Eriba Touring 530: stabilisator of niet?
Re: Eriba Touring 530: stabilisator of niet?
Das een kleine bestelwagen vergelijken met een grote.
De stroomlijn van een Touring vs een Rapido / Kip is total anders.
Eric Bachem ,de stichter van Eriba was een vliegtuigbouwer.
Vandaar de goeie aerodynamische eigenschappen.
Als je een Touring aan de haak hebt en je rijdt een vrachtwagen voorbij merk je daar bijna niets van....
De stroomlijn van een Touring vs een Rapido / Kip is total anders.
Eric Bachem ,de stichter van Eriba was een vliegtuigbouwer.
Vandaar de goeie aerodynamische eigenschappen.
Als je een Touring aan de haak hebt en je rijdt een vrachtwagen voorbij merk je daar bijna niets van....
Knaus Komfort 325
Re: Eriba Touring 530: stabilisator of niet?
RE.gif
mijn punt is juist, dat ik daar ook bijna niets van merk, maar dan met een "schoenendoos" omdat de belading gewoon goed is en als toefje: de Rapido een Alko AKS 1300, de Tabbert een Alko AKS 2004 en de Kip een Westfalia SSK2..
elke koppeling op gevoel afgestemd op de caravan
mijn punt is juist, dat ik daar ook bijna niets van merk, maar dan met een "schoenendoos" omdat de belading gewoon goed is en als toefje: de Rapido een Alko AKS 1300, de Tabbert een Alko AKS 2004 en de Kip een Westfalia SSK2..
elke koppeling op gevoel afgestemd op de caravan
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Eriba Touring 530: stabilisator of niet?
Nog een keertje dan: ik merk ook bijna niks, niet met en ook niet zonder de stabilisator aks1300.
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016
Re: Eriba Touring 530: stabilisator of niet?
In mijn reaktie ivm "schoenendoos", heb ik enkel oppervlakte en afrondingen aangehaald.Ab schreef :
Ik denk toch dat er meer meespeelt.
Ik rij nog wel eens met een kleine caravan van 3,60 Het merk laat ik maar even in het midden, maar het is een prima caravannetje.
Tegen mijn verwachting in, rijdt mijn eigen caravan fijner.
Ik heb er ook geen verklaring voor. Misschien dat de breedte ook meespeelt, mijn eigen caravan is 250, dat kleintje is 200.
Ook de as, en waar die geplaatst is speelt een grote rol.
Sommige caravans hebben de as in, of zelfs iets voor het midden.
Mijn ervaring is, dat hoe verder de as naar achter zit, hoe beter het rijdt.
Ook wel of geen schokbrekers kunnen best van invloed zijn.
micky schreef :
juist en dan ook nog de belading, dat heeft pas met stabiliteit te maken, dan is de vorm van de schoenendoos te verwaarlozen, dit was iig mijn punt.
Uiteraard spelen andere zaken ook een rol : zowel plaatsing van de as, belading, zelfs lengte van de dissel.
Maar dat wou ik niet allemaal beginnen opsommen.
@micky : een tandemasser is sowieso stabieler dan een enkelasser met dezelfde lengte/breedte/hoogte/gewicht.
Dat je niets merkt van vrachtwagens die je inhaalt (of jou inhalen) kan ik gerust geloven : jouw auto heeft altijd mooi "overwicht" tov de caravan, al de opgenoemde caravans hebben een stabilisator, je belading is in orde (jouw woorden, kan ik niet zien van hier ).
Ik beweer niet dat het "onmogelijk" is, indien je een "gewone" caravan achter de auto hebt, dat je (bijna) niets merkt van een vrachtwagen/bus/witte speed-colli-bus die voorbijkomt (of inhaalt).
Ik durf wel beweren dat, met een Eriba Touring achter je auto, je amper iets mag "voelen".
Heb je (veel) last van die vrachtwagens etc met zo'n Eriba, dan is er iets mis met de belading, met de caravan (banden, schokdempers, chassis, koppeling,...).
Of de trekkende wagen is aan de lichte kant.
Maar heeft (daarom / bovenstaande litanie) een Eriba Touring Troll een stabilisator nodig (oorspronkelijke vraag... )
Nee
Koen
PS : ik hoop dat mijn standpunt / mening iets duidelijker is ?
Re: Eriba Touring 530: stabilisator of niet?
RE.gif
de oorspronkelijke vraag is niet of hij hem nodig heeft of niet, alleen: stabilisator of niet?
ik respecteer je reactie, maar je spreekt helemaal niet over mijn ervaring met de Rapido, terwijl die erg dicht bij het gedrag van een Touring komt..
dat een tandemasser stabieler is dan een enkelasser met dezelfde lengte/breedte/hoogte/gewicht, lijkt mij een rare benadering aangezien die er volgens mij niet zijn, men gaat doorgaans over naar een dubbele as omdat het gewicht/ de lengte van de caravan te groot wordt voor een enkele as.
de Tabbert weegt leeg 1600kg en maximaal beladen 2000kg knap als je dat met 1 as kunt bereiken.
de oorspronkelijke vraag is niet of hij hem nodig heeft of niet, alleen: stabilisator of niet?
ik respecteer je reactie, maar je spreekt helemaal niet over mijn ervaring met de Rapido, terwijl die erg dicht bij het gedrag van een Touring komt..
dat een tandemasser stabieler is dan een enkelasser met dezelfde lengte/breedte/hoogte/gewicht, lijkt mij een rare benadering aangezien die er volgens mij niet zijn, men gaat doorgaans over naar een dubbele as omdat het gewicht/ de lengte van de caravan te groot wordt voor een enkele as.
de Tabbert weegt leeg 1600kg en maximaal beladen 2000kg knap als je dat met 1 as kunt bereiken.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Eriba Touring 530: stabilisator of niet?
Mee eens. Elke caravan kan zonder stabilisator, en een Touring helemaal.kc schreef:Ik durf wel beweren dat, met een Eriba Touring achter je auto, je amper iets mag "voelen".
Heb je (veel) last van die vrachtwagens etc met zo'n Eriba, dan is er iets mis met de belading, met de caravan (banden, schokdempers, chassis, koppeling,...).
Of de trekkende wagen is aan de lichte kant.
Maar heeft (daarom / bovenstaande litanie) een Eriba Touring Troll een stabilisator nodig (oorspronkelijke vraag... )
Nee
Koen
Toch spelen er ook ander zaken mee, zoals rijcomfort. (bewezen is dat dit wat omhoog gaat)
Verder zou ook nog een overweging kunnen zijn, dat je voor de 100 km sticker waarmee je legaal 100 mag rijden in Duisland, ook een stabilisator moet hebben.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Eriba Touring 530: stabilisator of niet?
In 1994 iig niet RE.gif
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016
Re: Eriba Touring 530: stabilisator of niet?
nog maar eens proberen (door al dat welles nietes) is mijn vraagje overgeslagen.
Is dat kostelijk zo'n stabilisator plaatsen?
Is dat kostelijk zo'n stabilisator plaatsen?
Rapido Golf 380 1993 met deur links;
Eberspacher verwarming.
Eberspacher verwarming.
Re: Eriba Touring 530: stabilisator of niet?
RE.gif
Klikkerdeklik!!
Klikkerdeklik!!
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!
Re: Eriba Touring 530: stabilisator of niet?
Nogmaals: Heb je hem niet nodig, is ie kostelijk, denk je hem nodig te hebben; vallen de kosten wel mee.
Re: Eriba Touring 530: stabilisator of niet?
@jpgeitje; ik ben slechtziend en kan zo'n site niet "onderzoeken".
Geef zo eens een idee.
€100 ? e1000 ? .....
Geef zo eens een idee.
€100 ? e1000 ? .....
Rapido Golf 380 1993 met deur links;
Eberspacher verwarming.
Eberspacher verwarming.
Re: Eriba Touring 530: stabilisator of niet?
RE.gif
afhankelijk waar je hem koopt en welk type 200-500 euro.
afhankelijk waar je hem koopt en welk type 200-500 euro.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Eriba Touring 530: stabilisator of niet?
Waarom moet ik over de Rapido, Kip en Tabbert verder uitweiden ?ik respecteer je reactie, maar je spreekt helemaal niet over mijn ervaring met de Rapido, terwijl die erg dicht bij het gedrag van een Touring komt..
Je hebt zelf ervaren (en geeft ze als voorbeeld) dat die met stabilisator een goed weggedrag hebben.
Wat moet ik daar meer over zeggen ?
Zonder stabilisator ook ? Weet ik niet, daar weet jij misschien meer over ?
Ik probeer telkens zo dicht mogelijk terug naar de 'oorspronkelijke' vraag ivm een Eriba te komen.
Waarschijnlijk is er inderdaad geen enkele caravan te vinden met exact dezelfde lengte/breedte/hoogte/gewicht die als tandemasser én als enkelasser te verkrijgen is.dat een tandemasser stabieler is dan een enkelasser met dezelfde lengte/breedte/hoogte/gewicht, lijkt mij een rare benadering aangezien die er volgens mij niet zijn, men gaat doorgaans over naar een dubbele as omdat het gewicht/ de lengte van de caravan te groot wordt voor een enkele as.
de Tabbert weegt leeg 1600kg en maximaal beladen 2000kg knap als je dat met 1 as kunt bereiken.
Zo letterlijk moet je het ook niet lezen, maar neem de 'kleinste' tandemasser en de 'grootste' enkelasser. Gewicht in elkaars buurt.
Vergelijk dan het weggedrag van een enkelasser van maximum 1750 kg/lengte 7.60m met het weggedrag van een tandemasser van maximum 1900 kg/lengte 8.10 : wedden dat je voor de tandemasser kiest ? (Hobby 560UL en Hobby 610 UL als voorbeeld, op de duitse site)
Koen
Re: Eriba Touring 530: stabilisator of niet?
RE.gif
sorry, maar hier ga ik niet verder op in, waarschijnlijk wordt dit anders een welles nietes.
jij hebt een ander idee bij de vraag dan ik helaas.
sorry, maar hier ga ik niet verder op in, waarschijnlijk wordt dit anders een welles nietes.
jij hebt een ander idee bij de vraag dan ik helaas.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Eriba Touring 530: stabilisator of niet?
Ik heb geen stab. maar is dat gemakkelijk overbouwbaar van een andere (oude niet meer in gebruik zijnde) caravan?
Rapido Golf 380 1993 met deur links;
Eberspacher verwarming.
Eberspacher verwarming.
Re: Eriba Touring 530: stabilisator of niet?
RE.gif
ja, doorgaans is dat zo gebeurd, eigenlijk gaat het maar om 2 bouten, wel moet jij kijken of hij wel past, soms moeten er vulplaatjes gebruikt worden omdat de stam dunner is.
ja, doorgaans is dat zo gebeurd, eigenlijk gaat het maar om 2 bouten, wel moet jij kijken of hij wel past, soms moeten er vulplaatjes gebruikt worden omdat de stam dunner is.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Eriba Touring 530: stabilisator of niet?
Op de prijs van een Eriba Touring vallen de kosten mijns inziens reuze mee...
Door het gewicht van de caravan kan volstaan worden met de Alko AKS-1300 en deze kost -inclusief origineel en door het verzekeraarsgilde goedgekeurde slot- doorgaans iets rond de € 275, exclusief montage. Zelf monteren is mogelijk mits het juiste gereedschap (o.a. momentsleutel) voorhanden is. Anders laten doen door de (leverende?) dealer die daar doorgaans heus niet de hoofdprijs voor zal rekenen.... Deze zal normaliter nooit meer dan een (klein) halfuurtje arbeid mogen factureren. Totaal zal men dan uitkomen op iets van € 325 of daaromtrent.
Me overigens niet in de voorgaande discussie willen mengen, zou ik zelf een stabi (laten) monteren vanwege (1) het hogere comfort, (2) het argument van de 100 km/u-toelating in Duitsland, (3) de mogelijkheid tot een gemakkelijk toe te passen diefstalbeveiliging vanwege het goedgekeurde slot en (4) door de relatief geringe kosten die zo'n apparaat met zich mee brengt (en waarbij zo'n stabilisator gemakkelijk "mee kan worden overgezet" op een andere caravan).
Succes!
Door het gewicht van de caravan kan volstaan worden met de Alko AKS-1300 en deze kost -inclusief origineel en door het verzekeraarsgilde goedgekeurde slot- doorgaans iets rond de € 275, exclusief montage. Zelf monteren is mogelijk mits het juiste gereedschap (o.a. momentsleutel) voorhanden is. Anders laten doen door de (leverende?) dealer die daar doorgaans heus niet de hoofdprijs voor zal rekenen.... Deze zal normaliter nooit meer dan een (klein) halfuurtje arbeid mogen factureren. Totaal zal men dan uitkomen op iets van € 325 of daaromtrent.
Me overigens niet in de voorgaande discussie willen mengen, zou ik zelf een stabi (laten) monteren vanwege (1) het hogere comfort, (2) het argument van de 100 km/u-toelating in Duitsland, (3) de mogelijkheid tot een gemakkelijk toe te passen diefstalbeveiliging vanwege het goedgekeurde slot en (4) door de relatief geringe kosten die zo'n apparaat met zich mee brengt (en waarbij zo'n stabilisator gemakkelijk "mee kan worden overgezet" op een andere caravan).
Succes!
ex- Fendt 510TF Diamant
Volvo V70 T5 Momentum
momenteel even caravanner in ruste
doch zoekende naar een mooie Zweed!
Volvo V70 T5 Momentum
momenteel even caravanner in ruste
doch zoekende naar een mooie Zweed!
Re: Eriba Touring 530: stabilisator of niet?
Ok ok scheelt 3 centimeter in de lengte en 170 kilo in leeg gewicht (de tweede as en twee extra wielen) maar veder identiek (aan de buitenkant) de (enkelassige Deseo) en de dubbelassige Deseo transport.kc schreef: Waarschijnlijk is er inderdaad geen enkele caravan te vinden met exact dezelfde lengte/breedte/hoogte/gewicht die als tandemasser én als enkelasser te verkrijgen is.
Koen
Nu nog een dealer zoeken die ze allebei heeft staan (een dealer met 1 van de twee zal al een uit daging worden) en dan hem/haar zo gek krijgen dat u jullie samen een testritje met beide caravan's laat rijden (waarbij je natuurlijk wel even 170 kilo lading in de enkelasser moet leggen)
Ik denk dat Koen deze welles - nietes discussie wint.
Re: Eriba Touring 530: stabilisator of niet?
RE.gif
GAAAPP, das een paardentrailer
GAAAPP, das een paardentrailer
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Eriba Touring 530: stabilisator of niet?
Klopt is een overweging geweest de stalen-ros of de kinderen mee, vrouw vond de kinderen belangrijker..... daarom dus gekozen voor de variant met enkele as en stapelbed. Gelukkig maar dat ieder zijn eigen smaak heeft, stel je voor dat iedereen voor een Tabbert Baronesse 630 zou gaan, dan zou het niet opvallen als het circus in de stad aan zou komen
Re: Eriba Touring 530: stabilisator of niet?
RE.gif
ja, die Tabbert is een gruwelijke pauper bak met al dat goud, tis echt niet normaal,de slaapkamer heeft zelfs witte kastjes met gouden randjes. maar ja ik dacht, daar kijk je vanzelf wel doorheen, we wilden een zo breed en lang mogelijke toercaravan van 2,5 meter breed een vast bed in een slaapkamer met schuifdeur voor niet meer dan een paar duizend euro, gekeurd en met kenteken, oh ja en ook nog met een stabilisator, dan is de keus automatisch gemaakt
Elke dag twijfel ik nog of ik hem niet beter van mijn onderschrift kan halen
ja, die Tabbert is een gruwelijke pauper bak met al dat goud, tis echt niet normaal,de slaapkamer heeft zelfs witte kastjes met gouden randjes. maar ja ik dacht, daar kijk je vanzelf wel doorheen, we wilden een zo breed en lang mogelijke toercaravan van 2,5 meter breed een vast bed in een slaapkamer met schuifdeur voor niet meer dan een paar duizend euro, gekeurd en met kenteken, oh ja en ook nog met een stabilisator, dan is de keus automatisch gemaakt
Elke dag twijfel ik nog of ik hem niet beter van mijn onderschrift kan halen
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB