koelkast chateau 350 KK elite

Plaats reactie
klaas65

koelkast chateau 350 KK elite

Bericht door klaas65 » di 14 mei 2013 19:29

Ik ben sinds kort in het bezit van een Chateau 350 KK Elite uit 1984, deze is goed onderhouden door de vorige eigenaar.
Nu heb ik een probleem, ik krijg de koelkast niet werkende, de vorige eigenaar opgebeld, maar volgens hem moet hij het gewoon doen.
Alle instellingen op de trafo geprobeerd, maar krijg de koelkast niet werkende, hoor de koelkast wel borrelen, maar word niet koud.
Trafo heb ik ingesteld op lang stil staan. Wie weet wat de oorzaak zou kunnen zijn.

Groeten Klaas

stn
Berichten: 436
Lid geworden op: do 16 aug 2012 20:51

Re: koelkast chateau 350 KK elite

Bericht door stn » di 14 mei 2013 20:06

Simpel beginnen;
Staat de caravan redelijk waterpas?
Toevallig heeft een vriend van me ook pas zijn eerste caravan gekocht en hij belde mij met het zelfde probleem, toen ik ging kijkn stond hij hartstikke scheef. waterpas gezet, en voila; hij werkte.
Ook kan je eens kijken of je niet toevallig de gas EN de stroom-stelknop open hebt staan, dan wil hij ook niet echt werken.

Tenslotte; hoe lang heb je gewacht? een caravan-koelkast heeft even tijd nodig.....

Succes!!!
Je hebt caravans
En je hebt Fendt
Fendt Saphir 470 TF Simpark handmatig mover, Toyota Rav 4 executive business 2.0 vvt-i 4WD CVT.

martijn v o

Re: koelkast chateau 350 KK elite

Bericht door martijn v o » di 14 mei 2013 22:16

Als ie borrelt moet je hem even op de kop zetten.

nonblond
Berichten: 1289
Lid geworden op: di 6 okt 2009 22:03

Re: koelkast chateau 350 KK elite

Bericht door nonblond » di 14 mei 2013 22:28

Kun je wat uitgebreider melden waarom je denkt dat de koelkast het niet doet. Alvast een tip. Als je een thermometer hebt met een losse buitenvoeler. Moet je de buitenvoeler in de koelkast plaatsen en kun je de temperatuur aflezen zonder steeds de koelkast open te hoeven doen. Het lampje in de koelkast werkt onafhankelijk van de koeling, dus is geen indicatie of de koelkast wel of niet koelt. Het scheelt ook enorm of de koelkast leeg of gevuld is met gekoelde waren of nog te koelen waren. En wees niet te ongeduldig, de koelkast heeft even nodig om de goede temperatuur te bereiken.

pd0bao40

Re: koelkast chateau 350 KK elite

Bericht door pd0bao40 » wo 15 mei 2013 10:31

De k.k. (althans de meeste) werken op 230 V~OF gas, dus nooit tegelijkertijd op 2 voedingsbronnen aansluiten. De 12 V= waar hij ook op kan werken moet ,tijdens de rit, aan de autoaccu worden onttrokken en perse NIET aan een omvormer, die levert daarvoor te weinig vermogen (Watts) Succes en gr.Jaap.

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: koelkast chateau 350 KK elite

Bericht door Ab » wo 15 mei 2013 18:37

klaas65 schreef:.
Trafo heb ik ingesteld op lang stil staan. Wie weet wat de oorzaak zou kunnen zijn.

Groeten Klaas
Welke trafo? voor koelkastgebruik is nooit een trafo in gebruik.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

nonblond
Berichten: 1289
Lid geworden op: di 6 okt 2009 22:03

Re: koelkast chateau 350 KK elite

Bericht door nonblond » wo 15 mei 2013 23:01

TS geeft geen antwoord op de vragen. Zo wordt het lastig om te helpen. Laten we eerst maar even wachten of deze zich weer meld.

klaas65

Re: koelkast chateau 350 KK elite

Bericht door klaas65 » vr 17 mei 2013 10:30

Dit is de trofo in mij caravan

http://i1362.photobucket.com/albums/r69 ... eda09a.jpg


En dit is het schema wat er bij zit om hem in te stellen, nu heb ik hem ingesteld op lang stil staan, maar de koelkast doet het nog steeds niet.
Maar goed ik ben ook een leek daar in, dit is mij eerste caravan.

http://i1362.photobucket.com/albums/r69 ... 75d626.jpg

ik lees ook dat je voor je koelkast geen trofo nodig hebt, maar wat doe ik fout!!!

martijn v o

Re: koelkast chateau 350 KK elite

Bericht door martijn v o » vr 17 mei 2013 16:59

martijn v o schreef:Als ie borrelt moet je hem even op de kop zetten.
Is een absorptie koelkast en die werken met een absoptiemiddel wat wel eens wil kristalliseren. Als je hem uitbouwt en op de kop zet komt het vloeibare middel weer in contact met de kristallen en dan worden deze ook weer vloeibaar. Als ie een tijdje op de kop heeft gestaan doet is het weer.

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: koelkast chateau 350 KK elite

Bericht door Ab » vr 17 mei 2013 22:31

Da's best een zware lader/omvormer..
Maar bij voorkeur laat je de koelkast op 240 volt of op gas werken. 12 volt is eigenlijk alleen bedoeld om onderweg nog enigszins te kunnen koelen tijdens het rijden.
Om een koelkast op 12 volt via een omvormer te laten werken, is altijd een slecht idee.
Meestal kan het ook niet eens.
Ik zie net op de 2e foto de gebruikers handleiding..
Ik begreep eerst niet wat je bedoelde met instellen op langdurige stilstand.
Maar da's niks meer of minder dan wat ik hierboven schreef, de koelkast zou dan op 240 volt moeten werken.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

klaas65

Re: koelkast chateau 350 KK elite

Bericht door klaas65 » ma 20 mei 2013 11:42

De koelkast heb zeker 18 uur aan laten staan, maar hij koel niet.
Hij borrelt wel en dat hoor je wel goed, ik ben toch van plan om hem uit te bouwen, en dan 24 uur op zijn kop te zetten.
Dan ook maar voor de zekerheid de koelelementen te vervangen.

Is er nog iemand met evaring die weet hoe je zo koelkast het best kan uitbouwen!!!

en de koelkast staat ingebouwd in een eindkeuken
Laatst gewijzigd door klaas65 op ma 20 mei 2013 12:12, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18182
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: koelkast chateau 350 KK elite

Bericht door deusjevo » ma 20 mei 2013 12:08

Waarom laat je de koelkast via de "trafo draaien"?
Zit er geen 230 v stand + bijbehorend snoer aan?
Wat voor merk is het eigenlijk, doe er anders een fotootje bij van het front.
Uitbouwen kan best een aardig bewerkelijke klus worden namelijk.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

klaas65

Re: koelkast chateau 350 KK elite

Bericht door klaas65 » ma 20 mei 2013 12:21

De koelksat heb ik gewoon op 220 laten draaien, maar doet niets meer

hier staat de koelkast
http://i1362.photobucket.com/albums/r69 ... f909be.jpg
http://i1362.photobucket.com/albums/r69 ... d0017d.jpg

en dit is het rooster van de buitenkan
http://i1362.photobucket.com/albums/r69 ... 7c2f52.jpg

klaas65

Re: koelkast chateau 350 KK elite

Bericht door klaas65 » ma 20 mei 2013 22:04

Misschien een stomme vraag, maar kan er niet een gewone koelkast er in geplaatst worden!!!!
Die gewoon op 220 volt gaat, ik gebruik toch niet de gas en 12 volt aansluiting.

martijn v o

Re: koelkast chateau 350 KK elite

Bericht door martijn v o » ma 20 mei 2013 22:15

Ja dat kan wel mits de inbouwafmetingen overeenkomen, de normale koelkast in de caravan is wat kleiner dan de koelkast thuis.
Ook moet je dan rekening houden met een compressor die geluid maakt en dus ook snachts. De normale caravan koelkast is een absorptie koelkast zonder bewegende delen.
Misschien kun je beter een gewone koelkast meenemen en deze in de voortent zetten en de vrijgekomen ruimte voorzien van een kastje of zo.

Plaats reactie

Terug naar “Chateau”