Caravelair 426

freekph
Berichten: 86
Lid geworden op: vr 17 feb 2012 18:48

Caravelair 426

Bericht door freekph » di 19 jun 2012 10:49

hoi,

Ik heb net een caravelair 426 gekocht. Het was een toonzaalmodel.

Wat er allemaal niet op zit:
-geen speciale antikraak koppeling
-25 liter watervoorziening lijkt me weinig, kan ik daarnaast nog zo'n 25 liter installeren?
-ik denk dat er geen boiler in zit
-tips voor een tent die er speciaal goed bij past?

Cheers,
Freek
Mercedes C180 1.6 2018+ Kip Greyline 2017

Marc B
Berichten: 60
Lid geworden op: wo 11 apr 2012 21:26

Re: Caravelair 426

Bericht door Marc B » vr 22 jun 2012 10:13

Hoi Freek,

Ik heb vorig jaar een gloednieuwe Caravelair 426 Antares Luxe bij Rentac (die toen nog in Asten zat) gehuurd. Op zich een prima caravan, een van de kleinste en lichtste met stapelbed. Daar zaten wel een stabilisatiekoppeling op (Alko AKS1300), boiler, reservewiel in de disselkast en schokbrekers op. Ik geloof wel dat die dingen onderdeel uitmaken van een pakket. Boiler is volgens mij niet moeilijk te plaatsen als je een beetje handig bent. De vraag is alleen of er al kranen in de caravan zitten die koud EN warm water kunnenregelen, anders moet je die ook vervangen.

Als er geen schokbrekers onder zitten zou ik die absoluut plaatsen, wordt een caravan echt stabiler van. Zeker in noodsituaties. De bevestigingspunten zitten op het Alko chassis, dus je schroeft ze er zo op. Ik geloof dat ze rond de 100 euro per twee kosten (je hebt er twee nodig).

Ik kan me nauwelijks voorstellen dat er geen stabilisatiekoppeling op zit (met zo'n rode handgreep). De caravan mag maximaal 1200kg wegen, een stabilisatiekoppeling zou ik er daarom absoluut op willen.

Onder onze 426 zaten banden van het merk Nankang. Daarvan zijn de wangen erg, heel erg zacht. Het gevolg is dat de caravan steeds een beetje wiebelde achter de auto. Dat vond ik erg vervelend. Mijn eigen caravan met C-banden (bestelwagenbanden) heeft dat absoluut niet. Ik zou er dus zelf C-banden met de juiste load-index (gewichtsindex) op plaatsen. Ik denk dat het load index 93 zou kunnen zijn. Dat is 650kg. Omdat er twee banden onder de caravan zitten kunnen de banden dan maximaal 1300kg aan, 100kg veiligheidsreserve.

Verder waren de doorvoeren van de leidingen (gas, elektra en zo) een beetje slordig in de bodem aangebracht. De leidingen zaten niet netjes in het midden van de rubbers, zodat er kieren overbleven. stom.gif Toen we in de buurt van een mierennest stonden konden die beestjes dus makkelijk via de leidingen onze caravan in. schrik.gif Daar zou ik dus even naar kijken en ze netjes in het midden plaatsen of even afkitten.

De disseldruk (kogeldruk) is standaard trouwens flink hoog. Zeker als je fietsen op de dissel hebt staan zul je ook onder het stapelbed aardig wat bagage moeten plaatsen om de druk niet boven het maximale van je auto te laten komen. (precies daar op, of misschien 10kg er boven is meestal ideaal).

De dissel is trouwens niet erg lang. Als er een fietsendrager op de dissel zit moet je met scherpe bochten en manouvreren oppassen dat de drager niet tegen je auto aan komt.

Misschien klinkt mijn verhaal zo niet erg positief, ik vond het echter een prima caravan hoor. Ik heb hier alleen even de aandachtspunten opgesomd die ik ben tegengekomen. Doe er je voordeel mee en dan heb je jarenlang plezier er van. Veel vergelijkbare caravans zijn al snel 200kg zwaarder, en dat kan in sommige gevallen net te veel zijn. De garagedeur bij het stapelbed vond ik trouwens ook ideaal.

freekph
Berichten: 86
Lid geworden op: vr 17 feb 2012 18:48

Re: Caravelair 426

Bericht door freekph » vr 22 jun 2012 23:22

Super bedankt voor de feedback!
Mercedes C180 1.6 2018+ Kip Greyline 2017

heinzcaravan

Re: Caravelair 426

Bericht door heinzcaravan » za 23 jun 2012 08:11

Hoi,

Gefeliciteerd met de 426

We hebben zelf sinds een jaartje een 426. O.a de boiler, rinverwarming, stabi, extra luikje, schokdempers zijn inderdaad los of als onderdeel van pakketten te bestellen. Maar gezien de lay out van de caravan moet het makkelijk zijn oa de boiler en de kranen en leidingen aan te brengen. Tot nu toe enkele lichtspots, extra stopcontacten en cai kabel aangelegd. Met een klein beetje puzzelen allemaal makkelijk te realiseren.

Verder een no nonsens caravan met alle noodzakelijke zaken aanwezig en natuurlijk het "garagedeel" wat ideaal is. We stoppen er drie fietsen in.
Het rijden met een koggeldruk van ongeveer 80 kg geeft een uiterst stabiele combi op met de trekauto (Renault grand espace 3.0 V6, luchtvering). Merken soms niet eens dat er een sleurhut achter hangt.

Kortom zeer tevreden.

Grt Hein

freekph
Berichten: 86
Lid geworden op: vr 17 feb 2012 18:48

Re: Caravelair 426

Bericht door freekph » zo 24 jun 2012 13:23

dag Heinz,

Geraakt daar een fiets in voor volwassene? 1 meter hoog? En stop je dan de tent onder het bed? Volle watertank?

Toevallig nog tips voor het laden van de caravan?

Cheerio,
Freek
Mercedes C180 1.6 2018+ Kip Greyline 2017

heinzcaravan

Re: Caravelair 426

Bericht door heinzcaravan » zo 24 jun 2012 16:00

het zijn mountainbikes warvan het een en ander eenvoudig te verstellen is. Met een volle watertank rijd ik nooit. Ook toilet vul ik niet tijdens de reis. Balast die ik niet zie zitten. De tent gaat in de auto. De espace is dermate groot en breed dat ie achter de voorstoelen gaat. Zo ie zo gaat alles wat enig gewicht heeft achter in de auto. Caravan probeer ik zo licht mogelijk te laten.

Gr Heinz

Gebruikersavatar
Leentje
Berichten: 3237
Lid geworden op: wo 18 apr 2007 23:14
Locatie: In de Babantse Peel

Re: Caravelair 426

Bericht door Leentje » zo 24 jun 2012 16:56

25L water is niet weinig. Het verplicht je iig om vers aan te vullen met enige regelmaat. Dit zijn toch bijna 3 jerrycans en daar doe je best even mee.
veel plezier van je caravan!
Verkeerd rijden is er niet bij. We zien wellicht iets extra's.....

nonblond
Berichten: 1289
Lid geworden op: di 6 okt 2009 22:03

Re: Caravelair 426

Bericht door nonblond » zo 24 jun 2012 22:54

Helemaal eens met Leentje. Beter iedere dag vers. Dan is 25 liter dus echt veel. Zelfs als het water ook voor het toilet wordt gebruikt.

Marc B
Berichten: 60
Lid geworden op: wo 11 apr 2012 21:26

Re: Caravelair 426

Bericht door Marc B » ma 25 jun 2012 14:26

25 liter vind ik ook genoeg, zeker omdat het inderdaad beter is om het om de paar dagen te verversen.

Wat betreft de belading: je moet gedeeltelijk door proberen uitvinden hoe het met jouw bagage gesteld is met de kogeldruk. Als je geen fietsen op de dissel hebt scheelt alweer een stuk. Omdat wij dat wel hadden was de kogeldruk erg hoog bij ons, 110 of 120kg of zo. Daarom heb ik toen het resevewiel onder de tafel gelegd en de gasfles in de achterste bank. Toen kwam ik ook op 80 of 85 kg uit, en dat bleek ook bij ons de beste kogeldruk.

Achteraf gezien zou ik de gasfles liever in de disselbak laten staan en iets anders naar achteren verplaatsen. Mocht je gasfles lekken dan kan het ontsnapte gas tenminste door de roostertjes in de bodem naar buiten!

Als je met jouw bagage telkens het reservewiel naar achter moet verplaatsen voor de gewichtsverdeling kun je hem in een beugel platsen onder de caravan, net achter de as. Dan heb je gelijk weer wat meer ruimte (voor lichte spullen) in de disselbak.

Gebruikersavatar
verpro
Berichten: 240
Lid geworden op: zo 16 mei 2010 11:37
Locatie: Westervoort

Re: Caravelair 426

Bericht door verpro » di 26 jun 2012 08:28

Wij hebben nu al 2 jaar deze caravan en zijn er heel erg blij mee. En de boven genoemde punten zijn allemaal waar. Wij zelf hadden veel gezeik in het verleden met de kogeldruk aangezien wij maar 60 kg + 10% mochten hebben met onze vorige auto. Wat echt heel jammer is dat er geen mogelijkheid is om het reservewiel onder de caravan te hangen omdat er geen ophang punten zijn. We hebben zelf alleen een stabilisator als extra optie. Ook hadden wij een probleem met de klep van de dissel deze zat steeds vol met water. Maar een paar extra water gaatjes en het probleem is opgelost. Voor de rest is het echt een geweldig caravan in de ze prijs klasse en met een heel laag gewicht. Veel plezier er mee.
Volvo V60 T5 2019 / Weinsberg CaraOne 450 FU 2015

freekph
Berichten: 86
Lid geworden op: vr 17 feb 2012 18:48

Re: Caravelair 426

Bericht door freekph » ma 9 jul 2012 21:46

Ik ben er nu al een week mee weg. Dolle pret! :-)

Problemen:
De rolluiken van het bovenste raampje kan niet dicht. Blijkbaar vond de dealer dat een fout van Caravelair was. Daar kon hij niks aan doen. Een buurman op een camping had een oplossing. Een houten balkje om de matras weg te duwen van het raampje! Dank u buurman.

Mijn 3 jarig zoontje probeerde de spoelbak boven de toilet dicht te doen met een haarborstel er tussen... Resultaat: een scheur van 5cm... Raagh!

De matras is toch wel hard...

Maar al bij al: erg veel plezier! :-)
Mercedes C180 1.6 2018+ Kip Greyline 2017

Gebruikersavatar
verpro
Berichten: 240
Lid geworden op: zo 16 mei 2010 11:37
Locatie: Westervoort

Re: Caravelair 426

Bericht door verpro » di 10 jul 2012 18:40

inderdaad het rolgordijn op het bovenste bed doet het niet goed door het matras. Heb laatst in het nieuwe model gekeken en ook daar is het probleem nog niet opgelost. Een blokje hout of een paar kurken werken heel goed.
Volvo V60 T5 2019 / Weinsberg CaraOne 450 FU 2015

freekph
Berichten: 86
Lid geworden op: vr 17 feb 2012 18:48

Re: Caravelair 426

Bericht door freekph » do 16 aug 2012 10:39

Ben er nu al 6 weken mee op vakantie gegaan :)

Update:

-buitenlampje is stuk. Omdat het een speciale led lamp is kan ik ze niet vervangen? Dat ding losmaken was ook geen succes. Erg veel sillicone natuurlijk.
-darm voor de gastoevoer was lek
-kinderen hebben al een boel gordijnhouders naar beneden gehaald :(

Nog steeds: kei veel plezier! :-)
Mercedes C180 1.6 2018+ Kip Greyline 2017

heinzcaravan

Re: Caravelair 426

Bericht door heinzcaravan » do 16 aug 2012 11:45

Hoi Freek

Weet je zeker dat het led is. Bij onze 426 zit een zeer dunne tl (4 mm). Deze is te verkrijgen bij de caravelair dealer. Nergens anders.
Bedoel je met gordijnhouders die plastic witte klemmetjes?

grt Hein

freekph
Berichten: 86
Lid geworden op: vr 17 feb 2012 18:48

Re: Caravelair 426

Bericht door freekph » zo 19 aug 2012 18:33

Ah ik dacht dat dat led was. Het kan een mini tl zijn ook.
En ja het zijn de haakjes die los komen bij de gordijnen, maar dat komt door spelende kinderen...
Mercedes C180 1.6 2018+ Kip Greyline 2017

JeroenE
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 30 mar 2012 08:03

Re: Caravelair 426

Bericht door JeroenE » za 9 mar 2013 20:21

Herkenbaar probleem met het bovenste gordijn bij de stapelbedden.
Zelf heb ik met een dremel in beide vertikale geleiders van het gordijn een kleine sparing gefreesd gelijk aan de originele.
As het ware maak je een extra stand. Werkt prima en geen latje of kurken nodig om het matras weg te houden van het raam thumbup.gif

Mvg Jeroen

Gebruikersavatar
verpro
Berichten: 240
Lid geworden op: zo 16 mei 2010 11:37
Locatie: Westervoort

Re: Caravelair 426

Bericht door verpro » zo 17 mar 2013 11:53

Jeroen,

Kun je misschien hier ooit een foto van maken hoe je het gedaan hebt. Ook wij hebben veel dat probleem het het rolgordijn.

Alvast bedankt.

Jan-Willem
Volvo V60 T5 2019 / Weinsberg CaraOne 450 FU 2015

freekph
Berichten: 86
Lid geworden op: vr 17 feb 2012 18:48

Re: Caravelair 426

Bericht door freekph » ma 8 apr 2013 21:07

Die kogeldruk doet lastig...

Net voor een kort tripje vertrokken. Gasfles was bijna leeg. We hadden bijna niets bij. Geen tent, geen stoelen of fietsen voor in de koffer onder het stapelbed. Resultaat? Kogeldruk van meer dan 100 kilo zucht. Straks moet ik een paar zakken cement mee nemen om de caravan wat evenwichtig te laden???

Marc B schreef om het reservewiel achteraan van onder aan de caravan vast te maken met een beugel. Heeft iemand daar ervaring mee?

Verder is dit nog steeds een top caravannetje!

Freek
Mercedes C180 1.6 2018+ Kip Greyline 2017

nonblond
Berichten: 1289
Lid geworden op: di 6 okt 2009 22:03

Re: Caravelair 426

Bericht door nonblond » ma 8 apr 2013 23:20

Alle poten en het neuswiel waren goed opgedraaid?

Marc B
Berichten: 60
Lid geworden op: wo 11 apr 2012 21:26

Re: Caravelair 426

Bericht door Marc B » di 9 apr 2013 09:48

het is gewoon een alko chassis en daar kun je bij caravandealers beugels voor kopen die zo passen. ook op marktplaats staan er wel eens. Het zou je zo maar 20 of 25 kg aan kogeldruk kunnen schelen. bij de huurcaravan 2 jaar geleden legde ik het reservewiel gewoon onder de tafel op de vloer.

freekph
Berichten: 86
Lid geworden op: vr 17 feb 2012 18:48

Re: Caravelair 426

Bericht door freekph » di 9 apr 2013 10:51

Ja, de poten waren netjes naar boven. :) ik zal eens horen bij de dealer.
Mercedes C180 1.6 2018+ Kip Greyline 2017

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Caravelair 426

Bericht door Daphne » di 9 apr 2013 12:48

Klopt de kogeldrukmeter wel? Je bent er wel mee gaan rijden, begrijp ik, hoe erg zakte de auto door? Bij meer dan 100 kg moet een Peugeot toch erg doorgezakt zijn geweest.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

freekph
Berichten: 86
Lid geworden op: vr 17 feb 2012 18:48

Re: Caravelair 426

Bericht door freekph » wo 10 apr 2013 10:56

Heb idd maar een goedkoop metertje. De auto zakte wonder boven wonder niet zo fel door! Ik was al aan het twijfelen om er zon extra veer in te laten stoppen, maar tot nu toe lijkt dit niet nodig. Ik bekijk het dadelijk! :)
Mercedes C180 1.6 2018+ Kip Greyline 2017

freekph
Berichten: 86
Lid geworden op: vr 17 feb 2012 18:48

Gordijnen

Bericht door freekph » ma 6 mei 2013 22:04

Het rolgordijntje van het bovenste bedje is na de laatste trip totaal stuk... Het heeft nu 10 scheuren en het rolt niet meer op... Zucht... Dat is gewoon kei slecht gemaakt...

Zal ik dat laten maken bij de dealer? Of haal ik heel de rolgordijn er af en plaats een ordinair gordijntje?
Mercedes C180 1.6 2018+ Kip Greyline 2017

Gebruikersavatar
verpro
Berichten: 240
Lid geworden op: zo 16 mei 2010 11:37
Locatie: Westervoort

Re: Caravelair 426

Bericht door verpro » zo 23 jun 2013 16:14

bij ons begint het ook al te scheuren maar dit komt omdat onze dochter van drie in het raam slaapt ipv boven in bed. Is maar goed dat er een grote plank bij het bed gat zit anders lag ze nog half uit bed. Maar inderdaad de kwaliteit laat soms wat te wensen over. Mijn schoonvader heeft jaren een caravelair gehad en had het ook gezegd toen we deze kochten dat je er naar mate de caravan ouder wordt steeds meer aan moet doen :lol: is namelijk geen hobby
Volvo V60 T5 2019 / Weinsberg CaraOne 450 FU 2015

Plaats reactie

Terug naar “Caravelair”