Ervaringen Eriba Nova Light 442

Plaats reactie
danny1972
Berichten: 18
Lid geworden op: za 30 dec 2017 09:42

Ervaringen Eriba Nova Light 442

Bericht door danny1972 » ma 19 feb 2018 08:03

Goedendag allemaal,

Wij zijn voornemens om onze vouwwagen te verkopen en te gaan switchen naar een caravan.
Op dit moment heeft de Eriba Nova Light 442 onze voorkeur.
Vooral vanwege de indeling (het ruime bed). Heeft iemand ervaringen met deze caravan?
Wat zijn de voor- en nadelen die jullie ondervonden?

Met vriendelijke groet,

Danny

Bartje
Berichten: 229
Lid geworden op: za 2 jun 2007 18:19
Locatie: Roeselare

Re: Ervaringen Eriba Nova Light 442

Bericht door Bartje » do 22 feb 2018 11:02

Het enige aandachtspunt bij een caravan van de Feeling/Nova Light reeks van Hymer/Eriba, is het feit dat de chassis vrij laag bij de grond komt.
Op de weg is dat geen probleem, maar let op met accessoires.

Indien je een mover opteert, is de Alko Mammut eigenlijk de enige goede keuze. Deze mover komt niet onder het chassis uit.

Reservewielhouder onder caravan laat je ook beter links liggen, onbegonnen werk om reservewiel van onder chassis te halen bij lekke band of voor controle van de bandendruk.
Veel beter reservewiel in disselkoffer.

Dissel is vrij kort, let op bij eventuele montage van een fietsrek, de Thule Superb Short kan er probleemloos op.


Zowel Feeling als Nova Light worden op dezelfde manier opgebouwd als de Nova reeks, maar iets minder luxueus, dat bespaart ook gewicht.
Qua isolatie en stevigheid van opbouw mag de Nova Light naast zijn grotere broers staan.
Toyota LandCruiser 150 met Hymer/Eriba Nova SL 545 aan de haak

danny1972
Berichten: 18
Lid geworden op: za 30 dec 2017 09:42

Re: Ervaringen Eriba Nova Light 442

Bericht door danny1972 » do 22 feb 2018 12:19

Hartelijk dank voor uw reactie.
Een mover wordt inderdaad essentieel. Wij gaan nl. vaak op vakantie naar de bergen. Kampeerplekken zijn op deze campings niet altijd even vlak.

Met vriendelijke groet,

Danny

wierdaj

Re: Ervaringen Eriba Nova Light 442

Bericht door wierdaj » zo 2 feb 2020 14:54

En is het de 442 geworden?
Wij hebben er ook voor gekozen, nadat onze 465 (buiten onze) schuld total-loss ging begin 2019. De nieuwe wordt in april afgeleverd. Wij vonden de 465 (die verder prima beviel) iets te smal voor het slaapgedeelte.

danny1972
Berichten: 18
Lid geworden op: za 30 dec 2017 09:42

Re: Ervaringen Eriba Nova Light 442

Bericht door danny1972 » ma 3 feb 2020 17:16

Hallo Wierdaj,

Nee we hebben uiteindelijk gekozen voor de Eriba touring 542. Wij vonden namelijk heb bed het belangrijkst in de caravan.
Verder zijn we echt buitenmensen. Dus zitten we over het algemeen alleen binnen als het weer het niet zo toe laat.
Afgelopen zomer voor het eerst op vakantie geweest.
Wat ik erg fijn vond is dat de caravan bijna net zo breed is als de auto. Je kan eigenlijk al zonder de caravanspiegels al redelijk goed langs de auto kijken.
Ook hebben we de caravan uitgerust met een automatische mover (juist omdat de plaatsen bij campings in de bergen niet al te gelijk zijn).
Daarnaast hebben we ook voor een Thule uitvalscherm gekozen, voor het geval dat we een keer willen rondreizen of voor de weekendjes weg.
Maar ook hebben we een voortent gekocht voor het geval dat we wat langer staan.
Een aanrader is ook een gasaansluiting aan de voortent zijde van de caravan. Wij koken altijd buiten.
Het kooktoestel staat op een crespo ap105 kastje. Dit kastje hoef je niet in elkaar te zetten, maar gewoon uitvouwen en klaar...

We kijken nu alweer uit naar het voorjaar om er weer op uit te trekken. En van de zomer staan nu de pijlen gericht op Noorwegen of toch iets anders....we zijn niet van die planners.

Groetjes,
Danny

Conny100
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 30 sep 2019 14:53

Re: Ervaringen Eriba Nova Light 442

Bericht door Conny100 » ma 10 feb 2020 14:28

Wij hebben ook een Eriba Touring 542 besteld, welke voortent adviseren jullie en zijn er nog meer dingen waar wij op moeten letten?
wij hebben nog nooit een caravan gehad, altijd een vouwwagen of tent.
Wij hebben eerst wel een caravan gehuurd, maar dit was een Burstner met een frans bed, dit bed beviel niet echt, veel te weinig ruimte en het bed vinden wij het belangrijkste.
Ik zie jullie reacties graag tegemoet, bedankt alvast voor de tips !

danny1972
Berichten: 18
Lid geworden op: za 30 dec 2017 09:42

Re: Ervaringen Eriba Nova Light 442

Bericht door danny1972 » ma 10 feb 2020 20:56

Goedenavond Conny100,

Afgelopen zomer was onze eerste ervaring met de caravan. Ook wij kwamen van een vouwwagen (Combi Camp Country).
Die beviel prima hoor, maar we wilden het kampeerseizoen verbreden. En wat meer gemak onderweg.
Op welke dingen kunnen jullie letten...tja het e.e.a. is toch persoonlijk. En wij zijn ook nog niet zo ervaren.
Voortent:
Voor de voortent heb ik gekeken naar Unico Bologna, Fortex Aronde en Kampa Pop Air.
De Kampa viel af omdat wij deze niet mooi vonden. De luchtbuizen vinden we om te zien te lomp. Ondanks volgens de recensies het opzetgemak.
De Fortex is qua kwaliteit op hetzelfde niveau als de Unico. En om maat gemaakt. Maar mijn gevoel is dat deze voortent wat lastiger is op te zetten dan de Unico, in verband met een extra boogstok.
De Unico is het geworden vanwege de kwaliteit, zover ik dit in de showroom heb kunnen ervaren, maar ook om de looks.
De Unico hebben we nog niet kunnen gebruiken, omdat deze te laat geleverd werd door Unico. Gelukkig hebben we een showroom model meegekregen van de luifel. De Unico Verona. Ik denk dat wij met ongeveer 25 min. klaar waren met het opzetten. Zelf vond ik dat niet slecht voor de eerste keer.
Mijn advies is: ga gewoon kijken in de showroom en laat je informeren.
Natuurlijk weet ik niet wat jullie budget is, maar dit is natuurlijk ook een factor.

Andere opties/accessoires heb ik al eerder vermeld.
Verder misschien nog kleine dingetjes.
Het afvalwater vangen wij op in een emmer, en niet in een afvalwatertank.
Voor het vullen van de watertank v.d. caravan heb ik een opvouwbare gieter gekocht van Colapz.
Verder heb ik nog Carafoot plus onderplaten gekocht met een aantal ophoogblokken. Voor het geval dat de campingplaats niet gelijk is.

Mochten jullie nog vragen hebben, dan hoor ik het graag.

Groetjes,
Danny

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Ervaringen Eriba Nova Light 442

Bericht door dieseltijger » ma 10 feb 2020 22:15

RE.gif

Eh wellicht is het een idee om de Scandinaviers na te apen: Je kan gewoon een afvalwaterzak kopen die je met een slang aansluit op de uitlaat. Gesloten systeem, licht, en je rolt het na gebruik op en dan neemt het weinig plaats in beslag in de disselbak.
Laatst gewijzigd door Daphne op di 11 feb 2020 10:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote voorgaand bericht verwijderd
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

danny1972
Berichten: 18
Lid geworden op: za 30 dec 2017 09:42

Re: Ervaringen Eriba Nova Light 442

Bericht door danny1972 » di 11 feb 2020 11:18

Goedemorgen Dieseltijger,

Dat is inderdaad een handige tip!.

Dank je.

Conny100
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 30 sep 2019 14:53

Re: Ervaringen Eriba Nova Light 442

Bericht door Conny100 » wo 12 feb 2020 12:24

Beste Danny 1972,

Bedankt voor de vele tips, ik ben hier heel erg blij mee.

Zo'n opvouwbare gieter is inderdaad heel handig.

Wij gaan ook een emmer gebruiken voor het afvalwater.

Mijn man wil geen voortent, maar ik denk dat deze er uiteindelijk toch komt.

Groetjes Conny

Plaats reactie

Terug naar “Eriba”