Bij regen dak dicht?

slinger

Bij regen dak dicht?

Bericht door slinger » ma 22 okt 2012 12:52

Als echte newbees zijn we vorige week in Slovenië bij Bovec wezen Pannen. Schandalig mooi weer (25C) maar ook zeer veel regenval gehad. We vroegen ons af of het dak dan ook dicht moet. scratch.gif

Hoe gaan jullie daar mee om?

Groet,
Slinger

FWalraven
Berichten: 1354
Lid geworden op: vr 19 mei 2006 23:02

Re: Bij regen dak dicht?

Bericht door FWalraven » ma 22 okt 2012 13:35

Als zeker wilt zijn dat het binnen droog blijft, is dat wel aan te raden.

Frans

rbos

Re: Bij regen dak dicht?

Bericht door rbos » ma 22 okt 2012 13:54

Ik zet er meestal een kopje onder en als het half gevuld is wordt het tijd om het dak dicht te doen.

Rijk

Re: Bij regen dak dicht?

Bericht door Rijk » ma 22 okt 2012 14:16

Voor zo ver ik kan terughalen in mijn geheugen is het dak van onze caravan de afgelopen 30 jaar altijd behoorlijk dicht geweest, dus vermoed ik dat je iets anders bedoeld. knipoog.gif

Leg de vraag eens wat duidelijker uit svp. Gaat het over de gewone dakluiken, of een HEKI of zo?

JanPunne
Berichten: 2747
Lid geworden op: di 29 jan 2008 19:54
Locatie: Purmerend

Re: Bij regen dak dicht?

Bericht door JanPunne » ma 22 okt 2012 14:47

slinger schreef:Als echte newbees zijn we vorige week in Slovenië bij Bovec wezen Pannen. Schandalig mooi weer (25C) maar ook zeer veel regenval gehad. We vroegen ons af of het dak dan ook dicht moet. scratch.gif

Hoe gaan jullie daar mee om?

Groet,
Slinger
wat is in vredesnaam "pannen"? scratch.gif

rbos

Re: Bij regen dak dicht?

Bericht door rbos » ma 22 okt 2012 15:03

RE.gif Pannen = Rondkijken

Gebruikersavatar
BertvD
Berichten: 377
Lid geworden op: ma 26 jul 2010 12:46

Re: Bij regen dak dicht?

Bericht door BertvD » ma 22 okt 2012 15:09

RE.gif

Het meervoud van een pan. scratch.gif
Het "meetrekken" van een camera met een onderwerp met een lage sluitersneheid om beweging tonen.
Meerdere motoren/auto's van het duitse automerk PAN
Meerder personen uit China met de achternaam PAN. scratch.gif

in het enkelvoud kom ik verder.
Hobby 460 Ufe, Fiamma omnistore, Dorema panoramaluifel met voorwanden, Subaru Legacy 2.0 CVT met G3.

JanPunne
Berichten: 2747
Lid geworden op: di 29 jan 2008 19:54
Locatie: Purmerend

Re: Bij regen dak dicht?

Bericht door JanPunne » ma 22 okt 2012 15:25

"De pannen van het dak spelen" iets wat mijn favoriete voetbalclub de laatste tijd nou net niet doet... mrgreen.gif

rbos

Re: Bij regen dak dicht?

Bericht door rbos » ma 22 okt 2012 15:27

Panne = pech
Pannen = meer dan pech

slinger

Re: Bij regen dak dicht?

Bericht door slinger » ma 22 okt 2012 15:30

Ik wist dat het een domme vraag was... Gelukkig staat dat bruikbare antwoorden niet in de weg, merk ik.

=>Pannen is van Eriba Pan.

De reden waarom ik het vraag is dat wij een aanzienlijke lekkage hebben en ik probeer een en ander uit te sluiten. Tijdens de heftige regenval hoorden we water druppelen. Na later bleek kwam dit terecht in een zitbank. Maar waar het vandaan komt weten we nog niet. Vermoedelijk kwam dit via de tentrail binnen. Ook een mogelijkheid is via het openstaande hefdak. Vandaar de vraag of een hefdak dicht moet bij regenval.

rbos

Re: Bij regen dak dicht?

Bericht door rbos » ma 22 okt 2012 15:34

RE.gif Geen domme vraag maar slecht geformuleerd.

Als het regent zou ik het dak dicht doen en desnoods bij droog weer geheel afplakken, de waterstraal op je dak zetten en uitsluiten dat het niet van het dakluik komt. Komt het water binnen zoals je beschrijft dan komt het niet via of van het dakluik.

JanPunne
Berichten: 2747
Lid geworden op: di 29 jan 2008 19:54
Locatie: Purmerend

Re: Bij regen dak dicht?

Bericht door JanPunne » ma 22 okt 2012 15:43

slinger schreef:Ik wist dat het een domme vraag was... Gelukkig staat dat bruikbare antwoorden niet in de weg, merk ik.

=>Pannen is van Eriba Pan. .
Aah, dan zijn wij wezen Funnen in Portugal! blij.gif

Gebruikersavatar
BertvD
Berichten: 377
Lid geworden op: ma 26 jul 2010 12:46

Re: Bij regen dak dicht?

Bericht door BertvD » ma 22 okt 2012 16:23

Aaaah en wij hobbyen door heel europa.
Hobby 460 Ufe, Fiamma omnistore, Dorema panoramaluifel met voorwanden, Subaru Legacy 2.0 CVT met G3.

Wim Verso
Berichten: 6505
Lid geworden op: do 4 sep 2008 20:55
Locatie: Anna Paulowna

Re: Bij regen dak dicht?

Bericht door Wim Verso » ma 22 okt 2012 16:45

Bij flinke regenval, komt er bij ons in de Toiletruimte water binnen.

Als het midden in de nacht gebeurt en we worden er wakker van, dan hebben we geluk en zetten we het dakluikje dicht, en anders dan moeten we de volgende morgen dwijlen, maar het valt mee hoor, het is geen 60 vierkante meter. knipoog.gif
Caravan, Beyerland Sprinter 450 EB.

Toyota Corolla Verso 1.8.

Gebruikersavatar
Kingpin1966
Erelid
Berichten: 5657
Lid geworden op: di 1 jan 2008 12:43
Locatie: Heerhugowaard

Re: Bij regen dak dicht?

Bericht door Kingpin1966 » ma 22 okt 2012 17:06

FWalraven schreef:Als zeker wilt zijn dat het binnen droog blijft, is dat wel aan te raden.

Frans
Dat is dus ook de reden dat ik van dat type caravan niks moet hebben. mrgreen.gif
Ieder zijn meug maar ik vind het net zoiets als je schoenen twee maten te klein kopen.

RE.gif
Omdat wij een soort kunststof douchebak in de toiletruimte hebben en alle meubilair van kunststof is vind ik wat regenval daar niet erg.
Als het in het woongedeelte inregent gaat het dak dicht, ander glijden we er misschien over uit i.v.m. zeil op de vloer.
Moet alleen nog kijken hoe dat volgend jaar gaat als we de Heki 2 gaan uitproberen die een dezer dagen wordt ingebouwd (de caravan staat toch bij de reparateur voor frontschade, wilde hij dat er wel bij doen).

Die moet volgens de fabrikant in de tochtstand geen water doorlaten.
Nil Nobis Absurdum
Homo Sapiens non urinat in ventum
__________________________________________________________________________
Mazda 5 2.0 Executive 2007 + Hobby De Luxe Easy 460 Ufe 2004 + Truma SE-R Mover

herman-hannie

Re: Bij regen dak dicht?

Bericht door herman-hannie » ma 22 okt 2012 17:16

hallo slinger,
goeie tip, als je hefdak omhoog staat en de ventilatieflapjes zijn open geritst, dan MOETEN de flapjes naar BUITEN HANGEN.
anders druppelt het water aan de binnenkant naar binnen. wij hebben nog nooit het hefdak naar beneden gedaan tijdens regen.
hoop dat je hier iets mee kunt. succes.

slinger

Re: Bij regen dak dicht?

Bericht door slinger » ma 22 okt 2012 17:49

RE.gif

Dank je. Dat doen wij dus blijkbaar al onwetend goed. Voor de duidelijkheid; er kwam geen regenwater via het tentdoek direct zelf naar binnen. Mogelijk via de aansluiting van het dak&tentdoek. Waarschijnlijk is het niet aangezien het water dan via het binnendak/hemeltje tussen de wand achterin de hoek moet zijn beland.

Ik heb net de kitrand van de tentrail bewonderd en kon niets ontdekken in eerste instantie. Toch zou na 7 jaar droge opslag best eens wat verdroogt kunnen zijn.

We zoeken verder.

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7777
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Bij regen dak dicht?

Bericht door Nimma » ma 22 okt 2012 17:58

Dan maar even een reactie van iemand die er wel verstand van heeft, een ervaringsdeskundige.

Hoi, ik rij al heel lang door Europa met Pan en nu sinds 2005 met een Troll. Het dak gaat tijdens regen natuurlijk niet dicht. Wel de ventilatieopening waar de wind op staat. Dus als het niet waait en regent, gewoon lekker open laten. Ik kan me voorstellen dat je het dak ooit dicht wil hebben bij zwaar noodweer, maar onder normale omstandigheden komt het water van het hefdak op het caravandak en loopt dan naar de grond. Dus open laten voor de broodnodige frisse lucht.
En als er toch regenwater naar binnen komt: zoek de lekkage thumbup.gif
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

herman-hannie

Re: Bij regen dak dicht?

Bericht door herman-hannie » ma 22 okt 2012 18:39

[quote="Jakkemeiner"]Dan maar even een reactie van iemand die er wel verstand van heeft, een ervaringsdeskundige.

haphop.gif haphop.gif haphop.gif

pieter
Berichten: 95
Lid geworden op: wo 6 jul 2011 19:48
Locatie: (zh)

Re: Bij regen dak dicht?

Bericht door pieter » ma 22 okt 2012 18:53

Hallo Jakkemeiner,je neem me de woorden uit de mond,nog nooit het dak dicht gedaan in de 21 jaar dat ik de Puck bezit,wel inderdaad de flapjes half dicht en naar buiten gedraaid,ja soms als het hard op een kant staat,een beetje nevel binnen,maar verder nooit,groetjes Piet.
Austin 1300 GT (1971) Eriba Familia (1991) citroen 1.6 automaat (2008)

ijsbrand

Re: Bij regen dak dicht?

Bericht door ijsbrand » ma 22 okt 2012 18:55

Als we op de camping staan hebben we het hefdak van onze kip vision altijd omhoog.
Lekkage hebben we nog nooit gehad ook niet bij harde regen en wind.
Wel doen we soms de ventilatie openingen half dicht.

Diny
Berichten: 3876
Lid geworden op: di 10 jul 2012 21:14
Locatie: Veenendaal

Re: Bij regen dak dicht?

Bericht door Diny » ma 22 okt 2012 19:58

Toen wij nog echt jong waren hebben we een Avento met hefdak gehad. Vervolgens een Eriba Puck en nu we gevorderde Abraham en Sara zijn, compleet met AOW en Pensioen, hadden we een Rapido en hebben we een Eriba Feeling. Allemaal hefdak-caravans. Als het regent gaan de ventilatieopeningen dicht. Stortregent het en waait het hard dan zetten we het dak aan de windkant naar beneden. Dat laatste doen we ook bij storm zonder regen of het dak gaat naar beneden [dit kan alleen bij de Feeling, i.v.m. stahoogte; bij de andere moest je gebukt door het leven en dat is minder].
Nooit last van lekkage gehad.
Bij sterk wisselvallig weer gaan de ventilatieopeningen ook dicht, omdat opspattend regenwater wat miezer binnen kan geven. Maar dat zal niet de problemen opleveren die hier gesignaleerd zijn.
Succes bij de oplossing aflower.gif

FWalraven
Berichten: 1354
Lid geworden op: vr 19 mei 2006 23:02

Re: Bij regen dak dicht?

Bericht door FWalraven » ma 22 okt 2012 20:09

Kingpin1966 schreef:
FWalraven schreef:Als zeker wilt zijn dat het binnen droog blijft, is dat wel aan te raden.

Frans
Dat is dus ook de reden dat ik van dat type caravan niks moet hebben. mrgreen.gif
Bij welke caravan kan het dak open blijven, zodat bij thuis komst en in die tussentijd een lekkere plens te hebben gehad, alles binnen nog droog is?

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7777
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Bij regen dak dicht?

Bericht door Nimma » ma 22 okt 2012 20:28

RE.gif o.a. bij die van TS en die van mij knipoog.gif
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Bij regen dak dicht?

Bericht door Daphne » ma 22 okt 2012 21:00

Gevalletje spraakverwarring? mrgreen.gif
Toren van Babel.jpg
Toren van Babel.jpg (13.13 KiB) 7780 keer bekeken
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Plaats reactie

Terug naar “Eriba”