Hymer Feeling met Unico Verona luifel

Plaats reactie
Diny
Berichten: 3876
Lid geworden op: di 10 jul 2012 21:14
Locatie: Veenendaal

Hymer Feeling met Unico Verona luifel

Bericht door Diny » wo 11 jul 2012 19:20

Vanaf vandaag ben ik gebruiker van dit forum. Wat ik als bezoeker heb ervaren is, dat er veel info is over alles wat met caravans en campers heeft te maken.
Mijn echtgenoot en ik hebben dit najaar een Feeling 470 en een Unico Verona luifel van Bax gekocht.
De caravan bevalt prima, de luifel al die eenmaal staat ook. Over die luifel heb ik een vraag, omdat ik hoop dat er op dit forum mensen zijn die ook een dergelijk 'setje' hebben.
Bij de opzetinstructie wordt gewezen naar de CD voor Eriba's en een gestencilde versie moet de Feelingrijders verder helpen.
Ik vind de constructie met het zelf bevestigen van ogen voor de kleine boogstok en zijliggers een vervelende. Heeft iemand daar slimme oplossingen voor?
Bij voorbaat dank!

hermanVB
Berichten: 172
Lid geworden op: wo 10 jun 2009 08:06
Locatie: BE Mechelen
Contacteer:

Re: Hymer Feeling met Unico Verona luifel

Bericht door hermanVB » za 21 jul 2012 11:11

Beste Diny,

Wij hebben een Eriba Touring met unico verona luifel en zijn hier zeer tevreden over.
Ik ben zelf nogal handig maar ik moet toegeven dat ik pas na een aantal keer opzetten de knepen te pakken heb.
Het is toch wat minder eenvoudig dan wat men doet geloven. Vooral dan de eerste keren.
Wat de bevestigingsogen betreft voor het inhaken van de zijliggers: op de touring zitten die op de juiste plaats vast aan de caravan, dus das gewoon in te haken.
Ik begrijp dat dat bij een Feeling anders is?
Alles aan deze luifel is goed doordacht. Misschien doen jullie iets fout?
Zelf heb ik ondervonden dat de spanband voor de grote voorboog standaard te lang is voor onze touring, waardoor het geheel naar mijn gevoel scheef in elkaar stak.
Das sinds de vorige reis opgelost met een paar knopen.
Slijkstroken gebruiken wij nooit.
Wij vinden het vooral een hele mooie luifel en hebben er al heel wat complimentjes voor mogen ontvangen. thumbup.gif
Knaus Komfort 325

Diny
Berichten: 3876
Lid geworden op: di 10 jul 2012 21:14
Locatie: Veenendaal

Re: Hymer Feeling met Unico Verona luifel

Bericht door Diny » za 21 jul 2012 19:52

Aan Herman,
Wij hebben ook nog al wat lovende reacties gekregen op de Unico Verona. De luifel/tent is speciaal voor de Feeling ontworpen. Er is ook geen video van.
Sommige handelingen zijn dezelfde als bij de Eriba met hefdak. Juist het ontbreken van de kleine ogen die bij jullie standaard zijn en bij ons zelf bevestigd moeten worden en behoorlijk groot zijn, veroorzaken de problemen. Jammer genoeg worden die luifels/tenten blijkbaar weinig verkocht, want ook op andere forums wordt door anderen over dit probleem geklaagd. Er wordt nooit gereageerd.
Nadat we de haken van de zijliggers die steeds uit de ogen gleden bij het opzetten van de luifel met strakke sjorbanden hadden vastgezet werd het gemakkelijker en stond de luifel vrij snel. Voordeel vind ik wel, dat je snel onder 'dak' bent als het regent tijdens het opzetten.
Overigens ontkennen ze bij Bax het oog-probleem.
Uit reacties van mede c/vanners is wel gebleken, dat het opzetten van luifels/tenten bij de Eriba's lang niet zo probleemloos ging als de video liet geloven. De omstandigheden zijn ook eigenlijk nooit zo optimaal als op de video.
Wij gebruikten ook de slikranden niet, omdat het terrein verre van waterpas was en er regen werd verwacht, die ook kwam, bij bakken.
Toen bleek ook, dat de naden niet waterdicht waren. Maar die schijnen dicht te trekken na een bui of 5. Afwachten dus en toch hopen op mooi, droog weer!

Diny
Berichten: 3876
Lid geworden op: di 10 jul 2012 21:14
Locatie: Veenendaal

Re: Hymer Feeling met Unico Verona luifel

Bericht door Diny » za 4 mei 2013 21:10

luifel ogen.JPG
luifel ogen.JPG (43.72 KiB) 7565 keer bekeken
In een ander topic over tentstokken kwamen de ogen van de Unico Verona luifel ter sprake.
Hier een foto die nog in het archief aanwezig was, die duidelijk aantoont dat de ogen in de binnenste rail geschroefd zijn.
Inmiddels zijn ze iets verschoven, maar dat is niet van belang voor de bevestiging.
Laatst gewijzigd door Stoekie op za 4 mei 2013 21:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Link erbij geplaatst naar ander topic over tentstokken

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19708
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Hymer Feeling met Unico Verona luifel

Bericht door Daphne » za 4 mei 2013 21:32

RE.gif
Op zich is het wel een mooi systeem Diny. En kan alleen bij een dubbele rail zoals sommige types Eriba's dit hebben. Op deze tent zijn ook de quick locks te gebruiken want er zit wel een extra pees aan de tent. Mss kom je dan wel in de knoei met de nokstokken die je nodig hebt vanwege het hefdak.
Onze vrienden hebben een Nova met een Unicotent en gewoon met de quick locks en niet die ogen in de rail.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Diny
Berichten: 3876
Lid geworden op: di 10 jul 2012 21:14
Locatie: Veenendaal

Re: Hymer Feeling met Unico Verona luifel

Bericht door Diny » za 4 mei 2013 22:03

RE.gif
Leuk zo'n snelle reactie Daphne!
Bax heeft voor de Unico's 3 bevestigingsmogelijkheden: voor de Eriba 'eitjes' een combinatie van het vaste oog en klemmen aan de dwarsliggers voor de boogstok, voor de Nova's enz. de quick locks en extra pees en voor de Feelings het getoonde systeem. Een extra pees zou handig zijn, maar dan zit je nog met de boogstok, die alleen met ogen kan, tenzij er net als bij de andere Eriba's met klemmen gewerkt zou worden.
Mocht Bax ooit bij Fortex gaan gluren en zijn Feeling model aanpassen, dan zal ik de eerste zijn die in de rij staat om de zaak aan te passen, als er tenminste een redelijk prijskaartje aan hangt.
Het Unico systeem is inderdaad mooi, als ze die oogjes maar achterwege hadden gelaten!
En laten we wel zijn: wie vindt het nu mooi om steeds met 4 ogen in zijn rail te moeten rijden of staan weenie.gif

Lowieke

Re: Hymer Feeling met Unico Verona luifel

Bericht door Lowieke » vr 10 mei 2013 11:19

Hallo Diny

Net als jij zijn wij ook uitgerust met een Eriba Feeling 470, een Unico Verona voortent en een Alko mover eronder. Hierbij wat notities van onze ervaringen met deze caravan.

Met een Skoda Octavia ervoor was de trekhaak blijkbaar te laag en ging het disselwiel bij hogere drempels over de grond. De dealer heeft nu uit de disselafdekking een stukje weggehaald zodat het wiel hoger op te trekken is. Nu, met een tijdelijke Mitsubishi Outlander hebben we daar geen last meer van.

Het omhoogduwen van het hefdak gaat probleemloos, mits er een raam of deur openstaat, anders kan de extra lucht niet toetreden in de caravan en als je dan het hefdak aan de andere kant op wilt drukken klapt het eerste deel weer naar beneden.

Het optillen van het hefdak kan vanaf voor- en achterkant starten. aan de tegenoverliggende kant komt het hefdak aan de buitenkant dan iets naar beneden, wat opgevangen moet worden door witte rubber doppen. Die doppen zaten niet allemaal op de juiste plaats zodat het hefdak op het dak ging schuren. Is hersteld door de dealer.

De Unico voortent gaf in het begin nogal wat lekkage bij de laatste 75 cm links en rechts waar de boog weer bij de rail uitkomt. Na wat mailverkeer met Bax, wat in het begin nogal stroef ging, zijn we op de terugweg langs Bergeijk gereden waar ze constateerden dat het naaiwerk niet helemaal correct was gedaan en daardoor het doek niet strak werd getrokken. De voortent daar gelaten, gerepareerd en 1 week later gratis thuisbezorgd, prima service na een wat moeilijke start. Nu zit er nog een minimale lekkage maar dat wordt veroorzaakt door het feit dat de rails van de Feeling bijna stuitend aan elkaar zijn gemonteerd waardoor tussen dat kleine spleetje nog een beetje water komt. Nog overleggen met dealer of zelf dicht maken. Van de boog zelf zit het achterste oogje boven het zijlichtje en het andere oog zit op 395 cm daarvandaan aan de voorkant. Dus iets minder ver naar achter dan dat jij op de foto laat zien. Wellicht nog een beetje spelen met de afstand om het tentdoek van de boog nog strakker te krijgen.

Met de opbouw van de voortent hebben we geen problemen met oogjes. Als je de uiteinden van de oogjes naar binnen richt kunnen de horizontale stokken er niet uit vallen
Het opspannen van de boog was in het begin het lastigste. Na het vastmaken in de beide ogen houden we nu de boog even onder een hoek van 45 graden, spannen hem dan wat uit en daarna pas omhoog duwen zodat die mooi strak komt te staan, dus niet direct verticaal maar even naar je toe laten komen, dan iets verder uitschuiven en dan pas in zijn positie drukken. Dan kun je hem mooi strak en waterdicht krijgen. Overigens heb ik na onze eerste lekkage-ervaringen de pees die in de rail schuift ook een paar keer bespoten met zo’n waterafstotend middel voor tenten, helpt wellicht ook nog wat.

De voortent zelf is verder vanaf het begin, april 2012, gewoon waterdicht geweest.

Enne, ik heb geen oog op die 4 oogjes in de rails als we onderweg zijn hoor. mrgreen.gif

Diny
Berichten: 3876
Lid geworden op: di 10 jul 2012 21:14
Locatie: Veenendaal

Re: Hymer Feeling met Unico Verona luifel

Bericht door Diny » vr 10 mei 2013 12:18

RE.gif
Leuk en leerzaam deze reactie Lowieke!
Over de Bax-luifel: het contact met Bax heb ik als ronduit onplezierig ervaren. Op mails met foto's werd niet gereageerd en tijdens een telefoongesprek wist men in eerste instantie niets van mijn mails af, waarna er vooral de nadruk op werd gelegd dat de luifel niet helemaal recht stond op een sterk aflopend veldje.
Maar goed, ik heb zodra ik ergens een Bax-tent zag voor een hefdakcaravan bij de eigenaar geïnformeerd naar de bevindingen en er was niemand die geen contact had gehad met Bax voor het opzetten en/of waterdichtheid.
Inmiddels zitten de ogen ook op een ander plekje. Tijdens een fietstocht zag ik op een camping een Feeling mèt staan en ik denk nu na alle adviezen dat de zaak wat gemakkelijker op te zetten is.
Dit najaar wordt de gerepareerd omdat er schade bij de pees ontstaan is ter hoogte van de aansluiting van de tentrails aan de bovenkant. De dealer heeft die rails inmiddels behandeld zodat ze gelijk zitten. Ik zal dan ook de lekkage op de naden weer ternsprake brengen. Een en ander wordt door de dealer geregeld.
Verder is het een mooi setje waar we prettig in huizen. Alleen is het frustrerend dat er structueel contact moet zijn met de dealer over kleine problemen.
Toen we een 2de hands Rapido kochten van 9 jaar oud hoefden we niet een aantal keren per jaar dealerwaarts.
En het komt allemaal wel goed is de ervaring, maar het gezeur mrgreen.gif !
Nogmaals, bedankt voor de reactie en veel Feelingplezier thumbup.gif

Plaats reactie

Terug naar “Eriba”