Proficiat. Je hebt er toch wel een degelijke diefstalbeveiliging op gezet? Haal er desnoods een wiel af aflower.gif
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Fransosowitz
Berichten: 294
Lid geworden op: zo 16 dec 2012 20:10

Re: Eriba Touring Triton 430 versus Troll 530

Bericht door Fransosowitz » za 26 jan 2013 20:04

Dank voor de felicitaties.
De caravan is beveiligd met een Alko disselslot en met een wielklem. Dat zou toch voldoende moeten zijn hopen wij! knipoog.gif
Eind van deze middag heb ik een paar foto's gemaakt van de buitenkant. Deze zijn wat blauwig geworden door de sneeuw en de schemering. Maar bij deze toch vast een indruk. De binnenkant volgt later.

Afbeelding Afbeelding
Eriba Touring Troll 530 getrokken door een Kia EV6 AWD

Plaats reactie

Terug naar “Eriba”