Voorklep Nova 465

PAM

Voorklep Nova 465

Bericht door PAM » wo 4 aug 2010 14:24

Beste mensen,

Wij hebben een Eriba Nova 465 (model 2007) en op een kleine uitzondering na zijn we helemaal tevreden. De kleine "uitzondering" is dat onze voorklep (de tweede al) na enige tijd scheurtjes gaat vertonen daar waar de klep met schroefjes aan het scharnier is bevestigd. Na een half jaar al werd dit zichtbaar en is door de dealer (onder garantie) een nieuwe voorklep gemonteerd. Echter.........binnen een jaar weer!!!!!! weenie.gif scheurtjes in de klep die langzamer groter worden. Lijkt wel of er, in gesloten toestand, een bepaalde spanning op de klep staat als gevolg waarvan de klep gaat scheuren bij de schroefgaatjes. Ben nu weer in onderhandeling met de dealer om te kijken of ook de derde :( klep onder garantie kan worden vervangen. Er zijn hier vast wel mede eigenaren van Nova's 465, hebben julie hier ook mee te maken?

vriendelijke groeten

Paul

Gebruikersavatar
Bart Bouwmeester
Berichten: 59
Lid geworden op: di 12 mei 2009 15:01

Re: Voorklep Nova 465

Bericht door Bart Bouwmeester » zo 8 aug 2010 12:04

Hallo,

Kan dit inderdaad bevestigen. Wij hebben een Nova 480GL, en zijn binnenkort ook aan onze 3e klep toe.
Het lijkt op een constructiefout. Ik weet ook niet hoe de dealer dit duurzaam kan oplossen.
Bij mij was bij aflevering de klep al op de hoeken gescheurd. Onder garantie is toen een nieuwe klep geplaatst.
Deze klep vertoont nu na 1 jaar alweer scheurtjes. Bovendien is hij linksboven uit het aluminium profiel geschoten waardoor de klep niet meer strak aansluit.
De hele disselbakconstructie past niet bij de het kwaliteitsniveau van deze caravan.
Maar ook voor 2011 wordt deze constructie nog steeds toegepast.

Groeten Bart
BMW X3 en Eriba Nova 480 GL met Omnistor luifel en Truma SER mover

main

Re: Voorklep Nova 465

Bericht door main » di 26 okt 2010 12:04

Wij hebben onze caravan 3 weken geleden nieuw gekregen bij de dealer, de volgende dag zag ik dat de voorklep
gescheurd was.
Zie foto
Bijlagen
P1030200 (Small).JPG

kc
Berichten: 891
Lid geworden op: vr 11 nov 2005 14:59
Locatie: de Belgische Kempen

Re: Voorklep Nova 465

Bericht door kc » vr 29 okt 2010 09:45

Brrr, niet fijn om mee te maken.
Hopelijk is jouw dealer even 'coulant' als die van Bart en Paul.


Koen

Gebruikersavatar
Bart Bouwmeester
Berichten: 59
Lid geworden op: di 12 mei 2009 15:01

Re: Voorklep Nova 465

Bericht door Bart Bouwmeester » zo 31 okt 2010 20:36

Main,

Laat je niet afschepen wat deze klacht betreft. Dit probleem is ruim bekend bij de Eriba Dealers.
Er loopt zelfs een coulanceregeling voor kleppen die buiten de garantie periode vallen, en dit defect vertonen.

Groeten Bart
BMW X3 en Eriba Nova 480 GL met Omnistor luifel en Truma SER mover

BertJan
Berichten: 2685
Lid geworden op: ma 18 sep 2006 18:06

Re: Voorklep Nova 465

Bericht door BertJan » ma 1 nov 2010 18:42

Helaas weer een caravan fabrikant die als er probleemen zijn met onderdelen dit niet oplost, Ja een nieuwe klep die vervolgens weer scheurt terwijl het makkelijk op te lossen moet zijn met een aangepaste verstevigde klep.
Anders blijf je wisselen en heb je na de garantie en de extra klep hierna alsnog een gescheurde disselklep.

Jacqueline

Re: Voorklep Nova 465

Bericht door Jacqueline » za 13 nov 2010 21:52

Het is inderdaad een bekend probleem. Ook wij hebben zowel links als rechts op dezelfde plaats scheurtjes als de caravan op de foto hierboven. Waar ik nog meer zorgen over maak is het scheurtje naast de klep gewoon in het vaste gedeelte van de caravan. Hier moeten we de dealer nog van op de hoogte brengen.
De klep is nu met lijm/kit gerepareerd. Wij moeten zelf de uurlonen gaan betalen voor de vervanging van de klep. Ongeveer € 300. Dat willen we wel doen maar er is ons gegarandeerd dat er ook in de nieuwe klep weer scheurtjes zullen komen.
Nu we ontdekt hebben dat er ook een scheurtje in het vaste gedeelte zit moeten we eens heel serieus gaan praten met de dealer en wij zijn aan het overwegen om ook andere stappen te gaan ondernemen. Onze caravan is voor heel veel geld aangepast en we waren echt van plan om er meer dan 10 jaar mee te doen. Daar hebben we nu een zwaar hoofd in.

PAM

Re: Voorklep Nova 465

Bericht door PAM » do 25 nov 2010 23:06

Beste Nova gebruikers,


Zo te lezen hebben nogal wat mensen te kampen met het "klep-syndroom".

Na enige gesprekken heeft mijn dealer (Witoma, Rosmalen) mijn belangen vs Eriba op zeer goede wijze behartigd, met als resultaat dat recent (eind sept 2010) de !!!!!DERDE!!!!! voorklep is gemonteerd onder garantievoorwaarden, dwz : "om niet" (gratis). Caravan staat nu in de stalling tot ca mei 2011. Hoop niet dat een paar weken in mei/juni 2011 weer leiden tot scheurtjes. Maar.............wat te doen als het fenomeen zich dan toch weer voordoet???? Hoe is het "hard" te maken dat het hier om een constructiefout handelt. Iemand een suggestie.

vriendelijke groet

Paul
Volvo V70 2.0D(2010) en Nova 465(2007)

fvam

Re: Voorklep Nova 465

Bericht door fvam » vr 26 nov 2010 16:57

Ook mijn Eriba 465 van 2006 vertoont hetzelfde euvel.

Ben inmiddels met een advocaat bezig om gratis een nieuwe voorklep via mijn dealer te krijgen.

Eriba is bereid om 30 % van ruim 605 euro te vergoeden maar ik verlang 100% en dat is volgens de advocaat wat de dealer verplicht is te doen omdat het een bekende fabricagefout is.
Een dezer dagen moet de dealer antwoorden.

Gebruikersavatar
Bart Bouwmeester
Berichten: 59
Lid geworden op: di 12 mei 2009 15:01

Re: Voorklep Nova 465

Bericht door Bart Bouwmeester » vr 17 dec 2010 19:12

fvam,

Je hebt inderdaad volledig recht op een nieuwe klep.
Maar zoals aangegeven door mij en anderen in dit draadje is het helaas een terugkerend probleem.
De klepconstuctie deugt gewoon niet.
Hard maken dat het een fabricagefout is hoeft n.m.m. niet. Het is evident dat wanneer zoveel kleppen scheurtjes verstonen er sprake is van een constructiefout.

De enige oplossing in mijn ogen is een gemodificeerde klep met vesterkte hoeken in combinatie met een gemodificeerde klepschanierconstructie.
In de autowereld is het heel normaal, dat gedurende de looptijd van een model meerdere modificaties plaats vinden tot terugroepakties aan toe.
Onbegrijpelijk dat dit hier niet gebeurd


Bart
BMW X3 en Eriba Nova 480 GL met Omnistor luifel en Truma SER mover

Nordicman
Berichten: 867
Lid geworden op: vr 25 mar 2005 12:10
Locatie: Dichtbij Dordt

Re: Voorklep Nova 465

Bericht door Nordicman » vr 17 dec 2010 20:41

Als ik de foto goed bekijk heeft deze de body van de caravan aan liggen schuren, kan zijn dat hij "doorstaat" dus om dat punt er teveel spanning op komt.
Kan je testen door met bijv wax krijt of lippenstift de rand van de klep in te smeren en dan de klep te sluiten, zit er na openen wax op de body van de caravan, dan loopt hij aan.

Waarschijnlijk is gewoon wat weg vijlen van een paar milimeter van de opstaande klep rand voldoende om dit probleem te voorkomen, en dan inderdaad met een polyestermatje en een plaatje aluminium op de opstaande rand een versteviging aan te brengen.

Want 600 euro voor een klep + alle tijd en romslomp kan je beter 2 uurtjes knutselen, voor zover het geen garantie is.
Renault Clio Zonder caravan
Meten is Weten, Gissen is Missen.

Arie Horst

Re: Voorklep Nova 465

Bericht door Arie Horst » za 8 jan 2011 15:37

Ook wij hebben inmiddels een nieuwe voorklep gekregen onder garantie. Ter plekke van de plastic 'popnagels' waren haarscheurtjes te zien.
Kennelijk is dit te stevig aan elkaar gesmolten waardoor scheuren ontstaan. Op de foto is een heel ander scheurprobleem te zien; zoiets moet toch ook de dealer direct opvallen bij aflevering?
Ook de gehele ABS/plastic voorbak is bij ons vervangen onder garantie omdat daar ook scheurtjes in zaten.

Onze betrouwbare dealer -Stienstra-Veenwouden- had uit voorzorg de gasdrukveer al op een stukje traanplaat van 6x10 cm vastgezet omdat dit ook te zwak zou zijn gemonteerd door Eriba.

Wij hebben een Nova 532LE van 2009 welke in 2008 geproduceerd is maar het zijn allemaal dezelfde voorkleppen/bakken.
Het spuitgietprodukt deugt gewoon niet.
De toeleverancier van Hymer heeft dit slechte produkt geleverd. Nu is het aan Hymer/Eriba om serieus werk te maken van de terechte claims.

Veel succes allen,
Arie

BertJan
Berichten: 2685
Lid geworden op: ma 18 sep 2006 18:06

Re: Voorklep Nova 465

Bericht door BertJan » za 8 jan 2011 17:32

Of eriba / hymer heeft accoord gegeven voor een mm dunner materiaal zodat eea per stuk 2 euro voordeliger werd

Arie Horst

Re: Voorklep Nova 465

Bericht door Arie Horst » za 8 jan 2011 19:57

BertJan schreef:Of eriba / hymer heeft accoord gegeven voor een mm dunner materiaal zodat eea per stuk 2 euro voordeliger werd
en per saldo wordt het nu dan aanzienlijk duurder, nog afgezien van reputatieschade voor Hymer stom.gif

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Voorklep Nova 465

Bericht door Ab » za 8 jan 2011 20:06

Geloof me, hier is niemand blij mee. Hymer niet, de evt toeleverancier niet, en alle Eriba bezitters met dit probleem ook niet.
Alle caravans terugroepen, en voorzien van een compleet nieuw ontworpen klep, kan maar zo het faillissement van de spuitgieter betekenen.
Hymer zal 'm immers verantwoordelijk voor alle schade stellen.
Dan begint de touwtrekkerij pas echt goed..

Dit soort geintjes kan het failissement van een complete fabriek ten gevolge hebben.. Zou niet de eerste keer zijn ook.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

main

Re: Voorklep Nova 465

Bericht door main » zo 9 jan 2011 04:16

De caravan met de foto is van mij, en er heeft niets liggen schuren of iets.
De Nova 530 was de vorige dag splinter nieuw afgeleverd.
Eriba heeft niet gereageerd op mijn vraag hoe de coulance van de importeur is na de 2 jaar
garantie, mocht dit weer gebeuren

aaschmetz

Re: Voorklep Nova 465

Bericht door aaschmetz » do 24 feb 2011 09:46

Ik heb het zelfde probleem gehad.
Bij montage worden de parkers door het kunststof gedraaid zonder voor te boren. Dat is een oorzaak.
Ook ik heb een nieuwe klep, van de importeur kan je niets verwachten die heeft totaal geen klantenbinding, ik ben met hem in de slag geweest omdat de douchebak scheurde, gemeld een week na dat de garantie was verlopen. Zijn niet thuis, verkeerde schoonmaak middelen gebruikt!
Blijf maar mailen en bellen daar hebben ze een hekel aan, ze geven liever geld uit aan reclame maar beseffen niet dat mond tot mond reclame pas klanten maakt.

Succes met de klep, Louis

Ad 56

Re: Voorklep Nova 465

Bericht door Ad 56 » vr 25 feb 2011 14:32

Hallo beste Eriba bezitters,

Ik begrijp de fabrikant echt even niet.

Als ik fabrikant was, dan maakte ik dus in die klep een buizenframe, ik denk dat het dan echt verholpen is.
de oppervlakte van de klep is te groot en te log om het op deze foutieve wijze te construeren, wellicht kan het ook een verkeerde materialan keuze zijn.

Dat kan dan toch niet anders meer, het heeft duidelijk een oorzaak!

Ik heb nu al ruim meer dan 14 jaar ervaring met een Fendt, die gebruiken ook een kunststofklep voor de disselbak, nooit geen probleem gehad met de klep.

Deze disselbak klep dient herzien te worden, met wel materiaal of eventueel met een buizen constructie die dus helemaal geen belemmering zal geven in het gewicht en de ruimte die men dan kwijt zou kunnen raken.

Zitten ze bij Eriba een beetje te slapen soms.

Kan hun wel klanten gaan kosten,en het is toch ook onnodig om zoveel geld uit te gaan geven aan garantie, terwijl dit best verholpen en verbeterd kan worden!

Met vriendelijke groet,

Ad

Ad 56

Re: Voorklep Nova 465

Bericht door Ad 56 » vr 25 feb 2011 14:51

Kunststoffen!

Alle kunststoffen zijn onderhevig aan verdroging, komt erg vaak door het onder teveel spanning te monteren, of het directe zonlicht is ook een grote boosdoener.

Het beste is wanneer we een kunststof bak hebben zoals de douchebak, dat die gewoon erg goed vrij ligt van omliggende delen, zoals de ondersteuningsribben.
Deze ondersteuningsribben, vaak van hout gemaakt, dienen wel goed te zijn afgerond, zodat hier door geen geschaaf kan plaats vinden, waardoor een breuk kan optreden.
De grote platte en vlakke oppervlakken dienen wel goed vlak te zijn en stevig, dus niet flexibel zijn!

Het onderhoud aan het kunststof, gebruik geen Chloor, sommige kunststoffen worden gemaakt uit Chloor producten, let daar goed op!
Jammer dat de fabrikant het verzaakt, een algemeen label te maken om dit in een instructie boekje op te slaan, waar welk product van vervaardigd is, en met welk product dit eventueel schoon gemaakt kan worden, en een beschermende laag mee aangebracht kan worden, het zijn slechts maar wat handvaten van mijn zijde, om ter introductie aan of de dealer of de importeur of misschien aan de fabrikant te overhandigen.
Dat zou een erg duidelijke gebeurtenis kunnen zijn, om problemen met het kunststof die men gebruikt bij de fabricage van bepaalde producten.

Nu moet men het maar gewoon ruiken wat en hoe! Dat is geen stijl, zo pak je altijd naast een garantie regeling, en word er maar te snel gereageerd, uheeft een verkeerd product gebruikt,lekker gemakkelijk is dat.

Scheuren in kunststoffen:

Er zijn globaal 2 soorten producten. lees eigenlijk grondstoffen waaruit kunststoffen vervaardigd worden.

Uit Chloor producten. Deze zijn te lijmen
En uit de aardolie. Deze zijn echt niet te lijmen, maar wel lasbaar! Het lijmen gaat echt niet, gewoon omdat het een te vettig product is!

Nu zou ik eigenlijk een lijst moeten neer schrijven, maar let u eens op het etiket van de lijmtubes en de beschrijving die daar bij geleverd word.

Verder gebruiken wij zachte zeep, Driehoek of zo iets, dat is altijd goed.

De bescherming, daarvoor kunt u gebruik maken van een auto product, Plasticlean,leest u uiteraard wel even de opdruk van het flacon.
wat ik altijd afraad: Gebruik nooit op vloeroppervlakken een product wat vettig word of blijft, als hiet wat waterdruppels op vallen, dan zijn ongelukken echt niet uit te sluiten! PAS hier altijd goed mee op, beste mensen, je kan nooit voorzichtig genoeg zijn!

Veiligheid gaat echt voor alles!

Met vriendelijke groet,

Ad

FamSmeets

Re: Voorklep Nova 465

Bericht door FamSmeets » do 17 mar 2011 21:51

Hebben zelf een Eriba Nova 435, bouwjaar 2006.
Ook hier hetzelfde probleem met de inscheurende voorklep. Het probleem heeft zich bij ons alleen wat langzamer geopenbaard als ik de andere reacties lees.
Voor een gerenommeerd caravanmerk als Eriba een slechte zaak! Hebben deze caravan juist gekocht omdat we kwaliteit wilden hebben.
Er werd door de dealer een coulanceregeling van 30% voorgesteld. Betekent dat we evengoed EU 544,50 moeten bijbetalen.
Hebben aangegeven dat we de materiaalkosten voor 100% vergoed willen hebben.

Voortzetting volgt....

theo-sp

Re: Voorklep Nova 465

Bericht door theo-sp » ma 29 aug 2011 21:01

Ook wij hebben een Eriba Nova 465 GL 2008. Inmiddels door de dealer geholpen en van Eriba een coulanceregeling toegezegd gekregen van 75%. Op zich vanuit de coulanceregeling redenerend een mooi voorstel. Echter als je de aanschafprijs van de caravan beschouwd mag een voorklep niet binnen enkele jaren stuk gaan. Erg jammer voor Hymer, als ik naar alle reacties kijk, zullen diverse mensen een keuze voor een volgende caravan niet zomaar weer op Hymer laten vallen. Wij in ieder geval niet. Zelf ben ik helemaal niet overtuigd dat dit de Rolls Royce onder de caravans is en de prijs/prestatieverhouding is absoluut uit balans.

Sea Breeze

Re: Voorklep Nova 465

Bericht door Sea Breeze » ma 29 aug 2011 23:28

Beste mensen, ik kan maar 1 ding zeggen en dat is jullie klachten bundelen en als groep Eriba/Hymer om verantwoording en definitieve oplossing vragen cq eisen.
Jullie hebben allemaal veel geld uitgegeven en verwachten dan ook een kwaliteitsproduct in huis te hebben gehaalt.
Naar nu blijkt is de klep dus duidelijk een produktiefout die correct opgelost dient te worden.
Om ieder jaar een nieuwe klep te monteren is natuurlijk gekkenwerk, Eriba/Hymer moet met een oplossing komen voor jullie en, vermoedelijk, de overige Europese kopers met dit probleem.

Overigens las ik 1 opmerking waar ik op moet reageren, iemand melde dat er bevestigingsparkers in zijn geschroefd zonder voor te boren.
Nu hoef je bij een parker niet voor te boren maar is het niet mogelijk om bij vervanging van de klep deze parkers direct te vervangen voor een gewoon boutje met een moertje?
Lijkt me al een probleem voorkomen te hebben.
Allen succes!

Erwin

FamSmeets

Re: Voorklep Nova 465

Bericht door FamSmeets » wo 26 okt 2011 20:35

Aanvulling op bericht FamSmeets voorklep Nova 435.
Brief geschreven aan de importeur. In tegenstelling tot eerdere berichten toch een reactie gekregen.
Materiaalkosten werden door Eriba/Hymer nu ineens voor 100% vergoed.
Ook de dealer vroeg ditmaal geen arbeidsloon.
Zit nu dus een nieuwe klep in. Het verschil is bijna niet te zien.
Afwachten hoe deze zich houdt. Er staat nog steeds behoorlijk wat spanning op de klep.

Andre Welten
Berichten: 194
Lid geworden op: zo 1 mei 2011 11:09

Re: Voorklep Nova 465

Bericht door Andre Welten » ma 24 dec 2012 12:04

We zijn inmiddels ruim 1 jaar verder; blijft de disselklep nu wel scheurvrij?

nonblond
Berichten: 1289
Lid geworden op: di 6 okt 2009 22:03

Re: Voorklep Nova 465

Bericht door nonblond » do 27 dec 2012 22:41

FamSmeets is niet zo erg actief op het forum en zal dit waarschijnlijk niet lezen. Bij mij is het scheurtje in de 490 gelijmd en een versteviging hier achter geplakt. Er heeft zich geen verdere scheurvorming voorgedaan.
happynewwyear.gif

Plaats reactie

Terug naar “Eriba”