Eriba
Eriba
Onze eerste caravan was een Eriba triton M.
Een ouwetje uit 1984.
Wat een knoertgezellige caravan was dat.
Ik denk met weemoed aan hem terug. Waarschijnlijk ook omdat het onze eerste was.
Zijn er hier forummers met een Eriba caravan?
nog even een paar plaatjes:
.
Een ouwetje uit 1984.
Wat een knoertgezellige caravan was dat.
Ik denk met weemoed aan hem terug. Waarschijnlijk ook omdat het onze eerste was.
Zijn er hier forummers met een Eriba caravan?
nog even een paar plaatjes:
.
Jawel hoor!
Zo'n 10 jaar geleden kochten wij onze 1ste caravan; het moest een kleintje zijn, ik wilde zo min mogelijk achter mijn auto hebben hangen en zoveel mogelijk kamperen = buiten zijn. Het werd een Touring Pan. De 2 tieners sliepen in hun eigen tentje en zo hebben wij 9 jaar lang door Europa getrokken; wat een ideale caravan als je een fijne slaapplek wil en ook nog wat plek voor je bagage; je merkte bijna niet dat je een caravan trok, had alles bij de hand, sliep beter dan in de vouwwagen die we ervoor hadden. En je was 's morgens snel weer op pad. Wij blijven niet altijd lang op de zelfde plek. En niet te vergeten een echte koelkast. Toen de kinderen nog mee gingen en speelden met andere kinderen op de camping werd er vaak verzameld bij HET EI. Ja, dat was verdomme onze mooie caravan. Nou ja, hij werd er niet slechter van.
Sinds vorig jaar de Pan verwisseld voor een Troll LMT; met toilet en extra duozit; het bed in de caravan laten wij het liefst staan; dat werd in de Pan toch wel erg krap, als je je in dat kleine gangetje ook nog moest omkleden.
De Troll is iets zwaarder maar geeft meer ruimte om je te bewegen als het bed uit staat; ik ben 1.92 en stoot zelden mijn hoofd; ik vind het een ideale caravan; door de vormgeving heel weing luchtweerstand; dat scheelt weer in brandstofverbruik; met de Pan reed ik gemiddeld 6.3 liter op 100km. = 1:15,87 en met de Troll 7,3 liter op 100km. = 1:13,7.
Het enige minpunt van beide caravans vind ik de afschuwelijke lampjes die het interieur moeten verlichten; daar ga ik het komende voorjaar iets anders voor bedenken. En wellicht een 2de bagageluik aan de andere kant.
Zo'n 10 jaar geleden kochten wij onze 1ste caravan; het moest een kleintje zijn, ik wilde zo min mogelijk achter mijn auto hebben hangen en zoveel mogelijk kamperen = buiten zijn. Het werd een Touring Pan. De 2 tieners sliepen in hun eigen tentje en zo hebben wij 9 jaar lang door Europa getrokken; wat een ideale caravan als je een fijne slaapplek wil en ook nog wat plek voor je bagage; je merkte bijna niet dat je een caravan trok, had alles bij de hand, sliep beter dan in de vouwwagen die we ervoor hadden. En je was 's morgens snel weer op pad. Wij blijven niet altijd lang op de zelfde plek. En niet te vergeten een echte koelkast. Toen de kinderen nog mee gingen en speelden met andere kinderen op de camping werd er vaak verzameld bij HET EI. Ja, dat was verdomme onze mooie caravan. Nou ja, hij werd er niet slechter van.
Sinds vorig jaar de Pan verwisseld voor een Troll LMT; met toilet en extra duozit; het bed in de caravan laten wij het liefst staan; dat werd in de Pan toch wel erg krap, als je je in dat kleine gangetje ook nog moest omkleden.
De Troll is iets zwaarder maar geeft meer ruimte om je te bewegen als het bed uit staat; ik ben 1.92 en stoot zelden mijn hoofd; ik vind het een ideale caravan; door de vormgeving heel weing luchtweerstand; dat scheelt weer in brandstofverbruik; met de Pan reed ik gemiddeld 6.3 liter op 100km. = 1:15,87 en met de Troll 7,3 liter op 100km. = 1:13,7.
Het enige minpunt van beide caravans vind ik de afschuwelijke lampjes die het interieur moeten verlichten; daar ga ik het komende voorjaar iets anders voor bedenken. En wellicht een 2de bagageluik aan de andere kant.
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016
Dan ook even een fotootje van ons eerste gespan. Een Puckje van 1988. Na 20 jaar kamperen met de tent hebben wij vijf jaar genoten van dit caravannetje, wij hebben het verkocht in het najaar. Het rijdt nu rond ergens in de buurt van Munchen . De foto is genomen te St Rémy en Provence tijdens de Paasvakantie 2003
Mooie herinneringen ....
Mooie herinneringen ....
leuke site als je van Eriba houdt
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016
Re: leuke site als je van Eriba houdt
Bedankt voor de link, Jakke. Het is een geweldig sympathieke siteJakkemeiner schreef:Deze site vind ik leuk: www.autometclub.tk
ruimte onder je bed..............
En dit ga ik binnenkort doen...........
Ik vond deze tip in nog zo'n leuke site; doe er je voordeel mee.
www.eriba-touring-club.de
groeten van Paul.
Ik vond deze tip in nog zo'n leuke site; doe er je voordeel mee.
www.eriba-touring-club.de
groeten van Paul.
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016
Re: Eriba
Ja, dat wil zeggen tot afgelopen zondag.....Trina schreef:...Zijn er hier forummers met een Eriba caravan?
Dit is er nog van over....
Inmiddels zijn we over de ergste schrik heen en zijn alweer naar een nieuwe aan het kijken :D Misschien wordt het er zo een:
Bert
BMW X1 sDrive 20i High Executive, VDL Nedcar Edition
Hymer Eriba Nova 495 Luxus Line
BMW X1 sDrive 20i High Executive, VDL Nedcar Edition
Hymer Eriba Nova 495 Luxus Line
Zo'n klein Fiatje was mijn 2de auto; ook met de zo onhandig openslaande deuren; ook compleet met dikke wielen en een dikke Abarth-uitlaat; bij het op- en terugschakelen was het gewenst tussengas te geven, anders maakte het kleine bakje wel heel veel herrie en had je extra bekijks door het mislukte dubbel-clutchen; met de stoel in de achterste stand ging het net met mijn 1.92m. alleen kon er achter mij niemand meer zitten; helaas toen zonder Puckje, ik was pas 20!
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016
Matador banden
Ik lees op het forum van de Eriba-site dat er dikke problemen zijn rond de soms gemonteerde Matador-banden; heb je ook klachten hierover dan zou ik even daar op het forum kijken; iemand wil de klachten bundelen t.b.v. meer daadkracht richting leverancier.
Groet, Paul.
Groet, Paul.
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016
Hallo allemaal. Wij zijn toevallig vandaag gaan kijken bij de Eribadealer en denken een Triton te gaan bestellen.Momenteel hebben we een prachtige Hobby van net 2 jaar oud , maar deze word toch wel zwaar met duwen en we worden er niet jonger ( lees sterker) op...Het gaat momenteel nog wel, maar het ligt ook wel aan de plek. En een mover eronder is geen optie, want dan moeten we ook aan een andere auto en dat willen we niet. Nou lees ik hier leuke ervaringen en ook dat Paul zich niet het hoofd stoot, ondanks zijn lengte. Ik anders vandaag al meteen en ik ben maar 1.60. ff wennen dus. Maar we vinden het toch wel een mooie caravan. En hij is 170kg lichter en 20cm. smaller dan de Hobby, dus gaat gemakkelijker door de poort naast ons huis. Nou vraag ik me wel af hoe het zit met een fietsrek. Vergeten te vragen bij de dealer. Is voor op de dissel niet beter i.v.m de kogeldruk?? En kan dat ?? Wij hebben nou het rek achterop, maar veel te weinig druk (40 kg) op de kogel, lukt niet om min. 60kg te krijgen. En Paul,wat een leuke sites maak je hier bekend. Ook ga je een extra serviceluik maken??? Zelf doen?? Zou niet durven in een jonge wagen, maar kost wel maar liefst 244 Euro, als we het laten doen. Maar we doen het wel, want we kiezen voor een vast bed en dan is een luik echt wel fijn. Ik wacht met smart op meer ervaringen, omdat we nog niet zeker zijn. We hadden vandaag meteen willen bestellen, maar moeten wachten tot het najaar, dan gaat de nieuwe partij gemaakt worden. Dus we moeten nog eens met onze Hobby gaan. Dus .. wil eerst nog veel ervaringen hier lezen. Groetjes Gitana :)
Re: Matador banden
Jammer dat ik dat nu pas lees, anders had ik er vanmiddag eens op kennen letten, toen we bij de dealer waren. Maar we hebben NOG geen Eriba. groetjes GitanaJakkemeiner schreef:Ik lees op het forum van de Eriba-site dat er dikke problemen zijn rond de soms gemonteerde Matador-banden; heb je ook klachten hierover dan zou ik even daar op het forum kijken; iemand wil de klachten bundelen t.b.v. meer daadkracht richting leverancier.
Groet, Paul.
Re: Eriba
Ja natuurlijk,Trina schreef:Onze eerste caravan was een Eriba triton M.
Een ouwetje uit 1984.
Wat een knoertgezellige caravan was dat.
Ik denk met weemoed aan hem terug. Waarschijnlijk ook omdat het onze eerste was.
Zijn er hier forummers met een Eriba caravan?
.
Wij hebben het eriba touring virus een aantal jaren geleden opgelopen tijdens vakantie toen er een stel met zo'n eriba caravan vlak bij ons kwam staan. Ze draaiden het luifeltje uit, klapten twee stoelen en een tafel uit en waren klaar. Ik dacht meteen "zo wil ik het ook" en was het opbouwen en afbreken van de vouwwagen na 5 jaar helemaal zat.
Deze manier van kamperen (snel klaar en ook snel weer weg) heeft natuurlijk niets te maken met de Eriba touring caravan, maar deze reeks heeft nou eenmaal zo'n uitstraling, het hoort erbij.
Terug thuis meteen de 5 jaar oude vouwwagen verkocht en op zoek naar een eriba, natuurlijk een touring. Al snel vonden we een triton M ,zo één met kopkeuken en waskast bouwjaar 1990.
Na één jaar met de triton te hebben gereisd vonden we de indeling verre van ideaal en verkochten de triton weer( hij was gewoon te krap voor ons viertjes). We zochten naar een troll met (mogelijkheid tot) vast bed en een zithoek waar de kinderen incidenteel konden slapen.
Tijdens deze zoektocht liepen we tegen een Titan aan, deze uit de touring reeks afstammende caravan is ruim 1m langer dan een troll en 10cm hoger en breder. Het was wel een erbarmelijke staat verkerend wrak, maar toch heb ik 'm aangeschaft, vooral omdat ik wist dat het een zeer zeldzame caravan is.
Na 1,5 jaar zwoegen en zweten in mijn werkplaats was de Titan begin dit jaar eindelijk klaar en kon het kampeerfeest weer beginnen.
We zijn nu 3 keer met de Titan weg geweest, en hij is echt SUPER. De meeste Eriba kenners begrijpen er helemaal niks van, en geloven dus ook niet in het bestaan van de Titan, zo zeldzaam is dit model. Eriba heeft er een dikke 250 gebouwd in de periode 1966 to 1976. hiervan zijn er 25 naar Nederland geexporteerd en wij hebben één van de laatst gebouwde exemplaren, om exact te zij de 244e Titan.
De uitgebreidde versie inclusief restauratie verslag van dit verhaal kun je lezen op http://www.eriba-titan.nl.
Dag mensen. Ben via het volvoforum hier terecht gekomen. Sinds vorige week vrijdag zijn wij de trotse eigenaar van een nieuwe Eriba.
Is tevens onze eerste ervaring met caravan. Hiervoor, net als zovelen de tent-vouwwagen procedure doorlopen.
Bij deze een plaatje van onze trots:
Eriba
Is tevens onze eerste ervaring met caravan. Hiervoor, net als zovelen de tent-vouwwagen procedure doorlopen.
Bij deze een plaatje van onze trots:
Eriba
Re: Eriba
Het wordt welhaast saai -ik sluit me volledig bij mijn voorgangers aan:
buitengewoon chique combinatie :!: :!:
Ik hoop dat jullie er héél veel plezier aan mogen beleven!
Greetz,
JanW
buitengewoon chique combinatie :!: :!:
Ik hoop dat jullie er héél veel plezier aan mogen beleven!
Greetz,
JanW
ex- Fendt 510TF Diamant
Volvo V70 T5 Momentum
momenteel even caravanner in ruste
doch zoekende naar een mooie Zweed!
Volvo V70 T5 Momentum
momenteel even caravanner in ruste
doch zoekende naar een mooie Zweed!
Geen enkel nieuw bericht tijdens mijn afwezigheid?
Zoals gezegd dus net terug uit Frankrijk. De Eriba is prima bevallen. Lag perfect achter de auto. Heerlijk bed. De koelkast koelde goed ondanks de tropische temperaturen. Goede ventilatiemogelijkheden. Laadvermogen (leeg 1070, as: 1500 kg). Hebben hem tot 1350 kg beladen. Plenty ruimte in de rondzit met vier personen. (hebben we niet veel gebruik van hoeven te maken)
We moeten wel een nieuwe (smalle hoge) pannenset aanschaffen, want koken met de "gewone" pannen lukt dus niet. We verheugen ons weer op de volgende vakantie. Komende week enkele dagen naar de veluwe.
Zoals gezegd dus net terug uit Frankrijk. De Eriba is prima bevallen. Lag perfect achter de auto. Heerlijk bed. De koelkast koelde goed ondanks de tropische temperaturen. Goede ventilatiemogelijkheden. Laadvermogen (leeg 1070, as: 1500 kg). Hebben hem tot 1350 kg beladen. Plenty ruimte in de rondzit met vier personen. (hebben we niet veel gebruik van hoeven te maken)
We moeten wel een nieuwe (smalle hoge) pannenset aanschaffen, want koken met de "gewone" pannen lukt dus niet. We verheugen ons weer op de volgende vakantie. Komende week enkele dagen naar de veluwe.
Re: Eriba
Ik had ook eigenlijk niets anders verwacht, Peter....
Zelfs geen enkel garantiepuntje????
Wat de koelkast betreft: koelproblematiek is bijna altijd het gevolg van de directe zonnenschijn op de keukenzijde. Die van jullie (evenals de onze) heeft de keuken tegenover de deur. Vorig jaar in Toscane met de zon er vol op werking 'zo-zo', dit jaar aan het Lago Maggiore 'onder een boom' prima koel- en vriesresultaten.
Greetz,
JanW
Zelfs geen enkel garantiepuntje????
Wat de koelkast betreft: koelproblematiek is bijna altijd het gevolg van de directe zonnenschijn op de keukenzijde. Die van jullie (evenals de onze) heeft de keuken tegenover de deur. Vorig jaar in Toscane met de zon er vol op werking 'zo-zo', dit jaar aan het Lago Maggiore 'onder een boom' prima koel- en vriesresultaten.
Greetz,
JanW
ex- Fendt 510TF Diamant
Volvo V70 T5 Momentum
momenteel even caravanner in ruste
doch zoekende naar een mooie Zweed!
Volvo V70 T5 Momentum
momenteel even caravanner in ruste
doch zoekende naar een mooie Zweed!
b58.gif Je zult niet de enige zijn die het overkomt! b34.gifpeteriba schreef:Het enige dat misging, was het bekende euvel bij het afbreken van de voortent. Niet eerst de "spanning" van de stang afgehaald. Schoot dus los en de eerste kras is een feit.
In onze vorige caravan zat een mooi buitenstopcontact. Was dus eerst een gat door een gevallen stang, mooie oplossing.
Groetjes Brenda
Audi 2013 en Home Car Racer Spirit 45 uit 2004
Audi 2013 en Home Car Racer Spirit 45 uit 2004