Informatie gevraagd Eriba Nova

Plaats reactie
niels

Informatie gevraagd Eriba Nova

Bericht door niels » ma 26 apr 2010 17:22

Hallo allemaal,

Ik zal me eerst voorstellen, lijkt mij wel zo netjes.

Mijn naam is Niels Langerak, 35 jaar, vriendin en 2 zoons van 3 mnd en 2 jaar.
Heb altijd volkswagen busjes gereden waarvan de een na laatste een syncro (4x4) westfalia uitvoering was.
Dat werd toch een beetje te klein met zijn viertjes en toch maar verkocht met pijn in het hart.
Deze bus had ik al 8 jaar en heel veel aan verandert en verbetert, maarja tijden veranderen.
Later toch weer een vw T3 syncro gekocht maar in personenuitvoering. (bleef kriebelen)

En zo hebben we besloten om een caravan te kopen en kijken/proberen of dat wat voor ons is.
Rondtrekken en elke dag weer ergens anders naartoe doen we niet meer. 1x in de week verkassen is genoeg.
En natuurlijk weekenden weg.

Het budget wat ik wil uitgeven is 3000 a 4000 euro. Ik weet dat ik dan wel een caravan koop van tussen de 15 en 20 jaar oud.
Hopelijk ben ik dan wel op het goede forum beland! Volgens mij hebben de meeste mensen hier recente caravans.
Ik ben dan ook onbekend met alle merken caravans, Hobby, fendt, eriba zijn mij wel qua naam bekend maar niet of ze goed zijn.
of die moet ik nu net niet kopen omdat......... Noem maar op.

Nu heb ik altijd een zwak gehad voor de kleine Eriba,s , puckies, tritons enz.
Ik denk dat Eriba kwalitatief een goed merk is, maar geld dat ook voor een nova?
De nova was mij onbekend. Is een stuk ruimer en voor ons dus handiger.
Hoe staat Eriba ten op zichte van andere merken caravans, goed/beter of juist minder kwaliteit?
Of waar is het mee te vergelijken?

Ik heb een Eriba nova 491 (bj 92) op het oog, maar is dit type/ merk ook een goede keus?
Misschien dat iemand deze zelf wel heeft gehad en wat meer kan vertellen.
Heb me rot gezocht op het internet naar gebruikerervaringen maar niet echt iets kunnen vinden vandaar dat ik
me hier heb aangemeld en deze vragen stel.

Alvast vriendelijk bedankt en ben nieuwsgierig naar reacties.

Groeten Niels

niels

Re: Informatie gevraagd Eriba Nova

Bericht door niels » ma 26 apr 2010 17:29

Halle allemaal,

Sorry dat ik niet eerst heb voorgesteld middels "Even voostellen".
Dat had ik even gemist en kom dan zo binnenvallen met mijn vragen.
Maar had mij daar gelijk al voorgesteld.

Mvg Niels

Gebruikersavatar
Trina
Beheerder
Berichten: 12780
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 11:31
Locatie: Drenthelaand.

Re: Informatie gevraagd Eriba Nova

Bericht door Trina » ma 26 apr 2010 17:34

Dat de meeste mensen hier een recente caravan hebben klopt niet hoor.
Er zijn veel "oudjes" op het forum. Zowel qua leeftijd van de gebruikers als van de caravans. mrgreen.gif
De Eriba wordt wel eens de Rolls Royce onder de caravans genoemd.
En dat zal ongetwijfeld ook voor de Nova gelden.
Echter, of een tweede/derde/vierdehands caravan nog steeds goed is, hangt af van de vorige eigenaar(en).
Als de caravan goed onderhouden en behandeld is, regelmatig een onderhoudsbeurt/vochtcontrole heeft gehad, zal het een prima caravan zijn.


Enne...welkom op dit forum. aflower.gif

niels

Re: Informatie gevraagd Eriba Nova

Bericht door niels » ma 26 apr 2010 17:42

Hallo Trina?

Bedankt voor je reactie.
Ik begrijp natuurlijk dat caravan op leeftijd is en zijn (verborgen) gebreken kan hebben.
Dat hoort er bij, liever niet natuurlijk.... Zal hem dan ook binnenste buiten keren!

Als ik het goed begrijp staat Eriba goed bekend? De kleinere modellen zeker maar daar krijg ik
mijn vriendin geen 3 weken in, das wel weer jammer.

Mvg Niels

Rob Eriba

Re: Informatie gevraagd Eriba Nova

Bericht door Rob Eriba » ma 26 apr 2010 19:22

Hallo Niels,
Eriba staat inderdaad goed bekend. De vergelijking met Rolls Royce heb ik ook wel eens gehoord, maar of dat iets over kwaliteit zegt??? Waarschijnlijk wel iets over de prijs..
Kijk maar eens rond op bijv. het Duitse Eriba Touring Forum. Daar vind je ook echte punten van kritiek, vooral voor de meest recente jaargangen. Maar ja, ook andere merken hebben wel eens wat.
Succes en veel plezier bij het speuren naar informatie en het maken van je keuze.

PAM

Re: Informatie gevraagd Eriba Nova

Bericht door PAM » ma 26 apr 2010 20:40

Hoi Niels,

wij zijn begonnem in 1984 met een Eriba Taiga en die was uit 1976. Heb zelf de "voorkamer" verbouwd tot kinderkamer (een stapelbed en een baby ledikant). Wij zijn met deze caravan tem 2001 dus 17 jaar in europa (frankrijk, spanje, duitsland en benelux) op vakantie geweest en hebben nooit problemen ondervonden. Ook van de "oudere" Nova modellen heb ik van diverse bekenden geen negatieve verhalen gehoord. Verschil tussen Eriba en sommige andere merken is dat bij de eene deurtjes en bankzittingen van hout zijn waarbij andere merken geperst papier gebruiken. Ook de gebruikte ALKO onderstellen zijn van goede kwaliteit. Hebben nu alweer drie jaar een Nova 465 (2007) en die bevalt prima.
Klinkt misschien niet helemaal objectief maar.............wij hebben altijd goede ervaringen opgedaan met Eriab Taiga en Nova (de Nova was destijds de opvolger van de Taiga) voor zover ik weet.

Groet

Paul

niels

Re: Informatie gevraagd Eriba Nova

Bericht door niels » ma 26 apr 2010 22:49

Hallo Rob en Paul,

Bedankt voor jullie reacties.
Het is een best wel moeilijk te kiezen tussen alle merken. Eriba spreekt mij het meest aan, waarom ????
Waarschijnlijk doordat de kleine modellen kwalitatief goed zijn en daardoor misschien ook de nova,s ook wat hebben meegekregen.

Als ik het goed heb begrepen hebben de kleinere modellen een casco met metalen geraamte. Hebben de nova,s dat ook?
Of zijn qua opbouw hetzelfde als alle andere merken?

Maar als ik het zo bekijk doe ik met een Eriba geen miskoop, afgezien de staat van de caravan.
Ga ik deze week toch maar ff snel kijken.

Meerdere ervaringen zijn natuurlijk welkom!

Mvg Niels

Gebruikersavatar
Ruudfr
Berichten: 499
Lid geworden op: ma 3 dec 2007 22:47
Locatie: Oss
Contacteer:

Re: Informatie gevraagd Eriba Nova

Bericht door Ruudfr » zo 20 jun 2010 12:26

Hallo Niels
Wij hebben een eriba gehad helaas wat storingen en fouten vandaar dat we nu een nieuwe hebben
Allereerst kan ik je aanraden om de caravan bij een dealer te kopen met garantie natuurlijk.
Mochten er problemen komen worden die meestal wel opgelost ,en kom je zelf niet voor verasingen te staan.
Meestal weet een caravanzaak wel het een en ander over de door jouw te kopen caravan.
Wij hebben inmiddels een Knaus en zijn daar zeer tevreden over.
(wij zijn zeer tevreden over Witoma Rosmalen)
Ps wij gebruiken de caravan meest zakelijk en rijden dan ook meer km als de gemiddelde vakantie ganger.
Onze caravan gaat per jaar gemiddeld 40x op reis.
Hopelijk heb je wat aan mijn advies
Gr Ruud :lol:
Dat doe ik later wel ! Pas op later kan wel eens te laat zijn ;Dodge Ram 1500 4x4 Crew Cab/Mercedes Sprinter 519 /Dethleffs Exclusieve 760 DR zilver metallic, Alde Snow ,enz,compleet dus.

remels75

Re: Informatie gevraagd Eriba Nova

Bericht door remels75 » wo 24 aug 2011 16:21

Welkom op het forum !

Ik heb zelf een Nova uit '99 en ik ben behoorlijk enthousiast over de oudere Nova's, ook de oudere generatie met de beige bande waar jij over praat. Het waren en zijn behoorlijk luxe caravans, met een mooie basisconstructie.

Perfect zijn ze echter ook niet. Mijn ervaring tot op heden is dat de opbouw (met PU schuim, PUAL) en het onderstel, de basis dus, heel degelijk is. Ik heb echter wel een eindeloze lijst kleine probleempjes op moeten lossen. Loszitten strips, kastdeurtjes, scharnieren, kraantje kapot, bakjes kapot, dakluik vervangen, etc. Dat is op zich niet uniek, had ik met mijn oude TEC ook, maar je moet er wel rekening mee houden, en een beetje zelf (kunnen) klussen helpt flink bij een oudere caravan.

Ik zou bij de aanschaf vooral goed kijken of ie droog en niet krom is. Staat van onderhoud is van belang, maar je kunt bv. een slecht onderhouden onderstel voor niet teveel geld wel weer in orde krijgen. Zit er vocht in de opboouw (niet waarschijnlijk bij PUAL) dan wordt dat een stuk lastiger.

Plaats reactie

Terug naar “Eriba”