Voorklep Nova 465

savo
Berichten: 28
Lid geworden op: za 9 jun 2012 08:17

Re: Voorklep Nova 465

Bericht door savo » wo 10 apr 2013 21:03

Wij hebben onze Hymer 465 Conga nu 3/4 jaar en u raadt het al een gescheurde disselklep, dit is dus ruim 5 jaar later dan de eerste persoon die hier over postte. Dus ze hebben er nog niet erg van geleerd, we hebben reeds geclaimed bij de dealer. Ik kan niet anders zeggen dan dat ik het schandaliog vindt dat er geen deugdelijke oplossing komt.
Saab 9-5 Aero estate (2007) met Kip35EK (1991)

pvdveen

Re: Voorklep Nova 465

Bericht door pvdveen » vr 12 apr 2013 23:35

Na bijna een jaar wachten gaat mijn eriba nova 495 uit 2005 morgen naar de dealer voor een nieuwe disselklep. Materiaal kosten valt onder de garantie thumbup.gif.Ik Hoef alleen het werkloon te betalen. Schatting 2 uurtjes.
Het heeft zo lang geduurd omdat Eriba een nieuwe verbeterde disselklep heeft ontwikkeld. Ze wilde vorig jaar de klep niet vervangen omdat het oude model klep ook weer zou gaan scheuren.
Ik laat hier wel even weten wat het resultaat is.

Peter

savo
Berichten: 28
Lid geworden op: za 9 jun 2012 08:17

Re: Voorklep Nova 465

Bericht door savo » ma 20 mei 2013 20:21

En.... een verbetering?
Saab 9-5 Aero estate (2007) met Kip35EK (1991)

pvdveen

Re: Voorklep Nova 465

Bericht door pvdveen » di 28 mei 2013 23:04

inmiddels heb ik de caravan terug met een nieuwe klep.
Keurig gerepareerd.
Het volgende is vervangen
- Disselklep
- Scharnier van de disselklep. Hier staat nu veel minder spanning op.
- Nieuwe gasveer constructie
- Nieuwe stikker. Helaas alleen de stikker op de disselklep vervangen en niet op de zij panelen.
- Slot is overgezet

Kleur verschil tussen nieuwe klep en zij panelen is minimaal en als je het niet weet valt het niet op.

Ik kan iedereen aanraden er werk van te maken.

Geert

Re: Voorklep Nova 465

Bericht door Geert » do 8 aug 2013 20:50

Ik ben zojuist lid geworden van dit forum. Aanleiding was mijn speurtocht op het internet naar problemen met de klep van de disselbak, en de disselbak zelf, van mijn caravan een Hymer Nova 435 GL. Op het forum las ik dat meerderen dergelijke problemen hebben gehad.
De caravan heb ik nieuw gekocht in Duitsland (toelating 14 maart 2011). Tijdens mijn vakantie constateerde ik scheurtjes in de klep van de disselbak en in de disselbak zelf.
Tijdens mijn speurtocht op internet constateerde ik dat meerderen dergelijke problemen hebben. Er lijkt geen twijfel over dat dit veel voorkomend euvel is. Een fabrieksfout, als je het mij vraagt.
Mijn vraag is of iemand hier ervaring mee heeft en mij kan vertellen hoe ik dit het beste kan aanpakken en of en hoe ik deze schade kan claimen. (Complicerende factor is wellicht dat ik de caravan in Duitsland (nieuw) heb gekocht).
Wie kan mij hierover adviseren?
Alvast bedankt,
Geert.

savo
Berichten: 28
Lid geworden op: za 9 jun 2012 08:17

Re: Voorklep Nova 465

Bericht door savo » di 13 aug 2013 17:52

Hebben de caravan voor de eerste controlebeurt opgehaald incl. nieuwe klep, maar...... weer dezelfde, terwijl ze mij hadden gezegd dat er nu eindelijk een blijvende goeie klep was waarbij het probleem voor eens en voor altijd was opgelost????? Opmerking van de dealer bij ophalen van de caravan, tja ze zijn nog steeds bezig met het ontwikkelen van een juiste klep, en zolang deze er nog niet is krijgt u elke keer dat ie weer scheurt een nieuwe????

Schiet mij maar lek, wordt vervolgd.
Saab 9-5 Aero estate (2007) met Kip35EK (1991)

Bartje
Berichten: 229
Lid geworden op: za 2 jun 2007 18:19
Locatie: Roeselare

Re: Voorklep Nova 465

Bericht door Bartje » di 13 aug 2013 18:40

Aan de klep hoeft er helemaal niets te veranderen.

Een goede Eriba-dealer zou moeten weten dat het probleem zich niet stelde in de klep zelf, maar wel in het gedeelte dat de klep openhoudt. Indien klep nog OK is, moet enkel het gedeelte dat de klep openhoudt, dus de twee gedeeltes waar de pomp op staat, vervangen worden.

Misschien is bij jouw enkel dit vervangen.
Toyota LandCruiser 150 met Hymer/Eriba Nova SL 545 aan de haak

Gebruikersavatar
boompje
Berichten: 24
Lid geworden op: ma 5 aug 2013 14:26
Locatie: Neuenhaus (D)

Re: Voorklep Nova 465

Bericht door boompje » do 22 aug 2013 19:58

Geert schreef:Ik ben zojuist lid geworden van dit forum. Aanleiding was mijn speurtocht op het internet naar problemen met de klep van de disselbak, en de disselbak zelf, van mijn caravan een Hymer Nova 435 GL. Op het forum las ik dat meerderen dergelijke problemen hebben gehad.
De caravan heb ik nieuw gekocht in Duitsland (toelating 14 maart 2011). Tijdens mijn vakantie constateerde ik scheurtjes in de klep van de disselbak en in de disselbak zelf.
Tijdens mijn speurtocht op internet constateerde ik dat meerderen dergelijke problemen hebben. Er lijkt geen twijfel over dat dit veel voorkomend euvel is. Een fabrieksfout, als je het mij vraagt.
Mijn vraag is of iemand hier ervaring mee heeft en mij kan vertellen hoe ik dit het beste kan aanpakken en of en hoe ik deze schade kan claimen. (Complicerende factor is wellicht dat ik de caravan in Duitsland (nieuw) heb gekocht).
Wie kan mij hierover adviseren?
Alvast bedankt,
Geert.
Ook ik ben pas lid geworden van dit forum. Als gelukkige bezitter van een Hymer 540 GL ben ik natuurlijk even gaan spitten in de onderwerpen van "Eriba Caravanmerken informatie", en las daar over de problemen met de disselbakklep/voorklep. Heel onnozel dacht ik "ik geloof dat ik bij mijn disselbakklep ook iets van scheurtjes gezien heb". Stom natuurlijk, want zoiets weet je gewoon stom.gif . Een snelle check maakte veel duidelijk: de klep had forse scheuren, was over 20 cm uit het scharnier geschoten en twee van de vijf parkertjes waren uit de klep gescheurd. Ik heb toen gelijk contact opgenomen met de leverancier in Offenburg (D). Jaja, het probleem is bekend, stuurt u maar een Email met foto's. 4 dagen later kwam de bevestiging: de caravan (bj. 2009, toelating mei 2010) wordt onder coulance gerepareerd. Inmiddels, na een korte vakantie, had het derde parkertje de klep ook verlaten en hing de klep voor meer dan de helft uit het scharnier. Ik heb de twee overgebleven parkertjes ook maar verwijderd, de klep onder het scharnier geschoven en een spanband aangelegd om te voorkomen dat hij wegwaait. Nu nog even 500 km naar Offenburg tuffen en daarna voor vakantie door naar Frankrijk.
Mitsubishi Pajero 3,2 DI-D
Hymer Nova GL 540

geertheerschop

Re: Voorklep Nova 465

Bericht door geertheerschop » di 18 feb 2014 23:08

Ik heb een 465GL van 2009
In 2013 is klep vervangen incl de bevestiging voor de gasdrukveer
De vervanging was kosteloos .

theo-sp
Berichten: 4
Lid geworden op: za 23 aug 2014 19:27
Locatie: Spijkenisse

Re: Voorklep Nova 465

Bericht door theo-sp » zo 24 aug 2014 16:35

Beste forumbezoekers,

Na een tweetal jaren zonder zichtbare scheuren is het wederom zover. Op 29-8-2011 heb ik mijn eerste bericht op het forum geplaatst.
Met deze zomervakantie wederom een tweetal scheuren in de klep ontdekt. Derhalve ga ik binnenkort weer deze reclameren, iedere drie jaar een nieuw klep lijkt me toch echt ongewenst. De klep scheurt overigens op plaatsen waar aan de binnenzijde de Parkerschroeven zitten dus is hier mijns inziens toch echt sprake van een fabrieksfout. Als ik de klachten zie over deze caravanbouwer dan is de voorklep gewoon niet sterk genoeg. Mij lijkt het lijmen ipv met Parkerschroeven bevestigen een veel betere optie. Tegenwoordiger zijn er zeer sterke lijmsoorten die mijn inziens dit euvel vrij simpel moeten kunnen oplossen als dit samengaat met een knelconstructie. Binnenkort zal ik het resultaat van de onderhandeling met Eriba wel meegeven. Wordt vervolgd.

Mvg Theo.

Leonie Antoinette

Re: Voorklep Nova 465

Bericht door Leonie Antoinette » do 11 sep 2014 13:17

Hallo,

Wij hebben een Eriba Nova van jan 2008. Na een jaar of 2 constateerde ik wat water in de disselbak na rijden tijdens vakantie. Ik dacht dat dit misschien normaal was. Nu dit jaar heb ik vastgesteld dat ook de klep begint te lossen en 2 schroefjes verdwenen zijn. Ik ben een en ander beginnen zoeken op intentie en kwam hier op terecht. Ben pas lid. Mijn vraag hoe lang kan je de fabrikant een tegemoetkoming vragen? Bij contact vandaag met de enige leverancier hier in België van hymer, adviseerde deze om foto's op te sturen. Zij geven enkel garantie als hymer akkoord is natuurlijk.
Toch als ik dit allemaal lees blijft men met het probleem kampen. Ben benieuwd wat hymer gaat zeggen.

theo-sp
Berichten: 4
Lid geworden op: za 23 aug 2014 19:27
Locatie: Spijkenisse

Re: Voorklep Nova 465

Bericht door theo-sp » wo 29 apr 2015 21:30

theo-sp schreef:2011: Ook wij hebben een Eriba Nova 465 GL 2008. Inmiddels door de dealer geholpen en van Eriba een coulanceregeling toegezegd gekregen van 75%. Op zich vanuit de coulanceregeling redenerend een mooi voorstel. Echter als je de aanschafprijs van de caravan beschouwd mag een voorklep niet binnen enkele jaren stuk gaan. Erg jammer voor Hymer, als ik naar alle reacties kijk, zullen diverse mensen een keuze voor een volgende caravan niet zomaar weer op Hymer laten vallen. Zelf ben ik helemaal niet overtuigd dat dit de Rolls Royce onder de caravans is en de prijs/prestatieverhouding is absoluut uit balans.

Voorjaar2015. Onder volledige garantie de derde nieuwe klep gekregen. Dealer heeft prima werk verzet. Helaas werkt het slot in de klep niet meer. Wordt binnenkort gerepareerd.

theo-sp
Berichten: 4
Lid geworden op: za 23 aug 2014 19:27
Locatie: Spijkenisse

Re: Voorklep Nova 465

Bericht door theo-sp » wo 29 apr 2015 21:35

theo-sp schreef:Beste forumbezoekers,

Na een tweetal jaren zonder zichtbare scheuren is het wederom zover. Op 29-8-2011 heb ik mijn eerste bericht op het forum geplaatst.
Met deze zomervakantie wederom een tweetal scheuren in de klep ontdekt. Derhalve ga ik binnenkort weer deze reclameren, iedere drie jaar een nieuw klep lijkt me toch echt ongewenst. De klep scheurt overigens op plaatsen waar aan de binnenzijde de Parkerschroeven zitten dus is hier mijns inziens toch echt sprake van een fabrieksfout. Als ik de klachten zie over deze caravanbouwer dan is de voorklep gewoon niet sterk genoeg. Mij lijkt het lijmen ipv met Parkerschroeven bevestigen een veel betere optie. Tegenwoordiger zijn er zeer sterke lijmsoorten die mijn inziens dit euvel vrij simpel moeten kunnen oplossen als dit samengaat met een knelconstructie. Binnenkort zal ik het resultaat van de onderhandeling met Eriba wel meegeven. Wordt vervolgd.

Voorjaar2015: Klep pro deo volledig vervangen door een nieuwe. Prima hulp van de dealer.

Mvg Theo.

Leonie Antoinette

Re: Voorklep Nova 465

Bericht door Leonie Antoinette » wo 29 apr 2015 23:59

Bij ons hier in België wordt niets gedaan met de klep. geen garantie meer. Te oud. Enfin ondertussen is mijn caravan verkocht. Nieuwe eigenaar gaat hem als stacaravan gebruiken. Dus ik denk geen probleem voor hem. Toch niet serieus van de dealer campirama. België .

Plaats reactie

Terug naar “Eriba”