Eriba feeling spatwater in disselbak

Plaats reactie
driver
Berichten: 568
Lid geworden op: wo 24 aug 2011 21:37
Locatie: Antwerpen

Eriba feeling spatwater in disselbak

Bericht door driver » di 11 okt 2011 16:58

Hallo,
wij kochten onlangs een nieuwe Eriba feeling 425. Afgelopen weekend hebben we hem voor de eerste keer geprobeerd. Alles prima, mooie caravan. Echter, toen we door de regen naar huis reden was alles in de disselbak nat toen we thuiskwamen. Het lijkt op spatwater. Het reservewiel was onderaan bespat, bovenaan niet. Tussen de bodem van de disselbak en het front en zijkanten zit een spleet van enkele cm ivm de veiligheid bij gaslek.
Wij hebben niet veel caravanervaring, zijn alleen vorig seizoen enkele keren weg geweest met een andere oude caravan (en toen de smaak te pakken gekregen). Daar hadden we dit probleem niet, maar daar waren alleen een aantal kleinere gaten in de bodem van de disselbak.
Zijn er andere mensen met last van spatwater in hun disselbak, of is dit niet normaal?

LekensMark
Berichten: 1030
Lid geworden op: za 5 feb 2005 19:38
Locatie: Ekeren-Antwerpen

Re: Eriba feeling spatwater in disselbak

Bericht door LekensMark » di 11 okt 2011 17:44

Bij regen en zeker bij het wassen en het gebruik van de tuinslang blijft het ook niet droog in de disselbak van onze Dethleffs, maar het is zeker geen zondvloed. Ik stoor mij er niet aan, de dingen die erin zitten kunnen tegen water en ook de wand is goed afgekit en vochtbestendig.
Volkswagen Caddy+ Dethleffs Family

Gebruikersavatar
Ad
Berichten: 1915
Lid geworden op: vr 19 mar 2004 20:26
Locatie: 't Gooi

Re: Eriba feeling spatwater in disselbak

Bericht door Ad » di 11 okt 2011 18:45

Wij hebben met onze nieuwe LMC hetzelfde probleem. Als de caravan stilstaat en het stortregent, nergens last van, maar als we rijden in de regen komt er ook water in de bak, maar van boven uit de hoeken van de klep. We denken dat het komt door zgn. venturiwerking. Bij het rijden trekt er een luchtstroom langs de roosters aan de onderkant, waardoor een licht vacuum ontstaat en er water ingezogen wordt. Volgens de dealer heeft hij nog geen verdere klachten gehad, en ik heb verschillende mensen met een nieuwe LMC gesproken die ook nergens last van hebben. De dealer gaat bij de volgende vochtcontrole kijken of hij er wat mee kan doen. Overigens zit er bij ons in de bak geen afdichtrubber.

Je hoort vaker dat er lekkage is in disselbakken. De LMC fabrikant zegt dat het een "gaskast" is en geen opslagkast, dus mag er volgens hun best wat vocht inkomen. En daar ben ik het niet mee eens.
Laatst gewijzigd door Ad op di 11 okt 2011 19:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Pössl Globecar Campscout 2.2HDI 150pk

driver
Berichten: 568
Lid geworden op: wo 24 aug 2011 21:37
Locatie: Antwerpen

Re: Eriba feeling spatwater in disselbak

Bericht door driver » di 11 okt 2011 19:06

bedankt voor de reacties. De venturiwerking is een logische verklaring, we reden ook lang op de snelweg. Ik denk dat het ligt aan het ontwerp met de grote openingen langs de zijkant. Niet iets om terug met naar de dealer te gaan, eerder om mee te leren leven, vrees ik.

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Eriba feeling spatwater in disselbak

Bericht door Ab » di 11 okt 2011 20:00

Nee hoor, hoeft niet.
Ik heb voor een kennis eens een soort omgekeerde spoiler onder de caravan gezet, gemaakt van gezet alluminiumplaat.
Die zat aan de voor-en zijkanten vastgeschroefd, met een opstaand randje van een paar cm.
Evt gas kon er uit. water niet meer naar binnen.
Kosten: aan materiaal 30 euri.
2 kratjes bier aan arbeid.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

driver
Berichten: 568
Lid geworden op: wo 24 aug 2011 21:37
Locatie: Antwerpen

Re: Eriba feeling spatwater in disselbak

Bericht door driver » di 11 okt 2011 20:36

Interessant idee, die spoiler! De bedoeling is om te verhinderen dat het water opspat tot in de kast, en de openingen te verkleinen zodat het aanzuigeffect vermindert, neem ik aan. Goed om te horen dat het nog werkt ook. Ik ga het bij gelegenheid eens goed bekijken onder de caravan. Zal wel eventjes moeten wachten, caravan staat in stalling. Toch spijtig dat hymer dit niet beter ontwierp. Als de bodem van de disselkast beter zou aansluiten, zou dit probleem niet of nauwelijks bestaan. Voor een eventueel gaslek hoeven die openingen absoluut niet zo groot te zijn, zou ik denken.

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Eriba feeling spatwater in disselbak

Bericht door Ab » di 11 okt 2011 21:14

De openingen hoef je niet eens te verkleinen.
De plaat zit er immers onder (met wat afstand) 1 of 2 cm volstaat.
Opspattend water wordt naar achter afgeleid, daar heb je geen last van.
Bij voorkeur iets naar achter laten aflopen. Die kant moet grotendeels open blijven.

Fabrieksmatig zou dit met een kunststof plaat kunnen gebeuren. Of (simpeler) op de Fendtmanier..
Fendt had vroeger (tot 2008 of 2009 geloof ik) een rooster in de disselbak. Daar had je soms hetzelfde probleem, dat water van onder opspatte.
De laatste jaren zit er een alluminium plaat in de bodem, met ingeperste sleuf-openingen.
Die zitten met de dichte kant naar de rijrichting, min of meer hetzelfde als ik hiervoor beschreef.
Alles blijft nu droog.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

driver
Berichten: 568
Lid geworden op: wo 24 aug 2011 21:37
Locatie: Antwerpen

Re: Eriba feeling spatwater in disselbak

Bericht door driver » do 10 nov 2011 14:51

Ik heb vorig weekend even de tijd genomen om de disselbak van onze nieuwe Eriba feeling even wat beter te bekijken, ook langs de onderkant. Het front van de bak is aan de onderkant afgerond, en loopt een stukje onder de bodem door, op een afstand van enkele cm. Spatwater kan het dus zeker niet zijn, want water kan nooit rechtstreeks in de bak spatten. Ik denk dat het het venturi-effect moet zijn, zoals Ad suggereerde. Waarschijnlijk is de design van de bak zo dat er een onderdruk ontstaat bij het rijden op de snelweg, en dat de waternevel van de banden van de auto in de disselbak wordt gezogen. Dat maakt het probleem een stuk moeilijker. Een spoiler zoals Ab voorstelde gaat misschien niet veel oplossen, vrees ik, omdat het aanzuigeffect waarschijnlijk gaat blijven. Ik zou ook niet goed weten waar ik die spoiler moet vastschroeven, want het disselbak front is gemaakt van dunne kunststof. Daar kan je geen alu plaat aan vastmaken. Ik heb nu alle spulletjes van de disselbak in twee plastic dozen met deksel opgeborgen, zodat ze niet nat kunnen worden. Gasfles en reservewiel kunnen er wel tegen. Zo valt het wel mee, hoewel ik uiteraard liever een droge disselkast had gehad.

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Eriba feeling spatwater in disselbak

Bericht door Ab » do 10 nov 2011 21:35

Het is inderdaad mogelijk om met een pijp of plaat geplaatst in een luchtstroom een onderdruk te creëren.
Maar de vorm is erg belangrijk als je dat echt wilt. Als er aan de voorzijde of zijkanten van die pijp of plaat een mogelijkheid is om lucht toe te laten, zal er geen onderdruk gaan heersen.

Van die venturi-werking heb ik overigens wel eens gebruik gemaakt, voor afzuiging van gaskasten in bestelbussen. Hierbij werd ook een (lichte) onderdruk bereikt.
De vorm en plaatsing ervan is echter dan erg belangrijk.
Dat het in een caravan optreedt, verbaasd me een beetje.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

FransB

Re: Eriba feeling spatwater in disselbak

Bericht door FransB » zo 9 feb 2014 12:43

De reactie is wellicht aan de late kant maar bij onze Feeling 390 uit 2011 bleek de natte disselbak te worden veroorzaakt door een te ruim uitgesneden disselbakrubber bij het slot! Dat rubber wordt daar deels uitgesneden omdat anders het slot niet dicht gaat en dat bleek dus wel erg ruim te zijn gedaan. Oplossing: een nieuw rubber (maar voor velen zal de garantieperiode wel verlopen zijn) of een nieuw stukje (10 cm is genoeg) regelen, krap op maat uitsnijden en met een beetje sliconenkit op zijn plaats duwen.

SDoeleman

Re: Eriba feeling spatwater in disselbak

Bericht door SDoeleman » ma 10 feb 2014 16:30

Een aanvulling op het lekkageprobleem. Mijn dealer heeft er ander rubber in de disselkast geplaatst. Dit sluit nu beter aan op de klep. Resultaat is in ieder geval een droge disselkast.

driver
Berichten: 568
Lid geworden op: wo 24 aug 2011 21:37
Locatie: Antwerpen

Re: Eriba feeling spatwater in disselbak

Bericht door driver » ma 10 feb 2014 18:58

Hallo FransB en SDoeleman, is het lekkageprobleem bij jullie een probleem bij stilstand, of bij rijden? Bij ons is de disselbak kurkdroog bij stilstand, ook bij hevige regen en wind. Bij het rijden op een natte baan zijn de spullen in de disselkast echter altijd nat.
Leuk om twee nieuwe Feelings op het forum te zien! thumbup.gif

Plaats reactie

Terug naar “Eriba”