Adora op solarpower

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23389
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Adora op solarpower

Bericht door PD » vr 25 aug 2017 20:13

@Stef
Wij ook weer sinds gisteren op de camping, speciaal om te kunnen reageren awhoea.gif

Op deze wijze verdient de caravan zichzelf terug knipoog.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Ferdi

Re: Adora op solarpower

Bericht door Ferdi » vr 25 aug 2017 20:19

Het is hier nog vakantie, laatste dag, volgende week maandag weer beginnen met thuis werken. Mail bombardement wegwerken.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Adora op solarpower

Bericht door Micky » vr 25 aug 2017 20:27

Stef schreef:Moeten jullie niet gewoon werken op vrijdag ? C forum3.gif
Kom ik vanavond terug van een dagje de kost ( en caravan terug ) verdienen.
Hebben jullie alweer zoveel berichtjes geplaatst.
Ik kan het bijna niet bijhouwen

Mvg
Stef kus.gif
Nee, ik werk 4 dagen en meestal over de grens, meer dan genoeg mrgreen.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Adora op solarpower

Bericht door Chris » vr 25 aug 2017 21:00

Stef schreef:Chris & PD,

Hebben jullie ook een 12 volts accu gemonteerd in de caravan ?
Zo ja, dan kunnen jullie automoon kamperen en das makkelijk voor onderweg of bij stroomuival op de camping ! thumbup.gif

Mvg
Stef
Klopt, ik heb een noodstroom aansluiting gemaakt.
Ooit in de Ardeche gestaan waar er vaker geen dan wel spanning was.
Dan werd het soms erg dringend voor het toilet, ook op de camping, daar was ook spanning voor nodig op een of andere manier... geen spanning, toiletruimte gesloten voor gebruik...erg lastig.
Nu werkt alles ook autonoom dus, licht, maar vooral ook toilet en kraan.
Op de moveraccu werken.
Ook de contour verlichting kan op de accu aan bij mij. (Yellowtop 55Ah) (geintje, echt voor de lol)
Foto'tje hoe dat gemaakt is..
Kastje zit in de disselbak, kabel met 10 Amp zekering aan de accu.
En aan de zwarte kabel zit een contra Jaeger, kan dus nooit samen met de auto aangekoppeld zijn, geen enkel risico daarmee.

Greetz
Chris
Aansluitkastje en WCD.jpg
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

sam2
Berichten: 611
Lid geworden op: zo 25 aug 2013 13:16

Re: Adora op solarpower

Bericht door sam2 » za 28 okt 2017 08:01

Wij tegenhanger van zonnepanelen ,wij niet gekozen voor zonnepanelen ,omdat er altijd geen zon is en in bos ook niet simpel denken wij.
Ook al omdat je graag hebt dat de zonnepalen goed laden moet je ook in de zon staan,te warm in caravan! koelkast werkt niet goed en nog enkele heel waarschijnlijk.
Daarom gaat het bij ons met honda 10i, en dat zal ook zijn nadelen hebben heel waarschijnlijk voor sommige kampeerders.
Maar wij niet klagen met een acculader van 45amp zeer snel accu's vol.

Als wij vrij Kamperen in ons bos{wij noemen het weekendgrond :lol: } en dat is toch paar keer per jaar zowel kort of langer tijd.
Gaat het met honda 10i ,die 50meter van de caravan staat in een zelf gemaakt wc hokje.
Deze honda laad 2 accu op totaal 150amp.
Met volle accu's gemakkelijk 4a5 dagen, als wij nog een extra koelkox aansluiten van 65watt maxi 3dagen, maar dat is alleen als wij de familie uitnodigen voor BBQ.
De accu word geladen met acculader{heeft twee standen} van 45amp in bos en op de camping of thuis 22.5amp.
Voor omvormer hebben wij gekozen voor een 1200 sinus omvormer dat is voldoende voor ons{koelkast in caravan gaat op gas}.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Adora op solarpower

Bericht door Micky » za 28 okt 2017 08:24

RE.gif is ook een goede oplossing als hij niet te lang hoeft te draaien.
Maar je hebt geen direct zonlicht nodig voor de panelen hoor, ze laden ook als je onder een boom staat, overdag brand de laadindicatie eigenlijk altijd als ik er naar kijk


Verzonden vanaf mijn iPhone 7 met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Leo45
Berichten: 219
Lid geworden op: vr 17 jun 2016 13:05

Re: Adora op solarpower

Bericht door Leo45 » za 28 okt 2017 12:01

Naast dat het leuk is om allemaal zelf te doen leer je ook gelijk hoe de caravan in elkaar zit.
Als new-bie op het gebied van caravans heb ik in het verleden wel een aantal campers gehad en het viel me op dat je in de caravan eigenlijk altijd veroordeeld was tot
het staan op campings met stroom.
Zelfs onderweg koffie zetten had als verplichting met keteltje en gas aan de gang te moeten.
Kortom ook ik heb de caravan omgebouwd.
De 230V netaansluiting gaat via een aardlek en zekering combinatie naar een 2000W victron sinus lader-omvormer combi. Vandaar weer terug naar waar vroeger de zekering zat zodat de standaard wandcontactdozen weer stroom hebben.
De victron is daarnaast aangesloten op een 225Ah gel-accu.
Ook heb ik op het dak een 100W zonnepaneel geplaatst zodat de accu ook geladen wordt als er geen netspanning aanwezig is.
Afgelopen zomer is het mij prima gelukt om een heel weekeinde zonder stroom te staan.
Ik gebruik de absorptie koelkast alleen als ik netaansluiting heb een compressor koelbox gewoon op netstroom is veel efficiënter.
De absorptiekoelkast gebruik ik alleen als ik boodschappen heb gedaan om de groenten die ik 's avonds ga gebruiken koel te houden, dan haal ik een koelblok uit de koelbox en leg die erbij.

Nadeel is het gewicht van de accu, de accu staat bijna boven de as maar dat betekend wel dat ik de rest van de zware spullen in de auto moet vervoeren, daar heb ik gelukkig ruimte zat.


Leo
Wij hebben een Eiffelland Holiday special 415 TFM (2003) die word getrokken door een Ford Transit 2.2 cdi 300

Stef
Berichten: 1139
Lid geworden op: di 17 feb 2015 22:13
Contacteer:

Re: Adora op solarpower

Bericht door Stef » za 28 okt 2017 13:14

Micky schreef:RE.gif is ook een goede oplossing als hij niet te lang hoeft te draaien.
Maar je hebt geen direct zonlicht nodig voor de panelen hoor, ze laden ook als je onder een boom staat, overdag brand de laadindicatie eigenlijk altijd als ik er naar kijk


Verzonden vanaf mijn iPhone 7 met Tapatalk

Eigenlijk kan beter spreken over ; Daglichtpanelen thumbup.gif
Dan over Zonnepanelen. ,

Brengt sommige mensen toch op het verkeerde been

Mvg
Stef kus.gif
Eens een " Scandinavier" , altijd een " Scandinavier"

Gebruikersavatar
Leo45
Berichten: 219
Lid geworden op: vr 17 jun 2016 13:05

Re: Adora op solarpower

Bericht door Leo45 » za 28 okt 2017 15:16

RE.gif thumbup.gif
Wij hebben een Eiffelland Holiday special 415 TFM (2003) die word getrokken door een Ford Transit 2.2 cdi 300

Gebruikersavatar
cessna182
Berichten: 341
Lid geworden op: zo 20 mei 2012 21:21

Re: Adora op solarpower

Bericht door cessna182 » za 28 okt 2017 20:24

ter info:

Ondertussen heeft de caravan al meermaals een weekje autonoom gestaan. Alles werkt prima en geen omkijken naar de accu of verbruikers. Ben dus zeer tevreden met mijn knutselwerkje. :lol:

groetjes.
PS: de caravan werd ook goed gekeurd mrgreen.gif
Adria Adora 613HT 2017 + Alde , ATC, Megasat, AlkoMammut

Gebruikersavatar
Sander_knaus550tkm
Berichten: 327
Lid geworden op: wo 23 aug 2017 08:40
Locatie: Overijssel

Re: Adora op solarpower

Bericht door Sander_knaus550tkm » zo 29 okt 2017 09:58

Dat is mooi Cessna182! Knap gedaan hoor.
Knaus 550 TKM met ATC, Winterhoff 3000, PriAlde vloeistofverwarming, UniQuick, buitenaansluiting gas/12v, USB WCD en inbouw Split-airco

Gebruikersavatar
cessna182
Berichten: 341
Lid geworden op: zo 20 mei 2012 21:21

Re: Adora op solarpower

Bericht door cessna182 » zo 29 okt 2017 10:33

Er was vraag naar een schemaatje . Bij deze
Bijlagen
20171028_183222.jpg
Adria Adora 613HT 2017 + Alde , ATC, Megasat, AlkoMammut

Plaats reactie

Terug naar “Adria”