Eriba Touring 530: stabilisator of niet?

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Eriba Touring 530: stabilisator of niet?

Bericht door WillyL » wo 28 dec 2011 10:56

Wanneer de trekhaak vet gezien heeft, geen stabilisator. Die heeft dan geen nut meer tenzij je alles heeeeeel goed ontvet.
Met een kleine caravan is het nut iets minder maar toch...
De gewichtsverhouding auto/caravan is niet alles. Heel lang geleden reden mijn ouders met een zware Amerikaan en een vrij lichte Constructam (zonder stabilisator). Mijn pa had de caravan verkeerd geladen en ja, bij 90 km stonden ze plots dwars op de autoweg, gelukkig zonder erg, maar het was wel schrikken!
Laden is het belangrijks, dan de gewichtsverhouding auto/caravan en ook het type auto. Die amerikaan had echt niet de goede vering (veel te zacht)
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

driver
Berichten: 568
Lid geworden op: wo 24 aug 2011 21:37
Locatie: Antwerpen

Re: Eriba Touring 530: stabilisator of niet?

Bericht door driver » do 29 dec 2011 12:27

BertJan schreef:een stabilisator is natuurlijk een comfort middel en het verhoogt de kritische snelheid, dus zeker een aanrader
Volgens een artikel op caravantrekker.nl is dat beperkt ( citaat): ... de kritische snelheid wordt niet zo heel veel hoger (wel iets).
De verhoging van de veiligheid door een stabilisator is dus beperkt, en het is zeker geen excuus om sneller te gaan rijden.

Wat het comfort betreft: naar aanleiding van dit draadje heb ik een testje gedaan tijdens een tripje de afgelopen dagen. Om te testen of het comfort verhoogt, heb ik de stabilisator op- en afgezet op de autostrade. Op slecht wegdek (E34 van Antwerpen naar Eindhoven, typisch Belgisch wegdek in slechte staat) was het verschil voelbaar. Met stabilisator (Alko 3004) op schommelde de wagen iets minder op en neer, hoewel het verschil klein was. Op goed wegdek (in Nederland dus) geen enkel verschil voelbaar.
Conclusie: een stabilisator is vooral een aanrader voor de Belgen ... kerstwhoehoehaha.gif

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7777
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Eriba Touring 530: stabilisator of niet?

Bericht door Nimma » do 29 dec 2011 15:05

kerstwhoehoehaha.gif kerstwhoehoehaha.gif kerstwhoehoehaha.gif kerstwhoehoehaha.gif
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Rijk

Re: Eriba Touring 530: stabilisator of niet?

Bericht door Rijk » do 29 dec 2011 16:19

Dit voorjaar reden wij van Wales naar Devon, ritje van 250 km. Ruim 200 km. ging het allemaal prima, totdat er een een paar stevige afdalingen aan de beurt waren (7-8%). Plotseling liet de caravan uitdrukkelijk weten dat hij wel met een bochtje om de auto heen wilde en dat werd ook in een onwillekeurige stuurbeweging omgezet. Stevig remmen bracht alles weer in het gareel, maar de auto's achter me hadden een afstand genomen die wel op heel veel respect leek te wijzen .......

Toch de handel maar even op de vluchtstrook gezet. Niets te zien natuurlijk, behalve die hefboom van de stabilisator: die was niet aangeduwd. Probleem was meteen opgelost. En dan hebben we het dus over een combinatie met een gewichtsverhouding net boven de 70%, maar die me eventjes een akelig gevoel in de maag bezorgde. Op zo'n moment kan 70 km/u al te veel zijn dus.

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Eriba Touring 530: stabilisator of niet?

Bericht door Ab » do 29 dec 2011 22:30

"Probleem was meteen opgelost"

Hier moet ik je toch een beetje tegenspreken Rijk. Het probleem was helemaal niet opgelost, alleen de symptomen heb je wat bestreden. kerstknipoog.gif
Een caravan die zonder stabilisator onstabiel is, is het met stabilisator ook.
Alleen merk je dat pas bij een hogere snelheid.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Rijk

Re: Eriba Touring 530: stabilisator of niet?

Bericht door Rijk » do 29 dec 2011 22:55

Ab, dat was bij mij gewoon het punt: de snelheid liep op omdat ik even niet bij de les was, anders was het in Wales al wel gebeurd.

Normaal gesproken laat ik bij langere afdalingen de snelheid niet oplopen boven de 90, en nu zat ik bijna op 110 km/u.
Met de stabilisator er op nog een keertje geprobeerd, en de caravan bleef keurig in het spoor. Na 8 jaar weet ik gewoon dat de kritische snelheid op 100-110 km. ligt en ik heb domweg nooit uitgezocht hoe het beter zou kunnen omdat ik 100 hard zat vind. Dus in die zin is bij mij het probleem wel degelijk opgelost omdat een slordigheid van mij nu keurig wordt opgevangen, want ik wil niet harder en ik hoef niet harder.

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18182
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Eriba Touring 530: stabilisator of niet?

Bericht door deusjevo » vr 30 dec 2011 00:06

Ab schreef:"Probleem was meteen opgelost"

Hier moet ik je toch een beetje tegenspreken Rijk. Het probleem was helemaal niet opgelost, alleen de symptomen heb je wat bestreden. kerstknipoog.gif
Een caravan die zonder stabilisator onstabiel is, is het met stabilisator ook.
Alleen merk je dat pas bij een hogere snelheid.
Volledig mee eens, je moet een stabilisator niet willen gebruiken om je kritische snelheid te verhogen maar hij dient alleen ter verhoging van het comfort "aan boord".
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Rijk

Re: Eriba Touring 530: stabilisator of niet?

Bericht door Rijk » vr 30 dec 2011 10:04

Elke combinatie heeft een eigen kritische snelheid, min of meer te beïnvloeden door de wijze van beladen. Hiervoor had ik een C5 Break, die bij de "trekauto van het jaar" verkiezing de opmerking meekreeg dat het lange tijd stabiel ging, maar áls het ging, ging het meteen goed fout. Kwestie van hydraulische vering, die een compleet afwijkende karakteristiek heeft, nog eens aan te passen met een sportstand ook (de mijne tenminste) en dan is het karakter weer anders.

Met de Kip Hyline 520 vond ik uit dat het bij 120 km/u ophield, maar met een MB 250 stationwagen gaf de caravan bij 140 km/u nog geen krimp (zonder stabilisator ook nog). Althans: op de bij ons gebruikelijke wegen en nee, zo hard mag het allemaal niet eens hier. Ik probeer hier aan te geven dat een kritische snelheid specifiek is en voor elke combinatie anders.

In genoemd geval had er al probleemloos ruim 200 km. op zitten met snelheden op de GPS van rond 95 km/u. toen ik in die vrij steile afdaling terecht kwam waarbij ik dus de blunder maakte de snelheid ongemerkt te laten oplopen tot 110 km/u, waarvan ik dus al lang weet dat het de kritische snelheid ongeveer is Met de stabilisator er op krijg ik dan een lichte waarschuwing. De caravan wordt een beetje onrustig dus en ik laat gewoon het gas even los.

Elke weldenkende caravanner laat het uit zijn/haar hoofd om bewust een daling van 5-7% in te zetten met 100 km/u of hoger, mag ik toch wel hopen?

Meestal leggen we trajecten af van 300-350 km. per dag, dus ga er maar van uit dat ik geen haast heb en zeker niet probeer constant de kritische snelheid te rijden. Mijn betoog is gewoon, dat een stabilisator een veiligheid verhogende factor is die ik zeker niet wil missen en die niet al te grote blunders voor je oplost. Mijn antwoord op de oorspronkelijke vraag is dus: wél doen.

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: Eriba Touring 530: stabilisator of niet?

Bericht door JPGeetje » vr 30 dec 2011 11:14

@Rijk
Uit de bijdragen die jij tot nu toe in dit draadje hebt geleverd valt mij op dat jij aan iets eccentieels zodanig voorbij loopt dat ik er aan twijfel of je er wel van op de hoogte bent.
Het is namelijk zo dat bij een afdaling de kritische snelheid (dramatisch) afneemt. weenie.gif
Het is niet voor niets dat op veel plaatsen waar een serieuze afdaling nadert, snelheidsbeperkingen worden opgelegd aan caravanners.
Het hele stabilieitsgebeuren is een krachtenspel. Zolang de kracht die de zaak strak houdt (de trekkende auto dus) genoeg domineert is er niet veel aan de hand. Hoe hoger de snelheid hoe sterker deze kracht moet domineren.
Ga jij bergaf dan hoeft de auto (veel)minder aan de caravan te trekken zodat die dominantie weg is. Er is dan een veel kleinere afwijkende kracht nodig om het spel instabiel te maken. Een stabiliteitskoppeling kan daar maar weinig aan veranderen. Ik zeg bewust weinig omdat ze wel iets doet maar dat is eigenlijk een beetje kinderspel in de marge.

Groetjes,
Jan
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

Rijk

Re: Eriba Touring 530: stabilisator of niet?

Bericht door Rijk » vr 30 dec 2011 11:39

RE.gif

Duh....
Rijk schreef:
Elke weldenkende caravanner laat het uit zijn/haar hoofd om bewust een daling van 5-7% in te zetten met 100 km/u of hoger, mag ik toch wel hopen?

kc
Berichten: 891
Lid geworden op: vr 11 nov 2005 14:59
Locatie: de Belgische Kempen

Re: Eriba Touring 530: stabilisator of niet?

Bericht door kc » vr 30 dec 2011 20:40

De vraag was dus : een stabilisator of niet bij een Eriba Touring ?
Dit soort caravanmodel is bekend bij topic-starter (vind niet direct je naam op deze pagina...).
Je kent de goede wegligging bij de Eriba Touring modellen.
Je houdt je aan een goede belading en kogeldruk.
Ikzelf wou, in het begin, ook een stabilisator op mijn caravan (Bourgeois met ook een hele goede wegligging).
Totdat ik het een en ander had gelezen over nut en on-nut, voor- en nadelen van een stabilisator.
(waarvan hierboven nogmaals een discussie tussen 'voor'- en 'tegen'standers).

Mijn mening ? Bekijk het komende vakanties en WE's of het echt nodig is.

Beste advies vond ik van "driver" :
Op slecht wegdek (E34 van Antwerpen naar Eindhoven, typisch Belgisch wegdek in slechte staat) was het verschil voelbaar. Met stabilisator (Alko 3004) op schommelde de wagen iets minder op en neer, hoewel het verschil klein was. Op goed wegdek (in Nederland dus) geen enkel verschil voelbaar.
Conclusie : een stabilisator is vooral een aanrader voor de Belgen ...
kerstwhoehoehaha.gif
M.a.w. comfort'verhogend'.
Maar voor de veiligheid ? Mmmm, meningen blijven verdeeld.

Koen

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Eriba Touring 530: stabilisator of niet?

Bericht door Ab » vr 30 dec 2011 22:30

Op zich vind ik eigenlijk de comfortverhogende faktor al meer dan genoeg motivatie voor aanschaf.
Ik ben het eens met de stelling dat je bij een goede belading, en een goede combinatie het ding niet nodig hebt.
Ik ben vorig jaar echter met een niet werkende stab. terug gereden vanaf omgeving Split in Kroatie. (cupjes kapot door een blunder)
Ik miste 'm toch wel wat.
Dat had niks met stabiliteit of zo te maken.
Met stab is het toch ietsje comfortabeler rijden.
Voor veel combinaties zal dat nog meer gelden dan voor mijn combinatie.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

wolf
Berichten: 1638
Lid geworden op: vr 11 nov 2011 22:35
Locatie: bij Father Damien

Re: Eriba Touring 530: stabilisator of niet?

Bericht door wolf » za 31 dec 2011 12:30

Mag ik even een domme vraag stellen (ik ben een Belg)
Zo'n stab. bestaat uit blokjes die tegen de zijkant van de bol drukken.
Liefst ook geen vet aan de bol, lees ik hier ergens.
Wat gebeurt er dan als je draait?
Rapido Golf 380 1993 met deur links;
Eberspacher verwarming.

Rijk

Re: Eriba Touring 530: stabilisator of niet?

Bericht door Rijk » za 31 dec 2011 13:15

Die pads zijn te vergelijken met gewone remblokken. Door de frictie wordt de draaibeweging op de kogel dus afgeremd.

"Bij voorkeur geen vet" is wat zacht uitgedrukt. Absoluut geen vet is het motto. kerstduim.gif

Een domme vraag is een vraag die niet gesteld wordt! Of de vraag waarop je het antwoord al weet (daarom vinden leerlingen hun onderwijzer zo dom kerstwhoehoehaha.gif ).

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: Eriba Touring 530: stabilisator of niet?

Bericht door JPGeetje » za 31 dec 2011 13:19

De bedoeling is dat deze constructie weerstand bij het draaien geeft. Daarom dus geen vet. Vergelijk het maar met de remmen van je auto.
De achterliggende gedachte is dat het de combinatie een beetje meer stabiliteit geeft.
Evenals remmen kan die stabi. ook wel eens geluiden produceren. Waar dat bij de remmen vaak een piepend geluid is, is dat bij een stabi door de langame onderlinge beweging vaak meer een krakend geluid.

Groetjes,
Jan
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

wolf
Berichten: 1638
Lid geworden op: vr 11 nov 2011 22:35
Locatie: bij Father Damien

Re: Eriba Touring 530: stabilisator of niet?

Bericht door wolf » za 31 dec 2011 20:17

Owkee!
Die "blokjes" moeten dan wel snel slijten want die "remmen" constant.
Rapido Golf 380 1993 met deur links;
Eberspacher verwarming.

@dri

Re: Eriba Touring 530: stabilisator of niet?

Bericht door @dri » za 31 dec 2011 23:58

Rijk schreef:Duh....
Wat Duh?
In tegenstelling tot wat jij beweert, dat de kritische snelheid vast in een combinatie ligt besloten, is deze afhankelijk van vele situatie's die de kritische snelheid beïnvloeden.
Denk daarbij niet alleen aan afdalingen maar ook aan belading, spoorvorming, windrichting en kracht en inhalende toeringcar’s.

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Eriba Touring 530: stabilisator of niet?

Bericht door Ab » zo 1 jan 2012 12:11

wolf schreef:Owkee!
Die "blokjes" moeten dan wel snel slijten want die "remmen" constant.
Dat valt heel erg mee. Je kan er jaren mee doen.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Rijk

Re: Eriba Touring 530: stabilisator of niet?

Bericht door Rijk » zo 1 jan 2012 16:24

@Dri, je moet geen dingen gaan beweren die ik niet gezegd heb. Eerder geef ik aan dat voor mijn combinatie, en dan bedoel ik onder normale omstandigheden, de kritische snelheid rond 110 km./u ligt. Later beweer ik dat je niet goed bij je hoofd moet zijn om een dergelijke helling in te zetten boven de 100 km/u.. Ook, dat ik nooit de moeite heb genomen uit te zoeken waar het in zit. De Tabbert heeft nl de naam om stabiel op de weg te liggen.

Komt bij dat ik met "kritische snelheid" het moment bedoel dat de caravan onrustig gedrag gaat vertonen. De kans dat de caravan (rond 1.400 kg. beladen) met een auto van 2100-2200 kg. aan de haal gaat is echt niet zo erg groot. Niet als normaal zie ik bijvoorbeeld de keer dat ik met een Mistral wel naar huis moest en absoluut niet boven de 60 km/u durfde, of met windkracht 7 op een brug of de dijk bij Lelystad, of achter een autotrailer die veel turbulentie veroorzaakt. Hoeveel redenen wil je horen die voor mij aanleiding zijn de snelheid te matigen?

Maak er van wat je wilt, na 30 jaar heb ik er pas rond de 200.000 km. schadevrij op zitten. Als je denkt dat ik er geen kijk op heb kan ik daar prima mee leven.

LekensMark
Berichten: 1030
Lid geworden op: za 5 feb 2005 19:38
Locatie: Ekeren-Antwerpen

Re: Eriba Touring 530: stabilisator of niet?

Bericht door LekensMark » zo 1 jan 2012 18:13

Ab schreef:
wolf schreef:Owkee!
Die "blokjes" moeten dan wel snel slijten want die "remmen" constant.
Dat valt heel erg mee. Je kan er jaren mee doen.
En als je op de camping aankomt en je gaat met de combinatie veel draaien en keren gewoon even de stab uitschakelen, merendeels (als ik het dus niet vergeet) zet ik deze los na het aanmelden aan de receptie.
Volkswagen Caddy+ Dethleffs Family

Gebruikersavatar
TouranDriver455ts
Berichten: 966
Lid geworden op: za 17 okt 2009 13:30
Locatie: Koggenland, Westfriesland

Re: Eriba Touring 530: stabilisator of niet?

Bericht door TouranDriver455ts » zo 1 jan 2012 20:55

Ergio, fysio, conclusio:

Stabilisator is een hulpmiddel en geen oplossing.
Gezond verstand en beheersing van de rechtervoet zijn veel belangrijker.
VW Touran 2.0 TDI DSG 103 Kw/140 PK "beter is de vijand van goed"

Gerhard N

Re: Eriba Touring 530: stabilisator of niet?

Bericht door Gerhard N » ma 2 jan 2012 11:21

RE.gif
thumbup.gif thumbup.gif thumbup.gif

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Eriba Touring 530: stabilisator of niet?

Bericht door Ab » ma 2 jan 2012 14:41

Klopt helemaal..en nog het allerbelangrijkst: Zorg altijd voor een zo hoog mogelijke kogeldruk.
Dit in combinatie met een goede belading, gewicht zo laag mogelijk, geen zwaar spul achter de as, zal voor een zo goed mogelijk rijgedrag zorgen.
Stabilisatoren worden vaak gekocht om slingergevaar te beperken, maar dat moet eigenlijk niet de insteek zijn.
Er schuilt zelfs een gevaar in, velen denken dat een stabilisator een onstabiele caravan stabiliseert.
Dat is absoluut niet zo, de slingerneigingen worden in de beginfase wat onderdrukt, maar blijven wel aanwezig.
Iets meer snelheid, en het komt veel heftiger terug, en dan houden die remblokjes het niet meer.
De gevolgen zie je elk jaar weer op de snelwegen.

Ik reed een tijdje geleden achter een grote tandemasser, met een Rangerover ervoor. Geen verkeerde combinatie zou je denken. De snelheid was niet eens hoog, amperaan 85 km.
Maar het slingerde echt angstwekkend, ik durfde er in eerste instantie niet eens voorbij.
Na een paar km lukte het toch, en ben ik eraf gegaan bij een benzinepomp, na een seintje naar de bestuurster.
Die kwam achter ons aan, en na een kort gesprek hebben we de kogeldruk met ca 100 kg verhoogd, (die bleek na afkoppelen bijna nihil te zijn)
Daarna reed het gewoon strak.
Met de stabilisator was niks mis, de banden waren ook prima op spanning.
Niet echt een goede belading bleek dus..
Zelfs een tandemasser is daar gevoelig voor.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Eriba Touring 530: stabilisator of niet?

Bericht door Micky » ma 2 jan 2012 15:36

golfopaburstner455ts schreef:Ergio, fysio, conclusio:

Stabilisator is een hulpmiddel en geen oplossing.
Gezond verstand en beheersing van de rechtervoet zijn veel belangrijker.
Precies en als je hier dan nog een juiste belading en stabilisator aan toevoegt, is voor mij het plaatje compleet mrgreen.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

de reiziger
Berichten: 589
Lid geworden op: wo 10 jun 2009 21:52

Re: Eriba Touring 530: stabilisator of niet?

Bericht door de reiziger » ma 2 jan 2012 18:29

Bij mij mankeert er iets aan het plaatje: een fatsoenlijke mechanische uitleg hoe een ding gelijk een stabilisator op kan tegen de hefboomwerkende kracht van een caravan van meer dan een ton.
Zelfs een verbetering van het confortgevoel: ik zie het niet zitten.

Tot ik die uitleg krijg, vrees ik dat er oplichting in het spel is.

(Mag ik even herhalen: toen ik mijn sleuthutje kocht, zat er een stabilisator op, en die zit er natuurlijk nog altijd op. En ik gebruik hem volgens de voorschriften van het boekje. Maar toch begrijp ik het niet.)

Plaats reactie

Terug naar “Eriba”