Bandenspanning Eriba Touring

Plaats reactie
Sea Breeze

Bandenspanning Eriba Touring

Bericht door Sea Breeze » wo 24 aug 2011 22:50

Een regelmatig terugkerend onderwerp die bandenspanning.
Omdat ik puur voor de Eriba touring op zoek was heb ik toch wat informatie gevonden.
In de manual staat vermeld dat bij de touring de bandenspanning 2,4 bar zou moeten zijn echter kom ik nu op een Engelse site het volgende artikel tegen:
Eriba Bandenspanning (Small).jpg
Eriba Bandenspanning (Small).jpg (47.72 KiB) 12438 keer bekeken
Van welke bandenspanning zouden jullie nu uitgaan?

Gr,

Erwin

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Bandenspanning Eriba Touring

Bericht door Ab » wo 24 aug 2011 23:29

Daar kan je niks van zeggen.
Dat ligt helemaal aan de banden. De ene band is de andere niet..
Maar op je banden staat vermeld, wat het draagvermogen is bij een bepaalde spanning. Dat geeft je een goede leidraad.
Als het draagvermogen zeg maar even 10 of 20 % meer is dan wat de caravan weegt, kan je het best de max bandenspanning aanhouden.
Dat zou maar zo 4,5 bar kunnen zijn, maar met dezelfde moeite is het 2,5 bar..

Het ligt er maar net aan, of de van fabriekswege geplaatste banden er nog steeds opzitten.
in dat geval is bovenstaande publicatie ook wel duidelijk toch ?
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Teddybeer
Berichten: 201
Lid geworden op: wo 27 sep 2006 19:48
Locatie: Dopheide

Re: Bandenspanning Eriba Touring

Bericht door Teddybeer » do 25 aug 2011 08:45

Hier een linkje naar het Franse Eriba forum, dit lijstje klopt beter en er staan ook de C-banden op de tegenwoordig onder de 1200 en 1300 kilo as zitten.

http://forumeribatouring.com/viewtopic.php?f=23&t=440

Er is hier al eerder over geschreven, de bandenspanning die in het instructieboekje van Eriba staat is, in veel gevallen, te laag.
Goed goan,

Teddybeer (Hans)

Mitsubishi Outlander sport 2.0 invite plus met een Eriba Troll 554 GT , tot 09-2010
Vanaf 09-2010 een Camper Adria Coral S 670 SL supreme edition.

Sea Breeze

Re: Bandenspanning Eriba Touring

Bericht door Sea Breeze » do 25 aug 2011 22:17

Dank voor de aanvulling, moet volgende week eerst maar eens kijken wat voor banden er precies onder liggen.
Wat ik nog wel weet is dat het 14" bridgestones waren van 2007 maar de rest niet opgelet natuurlijk.
Ga er maar vanuit dat de dealer weet op wat voor spanning ze moeten staan en anders loop ik dit lijstje nog weleens na bij thuiskomst.
Zie overigens bij de enkele as tot 700kg geen waarde hoger dan 2,65 bar dus 4,5 bar lijkt me wel heel erg overdreven en zal daar dus ver vandaan blijven.

Plaats reactie

Terug naar “Eriba”